Phenom II överklockad med flytande helium

Permalänk
Medlem

om man skulle dra datorn till merkurius där är det - 233 grader kallt.. eller pluto för den ligger längst bort från solen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bra gjort ^^ e själv intel fan men de e onekligen duktigt av finnarna (samma land som mej )

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det som händer med matrial som blir kalla nog är att dom blir superledande.
Superledande betyder att dom inte har nån resistans. Så effekten blir att elektroner kan färdas snabbt och obehindrat igenom matrialet.

Så en processor som kyls ner tillräckligt till den temperatur där kisel och andra ämnena blir superledande (inte nödvändigtvis abbsoluta nollpugten) skulle elektronerna färdas igenom utan motstånd. Det skulel möjligöra högre frekvense och i princip inga förluster i form av värme. Man skulel mer eller midnre bara behöva skicak en spänning igenom chipset med i princip igen ström. ma behöverj u nåt som reglerar strömen utvändigt annars kortsluter man ju strömkällan då superledande materialet i princip kan leda hur mycket ström som helst.

Men skulle en halvledare verkligen ha kvar sin funktion när de är supraledande? För om transistorerna blev supraledande så skulle ju CPU bara vara en stor kortslutning som inte utförde nått vettigt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Mja alltså ajg snackade teoretiskt. Datorer byggda på superledare ser nog knappst ut som dagens. hade man uppfunit en superledande processor så hade man nog använt dom. Men å andra sidan har det forskats i sådana processoer sedna 70-80 talet tror jag och man har nog kunnat testa principerna med men å andra sidan fins inga bra superledande matrial i dagsläget som fugnerar vid höga tempraturer nog. Optimala vore rusmtempratur. Lite opracktiskt med en kvävetank vid sin PC

Men visst man msåte ju kunan reglera transistorerna så dom fugnerar som relän. Men vittsen med superledare är att det är 0 recistans villket betyder att man inte får förluster som man har i processorerna i dag. All energi man stopapr in bli ju värme i en CPU i dag. Desutom skulel man kunan köra dom snabbare, hört siffror om ca 30x prestandan på en motsvarande processor baserad på superledare. Men exackt hur dessa ska designas vet e fan. Det får väl nissarna i vita rockar lösa hehe.

Men självklart kan inte en modärn CPU kylas ner så den blir superledande och desutom skulle fungera.
Men vittsen med att kyla ner matrialet är inte helt irelevant då ju kallare en CPU ju lättare färdas elektronerna mellan atomerna. Därför en kall CPU klockar bättre än en varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
om man skulle dra datorn till merkurius där är det - 233 grader kallt.. eller pluto för den ligger längst bort från solen

Merkurius är ca: -170 grader där solen inte kommer åt med sin värme..-233 är nog på vissa ställen i kratrar...... Vi får ta och dra till Månen Titan..Där är det kallt..ca: -179 grader ..Därmed en massa sjöar av flytande metan eller etan att kyla datorerna med...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Njaa, det kommer att värmas upp igen och när det gör det så kommer heliumet att expandera och då kommer dina rör att gå sönder.

Kom på det... lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Inte kan vi väll godta ett uttalande ifrån tillverkaren som fakta hurvida det är handplockade prollar eller inte? Vore ju nästan tjänstefel av AMD att inte handplocka prollarna ur rent PR perspektiv.

Sedan när det gäller hurvida andra prollar har kommit upp i 6ghz eller inte har jag aldrig ifrågasatt. Mest att det är massa gnälliga tonåringar som påstår att dom "vet" att det inte är handplockade proppar.

Vad har du själv som säger att det inte var handplockade processorer? Sen var det både ett uttalande från tillverkaren och även folk som var där och såg. Representanter från hårdvarusiter och reportrar/journalister som skrivit.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
eftersom ingen har nått den absoluta nollpunkten än så är det ingen som vet vad som skulle hända
ja har hört spekulationer om att saken, dvs processorn, skulle försvinna. eftersom elektronerna snurrar saktare och saktare när saker blir kallare, och på -273,15ºC så står elektronerna helt stilla. och en atom kan inte existera om inte elektronerna är i rörelse, lr nått i den stilen...
men nu kommer väll det här inlägget bli citerat av wannabe-elajt-nördar som vet mer än oss andra.... -.-

Citera är alltid roligt att göra när man har en annan åsikt ^^ Eller åsikt och åsikt, jag undrar bara hur säker källa du har för att elektronerna stannar vid den absoluta nollpunkten?

Jag har iaf lärt mig att vid nollpunkten så försvinner all rörelse från molekyler och atomer, men inte hos elektronerna. De är fortfarande i rörelse för att som du säger så kan massa inte existera utan elektroner i rörelse, och jag har hört att massa bör kunna existera vid den absoluta nollpunkten.

angående elektroner som inte har ångon rörelse så är den teori jag har hört mest om när de handlar om massa där elektronera förlorar all sin rörelse är att det skulle bli så kallad "svart materia" som har en otrolig gravitation som skulle kunna i mycket små mängder få en stor del materia att implodera in i den svarta massan. Men det är som sagt bara det jag har hört och undrar om du har någon säker källa på att även elektronerna slutar röra på sig vid den absoluta nollpunkten? Vilket jag skulle tycka vore intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
eftersom ingen har nått den absoluta nollpunkten än så är det ingen som vet vad som skulle hända
ja har hört spekulationer om att saken, dvs processorn, skulle försvinna. eftersom elektronerna snurrar saktare och saktare när saker blir kallare, och på -273,15ºC så står elektronerna helt stilla. och en atom kan inte existera om inte elektronerna är i rörelse, lr nått i den stilen...
men nu kommer väll det här inlägget bli citerat av wannabe-elajt-nördar som vet mer än oss andra.... -.-

(Nee, så blir de inte.....:P Haha)

Fan va coolt, allt bara försvinner:D

Permalänk

Den absoluta nollpunkten är endast en teoretisk siffra, för när alla partiklar står helt still är det så kallt det kan bli. Men eftersom det är så kallt det kan bli så behövs det ingen värme för att värma upp den. Eftersom energi behövs för allt fungerar nollpunkten inte i praktiken.

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njukie
Citera är alltid roligt att göra när man har en annan åsikt ^^ Eller åsikt och åsikt, jag undrar bara hur säker källa du har för att elektronerna stannar vid den absoluta nollpunkten?

Jag har iaf lärt mig att vid nollpunkten så försvinner all rörelse från molekyler och atomer, men inte hos elektronerna. De är fortfarande i rörelse för att som du säger så kan massa inte existera utan elektroner i rörelse, och jag har hört att massa bör kunna existera vid den absoluta nollpunkten.

angående elektroner som inte har ångon rörelse så är den teori jag har hört mest om när de handlar om massa där elektronera förlorar all sin rörelse är att det skulle bli så kallad "svart materia" som har en otrolig gravitation som skulle kunna i mycket små mängder få en stor del materia att implodera in i den svarta massan. Men det är som sagt bara det jag har hört och undrar om du har någon säker källa på att även elektronerna slutar röra på sig vid den absoluta nollpunkten? Vilket jag skulle tycka vore intressant

Här kommer min för jag håller inte med

Det är just atom rörelse som försvinner. Elektroner är kvar i sina banor (dock så fyller de lägsta möjliga banor (sk. Fermi nivå)).

Elektroner i en atom kan inte vara still då lägsta möliga energi är fermi nivån så det spelar ingen roll hur kallt det blir.

Det som kan hända i neutron stjärnor är att gravitationen är så stark att de kollapsar in mot kärnan. Men då kan du knappast tala om atom längre så det är inte helt relevant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Sant.
-230c är fruktansvärt kallt.

Det är så jag kyler min dator idag. . .
Har lyckats klocka den 5%. . .
Undrar vad jag gör för fel?

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Roligt exempel då det numera anses att det mer eller mindre enbart var kyrkan som höll den teorin vid liv efter cirkus år 400, att det var en allmän uppfattning ända fram till medeltiden är en myt.

Jätte-OT, men skojigt ändå

Kanske hade varit mer intressant att prata om vad som har ansetts vara universums minsta beståndsdelar. Hursomhelst, det jag vill få fram är att det känns fel att säga att något inte går enligt fysikens lagar då dom ändras hela tiden

Permalänk
Avstängd

Hade dom inte nått 7Ghz också? Såg det på youtube Iaf

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...