Dell slår igen på Irland

Permalänk
Melding Plague

Dell slår igen på Irland

Dell omstrukturerar för att möta en tuffare marknad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för Irländarna, bör dock inte påverka datorerna.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

vem bry sig om fattiga skit dell

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik433
vem bry sig om fattiga skit dell

"vem bry sig om fattiga skit kommentarer" - fix'd.

OnT: Alla drabbas på något sätt, men att slå igen en hel fabrik.. lite galet ändå. Visst, det bör ju inte innebära ett avkall på kvalitén, men iaf. Bygg gärna maskinerna i Asien men behåll supporten i irland/Sverige etc. och minska ner på den Indiska.

Permalänk

Synd. trodde först att det var något kontor som skulle slå igen då irland inte är spec stort.
Men en fabrik på nästan 2000 anställda det där kommer svida. Polen och sånna 'budgetländer' behöver inte jobben. Fast det är väl ekonomin som styr. hade sverige fått en intelfabrik till sig så hade de garanterat stannat kvar. dock lite högre pris kanske pga våra löner men ändå så bör det bli billigare emot Dollarn/euro'n

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bara jag som läste Sean Connery först? ^.^

Permalänk
Medlem

Vart lyckades du läsa det haha?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Synd. trodde först att det var något kontor som skulle slå igen då irland inte är spec stort.
Men en fabrik på nästan 2000 anställda det där kommer svida. Polen och sånna 'budgetländer' behöver inte jobben. Fast det är väl ekonomin som styr. hade sverige fått en intelfabrik till sig så hade de garanterat stannat kvar. dock lite högre pris kanske pga våra löner men ändå så bör det bli billigare emot Dollarn/euro'n

Vad menar du med att dom inte "behöver" jobben?
Polen är ett ganska fattigt land och behöver massor med jobb för att komma upp i t.ex svensk standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miFFhoe
Vart lyckades du läsa det haha?

......Sean Corkery

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Synd. trodde först att det var något kontor som skulle slå igen då irland inte är spec stort.
Men en fabrik på nästan 2000 anställda det där kommer svida. Polen och sånna 'budgetländer' behöver inte jobben. Fast det är väl ekonomin som styr. hade sverige fått en intelfabrik till sig så hade de garanterat stannat kvar. dock lite högre pris kanske pga våra löner men ändå så bör det bli billigare emot Dollarn/euro'n

Öhm, fattiga land betyder väl att folk inte har några jobb som ger bra betalt eller inte några jobb alls. Så det behövs verkligen jobb där om det är ett budgetland.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

"Omstrukturerar"....pff, det är så det brukar heta. Vad Dell gör är att flytta fabriken till en land med lägre löner. Så som man gör i all tillverkningsindustri. Och när det blir för dyrt där, flyttar man till ett fattigt land i Asien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
"Omstrukturerar"....pff, det är så det brukar heta. Vad Dell gör är att flytta fabriken till en land med lägre löner. Så som man gör i all tillverkningsindustri. Och när det blir för dyrt där, flyttar man till ett fattigt land i Asien.

Ja? Varför skulle man inte kunna kalla det för en omstrukturering?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Ja? Varför skulle man inte kunna kalla det för en omstrukturering?

Jag sa inte att man inte SKA det ena eller det andra, men man kan fråga sig varför man inte lika gärna skriver i klartext vad det handlar om. Dvs en utflyttning till ett låglöneland med lägre levnadsstandard. Jag kritiserar inte det i sig men det hade kännts ärligare. Businesslingo som "omstrukturering" är bara en eufemism som kamoflerar en bister verklighet för många gamla industrinationer som tvingas se jobben flytta till fattigare länder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik433
vem bry sig om fattiga skit dell

Om du inte har något vettigare att skriva än det här, skriv det inte då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik433
vem bry sig om fattiga skit dell

Ingen bryr sig allt för mycket om Dell som en verksamhet - men detta berör ju nästan tvåtusen personer sina jobb, vilket såklart är det man lägger tanken på.

Dell är ju inget företag som klingar väl i enthusiastkretsar då de har ganska dyra skräpdatorer med usel policy - men det finns ju en efterfrågan på färdigbyggda datorer i all enkelhet, annars skulle de ju ha packat ihop hela verksamheten för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Oj, trodde inte att den irlänska fabriken ens existerade. Hade en latitude D-serie, vet inte exakt vad den hette, 540 eller något sådant. Det satt ett klistermärke på baksidan som det stod "made in Irland" på, ryckte man bort det så var det gjutet i plasten "made in china" .:D

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag sa inte att man inte SKA det ena eller det andra, men man kan fråga sig varför man inte lika gärna skriver i klartext vad det handlar om. Dvs en utflyttning till ett låglöneland med lägre levnadsstandard. Jag kritiserar inte det i sig men det hade kännts ärligare. Businesslingo som "omstrukturering" är bara en eufemism som kamoflerar en bister verklighet för många gamla industrinationer som tvingas se jobben flytta till fattigare länder.

Jo jo, men å andra sidan vet de flesta redan vad som egentligen menas med detta businesslingo. Omstrukturering betyder ofta att produktion flyttas, effektivisering betyder oftast att folk sägs upp. Håller dock med dig om att de lika gärna skulle kunna skriva det i klartext, men sådant brukar väl förklaras i pressreleaserna, alltså vad "omstruktureringen" kommer att innebära. Rubrikerna blir dessutom kortare, "Dell omstrukturerar" ist. för "Dell lägger ner fabrik på Irland och flyttar produktionen till låglönelandet Polen på grund av ökade krav på lönsamhet", det senare citatet skulle ju lika gärna stå under den kortade rubriken som en förklarande text.

Ah...nu krånglade jag till det och kom lite off-t, sorry. Sitter och skriver på en PM och har saker i huvet som rör till saker och ting.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Dell är ju inget företag som klingar väl i enthusiastkretsar då de har ganska dyra skräpdatorer med usel policy - men det finns ju en efterfrågan på färdigbyggda datorer i all enkelhet, annars skulle de ju ha packat ihop hela verksamheten för länge sedan.

Det är tråkigt för dessa nästan 2000 personer, och det värsta är att jag inte tror Polen kommer vara speciellt mer lönsamt så mycket längre till. Men möjligtvis kan Polens position på kartan spela en roll, vem vet..

I entusiastkretsar är egentligen ingen märkesdator intressant. Och för att vara rättvis, "dyra skräpdatorer med usel policy" passar in på de flesta, om inte alla, märkesdatorer, tom. Apple.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Kul! Det betyder att 2000 polacker nu får arbete och kan förbättra sin levnadsstandard!

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilv
Kul! Det betyder att 2000 polacker nu får arbete och kan förbättra sin levnadsstandard!

Så sant som det är sagt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Synd. trodde först att det var något kontor som skulle slå igen då irland inte är spec stort.
Men en fabrik på nästan 2000 anställda det där kommer svida. Polen och sånna 'budgetländer' behöver inte jobben. Fast det är väl ekonomin som styr. hade sverige fått en intelfabrik till sig så hade de garanterat stannat kvar. dock lite högre pris kanske pga våra löner men ändå så bör det bli billigare emot Dollarn/euro'n

Konstigt inlägg. Du har inte läst på vidare mycket va? Jag var i polen över nyår, dom behöver garranterat detta. Det bästa som kan hända ett land är att en större leverantör startar upp verksamhet. Kolla hur Nokia haft inverkan på t.ex. Finland. Visst är det tråkigt för Irland men globalt sett gör det förmodligen ett bättre fotavtryck att Polen får tillverkningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag sa inte att man inte SKA det ena eller det andra, men man kan fråga sig varför man inte lika gärna skriver i klartext vad det handlar om.

Nog tycker jag att det är tillräckligt mycket klartext. Att skriva exakt vad det handlar om skulle förmodligen vara ett dokument på några hundra sidor. Jag läser din text som att du vill att dom ska skriva det så att dina uppfattningar blir bekräftade, men så mycket lägre löner har dom inte i Polen så att enbart det motiverar ett projekt i denna storlek. Polen har ungefär samma priser som Sverige när det gäller allt som konsumeras, förutom när man käkar på krogen, då är det något billigare.

Lättast att sammanfatta vad Dell gör är att dom vill tjäna mer stålar, det är vad det alltid handlar om. Men att sammanfatta det som lägre löner vore mer fel än vad som står i artikeln.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hjälpsam

Kul för Polackerna.
Rätt åt Irländarna det var dom som stoppade det goda och billiga nötköttet från Brasilien, som fanns i våra kyldiskar förut, nu får man betala nästan 3 gånger så mycket för sämre kött.
Allt som gör Irländarna ledsna gör mig numera glad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Antagligen fick Dell inte bidrag längre för sin verksamhet och då blev andra länder mer intressanta. Det beklagliga är hur villiga större företag är att förlora kompetens och då oftast till en relativt liten besparing :/

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Nog tycker jag att det är tillräckligt mycket klartext. Att skriva exakt vad det handlar om skulle förmodligen vara ett dokument på några hundra sidor. Jag läser din text som att du vill att dom ska skriva det så att dina uppfattningar blir bekräftade, men så mycket lägre löner har dom inte i Polen så att enbart det motiverar ett projekt i denna storlek. Polen har ungefär samma priser som Sverige när det gäller allt som konsumeras, förutom när man käkar på krogen, då är det något billigare.

Lättast att sammanfatta vad Dell gör är att dom vill tjäna mer stålar, det är vad det alltid handlar om. Men att sammanfatta det som lägre löner vore mer fel än vad som står i artikeln.

Det är inte min åsikt att företag tenderar att flytta sin tillverkning till länder med lägre löner. Det är ett faktum. Därmed inte sagt att det inte fanns andra bidragande motiv bakom denna flytt till Polen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Polen har ungefär samma priser som Sverige när det gäller allt som konsumeras, förutom när man käkar på krogen, då är det något billigare.

Jag tvivlar verkligen på att det stämmer.
När mina polska bekanta pratar så är det absolut inte den uppfattningen jag har fått.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tvivlar verkligen på att det stämmer.
När mina polska bekanta pratar så är det absolut inte den uppfattningen jag har fått.

Det stämmer, det är inte så billigt i Polen som man kan tro. Märkeskläder är dyrare än i Sverige, maten är OFTA billigare, men då inte med mycket, och i de "högre" kretsarna är det samma priser om inte dyrare än i Sverige. Detta mycket pga att Polen växer enormt just nu, slås upp enorma shoppingmalls som får Gallerian i Stockholm eller Kista att blekna, och för att kronans värde inte är det bästa just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Synd. trodde först att det var något kontor som skulle slå igen då irland inte är spec stort.
Men en fabrik på nästan 2000 anställda det där kommer svida. Polen och sånna 'budgetländer' behöver inte jobben. Fast det är väl ekonomin som styr. hade sverige fått en intelfabrik till sig så hade de garanterat stannat kvar. dock lite högre pris kanske pga våra löner men ändå så bör det bli billigare emot Dollarn/euro'n

Vad sägs om att tänka först och skriva sen, Martin? "Budgetländer"? Kom ur din lilla håla någon gång så ska du få se att världen är större än den by du verkar leva i.

Permalänk
Hjälpsam

Off Topic.
Miljönissarna har med viss framgång försökt göra Sverige till ett ""budgetland" under 30 års tid nu.
Vi ligger nästan sist i Västeuropa, det dröjer nog inte länge innan Polen också har gått om oss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Dåligt för Irland. Bra för polen om det är nu de som får tillverkningen.
Synd för nya dell-ägare då kvalitén kommer sjunka ett tag framöver.

Vad gäller nötkött från brasilien så är det ett satans otyg.
Förutom att man hugger ner regnskog för att kunna föda upp djuren så släpper de ut metan och sen måste man frakta skiten över halva jordklotet.
Nog för att jag inte är en så hejare vad gäller växthuseffekten men brasilianskt nötkött i Sverige är lika vettigt som när de drar upp fisk i nordatlanten flyger det till thailand för att rensa och förpacka den och sen flyger den till Sverige där den säljs.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hjälpsam

Off Topic.
Finns stora naturliga grässlätter i Brasilien.
Det handlar om fribetande köttboskap, som inte "stödfodras" med fiskmjöl och annan skit, köttet fraktas med kylbåt, kostar inte mycket vare sig energi eller pengar per kilo att frakta.
Riktig fribetande köttboskap som sagt, mums!
Det är annat än Svenskt kött det, gamla magra mjölkkossan Majros som inte orkar längre utan börjat sina, hon skickas till slakt.

Edit; visst är regnskogsskövling ett gissel, men då är nog sockerrörsodlingen ett betydligt större problem.

Edit2 (min understrykning);
Brasilianskt nötkött kan vara mycket bra för miljön om djuren föds upp på en gård med god markvård och stor andel orörd natur. Men i andra fall kan det vara förknippat med förlorad biologisk mångfald och utarmning av jordarna. Normal_produktionen i Brasilien innebär mindre övergödning och lägre energiåtgång än svensk produktion. Utsläppen av växthusgaser ökar med brasilianskt kött.
http://www.newsdesk.se/pressroom/naturvardsverket/pressreleas...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |