Fler detaljer om nya Radeon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kroolz
Om du syftar på nya 55nm GTX 260 Core 216 så är det för att kylflänsen är mindre på 55nm korten.

De kunde göra en simplare PCB också, med billigare komponenter på, och därmed spara mer pengar än bara med själva krympningen. Det är därför Core 216 inte klockar speciellt bättre trots 55nm, mindre kraftfulla komponenter på PCBn.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
De kunde göra en simplare PCB också, med billigare komponenter på, och därmed spara mer pengar än bara med själva krympningen. Det är därför Core 216 inte klockar speciellt bättre trots 55nm, mindre kraftfulla komponenter på PCBn.

Varför tumma ner på kvaliteten? Sista nvidia behöver göra med sitt rykte.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Varför tumma ner på kvaliteten? Sista nvidia behöver göra med sitt rykte.

Kvaliten behöver inte bli sämre för att man använder billigare komponenter. Man kan börja använda mindre kraftiga motstånd t.ex. Kvaliten kvarstår dock.

Permalänk
Avstängd

ATI kan göra något och får de fram rätt produkt med Nvidias strul så blir 2009 ett till år mer ati dominans.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Första halvan kommer förmodligen domineras av ATI iaf, mycket pga den positiva kritiken 4xxx serien har fått hitills. Tror inte 285 och 295 kan stöta bort 48x0 serien från marknaden, om inte annat kommer ATI's nya kort prestera likvärdigt, och ett litet priskrig kan börja.

Andra halvan kan väll bli vilket som, ny generation kort, nya chanser till dominans. Dom skulle väll lanseras till sommaren, eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem

Snälla AMD, lägg ner en hundring eller två, på EN BRA KYLARE, för då skulle folk bli glada, och ni skulle själva få bättre respons.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Snälla AMD, lägg ner en hundring eller två, på EN BRA KYLARE, för då skulle folk bli glada, och ni skulle själva få bättre respons.

Nä, skippa kylare helt.. jag byter ALLTID kylaren på grafikkort innan det åker in i datorn, så det är en onödig kostnad med kylaren på från fabrik..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nä, skippa kylare helt.. jag byter ALLTID kylaren på grafikkort innan det åker in i datorn, så det är en onödig kostnad med kylaren på från fabrik..

Så, sälj en version utan kylare inplastad i något hårdplastmaterial som processorer alltid kommer i, typ. Sälj sedan en version för oss andra med en BRA kylare, så att färre kommer behöva byta i onödan.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant ang. prestandan på de nyare korten. Som tidigare nämnts kan de köra på ganska mycket högre hastigheter än t.ex. 4870 kortet.
Om ATI samtidigt lyckats få fram billigare kretsar så de kan ge ut bra kort till ett mycket bra pris kan jag lova att nVidia kommer få problem i framtiden.

Det är i såna här lägen man är glad att man satsade på ett moderkort som klarar CrossfireX och inte SLI. (Självklart hade det varit bra med ett som klarade båda men ni förstår vad jag vill få fram.)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Snälla AMD, lägg ner en hundring eller två, på EN BRA KYLARE, för då skulle folk bli glada, och ni skulle själva få bättre respons.

Trodde att detta var slut diskuterat för länge sedan. Kretsen klarar av 90-100 grader @ load utan problem, det är därför fläkten på HD4870 aldrig varvar upp till 100% för att hålla det så tyst som möjligt.

Men visst, vill du ha en dammsugare i datorn för att få grafikkortet svalare är det bara att ändra en viss fil i drivrutinerna, men det är till ingen nytta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hade faktiskt också gärna sett en bättre kylare i referensdesignen. Eller att man kan köpa utan kylare och på så sätt spara en hundring kanske.

GTX260 @55nm är inte svalare eftersom det inte drar mindre ström...

Tror inte RV790 kommer vara så mkt bättre än 4870. 960SP är 20% mer vilket räcker ganska bra för att konkurrera med nVidia. Men om GT212 kommer ut snart med fler shaders än GT200 så kanske 960 inte räcker till. Oavsett så lär AMD/ATI regera i de lägre segmenten med RV740 och sänkta priser på RV710.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Att kunna köpa korten sans kylare låter trevligt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Hade faktiskt också gärna sett en bättre kylare i referensdesignen. Eller att man kan köpa utan kylare och på så sätt spara en hundring kanske.

GTX260 @55nm är inte svalare eftersom det inte drar mindre ström...

Tror inte RV790 kommer vara så mkt bättre än 4870. 960SP är 20% mer vilket räcker ganska bra för att konkurrera med nVidia. Men om GT212 kommer ut snart med fler shaders än GT200 så kanske 960 inte räcker till. Oavsett så lär AMD/ATI regera i de lägre segmenten med RV740 och sänkta priser på RV710.

Samtidigt lär inte en X2 version vara omöjlig med RV790, med tanke på att det kommer vara svalare än HD4870 finns det inget som hindrar.

GT212 kanske Nvidia kan göra en dubbelmacka av också och ta tillbaka tronen efter det, men det är bara att vänta och se.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Kvaliten behöver inte bli sämre för att man använder billigare komponenter. Man kan börja använda mindre kraftiga motstånd t.ex. Kvaliten kvarstår dock.

ABIT, MSI, Nvidia, AMD med flera har gjort det felet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Samtidigt lär inte en X2 version vara omöjlig med RV790, med tanke på att det kommer vara svalare än HD4870 finns det inget som hindrar.

GT212 kanske Nvidia kan göra en dubbelmacka av också och ta tillbaka tronen efter det, men det är bara att vänta och se.

Helt klart kan de göra en X2a av RV790 också men om RV870 ska komma i juni så lär det knappast finnas behov, inte enligt mig iaf. Fast å andra sidan kan de ju återanvända R700-kort och bara slänga dit två RV790 istället för RV770...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Trodde att detta var slut diskuterat för länge sedan. Kretsen klarar av 90-100 grader @ load utan problem, det är därför fläkten på HD4870 aldrig varvar upp till 100% för att hålla det så tyst som möjligt.

Men visst, vill du ha en dammsugare i datorn för att få grafikkortet svalare är det bara att ändra en viss fil i drivrutinerna, men det är till ingen nytta.

Det skulle inte kosta Ati/AMD mycket extra ifall de gjorde fläkten större som standard. Detta skulle tillåta lägre RPM samtidigt som det är kallare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Det skulle inte kosta Ati/AMD mycket extra ifall de gjorde fläkten större som standard. Detta skulle tillåta lägre RPM samtidigt som det är kallare.

Det har du rätt i men varken AMD/ATI eller konsumenterna tjänar på det vilket fall som helst.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Hade faktiskt också gärna sett en bättre kylare i referensdesignen. Eller att man kan köpa utan kylare och på så sätt spara en hundring kanske.

GTX260 @55nm är inte svalare eftersom det inte drar mindre ström...

Tror inte RV790 kommer vara så mkt bättre än 4870. 960SP är 20% mer vilket räcker ganska bra för att konkurrera med nVidia. Men om GT212 kommer ut snart med fler shaders än GT200 så kanske 960 inte räcker till. Oavsett så lär AMD/ATI regera i de lägre segmenten med RV740 och sänkta priser på RV710.

GT212 är uppskjutet på grund av den ekonomiska krisen. Spekuleras om att den inte kommer se dagens ljus överhuvudtaget. Stora risker att Nvidia istället satsar helt på GT300.

En ny uppdaterad kärna med fler ALU:s kommer speeda upp Radeonkorten mer än bara en krymp med högre frekvenser eftersom RV770 skalar bättre med fler ALU:s. Till skillnad mot Nvidias som har extremt snabba ALU:s som vinnner mer på högre frekvenser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Att klämma på en högljudd kylare är ju som att lägga med en möglig ostskiva på en macka, tack men nej tack

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Trodde att detta var slut diskuterat för länge sedan. Kretsen klarar av 90-100 grader @ load utan problem, det är därför fläkten på HD4870 aldrig varvar upp till 100% för att hålla det så tyst som möjligt.

Men visst, vill du ha en dammsugare i datorn för att få grafikkortet svalare är det bara att ändra en viss fil i drivrutinerna, men det är till ingen nytta.

Kylaren är ju sämre än vad nvidias korts kylare verkar vara.

Mitt grafikkort, hd2900xt har en mindre fläkt än vad min familjs 880gts(640mb) har, vilket givetvis leder till tystare gång. Det är ju bara dumt, att mitt inte har en sådan kylare, eftersom temperaturerna inte skiljer till min favör med snabbare och mindre fläkt.

Alltså, gör bättre orginalkylare, vilka kan vara tystare och bättre på alla sätt och vis, för en mindre penning mer.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.