AMD lanserar Sempron för industrin

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Sempron för industrin

Advanced Micro Devices har utvecklat en ny processor för integrerade system. Modellen bygger på Athlon Neo och kan vara en tänkbar utmanare till Intel Atom.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pengar! =D

Permalänk
Avstängd

finns det egentligen någon anledning att ge nya processorer samma namn som uråldriga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
finns det egentligen någon anledning att ge nya processorer samma namn som uråldriga.

Framgångsrikt namn? Bra rykte?

Permalänk

förvirring?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Relik 📜

Sempron är ju budgetserien, så har det varit de senaste åren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Framgångsrikt namn? Bra rykte?

e något namn bra så är det väll AMD inte semprom
hade inte jhag koll på läget skulle jag i alla fall inte köpa en ny processor som heter likadant som min 5 år gamla

Permalänk
Medlem

och jag vill ha en dator med X stycken sådana här i ett 1RU kabinett med X*2GB minne i sig.
och att alla pratar via quad infinniband 12X internt.
samt kanske en liten trevlig liten dator med 12" XGA skärm med 12cell batteri.

fast Sempron har alltid varit deras lågbudget och strömsnåla processorer. vilket denna antagligen är så namnet är bra

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Klagomål på namnt helt random

Dom där klockfrekvenserna räcker ju mer än väl till det tänkte området det ska användas i?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Låter väl bra... men vilka tillverkare har redan moderkort redo? Länkar? Pris?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

ganska uppenbart att de inte konkurrerar med atom då de antagligen är mkt dyrare och drar 2-4 ggr mer ström...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

De skulle haft en atom-utmanare för flera månader sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Låter väl bra... men vilka tillverkare har redan moderkort redo? Länkar? Pris?

BGA... Innebär att du inte kan köpa lösa moderkort. Lär endast finnas i mer eller mindre kompletta system.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
ganska uppenbart att de inte konkurrerar med atom då de antagligen är mkt dyrare och drar 2-4 ggr mer ström...

Atom presterar ju mycket sämre en sempron så skulle inte förvåna mig om det där vägs upp av prestandan.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
e något namn bra så är det väll AMD inte semprom
hade inte jhag koll på läget skulle jag i alla fall inte köpa en ny processor som heter likadant som min 5 år gamla

Konstigt att folk köpte Pentium (och köper!) för glatta livet trots att det namnet dök upp 1993 och hänger med än idag (om än inte på toppmodellerna). Likadant är det med Celeron, det har hängt med i över 10 år nu.

Så nej, detta är inget unikt. Dock tycker jag att det var synd att AMD dumpade namnet Duron, det var i min mening bättre än efterföljaren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Konstigt att folk köpte Pentium (och köper!) för glatta livet trots att det namnet dök upp 1993 och hänger med än idag (om än inte på toppmodellerna). Likadant är det med Celeron, det har hängt med i över 10 år nu.

Så nej, detta är inget unikt. Dock tycker jag att det var synd att AMD dumpade namnet Duron, det var i min mening bättre än efterföljaren.

Rätt. Eller som att Toyota fortfarande har samma namn, Corolla (eller Golf för VW).

Kassaapparaterna blir mer och mer avancerade, visst de som är på ICA är samma som för tio år sen men på restauranger där man använder handdatorer och kassasystem som håller reda på beställningar och betalningar är mer processorkraft säkert välkommet. Digitalboxar är ju i allmänhet så fruktansvärt långsamma så där finns definitivt marknad. Robotar med hög precision räknar också en hel del...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Rätt. Eller som att Toyota fortfarande har samma namn, Corolla (eller Golf för VW).

Kassaapparaterna blir mer och mer avancerade, visst de som är på ICA är samma som för tio år sen men på restauranger där man använder handdatorer och kassasystem som håller reda på beställningar och betalningar är mer processorkraft säkert välkommet. Digitalboxar är ju i allmänhet så fruktansvärt långsamma så där finns definitivt marknad. Robotar med hög precision räknar också en hel del...

ICA använder knappast samma system som för 10 år sen.
Tror dom kör windows på dom t.o.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Konstigt att folk köpte Pentium (och köper!) för glatta livet trots att det namnet dök upp 1993 och hänger med än idag (om än inte på toppmodellerna). Likadant är det med Celeron, det har hängt med i över 10 år nu.

Så nej, detta är inget unikt. Dock tycker jag att det var synd att AMD dumpade namnet Duron, det var i min mening bättre än efterföljaren.

Pentium har ju fått olika modeller genom åren så jag skulle säga att dom bytt namn.
tycker bara att det är ett konstigt system, borde man inte ha nya namn med varje ny arkitektur som man har med prestandagrajerna. Lite som om Intel skulle döpa sin nya I7 till Pentium 4.

För det är väll ny arkitektur i dom, antar jag....hoppas jag :-S

Permalänk
Medlem

Senast jag skruvade i en kassapparat var det P2-P3 Celeron med windows 95 eller 98. Oftast kom de in för att hårddisken eller processorfläkten dött. En apparat innehöll mer flott än dator då den hade stått under transportbandet.

Kassapparatsskötande tycker jag är en ytterst minimal belastning. Att hålla i varu- och inventariedatabaserna är nog det enda processorkrävande, om ens det. I praktiken räcker det med ett par dumma terminaler och en liten servermaskin. Programvaran kan ett par gymnasieelever röra ihop på några veckor.

Set-top boxar, nätbrandväggar, digitala fotoramar o.dyl. brukar köra MIPS eller ARM i stället för dyra och varma bestar från Intel eller AMD. De må prestera mindre, men drar mycker mindre ström och är lättare att skräddarsy då de inte behöver kunna starta MS-DOS. WD TV™ HD Media Player ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408560 ) t.ex. är en ARM-baserad Linuxmaskin, en Intellösning hade säkert kostat bortåt det dubbla.

Nåja, får se om AMD skakar fram några roliga ITX-kort som inte kostar skjortan.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Pentium har ju fått olika modeller genom åren så jag skulle säga att dom bytt namn.
tycker bara att det är ett konstigt system, borde man inte ha nya namn med varje ny arkitektur som man har med prestandagrajerna. Lite som om Intel skulle döpa sin nya I7 till Pentium 4.

För det är väll ny arkitektur i dom, antar jag....hoppas jag :-S

Då har ju Pentium bytt namn precis som Sempron som du dock inte håller med om. Lite dubbelmoral.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Atom presterar ju mycket sämre en sempron så skulle inte förvåna mig om det där vägs upp av prestandan.

Men just därför dom inte direkt konkurerar utan fungerar på olika marknader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Pentium har ju fått olika modeller genom åren så jag skulle säga att dom bytt namn.
tycker bara att det är ett konstigt system, borde man inte ha nya namn med varje ny arkitektur som man har med prestandagrajerna. Lite som om Intel skulle döpa sin nya I7 till Pentium 4.

För det är väll ny arkitektur i dom, antar jag....hoppas jag :-S

Pentium (1) blev Pentium 2, 3, 4 och D (kanske missat någon). Sempron heter ju nu U2xx. Finns ingen tidigare prolle som har samma efternamn (om man får kalla det så). Så samma namn är det absolut inte.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Pentium (1) blev Pentium 2, 3, 4 och D (kanske missat någon). Sempron heter ju nu U2xx. Finns ingen tidigare prolle som har samma efternamn (om man får kalla det så). Så samma namn är det absolut inte.

jo, men U2xx används ju inte för att beskriva hela familjen processorer

vid första anblick tänker jag p4 och p3 är olika familger

kolla på loggan i nyheten och jämför med denna bild

ny layout men ingen skillnad i familjnamnet

U2XX är för att beskriva varige enskilld processor presis som EXXXX eller QXXXX

edit: obs bilderna blev lite större än ja tänkt mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
ganska uppenbart att de inte konkurrerar med atom då de antagligen är mkt dyrare och drar 2-4 ggr mer ström...

Det är möjligt att de kommer vara dyrare men vad gäller strömförbrukningen ska man väl ändå se till hela systemet (det går inte att använda en Atom-cpu utan moderkort och det går inte att använda en Neo-cpu utan moderkort), i så fall kan nog AMD konkurera mot Atom, i alla fall så länge Intel envisas med att pusha deras strömslukande G45-chipset.

Permalänk
Avstängd

ROBOTAR!!!

Permalänk
Medlem

Låter lovande.
Hittade ett kort, iB885. Vad klarar grafikkortet, går det att spela upp HD film tillsammans med 1.5GHz prollen ?

AMD M690E built-in Radeon X700 graphics, Supports DVI edge connector and CRT via pin header

http://www.tmc-uk.com/product/matrix.php?Section=Embedded+Com...