Permalänk
Medlem

filmredigering program?

tja... jag undrar om det finns nåt program för att editera semesterfilmer och allt annat och göra nåt roligt med det. tex: att kunna göra om en videoklipp till nåt roligt båda ljud och bild.

har testat med vegas pro men den var lite svår. fattade inget.

tips nån?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

vegas är la det som är lättast, movie maker finns ju annars ^^ Eller så kan du gå in på download.com och bara söka på movie maker brukar finnas ett helt drös med simpla appz

Permalänk
Medlem

Adobe premiere pro är bra tycker jag som regelbundet klipper cykel- eller skidfilmer i det programmet, men är det för svårt så kör med Windows Movie Maker.

http://www.adobe.com/se/products/premiere/

Permalänk
Medlem

Kör Windows Movie Maker för sådana enklare saker. Kommer med Windows

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

En ungefärlig lista på de större programmen, från enklast till mesta avancerad, skulle kunna se ut något sånthär:

Movie Maker
Pinnacle Studio
Sony Vegas (har lite erfarenhet av detta, men det används aldrig proffisionellt)
Premiere Pro / Final Cut (Delar i mitt tycke placering, används proffisionellt)
Avid (Branchstandarden på stora film/tv-produktioner)

Vill du ha ett program som är väldigt användarvänligt, men som ändå är relativt funktionabelt rekomenderar jag Pinnacle Studio.

Permalänk
Medlem

tack hapone och ni andra för jätta bra tips.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Söker också ett redigerings program, har köpt mig en Sony Handycam HDR-CX11 och formatet på filmerna den spelar in är .mts. Skulle vilja ha ett program så man kan både redigera och konvertera till något annat format.

Sen undrar jag också vilken mediaspelare som lämpar sig bäst till att spela upp mts?

Här har ni två filmer inspelade med kameran http://strema.diinoweb.com/files/

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

Googlade lite och hittade den här informationen iaf:

Citat:

AVCHD is a high-definition digital video format that supports 1080i and 720p with a reasonably small file size. AVCHD files are based on the MPEG4 CODEC. AVCHD video files can be burned to Blu-ray discs and played in compatible devices, such as Blu-ray disc players and the Sony PlayStation3. Various video programs can edit or convert this file format which is generally used by Sony and some Panasonic video cameras.

Det kan ju vara bra att veta.

Vad jag kan se så verkar .mts fungera bäst på macar, vilket alltså innebär att man får redigera i Final Cut. Varken Premiere eller Avid verkar gå med på det. Men här är hittade jag en tråd om hur du kan konvertera till något okomprimerat, mer lätthanterligt format:
http://www.wrigleyvideo.com/forum/index.php?showtopic=27835

Ser också att det åtminstone i Avid faktiskt ska fungera med att bara byta filändelse. Du kan ju alltid testa.

Edit:
Och när det kommer till att konvertera till ett mer lätthanterligt format, så är det framför allt något du ska vänta med tills du har redigerat klart din film.
Sen är det också något man inte bör göra i själva redigeringsprogrammen, utan bör göra i ett program som är till för det. Förslagsvis Sorenson Squeeze.
Jag rekomenderar att du först klipper klart din film, sen exporterar i något helt okomprimerat format, exempelvis .mov (Det är oftast vad jag använder), och sen importerar den i Squeeze och komprimerar den till ett vettigare format.

För övrigt kunde jag spela upp din fil i VLC, även om det gick väldigt långsamt och bilden inte hängde med, men det kan säkert bero på den kassa laptoppen jag sitter vid för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag får ta och testa Final Cut på en av macarna vi har men är inte så säker på att det kommer flyta på som det ska, gillar dem inte men förhoppningsvis duger dom till det här iaf

Jo visst går det att spela upp i vlc men bilden hänger inte med för mig heller och det är rätt irriterande

Ska ta och kolla upp programmen du rekommenderade och tack för ett bra svar

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad din kamera spelar in i för bitrate, men det är inte omöjligt att den helt enkelt är för hög för att du ska kunna spela upp det på någon dator. Det är ofta så när det kommer till riktigt HD-material, att det inte går att spela upp rakt av, man måste gå genom ett redigeringsprogram eller komprimera det.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning själv faktiskt och kameran är inte hemma för tillfället så jag kan inte kolla heller. Anledningen att jag filmar i 1080i är att jag vill ha ut så bra kvalité som möjligt, sen är det trevligt att visa videon på tv också som klarar 1080p

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Varken Premiere eller Avid verkar gå med på det.

Det går att redigera AVCHD i senaste Premiere Elements samt i Premiere Pro CS4.

/Roger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggo
Det går att redigera AVCHD i senaste Premiere Elements samt i Premiere Pro CS4.

/Roger

Jag laddade ner Tiralvarsionen av Premiere pro men där är mts-stödet borttaget så jag har problem att testa programmet ordentligt.
Finns det något plugin eller nåt att installera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ketels
Jag laddade ner Tiralvarsionen av Premiere pro men där är mts-stödet borttaget så jag har problem att testa programmet ordentligt.
Finns det något plugin eller nåt att installera?

Trialversionen har inte stöd för AVCHD eller HDV av licenstekniska skäl, men det finns i fullversionen.

Plug-in finns från MainConcept och heter MPEG Pro HD 3 men ännu inte till CS4, bara CS2 samt CS3.

/R