AMD sänker priset på Phenom II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
På tok för dyra priser än i från amd.. hade phenom kunnat hänga på intels prollar visst då är väl priset berättigat men nu pfftt sjuka höga priser...

En Phenom 920 kostar lika mycket som en Q8300. Jag skulle i alla fall valt phenomen av de två och jag tror att de flesta hade gjort detsamma. Så dyrt är det inte.

Permalänk

Positivt att Intel tvingar AMD att sänka priset.
Inga prissänkningar av Intel = Dyra AMD processorer

Permalänk
Medlem

Har inte märkt några prissänkningar från intel som man förväntade sig?

Men att AMD däremot sänkte så snabbt som svar på respons från Intel var mer överaskande

Permalänk
Medlem

Sweet! synd bara att man nyss köpt en ny dator.. :/

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av htpc_king
Positivt att Intel tvingar AMD att sänka priset.
Inga prissänkningar av Intel = Dyra AMD processorer

Tvärt om, AMD kom med grymma processorer och Intel sänkte och då sänker AMD för att de är smarta.

= AMD tvingade Intel

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Bra att dom sänker, om dom priskrigar gör inte mig något. Bara billigare datorer och det har väl ingen något emot?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Tvärt om, AMD kom med grymma processorer och Intel sänkte och då sänker AMD för att de är smarta.

= AMD tvingade Intel

Så du tror på fullt allvar att AMD sänker priset för att de vill???? Tror du inte man hade satt det priset från början om det var så? Tänk nu efter både en och två gånger innan du svarar!!!

Permalänk
Medlem

Hmmm..vad kan man jämföra en P II 920 prestandamässigt mot en Intelprolle om man klockar båda? Klockar PII x4 bra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av htpc_king
Så du tror på fullt allvar att AMD sänker priset för att de vill???? Tror du inte man hade satt det priset från början om det var så? Tänk nu efter både en och två gånger innan du svarar!!!

Jag tror fullt ut på att dom var berädda på en prissänkning.

Igår visste jag bara att AMD hadde lanserat några grymma processorer.
Idag vet jag att dom även är billiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Player74
Hmmm..vad kan man jämföra en P II 920 prestandamässigt mot en Intelprolle om man klockar båda? Klockar PII x4 bra?

Phenom II klockar bra.
"Vid denna temperatur kunde klockfrekvensen höjas till smått fantastiska 6,1 GHz."

Källa: http://sweclockers.com/nyhet/8788-phenom_ii_overklockad_med_f...

/r3mp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Jag tror fullt ut på att dom var berädda på en prissänkning.

Igår visste jag bara att AMD hadde lanserat några grymma processorer.
Idag vet jag att dom även är billiga.

Phenom II klockar bra.
"Vid denna temperatur kunde klockfrekvensen höjas till smått fantastiska 6,1 GHz."

Källa: http://sweclockers.com/nyhet/8788-phenom_ii_overklockad_med_f...

/r3mp

Ja, kanske beredda men men det var inte det som var på tapeten här.
Tror du att de sänkte för att Intel kapade priserna eller för att de var "smarta", som Fire_Ice uttrykte det, dvs ej påverkade av Intels senaste sänkning
Att du sedan idag vet att de är billiga har inget med detta att göra.

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera och har nästan bestämt mig för en e8500 men nu undrar jag om jag skulle få ut mer kräm av en PII i spel klockad. Finns det vettiga klockmodekort till PII?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Player74
Ska uppgradera och har nästan bestämt mig för en e8500 men nu undrar jag om jag skulle få ut mer kräm av en PII i spel klockad. Finns det vettiga klockmodekort till PII?

verkar som att dom flesta som klockar PII 920/940 kommer upp i minst 3.6ghz.. jag hade lätt valt x4 framför x2..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Nej jag vet inte det... därför jag skriver en sån sak.. Mr.Know It All...

Därför jag köpte en i7 prolle för nästan samma pris som för en dålig phenom prolle...

Så shush om du inte vet nåt om prollarna och dess prestanda...

Permalänk
Medlem

Moores lag
fördubblad prestanda till halverat pris var tolfte månad...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med priskrig! Det är som julafton :=)

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Avstängd

2370kr nu, börjar rycka obehagligt mycket i köp-fingret.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

PII är Intel PII, fattar inte varför man måste blanda ihop namn. Skriv i alla fall
PH II eller liknande. PII fanns bla. som Kliamath och Dutches. Stavning?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av htpc_king
Så du tror på fullt allvar att AMD sänker priset för att de vill???? Tror du inte man hade satt det priset från början om det var så? Tänk nu efter både en och två gånger innan du svarar!!!

När vi ändå ska prata om att tänka två gånger. Vad tror du fick Intel att sänka sina priser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
PII är Intel PII, fattar inte varför man måste blanda ihop namn. Skriv i alla fall
PH II eller liknande. PII fanns bla. som Kliamath och Dutches. Stavning?

Pentium II är väl ändå för gammal för att få behålla en sådan förkortning? förövrigt har jag mågna gånger sett p2 för pentium 2.
PII är för mig Phenom II, har alltid varit sen Phenom II kom, kommer att förbli tills något annat i framtiden tar vid.
Det du skriver är att en gammal produkt som inte längre används i stor utsträckning skall äga en förkortning, som inte ens är patenterad för produkten? Fel
Det är ju så man blir nostalgisk, känns ungefär som de jobbiga ungarna på dagis/förskola (lekis?) som sprang, verkligen rusade ut så fort det blev rast för att ta dom bästa gungorna, bara för att ingen annan skulle få dom trots att de kanske inte alls ens ville ha gungan... MIN INGEN ANNANS!! Barnsligt tänkande och resonerande.
Produkter kommer och går, så är det bara. Med nya produkter ersätts gamla, liksom gamla förkortningar ersätts av nya produkter för enkelhetens skull.

Snart är PII 940 nere på 2000kr, kan det bli bättre? nej, jag tror inte det

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo säkert

Intel Q6600 1400kr -> 2000kr
Intel E8400 1400kr - > 1800kr
Intel Q8200 1600kr -> 2100kr

Så mycket ändrades priserna inom en kort period under 2008 och du säger att de i princip stod still!

att den svenska kronan försvagats så fruktansvärt är inget som intel rår för..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
När vi ändå ska prata om att tänka två gånger. Vad tror du fick Intel att sänka sina priser?

Det vi diskuterade var AMD's senaste sänkning, ingenting annat.
Då påstod Fire_Ice att det inte hade med Intels priskapning att göra utan enbart var för att AMD var "smarta". Tror du att det är så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
PII är Intel PII, fattar inte varför man måste blanda ihop namn. Skriv i alla fall
PH II eller liknande. PII fanns bla. som Kliamath och Dutches. Stavning?

Instämmer. Pentium II markandsördes den ju som med lika dant Pentium III var inte förens Pentium 4 som man skrev 4 och det var väl för IV är lite bökigare.

PII eller också kallat P2 är ju klart synonym mend Pentium 2.
Phenom II kan väl förkortas lika dant men vet man inte vad Pentium 2 är eller har haft nån erfarenhet av den så har man nog inte vart med länge.

Roliga med Phenom är ju att det ändå itne utalas P utan F precis som Philip utalas Filip.
F2 i så fall haha vart bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
att den svenska kronan försvagats så fruktansvärt är inget som intel rår för..

Priserna har ändå rört sig

Och du htpc -> Vilka sänkte priserna först? Intel! Varför? För att AMD har kommit med processorer som är i samma klass som deras! Vad gör AMD då? Sänker för att för att fortsätta sälja bra (klokt och oegoistiskt)!

Vilka tvingade vilka egentligen? AMD hade ju inte behövt sänka då deras prestanda per krona ändå låg i samma nivå som Intel efter Intels prissänkning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
PII är Intel PII, fattar inte varför man måste blanda ihop namn. Skriv i alla fall
PH II eller liknande. PII fanns bla. som Kliamath och Dutches. Stavning?

Klamath och Deschutes.

Permalänk
Medlem

då har man gjort sin beställning
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition 2 597 kr från inet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Pentium II är väl ändå för gammal för att få behålla en sådan förkortning? förövrigt har jag mågna gånger sett p2 för pentium 2.
PII är för mig Phenom II, har alltid varit sen Phenom II kom, kommer att förbli tills något annat i framtiden tar vid.
Det du skriver är att en gammal produkt som inte längre används i stor utsträckning skall äga en förkortning, som inte ens är patenterad för produkten? Fel
Det är ju så man blir nostalgisk, känns ungefär som de jobbiga ungarna på dagis/förskola (lekis?) som sprang, verkligen rusade ut så fort det blev rast för att ta dom bästa gungorna, bara för att ingen annan skulle få dom trots att de kanske inte alls ens ville ha gungan... MIN INGEN ANNANS!! Barnsligt tänkande och resonerande.
Produkter kommer och går, så är det bara. Med nya produkter ersätts gamla, liksom gamla förkortningar ersätts av nya produkter för enkelhetens skull.

Snart är PII 940 nere på 2000kr, kan det bli bättre? nej, jag tror inte det

Namen vad bra, låt oss ge alla nya produkter samma namn som gamla produkter. Namnförvirring är ju bra! Vi kan kalla Core i7 för Cyrix 6x86 istället.

För oss som varit med ett tag, så tänker man genast på Pentium II när man ser beteckningen PII. Det har inget med dagis att göra, utan det är helt enkelt för att undvika att Phenom II förknippas med en mycket sämre produkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om namnkriget som startats nu i denna tråden i parallell till Intel och AMDs priskrig.. Skulle man inte kunna kalla nya Phenom II för "X4 920" och "X4 940" då?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
att den svenska kronan försvagats så fruktansvärt är inget som intel rår för..

Kronans värde har inte försvagats till den grad priserna har. Känns för övrigt som att när en processor går över 2000 så börjar den bli en för stor del av priset jämfört med prestandan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av htpc_king
Det vi diskuterade var AMD's senaste sänkning, ingenting annat.
Då påstod Fire_Ice att det inte hade med Intels priskapning att göra utan enbart var för att AMD var "smarta". Tror du att det är så?

Intel sänkte sina priser som svar på att AMD lanserade snabba och billiga processorer. Då sänkte AMD priserna för att fortsätta vara attraktiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av htpc_king
Positivt att Intel tvingar AMD att sänka priset.
Inga prissänkningar av Intel = Dyra AMD processorer

fan pallar inte läsa snart mer här. med tanke på vad du skriver.

Visa signatur

Magnus AMD