Intels nya prissättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
På den tiden jag tänkte köpa nytt och stog mellan Q6600 och E8400 så tyckte jag E8400 var bättre för MINA behov, lite mer kraft när få saker var igång var det väl.

Så jag tänkte köpa den du har.

Q8200 skulle ju ersätta Q6600, men om inte jag minns fel så var väl ersättaren sämre på alla sätt? Dyrare och sämre.. Bussfrekvensen kanske var lite högre, minns inte riktigt men jag blev förbannat besviken på ersättaren. Är den nu sämre så är det ännu en anledning att hålla hårt i din CPU.

Köp Q9550 om du ska byta, annars blir det ju knappt någon skillnad och du förlorar bara pengar. Så köp något vettigt om du ska byta.

Så vad rekommenderar ni? jag vill ha en fyrkärnig prolle som inte är slöare än min E8400 C0 som klarar 4.5Ghz med strax under 1.5Vcore... (Idlar på 55~60 grader då.) den är ju stabil MEN otroligt varm. Men då de "endast" ger 2000 mer i Vantage utan att märkas i spel osv så kör jag hellre på 3.6 Ghz med alla volt på auto så load hamnar på Max 60 grader efter 6-8 timmars pass Crysis Warhead eller Far cry 2. Kan ju ändå inte göra på mer än Gamer 1280*1024 i Warhead Med mitt GTX 260. och FC2 maxar jag utan problem. Även Mirrors edge körs på MAX helt lagg fritt...

Btw: så SKA den nya Prollen va clock vänlig.

[ Högst OC innan han dör vinner ]

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Så vad rekommenderar ni? jag vill ha en fyrkärnig prolle som inte är slöare än min E8400 C0 som klarar 4.5Ghz med strax under 1.5Vcore... (Idlar på 55~60 grader då.) den är ju stabil MEN otroligt varm. Men då de "endast" ger 2000 mer i Vantage utan att märkas i spel osv så kör jag hellre på 3.6 Ghz med alla volt på auto så load hamnar på Max 60 grader efter 6-8 timmars pass Crysis Warhead eller Far cry 2. Kan ju ändå inte göra på mer än Gamer 1280*1024 i Warhead Med mitt GTX 260. och FC2 maxar jag utan problem. Även Mirrors edge körs på MAX helt lagg fritt...

Btw: så SKA den nya Prollen va clock vänlig.

[ Högst OC innan han dör vinner ]

Samma oklockade hastighet på 9650 som 8400 så det är väl den som kan vara intressant i ditt fall, har just blivit kraftigt prissänkt från oftast över 5000 till typ 3500 tror jag den finns för på inet. Om den klockar så bra som din 8400 gjort känns dock mer tveksamt.

Permalänk
Medlem

Intel dumpar priserna som fan tills moderkortstillverkarna sålt slut sina lager med kretsar. Core2 lär bli budget-alternativ nu typ förutom några högklockade som dom säljer lite dyrare, sen tar i5 över midrange när den lanseras. Bara spekulationer. Intel har iaf inget att hota från AMD.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan AMD ta en bit av mainstream-kakan från Intel inom det närmaste.. Annars kommer Intel fortsätta diktera vad vi konsumenter ska betala och kontrollera marknaden. Intel lyckades hålla nere AMD när AMD verkligen kunde utmana; Athlon.. Då hade Intel avtal under bordet med dom största som gjorde att HP, Dell etc. annonserade i stort bata Intel.. inge AMD i annonserna inte! Titta bara på Dell som i det längsta inte sålde en enda modell med en AMD prolle i.. AMD presterade mycket bättre under lång tid med Athlon än Intel med sin P4.. Ändå såldes det inte till den ovetandes massan i butikerna.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
AMD presterade mycket bättre under lång tid med Athlon än Intel med sin P4.. Ändå såldes det inte till den ovetandes massan i butikerna.

Det här är väl dock inte något särskilt ovanligt fenomen, tänk på hur mycket större intel är. Det finns säkert läsk som är godare än coca-cola, ändå säljer den inte alls lika bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Intel dumpar priserna som fan tills moderkortstillverkarna sålt slut sina lager med kretsar. Core2 lär bli budget-alternativ nu typ förutom några högklockade som dom säljer lite dyrare, sen tar i5 över midrange när den lanseras. Bara spekulationer. Intel har iaf inget att hota från AMD.

va inte så säker på det, jag tror det kommer och ske ett ganska snabbt skifte när man ser att fler och fler program får sämre prestanda med C2D och C2Q. Utvecklare struntar förmodligen i och anpassa efter den för man vet ändå att det är en utgående processor.

Har också för mig att AMD's Phenom II processorer är billigare och tillverka jämfört med i7. Intel måste även hålla marginalerna för det är en mycket större organisation och dra runt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
-Boris-;

Ja, själva tanken (inte du) är jag väldigt trött på. AMD/ATI räddare bara för att de är svaga?
Det är inte bara tack vare AMD som priserna sänks. Ta bort Intel och AMD skulle bli svindyra. Priserna sänks tack vare dem båda.

Jag vill självklart att AMD skall lyckas och ge Intel en fight men jag ser inte Intel som någon bov som gör fel.

Näe Intel gör inget fel med att sänka priser. Och självklart hade AMD blivit dyra om de var ensamma. Det jag mest är emot är att situationen ser ut som den gör, mycket på grund av olagliga metoder som hot om ekonomiska sanktioner och med mutor som Intel ägnat sig åt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Har också för mig att AMD's Phenom II processorer är billigare och tillverka jämfört med i7.

Är det någon som vet vad de där uppgifterna ursprungligen kommer ifrån? Det påstås ofta, men processorerna är i princip lika stora och phenom2 har fler transistorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det någon som vet vad de där uppgifterna ursprungligen kommer ifrån? Det påstås ofta, men processorerna är i princip lika stora och phenom2 har fler transistorer.

Har för mig att i7 inte kan stänga av kärnor, är en processor kass så måste de kasta den. Medan AMD kan sälja processorn som X3 eller X2.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

skulle vilja se lägre pris på processorer till socket P, lite sugen på att uppgradera till snabbaste 25W prollen bara för att det går

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Har för mig att i7 inte kan stänga av kärnor, är en processor kass så måste de kasta den. Medan AMD kan sälja processorn som X3 eller X2.

Det är i och för sig sant.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ser prissänkningar på de flesta datorkomponenterna men det är lite pinsamt att Intel tycks sänka minst men det kanske slår igenom lite mer än vad det ser ut just nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Samma oklockade hastighet på 9650 som 8400 så det är väl den som kan vara intressant i ditt fall, har just blivit kraftigt prissänkt från oftast över 5000 till typ 3500 tror jag den finns för på inet. Om den klockar så bra som din 8400 gjort känns dock mer tveksamt.

*suck*... känner ju inte för att lägga ut 3.500:- på bara en prolle. hoppades på att de skulle finnas en billig Quad som gick att clocka lite vackert. Men men... :/

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Har för mig att i7 inte kan stänga av kärnor, är en processor kass så måste de kasta den. Medan AMD kan sälja processorn som X3 eller X2.

Nu är det bara en spekulation, men jag har ganska tydligt för mig att jag sett i nått test av i7 en sida i BIOS varifrån man kunde inaktivera kärnor på prollen, men att inaktivera kärnor "för gott" kanske är en annan sak, vad vet jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
*suck*... känner ju inte för att lägga ut 3.500:- på bara en prolle. hoppades på att de skulle finnas en billig Quad som gick att clocka lite vackert. Men men... :/

Hahaha, du var mig en rolig prick Du är alltså, på riktigt, besviken för att en prolle som för inte jättelänge sedan kostade 9500kr numera kostar 3500kr..? Du är inte klok grabben, tänk dig för nästa gång.. Ge ett vettigt skäl till varför intel (eller någon annan heller för den delen?) skulle ge bort en processor som fram till bara någon månad sedan var i princip det kraftigaste de kunde åstadkomma..

Permalänk
Medlem

Var det inte idag Q9550S versionerna skulle komma ut?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
*suck*... känner ju inte för att lägga ut 3.500:- på bara en prolle. hoppades på att de skulle finnas en billig Quad som gick att clocka lite vackert. Men men... :/

Phenom II?

Permalänk

Atrex:

Q9650 har ju aldrig kostat 9500:-, du kanske tänker QX9650?

I övrigt så är jag i valet och kvalet att beställa en Q9650 på datorbutiken.com. Har inte riktigt bestämt mig än.

Tillägg:

Gjorde slag i sak och beställde en Q9650 på datorbutiken och den är skickad redan. Snabba puckar.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sune42
Var det inte idag Q9550S versionerna skulle komma ut?

Redan ute. Listas på Prisjakt Iaf. Föresten, vad är (S)-Versionerna för några?

Till er som hurrar nu för att priserna har sänkts kan jag informera er följande:

Jag följer prisutveckligen dagligen på AMD P2 940 Vs Q9550. Under de senaste dagarna har AMD 940 sänkts med 400kr. Mot Q9550 som sänkts från 2960Kr till dagens 2890

Så några 16% som swec pratar om, har inte nått konsumenterna i sverige ännu. Q9550 borde prissättas likvärdigt med AMD P2 940 och således borde den kosta 2500kr.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu är det bara en spekulation, men jag har ganska tydligt för mig att jag sett i nått test av i7 en sida i BIOS varifrån man kunde inaktivera kärnor på prollen, men att inaktivera kärnor "för gott" kanske är en annan sak, vad vet jag?

Hahaha, du var mig en rolig prick Du är alltså, på riktigt, besviken för att en prolle som för inte jättelänge sedan kostade 9500kr numera kostar 3500kr..? Du är inte klok grabben, tänk dig för nästa gång.. Ge ett vettigt skäl till varför intel (eller någon annan heller för den delen?) skulle ge bort en processor som fram till bara någon månad sedan var i princip det kraftigaste de kunde åstadkomma..

Jag sa aldrig att jag va besviken på att just Q9650 va dyr...

Jag va bara lite "besviken" på att de inte fanns en billigare quad som ger bra prestanda och clockade bra.

Så jag vet inte riktigt vem som skulle va den roliga pricken eller som inte är klok och borde tänka sig för???

MEN DE E F*N INTE JAG!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hos Inet har de gjord de Prisändringar men inte hos Komplett,konstigt nog.Mvh.........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan en vanlig Quad och "S-modellen"?

Skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde svara mig det.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Vad är skillnaden mellan en vanlig Quad och "S-modellen"?

S-Modellen är en låg-effekt version. Fast den blev lite dyrare än vad jag hoppades på... suck...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
va inte så säker på det, jag tror det kommer och ske ett ganska snabbt skifte när man ser att fler och fler program får sämre prestanda med C2D och C2Q. Utvecklare struntar förmodligen i och anpassa efter den för man vet ändå att det är en utgående processor.

Har också för mig att AMD's Phenom II processorer är billigare och tillverka jämfört med i7. Intel måste även hålla marginalerna för det är en mycket större organisation och dra runt.

Jag tror dock penryn baserade CPUs kommer ligga kvar i budgetsegmentet ett bra tag till, både dual och quadcore. Dom är trots allt billiga att tillverka och yeilden är nog rätt hög nu. En quadcore är ju bara 2st dualcores packade på samma CPU hos Intels C2D/Q. Enkelt, billigt och fungerande. Att utvecklare skulle hoppa över Core2 är inte troligt, den processorn har funnits ute så länge nu och sitter i alla dagens inteldatorer som är hyffsat nya. Utvecklare kommer inte ignorera det.
Så jag tror Core2 kommer finnas kvar hyffsat länge i budget och lägre mellansegmentet, fram tills dom får upp yeilden tillräckligt på i5 vilket jag tror tar ett tag då det är mycket ändringar i arkitekturen. Core2 har dom tillverkat sen conroe släpptes.
AMD kan ju knappt tävla med deras förra generation så dom behöver inte stressa med något.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lacusmons
Atrex:
Q9650 har ju aldrig kostat 9500:-, du kanske tänker QX9650?

Ah! My bad Ska försöka hålla ögonen i styr nästa gång, tack för tillrättavisningen Citera mig gärna nästa gång så hittar jag dig troligen fortare