Nya grafikkort från AMD i mars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
4870x2 är inte en dubbelmacka, dubbelmackor är för noobs.
4870x2 är 2 kärnor på en pcb, det är bara Nvidia som måste limma ihop två grafikkort.. [/B]

rofl!

Jag är inte ett fanboy av något slag men jag började fan skratta när jag läste det!

Kul, som någon sa i tråden, att man har fått jobb.. då är aldrig en ny dator långt borta med 4870X2, om det inte har kommit något alldeles exceptionellt tills dess dvs.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Då blir det väl att vänta tills i mars/april med inköpandet av nytt system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Rimrost timkost,
ballekula äppelgula. ;D

Gl hf!

klockrent

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Kommer förmodligen vara som 280<285. Högre frekvenser men liknande strömförbrukning. Men det är väll så vi vill ha det

Inte jag, dem som vill ha högst prestanda kan alltid köpa dubbelkorten, i synnerhet förra generationens som alltid blir billiga. Vill man ha ett snabbt kort och struntar i energiförbrukningen så kan man lika gärna köpa GTX280 direkt. Lämna universalformade korten i fred så vi slipper vänta i 3 år på nya kylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Om jag inte missförstår dig helt så har du missuppfattat uttrycket "Krympt" på så sätt att det skulle vara en "strypt" modell. Med "krympt version av RV770" menas helt enkelt är en RV770 som förbättrats genom att tillverka den med finare tillverkningsteknik vilket möjliggör högre klockfrekvenser, lägre energiförbrukning, plats för fler streamprocessorer och lägre tillverkningskostnader.

Så ja, det kommer ett bättre kort. Men räkna med att det blir billigare på grund av förfinad tillverkningsteknik är nog bara att glömma

Verkar för övrigt bli väldigt intressant detta. Kanske något för mitt nästa system.

Jo jag såg att man istället tillverkade med 40nm-teknik men jag förstod inte ordet krympt tack för rättningen

Permalänk

ja tycker det är lite ironi,

Vi konsumenter vill ha så bra grejer som möjligt, jättarna gör det möjligt, ((nvidia och amd) dom gör fetare och fetare gpuer tillverkningskostnaderna blir lägre och lägre och priserna ökar mer och mer.

Dom bara höjder sina marginaler hela tiden...

ball!

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk

Varje gång tillverknings processen förfinas så blir själva tillverkningen billigare. men dom kan ju självklart inte sälja korten för en liten slant då dom måste täcka utvecklingskostnaderna som är skyhöga utan tvekan, är ju därför korten kostar som dom gör, att tillverka tex en processor kostar typ 40 kr men hur många miljoner (miljarder kanske t.o.m) har det inte kostat att utveckla den^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det borde finnas minst ett till företag med i spelet, vad händer om något av företagen åt helvete? Grafikkorts monopol? Likadant med AMD och Intel...inge bra..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke W
Är det bara jag som känner att det borde finnas minst ett till företag med i spelet, vad händer om något av företagen åt helvete? Grafikkorts monopol? Likadant med AMD och Intel...inge bra..

Det finns ju ett par småföretag som gör grafikkort (kommer inte ihåg namnen) så nvidia och ati (amd jaja) är inte ensamma. Men även om de vore ensamma och om amd skulle gå i konka så skulle det komma fram nya grafikkorts/processortillverkare. Inte direkt men efter ett tag iallafall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
rofl!

Jag är inte ett fanboy av något slag men jag började fan skratta när jag läste det!

Kul, som någon sa i tråden, att man har fått jobb.. då är aldrig en ny dator långt borta med 4870X2, om det inte har kommit något alldeles exceptionellt tills dess dvs.

Jag tyckte att fogs kommentar där han sade att 4870x2 inte ska räknas eftersom det är dubbelmacka luktade fanboy.
För det första är det inte en dubbelmacka, en liknelse till det han sade: 4 kärniga processorer ska inte räknas för att de flesta har 2 kärniga processorer.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Det finns ju ett par småföretag som gör grafikkort (kommer inte ihåg namnen) så nvidia och ati (amd jaja) är inte ensamma. Men även om de vore ensamma och om amd skulle gå i konka så skulle det komma fram nya grafikkorts/processortillverkare. Inte direkt men efter ett tag iallafall.

Mjea, jag skulle kalla dom ensamma, inget av de andra (vilka det nu e) har inte möjlighet att konkurera med ATI och Nvidia. Och ja det skulle komma en ny efter ett tag, men endast för att ett ensamt företag på topp oftast stagnerar i utveckling och hinns i kapp av de andra företagen, det betyder mindre utvecklad teknik..

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas verkligen de knäpper hd 4870 och gtx 280 tri sli på fingarna på något sätt så dom som slösat onödiga pengar lär sig att det ALDRIG lönar sig oavsett

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jäklar walp om du kunde köra SLI på två geforce 2 kort Nejdå skojar bara, trodde faktiskt inte att någon satt med ett geforce 2 idag, du har väl missat en hel del då på spelfronten

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke W
Mjea, jag skulle kalla dom ensamma, inget av de andra (vilka det nu e) har inte möjlighet att konkurera med ATI och Nvidia. Och ja det skulle komma en ny efter ett tag, men endast för att ett ensamt företag på topp oftast stagnerar i utveckling och hinns i kapp av de andra företagen, det betyder mindre utvecklad teknik..

INTEL är nog den "lilla" konkurrenten.
Får se ifall Intel lär sig utveckla grafikkort värda namnet.

Permalänk

jaha hur ska man få sin bättre hälft at gå med på en uppgradering av grafiken....klurigt blir det i alla fall

rv790 verkar som en vettig uppgradering om inte så kommer ju R800

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|