Officiell lansering av Geforce GTX 285 och 295

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Köpte till företaget eller , dvs drar av momsen ?
Eller har dom höjt priset på korten sen dess ?

// André

Kronan har fallit i värde, priser på datorkomponenter har skjutit i höjden.
Det är förbannat mycket dyrare att bygga en burk nu än vad det var för några månader sen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
En sak jag inte fattar....

I USA får man pröja 499 dollar allså 7.8x499=3892 kr

I sverige får man pröjsa hella 5700kr

okej moms 25% 3892/4=973
973+3892=4865kr borde den kosta isf tycker man

Som sagt det ar 500dollar +++++++ 8,5% moms som inte star med i priset.
ALLA priser i USA ar exkl moms.

sen att priserna ar hogre i Europa beror pa att vi har mer skatter pa foretag, hogre loner for de anstallda, valutarisker ect ect.

Permalänk
Medlem

Var det inte nVidia som ratade dubbla kärnor på grafikkort? Eller har jag fått det om bakfoten? Coolt kort, men det känns lite som en nödlösning att bunta ihop två kretskort jämfört med AMDs väg att sätta allt på samma...

Jaja, är prestandan och priset rätt så visst. Äntligen får nVidia återigen skylta med "världens snabbaste grafikkort", känns nästan som att det var det de ville och inte att sälja faktiska kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jaha du bara så du vet 2 x geforce 295 Gtx och vantage i vista och klockad core i7 i 3,6ghz klarade ge 32573 poäng slår garanterat 2 X Ati HD4870 X2 på fingrarna !!!

saxat från www.techsweden.org

Xfastest.com har visat upp lite resultat med ett Quad-SLI system bestående av 2st GTX295. Med en Core i7 i 3,6GHz så har man lyckats pressa ut hela 32,573 poäng i Vantage Preformance och allt detta var med hjälp av luftkylning. Det finns med andra ord en hel del kraft att hämta ur detta system och innkom kort kommer vi säkerligen få se http://www.xfastest.com/viewthread.php?tid=17275&extra=&page=... nått att bita i tänk bara lite kyla på där ni skulle ge 40000+ lätt

Fan va bra. Då skall jag köpa två GTX 295 och spela Vantage. Nej, just det...det är ju bara ett prestandatest. Tycker att Quad-SLI var mycket bättre nu än vad det varit innan. Men vare sig CF-X eller Quad-SLI är värt det ännu. Bit-Tech testet (som är det mest utförliga än så länge) var ju inte så imponerande för GTX295. Känns som om de måste dra ner priserna rejält för att det skall kunna komma i närheten av HD4870X2:ans prestanda/krona.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

synd bara att det är gddr3 och inte gddr5...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Var det inte nVidia som ratade dubbla kärnor på grafikkort? Eller har jag fått det om bakfoten? Coolt kort, men det känns lite som en nödlösning att bunta ihop två kretskort jämfört med AMDs väg att sätta allt på samma...

Jaja, är prestandan och priset rätt så visst. Äntligen får nVidia återigen skylta med "världens snabbaste grafikkort", känns nästan som att det var det de ville och inte att sälja faktiska kort.

Nu är jag ingen s.k. "expert" som uttalar mig, men jag får en känsla av att det är galet mycket mindre utvecklingskostnader bakom "GTX260x2"/GTX295 än det är bakom HD4870x2.. Det sammanslaget med faktumet att det slår konkurrenten på fingrarna gör att jag iaf tycker att det är bra jobbat.. Även om jag precis som du nog kylningsmässigt hellre hade sett en lösning á la HD4870x2..

Permalänk
Medlem

fyfan, 5800 för ett grafikkort, tyckte 4000:- var dyrt när jag köpte 4870X2...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyttis
Kanske för att det är en dubbelmacka (2 kort) ?

Du har rätt. Hade hela käften full med dill chips när jag skrev det. Njöt för mycket. Läste fel att det var GTX 285 som var världens snabbaste singel grafikprocessor. Men det spelar ingel roll. GTX 280 kostade över 5000 kr när det släpptes. 8800GTX lika så. 7800 GTX lika så. Även 6800 Utlra kostade över 5000 kr, uppåt 6000 kr när det var nytt på marknaden.

Om 50 år när vi är nere på -758 nm så kommer de senaste hig-end korten ligga på samma pris som dagens senaste high-end grafikkort.

Så snälla, skippa skitsnacket om att det kommer bli billigare för oss om det blir lägre tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem

Om man läser testet på guru3d.com som är mycket välgjort och med i7 processor så märker man att HD4870X2 fortfarande inte är långt ifrån. Det är trots allt hur mycket du kan lasta på korten med bibehållen spelbar fps som är intressant. Guru3d's test summering:

Citat:

FarCry2: [i]the two cards extremely close to each other[/i] där GTX295 håller ledningen väldigt lite, medans HD4870X2 är det kortet som har en spelbar fps med 8x AA, så korten är jämnlika.

COD5: Once we pass 1920x1200 both cards get closer to each other though. But it is still a win for the GTX 295. Korten är gjorda för att spelas i högre upplösningar, och dom är ganska jämnlika i högre upplösingar, där GTX 295 leder smått.

Brothers in Arms: Hell's Highway: Här leder GTX295 betydligt mer, och det verkar som att Crossfire inte fungerar helt som det skall. Vi kommer få se bättre resultat här från ATI korten med kommande drivrutiner.

Fallout 3: Korten ger exakt identiska siffror i alla upplösningar, dock så vinner HD4870 i alla upplösningar med 8x AA och matar på rejält med fps, även i tyngsta läget. HD4870X2 bästa kortet här.

Dead Space: GTX295 leder stort och Crossfire fungerar inte som det skall, så kommer även här få se prestandaförbättringar med kommande ATI drivers, dock inte så dom kan konkurrera ut nVidia i detta spel.

Left 4 Dead: GTX295 leder över HD4870X2, men prestandaskillnaden minskar med 8x AA.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

AMD har väl fått både en moralisk och ekonomisk boost med sin 48xx serie, Förhoppningsvis så kan dom fortsätta spruta ur sig lika bra och prisvärda kort i framtiden. Undra vem som vinner med nästa generation, kommer bli mycket intressant.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu är jag ingen s.k. "expert" som uttalar mig, men jag får en känsla av att det är galet mycket mindre utvecklingskostnader bakom "GTX260x2"/GTX295 än det är bakom HD4870x2.. Det sammanslaget med faktumet att det slår konkurrenten på fingrarna gör att jag iaf tycker att det är bra jobbat.. Även om jag precis som du nog kylningsmässigt hellre hade sett en lösning á la HD4870x2..

Först gjorde dom 260 och 280, sen var dom tvungna att uppgradera dom för att de ska ha en chans mot ati.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu är jag ingen s.k. "expert" som uttalar mig, men jag får en känsla av att det är galet mycket mindre utvecklingskostnader bakom "GTX260x2"/GTX295 än det är bakom HD4870x2.. Det sammanslaget med faktumet att det slår konkurrenten på fingrarna gör att jag iaf tycker att det är bra jobbat.. Även om jag precis som du nog kylningsmässigt hellre hade sett en lösning á la HD4870x2..

Utvecklingskostnaderna lär vara ungefär de samma. Båda företagen har använt liknande teknik tidigare. Dessutom ligger inte de stora summorna i att utveckla själva PCBn utan i grafikprocessorn. Här kan man nog räkna med att båda företagen lagt ner ungefär samma mängd pengar.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

ATI krossar vid nästa release!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Vad kommer gtx 285 ligga på för pris i sverige när den kommer och när lanseras den i sverige?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk

Om jag inte minns fel ? så sa nvidia för snart 1 år sedan, att dom såg ingen anledning att satsa på dubbla grafikproccessorer utan endast med 1st kraftfull i sina kommande kort.! Men det löftet verkar ju gått upp i rök nu

Permalänk
Medlem

Dem sa att framtiden är single GPU.
Dem sa aldrig att dubbla gpu är kassa, sämre, dyrare, och framförallt så sa dem inte nåt specifikt tidsdatum

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
Om jag inte minns fel ? så sa nvidia för snart 1 år sedan, att dom såg ingen anledning att satsa på dubbla grafikproccessorer utan endast med 1st kraftfull i sina kommande kort.! Men det löftet verkar ju gått upp i rök nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Dem sa att framtiden är single GPU.
Dem sa aldrig att dubbla gpu är kassa, sämre, dyrare, och framförallt så sa dem inte nåt specifikt tidsdatum

"Survival of the fittest".

Om man inte anpassar sig till situationen så äts man upp av den starkare.

Man ska under inga som helst omständigheter lyssna på och framförallt inte lita på PR-snack från företagen. Men visst är det en riktig dundertabbe att uttala sig så kraftfullt som man gjorde och sen inse att man måste göra samma lösning som sin konkurrent för att kunna ha det värsta kortet på marknaden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Många tycks inte tänka på pris mot prestanda, visst detta kort är 10% snabbare ca, men tänk också på att du får betala 5-6tusen för detta kort

Och 4870x2 får du endast betala 4000-4500 för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
Om jag inte minns fel ? så sa nvidia för snart 1 år sedan, att dom såg ingen anledning att satsa på dubbla grafikproccessorer utan endast med 1st kraftfull i sina kommande kort.! Men det löftet verkar ju gått upp i rök nu

1: Det var inget löfte, det var ett uttalande.. Ska du bli lika förbannad på våra politiker varje gång de inte håller sina vallöften? Isf lär du ha heltidssysselsättning för ett ganska bra gäng..
2: Du kan inte svälja att de insett och erkänt sitt misstag (man kan ju inte gärna göra det tydligare än att släppa GTX295, eller?) och dessutom lyckats överträffa ATi medans de ändå höll på? Har vi hittat oss en liten fanboy här månne?

Permalänk
Medlem

som det ser ut från de priser som svenska butiker tar ut för korten kommer de fortfarande inte vara prisvärda överhuvudtaget. om priserna halveras kan man börja snacka.. men inget grafikkort i världen oavsett prestanda är värt 4-5000 kr... så kul är det inte att spela med tunga inställningar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vem har sagt att jag är förbannad ? sluta och hitta på massa falska saker tack. Hur som helst så håller jag på ATI! För jag har tröttnat på nvidias + och - & gånger dividerat plus med * kort
Gud vet inte alla tecken dom använt senaste året blir grå hårig bara man tänker på det.!
Och som jag sa så verkar ej många tänka på summan av pengar gämfört mot prestanda man får! mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
1: Det var inget löfte, det var ett uttalande.. Ska du bli lika förbannad på våra politiker varje gång de inte håller sina vallöften? Isf lär du ha heltidssysselsättning för ett ganska bra gäng..
2: Du kan inte svälja att de insett och erkänt sitt misstag (man kan ju inte gärna göra det tydligare än att släppa GTX295, eller?) och dessutom lyckats överträffa ATi medans de ändå höll på? Har vi hittat oss en liten fanboy här månne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
Vem har sagt att jag är förbannad ? sluta och hitta på massa falska saker tack. Hur som helst så håller jag på ATI! För jag har tröttnat på nvidias + och - & gånger dividerat plus med * kort
Gud vet inte alla tecken dom använt senaste året blir grå hårig bara man tänker på det.!
Och som jag sa så verkar ej många tänka på summan av pengar gämfört mot prestanda man får! mvh

Okej, då missuppfattade jag dig. Men jag tror nog att vi va fler som fick uppfattningen att du var rätt arg/irriterad.
Jag kan iofs inte se nånting du skrev om pris/prestanda, men jag läste iofs inte hela tråden. Dock är det inte alltid det betyder någonting. Det finns faktiskt ett inte helt litet gäng gamers som tycker att det är värt en tusenlapp till för ~20 extra fps och för att kunna säga att man har det senaste/häftigaste/varmaste (varför man inte kan med att säga dyraste när man ändå håller på är för mig ett mysterium dock ^^).
Du får hålla så mycket på ATi du vill, själv är jag i detta avseende medgångssupporter och jag skäms inte det minsta för det

Permalänk

RV790?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
RV790?

What about it?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Köpte till företaget eller , dvs drar av momsen ?
Eller har dom höjt priset på korten sen dess ?

// André

Nä, kostade så då det släpptes.