Pirattillverkade Radeon ute på marknaden

Permalänk
Inaktiv

Som tidigare, nattskiftstillverkning förekommer i Asien, och mig veterligen i resten av världen. Även i sverige förekommer pirattillverkning. Jobbar själv som konstruktör inom industrin och det förekommer att våra kunder kommer tillbaks och klagar på oss när maskinen de köpt av oss gått sönder. Förekommer att de köpt piratdelar som självklart håller låg kvalitet vilket i vissa fall gjort stora skador på resten av maskinen. Deras garanti kan de självklart glömma.

Inte helt ovanligt att externa tillverkare "råkar" spara ritningar vi skickar till dom och sedan tillverkar grejerna själva till slutkund.

Sverige är nog rätt oskyldig vad gäller datorkomponenter då jag tvivlar på att något görs här.

Lite förvånad att ingen nämnt NEC och det faktum att de fick kontor, lager och tillverkningen kopierad: http://www.theinquirer.net/inquirer/news/593/1041593/chinese-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Jävligt skeptisk mot att köpa elektronik utomlands. Köpte minneskort på ebay som var fejk, vara bar 1GB å inte 4 och var assegt så var bara skräp så gör inte om det misstaget. Också köpt GBA-spel vars betteriminne dör och ens sparning raderas efter ett tag. Båda skickat från Kina. För att inte tala om saker man köpt på Canarieöarna.

Tur vi slipper sånt här i Sverige (iaf ovanligt). Man tjänar inte på att köpa skit, bättre betala 50-100kr extra för det där minneskortet å vara säker på att man får äkta.

Kopior av GBA spel förekommer på tradera iallafall, kom över en kopia förra året på ett spel som såg äkta ut tills man fick det i brevlådan. Kan lova att personen blev anmäld.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
...Volvo originaldelar... faktiskt För en herrans massa år sedan skulle nya delar införskaffas, valet stod mellan "piratdelar" och "originaldelar" som kostade 3-4ggr så mycket - med det lilla faktum att det enda som skiljde var förpackningen! Det som troligen hade hänt var att det företag som gjorde delarna åt volvo sålde samma produkter under ett annat namn för att "dryga ut kassan" Det är inte exakt samma sak som att de anställda gör några extra, men ett fall där "pirat"-delar nått Sverige

Dom är nog tillverkade av samma tillverkare, men "pirat" är mindre kvalitets kontrollerade än vad "original" är.

Jobbarkompisen jobba på SAAB för en massa år sen och han såg när "pirat" och "original" motorhuv svetsades på varsin bana bredvid varandra, "pirat" hade 9st svetspunkt mindre än "original".. samma plåt, samma plåtpress mm.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
...Volvo originaldelar... faktiskt För en herrans massa år sedan skulle nya delar införskaffas, valet stod mellan "piratdelar" och "originaldelar" som kostade 3-4ggr så mycket - med det lilla faktum att det enda som skiljde var förpackningen! Det som troligen hade hänt var att det företag som gjorde delarna åt volvo sålde samma produkter under ett annat namn för att "dryga ut kassan" Det är inte exakt samma sak som att de anställda gör några extra, men ett fall där "pirat"-delar nått Sverige

Desto vanligare är att andra sortering säljs under ett annat fabrikat, speciellt när det gäller bildelar. Ser likadant ut, kostar mindre men kan vara mycket sämre kvalité.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Angående bildelar är marknaden lite speciell sett ur en oinvigds ögon, en bil består i runda slänga av cirka 5000 delar och de flesta förutom själva chassiet och och delar av motorn som motorblock (fast även där samarbetas det, en BMW diesel är egentligen en Peugeot-diesel) så tillverkas det av olika underleverantörer, exempelvis Bosch för insprutningsystem, olika pumpar, strålkastare etc. Samma underleverantör kan vara tillverkare av så kallade originaldelar till flera olika bilmärken samt ha en egen tredjepartsmarknad som du kallar piratdel. Samma förhållande gäller elektronikbranschen, det finns exempelvis bara några få tillverkare av LCD-substraten som skärs ner till LCD-skärmar, men du gör kanske eget chassi och elektronik (eller köper in även elektroniken som styr) till bildskärmen som sedan heter HP, Benq, Dell osv. När det gäller PCB och kretskort så kan det vara fabriker som tillverkar dem på beställning av stora företag som Sony, ATI mfl, få har egna fabriker i västvärlden med tanke på arbetskostnaden är högre än i Sverige, USA mfl länder.
Tittar vi på kameratillverkare började exempelvis Nikon med att tillverka piratobjektiv innan de 1948 gjorde sin första egna kamera. Canon började med att göra billiga kopior på Leica som i decennier var det ledande kameramärket även om det låter finare när de skriver sin egen historia att de "tog i sär de ledande kamerorna och försökte förbättra dem".
Jag har själv köpt elektronik från utlandet, men jag aktar mig lite för att köpa ifrån personer som inte har lång historik av nöjda köpare eller vissa länder som är kända för att bara lura köpare.
Det förekommer ibland på eBay att säljare skaffar sig en viss feedback genom skenförsäljningar till sig själv eller affärspartners. Lätt att genomskåda dock om du undersöker historiken och vilka produkter de sålt tidigare, eftersom de vill ha många positiva feedback döper de sina fejk-kunder till bokstavskombinationer som "sdfgh" eller "abc345" eller kanske säljer 200 servetter eller bordsunderlägg för att sedan försöka kränga en trasig eller fejkad Playstation 3 för superpriser.
Är det för bra pris för att vara sant, så är det troligen inte sant heller!

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred| MB: Gigabyte MA790X-DS4| Processor: AMD X2 5050e 2.6GHz| Minne: 4GB Corsair Dominator 1066MHz| Grafik: Radeon HD4650| Hårddisk: WD Caviar Green 500/640GB| Nätagg: Corsair VX450

Permalänk
Medlem

För inte så många år sedan så var det väl bara ATi själva som tillverkade Radeonkort, som sedan köptes hela av "tillverkarna". Mitt PowerColor 800XT hade bara en Powercolordel på sig, och det var klistermärket som satt över den vanliga ATi-kylaren. Ordinarie ATi-tryck på plasten fanns kvar under.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Så när Benke Pirat kopierar en DVD och lägger upp på coolastesvennetorrents.org så är det ballt och all patent- och copyrightlagstiftning borde tas bort och ingen drabbas för det är bara en kopia och man tar inget, men när Mr. Lee i Folkrepubliken Kina gör kopior på ett grafikkort och säljer billigare än originalkorten så är Kina elaka som inte har nån copyright-lagstiftning?

Vad bra, då vet jag.

(ja, det var lite hårddraget, jag vet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Så när Benke Pirat kopierar en DVD och lägger upp på coolastesvennetorrents.org så är det ballt och all patent- och copyrightlagstiftning borde tas bort och ingen drabbas för det är bara en kopia och man tar inget, men när Mr. Lee i Folkrepubliken Kina gör kopior på ett grafikkort och säljer billigare än originalkorten så är Kina elaka som inte har nån copyright-lagstiftning?

Vad bra, då vet jag.

(ja, det var lite hårddraget, jag vet)

SKulle gärna köpa ett grafikkort (eller om du vill få en kopia av ett) från Mr. Lee i Folkrepubliken Kina, så länge det höll samma kvalité som originalet
Dessutom skulle nog det kortet ha bättre kylare och vara lite överklockat (borttagna varningar/trailers/onödig undertexter) eller iaf optimerat för att fungera bättre. Så Mr Lee, höj kvalitén så köper jag gärna!

För övrigt är det väl knappast förvånande att även grafikkort piratkopieras, de är ju dyra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vulture
... en BMW diesel är egentligen en Peugeot-diesel...

En oinvigd kan ju tro på vad du säger. BMW och Peugeot hade sammarbete kring en motor för Mini och PSA bilar, thats it!
Sorry OT, men vissa gärningar passerar inte ostraffat

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Så när Benke Pirat kopierar en DVD och lägger upp på coolastesvennetorrents.org så är det ballt och all patent- och copyrightlagstiftning borde tas bort och ingen drabbas för det är bara en kopia och man tar inget, men när Mr. Lee i Folkrepubliken Kina gör kopior på ett grafikkort och säljer billigare än originalkorten så är Kina elaka som inte har nån copyright-lagstiftning?

Vad bra, då vet jag.

(ja, det var lite hårddraget, jag vet)

Inte bara hårddraget, utan även felaktigt.
Kopian håller sämre kvalitet än originalet och de tar dessutom betalt för kopian (förutom att de påstår att det ÄR originalet).
Mig veterligt tar inte Benke Pirat betalt för kopian och hävdar att det är originalet och att han gjort det.
Dessutom är ju piratkopian i Benkes fall en förbättrad version av originalet, då den inte innehåller uppspelningsskydd (dvs kopieringsskydd). Jepp, kallar det för uppspelningsskydd, då det är de betalande kunderna som drabbas. Köpte Pirates of the Caribbean boxen för ett tag sedan, men kan inte ens se filmerna på min KISS-spelare pga uppspelningsskyddet (kopieringsskyddet), jättekul......nooot.

Ett något missriktat utfall får jag lov att säga.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vad jag inte fattar är varför de ens riskerar nåt. Nu när nästan alla kort ändå är som referenskortet - varför inte bara hitta på ett nytt märke?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Förmodligen legitimt inköpta budgetkort som fått en ny firmware som namnger dem som ett mellanklasskort. Om det behövs skicka med en moddad driver som visar det önskade namnet. Avlägsna den riktiga tillverkarens stickers med modellkod och serienummer så att de blir svåra att spåra. Förpacka i känd tillverkares kartong och sälj till butiker som tror sig göra ett klipp när de blir erbjudna att köpa samma vara 15% billigare än ordinarie åf-pris.

Att rikta in sig på budget/mellanklass gör att korten hamnar hos slutkunder som inte har så bra koll på minnesbuss, klockfrekvenser och SP, och bluffen kan fortgå en längre tid innan den avslöjas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver inte vara riktiga kort från början. Som länkats så gjorde kopierade de hela varumärket NEC (fabriker, affärer och produkter) samt att amerikanska militären omedvetet hade köpt på sig fungerande cisco fakeroutrar. Nog klarar de av att göra ett kretskort då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare är det lätt (kunskapen måste finnas givetvis) att göra en PCB-design utifrån schema och, om tillgängligt, original produkten. Har själv gjort ett antal kopior av PCB-designer med smärre ändringar för att undgå skydd (dock ej publik, endast för privat bruk). Man behöver alltså köpa eller stjäla schemat, köpa eller stjäla program-koden för chippet (GPU:n i detta fallet). Sedan är det bara att designa och lägga ut tillverkningen på legojobb med specsen så billigt som möjligt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Det är väl snarare så att nån missnöjds undebetald arbetare på natt/kvällsskiftet tar med sig några kort för att dryga ut kassan??

Tänkte så också.
Det låter rätt rimligt tycker jag... han/hon kan ju inte ta med sig säckvis med kort men ett par stycken slinker kanske ner i fickan...

Schysst affärsidé egentligen, man kanske skulle bli arbetare och nalla lite då och då och sen sälja skräpet..