Permalänk
Medlem

Nya minnen - Lösning på blåskärm?

Sitter just nu med ett par Corsair TWIN2X 6400 DDR2-minnen ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074 ) och lider av frekventa blåskärmar med diverse anledningar såsom IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, MEMORY MANAGEMENT samt ett oidentifierat med text 0x0000000e8 (Ungefär).

Jag råkar även ut för fall där datorn helt enkelt hänger sig utan anledning.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner, chipset samt raderat gamla drivrutiner med Driver Sweeper.

Läser dock om att Crosair har en väldigt hög "failrate" på sina minnen och hänsvisas av kompletts kundtjänst att utföra memtest. Memtest var dock onödigt komplicerat och jag valde att strunta i det och leva med blåskärmarna.

Nu undrar jag dock om det kan vara en lösning att byta minnen helt och hållet. Jag frågar därför er som är betydligt kunnigare än mig ifall en uppgradering till OCZ DDR2 PC9600 2048MB ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335234 ) skulle kunna lösa mina problem?

Notera att jag inte kör med någonting överklockat, vilket utesluter möjligheten att lösa problemet genom att återställa inställningarna.

Tacksam för svar!

//

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du inte klocka så är allt bättre än PC6400 minnen helt bortkastat. Har du testat att bara köra med ett minne i taget då det oftast bara är ena modulen som är trasigt?

Jag kör annars själv med fyra stycken Corsair TWIN2X 6400 2GB moduler utan problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja, jag testade med endast ett mine åt gången, problemet löstes inte.

Jag tänkte dock mer på att mina Crosair 800mhz ger en effekt på 400mhz, om frekvensen är högre så kanske jag får ut mer än 400mhz från minnena, stämmer inte det?

Hade gärna provat på överklockning, trots att jag ställer mig negativt till det, men mitt moderkort är begränsat till 800mhz i memoryspeed, iallafall enligt XFXs hemsida.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför tror du att det hjälper att byta ut minnena? De kanske är fel inställda eller kör på för låg spänning. Men det kan också vara nåt helt annat. Nånting är instabilt iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jo eftersom jag läst att andra med samma minnen råkat ut för samma problem. OCZ har jag hört gör stabila minnen.

Enligt CPU-Z ligger båda minnena på 1.8V.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Ja, jag testade med endast ett mine åt gången, problemet löstes inte.

Jag tänkte dock mer på att mina Crosair 800mhz ger en effekt på 400mhz, om frekvensen är högre så kanske jag får ut mer än 400mhz från minnena, stämmer inte det?

Hade gärna provat på överklockning, trots att jag ställer mig negativt till det, men mitt moderkort är begränsat till 800mhz i memoryspeed, iallafall enligt XFXs hemsida.

Nej du kommer inte få ut mer ur minnena om du inte kan ställa dom över 800MHz för hand. Däremot så kan du ställa ner dom till 667MHz och sedan klocka processorn utan att gå över 800MHz. Minnena följer FSB:n så dom kommer att gå upp i frekvens med processorn när du klockar den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så jag måste klocka processorn om jag vill få ut mer än 400mhz från minnen som skall ligga på 800mhz? Det låter tämligen orimligt.

Men skulle ett byte av fabrikat kunna lösa mitt blåskärm-problem?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Så jag måste klocka processorn om jag vill få ut mer än 400mhz från minnen som skall ligga på 800mhz? Det låter tämligen orimligt.

Men skulle ett byte av fabrikat kunna lösa mitt blåskärm-problem?

Ja om ditt moderkort inte klarar mer än 400MHz FSB så är det så tyvärr. Ett annat fabrikat kan lösa problemen om det nu är minnena som är felkällan, OCZ har andra fina PC6400 minnen till lågt pris du kan ta.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339129

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Men FSBn på mitt moderkort ligger på 1'333mhz, konstigt att memoryspeed ligger på 800mhz.

De minnena du länkar till är för övrigt också ett alternativ då jag skulle tro att även de är mer stabila. Hur är klockningsmöjligheterna på de minnena om det nu visar sig att jag köper ett helt nytt moderkort?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Men FSBn på mitt moderkort ligger på 1'333mhz, konstigt att memoryspeed ligger på 800mhz.

De minnena du länkar till är för övrigt också ett alternativ då jag skulle tro att även de är mer stabila. Hur är klockningsmöjligheterna på de minnena om det nu visar sig att jag köper ett helt nytt moderkort?

Det är så att det finns en delare som ställer minnena efter FSB:n så processorn går i 333MHz och minnena i 400MHz men ställer du ner minnena till 333MHz (667MHz även 1:1) så kan du sedan höja FSB:n till 400MHz så går både processor och minnen i 400MHz. Det är då snabbare minnen kommer in fär då kan du behålla delaren du har nu så går minnena snabbare än 400MHz men skall man vara ärlig så vinner man nästan inget på det utan det är när man höjer FSB:n över 400MHz snabbare minnen krävs men det gick inte skrev du?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur genomför jag en sådan höjning då?

Nae, det som inte går (enligt hemsidan) är att ha en memoryspeed på över 800mhz, vilket jag tycker låter konstigt med en FSB på 1333mhz. Innebär det då att jag alltså kan få ut en högre hastighet från minnena om jag köper PC9600, men att jag inte tjänar mycket på det?

Borde jag då inte kunna köra med PC9600, öka FSBn och få ut ännu mer än om jag genomförde det du skrev ned, med mina PC6400, alternativt OCZs PC6400?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner inte till så mycket om just det moderkortet men 680i kort är begränsade då de blir mycket varma när man överklockar dem. Processorn fart är fyrdubblad medan minnet är dubblad så 1333MHz/4=333MHz, 800MHz/2=400MHz så minnena har en högre bussfart än processorn. Olika tillverkare har olika namn och inställningar för minnena men som sagt det du skall göra är att ställa minnena så de har samma fart som processorns buss sedan klockar du. Har ditt moderkort en begränsing av FSB:n så är det inte säker du kan få ut mer med snabbare minnen med det kan gå fast ta i så fall PC8500 minnen då snabbare är helt meningslöst då du inte kommer i närheten av PC8500 (533MHz FSB) minnen klarar.

Ta en titt i överklockningsforumet då det finns en hel del att läsa om överklockning där.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det lät väldigt komplicerat, det kanske är mer värt för min del att skaffa OCZ PC6400 minnena och hålla mig till överklockning av processorn fram tills dess att jag köper nytt moderkort. Det jag är ute efter är ju trots allt att bli av med blåskärmarna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man kommer ganska långt med PC6400 minnen då din processor kan klockas till 3.6GHz med de minnena utan att överklocka dem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag fick alldeles nyss upp processorn till 4.0GHz via multiplier, är det felaktiga siffror då?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

QX6850 tycks vara olåst så då är det bara att klocka på och du behöver inte bry dig om att mixtra med minnesbussen. Har du standardkylaren så undvik att gå för högt för det blir varmt!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jo, jag märkte det på 4.0GHz, den började låta lite som en dammsugare så jag sänkte ned den igen. Det blir nog till att köpa en CPU-kylare och sedan testa mig fram.

Tack för hjälpen, jag skall byta minnesfabrikat, bör jag byta till snabbare minnen om jag klockar processorn förresten, eller det kanske bara gällde när man klockade buss-frekvensen?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Nej snabbare minnen behöver du inte köpa med en olåst processor, man kan tänka sig att köra med en högre FSB men det moderkortet är inte allt för bra för dette då den överhettar mycket lätt. 680i kort har även en del problem med snabbare minnen även om man kör dem som PC6400 minnen så det kan bli värre än vad det är nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Då är alltså det säkraste kortet att byta till OCZ PC6400 minnen för att se om blåskärmarna försvinner, så kan jag sedan med ny kylare klocka processorn i fred.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp billigt och bra och skulle det inte fixa felet så får du byta nästa del...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vilket skulle bli moderkortet, har jag fel?

Jag har nu läst att en person med likadana minnen som jag har nu, hade samma problem och körde memtest. Memtest sade att minnena fungerade korrekt, men när han bytte fabrikat så upphörde problemen. Jag tyckte att det lät skumt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka bytte han till då?

Pssst: Det heter Corsair

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning, frågade honom men har inte fått ett svar än.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro