Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är väl ganska klart att dom vände dövörat till när det inte hjälper för dom att höra om folks gnällande eller uttalande om problemen, dom vet ju redan om det, så varför ska dom då älta på det när dom kan fixa problemet istället med ny firmware t.ex.

Säga till alla kunder att "vi jobber på det och vi kommer med en lösning så fort vi kan."

Men, jag tror att anledningen till att dom inte gjorde det var att dom inte visste om dom skulle kunna hitta en lösning eller inte.
Och då skulle dom varit illa ute om dom lovat folk hjälp, erkänt att det är ett fel dom känner till osv.

Dom ville veta exakt vad felet var och vad dom kunde göra innan dom börjar erkänna och säga saker...

Permalänk
Avstängd

Felet finns i bland fler seagate-diskar än maxtor. Var ju någon jubelidiot som påstod att detta enbart var maxtors fel, vilket jag har svårt att hålla med om.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag måste haft riktigt bonnröta.... via online check visade det sig att inga av mina 1.5TB diskar var drabbade.

inte så konstigt att de fungerat felfritt, ändå var jag bland de allra första som köpte dessa diskar så fort de släpptes.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vart har jag sagt det?

Har det inte varit väldigt självklart att dom jobbat på problemet under ett tag och inte slutat med att försöka åtgärda problemet!? Jag har inte sett någonstans där dom säger att dom inte tänkt åtgärda problemen, dom började ju förut med att försöka fixa det och dom håller ju på än. Dom har ju som sagt redan yttrat sig om att försöka lösa problemet för flera månader sen, men du kanske missat detta? I så fall förstår jag dig.

Vad gör det för nytta om man gnäller till seagate när dom håller på att jobba på problemet? Det tar ju upp mer tid än gör nytta, dom kan ägna den tiden åt att lösa problemet istället.

Jag har inte följt "problemet" så noga, men det var det senaste jag framförallt reagerade på, det med att dom tog bort folks foruminlägg och dylikt. Sånt tycker jag är under all kritik. Hur svårt är det att göra en klistrad tråd i deras supportforum och på de största hårdvaruforumen om problemet, symptomen, och att en lösning är på väg? Det tar inte mycket tid, och jag tror inte att vem som helst kan lösa såna här problem, dom har nog mindre kvalificerad arbetskraft som kan sköta sånt.

Jag har inget personligt mot dig, om det har verkat så! Det är bara kul att ha dialog!

Permalänk
Medlem

7st diskar kollade
3st 500GB, 320AS
1st 500GB, 320NS (ES2)
3st 1000GB 340AS

Ingen påverkad, och de har alltid funkat klanderfritt.
Hurra.

Edit: Körde även min 500GB 7200.10 (630AS) - NOT affected.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm... var laddar man ner firweire till disken då?
eller måste man regga sig för att göra det? Drygt isf.

Your drive 9QM83VX7 IS affected.

EDIT: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

verkar vara en mindre mängd iaf.. men varför lägger de inte upp filen så man kan ladda ner utan att regga sig!!!!! Idioti!

Så frågan e ju nu, kommer dom maila en fil till en när man väl reggat sig och supporten fungerar igen eller kommer man behöva skicka in hela disken?
Jag såg ju något om utbytesprogram också, fast läste inte så noga.

Segt om man skulle vara tvungen att skicka in den, har ju runt 800GB i filer på den så.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag har inte följt "problemet" så noga, men det var det senaste jag framförallt reagerade på, det med att dom tog bort folks foruminlägg och dylikt. Sånt tycker jag är under all kritik. Hur svårt är det att göra en klistrad tråd i deras supportforum och på de största hårdvaruforumen om problemet, symptomen, och att en lösning är på väg? Det tar inte mycket tid, och jag tror inte att vem som helst kan lösa såna här problem, dom har nog mindre kvalificerad arbetskraft som kan sköta sånt.

Jag har inget personligt mot dig, om det har verkat så! Det är bara kul att ha dialog!

Nej det förstår jag att det kan verka suspekt, men jag tror som Kilroy att dom inte velat lova något utan att kunna stå för det, vilket jag tycker är bra, man ska aldrig garantera något som man inte vet helt säkert kommer gå att lösa till hundra procent. Så dom har ju varit ärliga men valt att inte gå ut med djupare svar till alla drabbade tack vare det skulle jag tro
Och dom vill väl inte oroa alla drabbade heller med att låta alla ska skapa trådar och sånt om problemen, vilket skapar onödigt hysteri bland alla över något som troligen går att lösa.

Och nej jag tar inte åt mig personligen, du håller en sansad och bra dialog med respektabla argument!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Läs lite grabbar, det går inte att byta firmware i diskarna via era datorer, dom ersätter med en ny disk och gratis dataöverföring.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

min disk var drabbad
Your drive 9TE0ML24 IS affected

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om mina diskar ligger risigt till.

Båda är ST3500320AS (500GB 7200.11) med firmware SD15.

Den där serienummer-kontrollen säger att diskarna "IS affected".
Your drive 9QM72A6Z IS affected.
Your drive 9QM72EHC IS affected.

Men jag vet att jag köpt dem i typ oktober, alltså kan de inte vara tillverkade i december

Vad ska man tro?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

vad gör man nu då när alla 3 diskarna är drabbade?

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

Ingen som fått tag på en frimware och kan lägga upp den på lämpligt ställe?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Min 1tb disk var tydligen drabbad av detta.

Backup dagligen med andra ord.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag vet inte om mina diskar ligger risigt till.

Båda är ST3500320AS (500GB 7200.11) med firmware SD15.

Den där serienummer-kontrollen säger att diskarna "IS affected".
Your drive 9QM72A6Z IS affected.
Your drive 9QM72EHC IS affected.

Men jag vet att jag köpt dem i typ oktober, alltså kan de inte vara tillverkade i december

Vad ska man tro?

Har precis en sån disk bredvid mig. ST3500320AS fw:SD15
Men min var "NOT AFFECTED" dock så är den stendöd.

Testa regga mig på sidan, gick hur bra som helst, tills man skulle logga in. "Your login attempt has failed. The username or password may be incorrect, or your location or login time may be restricted. Please contact the administrator at your company for help." GAH!

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Medlem

Jag har oxå en ST3500320AS (500GB 7200.11) med firmware SD15
Men min var inte påverkad köptes i juni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Min 1tb disk var tydligen drabbad av detta.

Backup dagligen med andra ord.

Varför? Dataöverföringen står ju seagate för.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Som sagt verkar det har tillkommit info.
Iaf så är det relativt svårt och förstå dator engelska

Men som sagt. Firewiren 'Drivrutinen i disken' går normalt sätt inte att byta själv.

Jag tycker det är bra att de inte kommit med något innan och sagt att vi ska lova si o så. Dock kunde ha hållit oss underrättade och gjort det bättre för sig på forumet (raderade poster mm)
Så fort man kan få tag i de så får man väl försöka skicka iväg disken och hoppas på en ny som sagt. 500Gb Data är ju inte roligt. men men . mest filmer som man faktist kan avvara.

EDIT: Om du nu bara är kretskortet som är dåligt? Varför kan de som inte vill få endast ett kretskort hemskickat? För isf för oss 'dödliga' så kan man ju byta det själv. skulle disken 'dö' innan man får kretskortet så är det ju bara att byta sen för som sagt skulle de ju lova att Data'n inte skulle försvinna.
Fast man kan ju se det så att de inte vill stå för kommande garantier om folk börjar byte kretskort hejvilt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Själv klarade jag mig tydligen undan påverkan på mina diskar. Alltid något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför? Dataöverföringen står ju seagate för.

Det är ju rätt trist att potentiellt behöva vara utan filer i 3-4 veckor eller vad det kan ta för seagate att processa det hela när man under tiden behöver datan på diskarna, tycker i alla fall jag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför? Dataöverföringen står ju seagate för.

Det rör sig om filer jag inte kan vara utan någon längre tid och jag tror knappast att det står en gubbe från Seagate och ringer på dörren den dagen som disken dör. Jag kör ändå backup på den disken någon gång i veckan, så det är inget större problem egentligen. Mina bilder är för värdefulla för mig för att jag ska våga chansa helt enkelt.

Är det så att Seagate byter ut disken innan den rasat så får de in den tom eller med enbart skräpdata. Även om de inte har nån glädje av innehållet så vill jag inte att mina filer ska ha en chans att komma på villovägar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag fick tillbaka min 1500 gigsdisk häromdagen, firmware CC1G. Enligt testet så påverkas den inte men man vet aldrig... Samma dag som jag satte in disken kollade jag runt på nätet om det fanns ny firmware, hittade en ny (CC1H) på ett supportforum till en NAS-enhet där en användare hade lagt upp den. Han hade fått firmwaren från Seagate och delade med sig till andra användare. Frågan är, vågar man lägga in ny firmware i disken?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSork
Jag har oxå en ST3500320AS (500GB 7200.11) med firmware SD15
Men min var inte påverkad köptes i juni.

Samma här - inte påverkad - ingen litar längre på Seagate.

Asså, man måste testa sina produkter innan man släpper ut dom.

Förslag: Alla nya produkter från alla tillverkare skickas till alla swecare för test! Basta!

Permalänk
Hedersmedlem

Skadan är redan skedd med Seagates varumärke. Dumt att lansera trasiga produkter.
Fast jag kan fortfarande tänka mig köpa dom äldre versionerna och eventuellt nya i framtiden, efter en tids test av andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

Är det så att Seagate byter ut disken innan den rasat så får de in den tom eller med enbart skräpdata. Även om de inte har nån glädje av innehållet så vill jag inte att mina filer ska ha en chans att komma på villovägar.

Kryptering så slipper du den oron.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Kryptering så slipper du den oron.

har du förslag på ett enkelt, snabbt och gratis sett att kryptera???? Litar inte längre alls på seagate....

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

www.truecrypt.org

Mycket funktionellt.
Open Source.
Cross Platform.
Enkelt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför? Dataöverföringen står ju seagate för.

Jag antar att man fortfarande måste betala frakt och tull. Seagates låtsas-generositet har man ju sett förr (deras till synes generösa garantitider, som är rena bluffen).

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett mail till dem ( discsupport@seagate.com ) med modell, serienr och firmwareversion på mina diskar. Hoppas mina inte är i riskzonen. Men det verkar tyvärr som att dom inte vet själva vilka diskar som påverkas av buggen. Läste lite på deras forum och det var deprimerande.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
www.truecrypt.org

Mycket funktionellt.
Open Source.
Cross Platform.
Enkelt.

tackar så mycket för ett snabbt svar (hårddisken kan ju paja när som helst)! Men kan seagate skicka sen innehållet sen om hdd är krypterad? Och kan jag okryptera hdd sen?

Tack än en gång...

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk

Jag har tvp st 500GB och 2st 1TB Seagate Barracuda 7200.11 diskar men som tur va så var ingen påverkad ^^.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vilken eller vilka firmware är det som krånglar?

Jag har SD22, är jag drabbad?

Visa signatur

E8400 @ 3.0GHz (E0), Moderkort: EP45-DS5, 2GB RAM 800MHz, Gigabyte Gerforce 8800GT (VF830 kylare)@ 700/1715/920 MHz, Seagate 7200.11 320GB, Nätagg 700W, Chassi: Cooler Master Elite 333