Seagates uppdatering dödar hårddiskar

Permalänk
Medlem

WD och Samsung, självklart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Känns som att många inlägg i denna tråd hålls på en dagisnivå och många andra skriver inget om själva händelsen utan mest hånar och fjantar sig.

Det är synd om Seagate angående detta men det är nog deras eget fel också då dom inte har gjort ordentliga testar och kommit fram med problemet. Frågan är nu hur mycket deras bolag kommer att sjunka i värde nu med alla dessa problem, och hur mycket kommer det att påverka deras omsättning. I värsta fall blir det uppsägningar nu på personal och att dom måste skära in på utgifter.

Det viktigaste för dom nu är att verkligen sätta sig ner och diskutera hur dom skall göra som för att fixa till detta problem som har vuxit sig så stort.

Äger själv ingen disk med märket Seagate längre men har haft en gammal ide förut som fungerade som den skulle.

Inget märke är perfekt och fel kommer alltid uppstå för alla tillverkare någon gång.

Skickade själv tillbaka en WD Raptor disk för några veckor sedan som havrerade helt plötsligt så jag förlorade allt på den. Skickade in en Hitachi disk också som var trasig när jag fick den då jag han o installera systemet och började föra över tonvis med information. Ja självklart braka den ihop 15,minuter senare och allt försvann, lyckligtvis lyckades vi rädda en del.

Samsung är inte något bättre heller då jag igenom mitt yrke sett många av deras diskar som havrerat på sistone.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Epical Phail

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd

hahahah bra jobbat
dom har ju fixat problemet, precis som att bota canser med en kula i huvudet

Permalänk
Medlem

Mycket WD här, de har även de gjort endel jävligt kassa grejer som my book world edition, en nas med så mycket problem och dålig prestanda att man vill gråta en skvätt. Fick häva köpet av min då den inte dög till annat än en blå nattlampa.

Har förövrigt två Seagate 7200.11 också. Den ena har jag nyss fått byta pga nämnda problem, efter en månads användning beslutade den sig för att tvärt kasta in handduken. Resultatet var inte bara att bios rapporterade 0Gb utan även att hela datorn vart så gott som obrukbar så länge disken var inkopplad. Vista gick inte att boota och ingen av de fungerande diskarna upptäcktes av bios förrän man koppla ur den defekta disken

Permalänk
Medlem

Tråkigt för Seagate detta. Jag vet dock inte vilket som är tråkigast, att Seagate klantat sig så här eller alla kommentarer i denna tråd där folk hyllar andra märken.

Jag har haft samsung diskar som brakat ihop, även WD. Face fact people! Det finns inte en enda jävla HD tillverkare i världen som är felfri! Har en salig samling blandad kompott här och de som funkat bäst för mig är ett par gammla maxtor men jag räknar inte med att de lever för evigt.

Det är bara att hoppas att Seagate för sin egen del rättar till detta snabbt och erbjuder pengar tillbaka till drabbade om de inte vill se sitt rykte falla snabbt.

Permalänk
Medlem

Episkt orgasm framkallande skratt fail

ha

ha

ha

Permalänk
Medlem

Var länge trogen kund till Seagate (tror det var kring .8 eller kring .9 serien) men bytte efter en krash till en (större) WD och sedan dess har jag alltid kört med WD som systemdiskar och börjar köra med Samsung som lagringsdisk.

Detta är som många andra sagt mycket tragiskt för Seagate och även som oss som slutanvändare då konkurrens är bra. Hoppas att Seagate råder bot på detta.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Bara jag som kör med Samsung diskar?

JAg kör med med Samsung

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Farsans Seagate höll i nästan 1 år... Crashade precis efter jul. Och han är inte någon som lagrar särskilt mycket:). RMA! Fick en ny Seagate i måndags och den crashade igår!!!!!!! Jag kör WDAAKS och har alltid kört WD i flera år. Aldrig några problem. Lite synd för Seagate har ju alltid gjort sjyssta grejer innan. Men det verkar ju skumt att de sänkte garantitiden innan problemen började dyka upp.(?) Lite Nvidia över det. De visste om det men sa inget. Dåligt!

Permalänk
Inaktiv

DOOOH!!!!! -.-

Permalänk

Men herregud, vad är det med många av er. Har något sånt här _aldrig_ någonsin hänt en tillverkare oavsett branch? Nästa gång kanske det är WDs tur?

Jag drar direkt liknelser med hur det fungerade när jag jobbade inom hemelektronikbranchen. Kunder som handlade på Elgiganten och blev missnöjda skulle aldrig någonsin handla där och skulle minsann berätta för alla deras bekanta att dom inte skulle handla därifrån. Dom kunderna gick till konkurrenterna.
När jag senare jobbade för Expert så var det precis samma historia.

Det finns en procentuell del av kunderna som snurrar mellan tillverkare och återförsäljare.

I mina ögon har Seagate alltid gjort bra diskar tidigare. Trist att såna här saker händer, men än en gång, sånt händer. Uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

Det här var nog det mest FUBAR jag sett från någon tillverkare i datorindustrin

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Bra att folk börjar komma med lite vettigt i tråden. Seagate hade ju för ett par år sedan MINST reklamationer av alla hårddsiktillverkare. Varför säger folk att seagate aldrig har varit något att lita på?
Dessutom har alla hårddisktillverkare haft sina problemperioder så kunderna byter märke tills de köper en hårddisk av ett märke som får en kass serie.

12:an eller 13 blir nog bra igen.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag som skulle sova...

...jag blev istället pigg av skratt. Vad blir nästa? Hårddiskarna exploderar?

Jag har känn att Seagate riskerar att gå under...

Han som är ansvarig för felet på 7200.11 kanske får en lägre löneförhöjning än vanligt. Känns som problemet är uppblåst något otroligt, men så är det väl alltid med nyheter och media.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Om folk var lite konsekventa när de häver ur sig saker som "Aldrig mera en disk från [märke X]" så skulle dessa personer inte ha någon att köpa disk av idag. Att såga en tillverkare för all framtid pga EN kass serie är bara löjligt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Om folk var lite konsekventa när de häver ur sig saker som "Aldrig mera en disk från [märke X]" så skulle dessa personer inte ha någon att köpa disk av idag. Att såga en tillverkare för all framtid pga EN kass serie är bara löjligt.

Nej självklart inte, jag ratade Seagate innan denna händelse också.. Men du måste erkänna att det är ren inkompetens att först tillverka en hårddiskserie som har medfödda problem, och sedan att släppa en "fix" som totalt förstör hårddiskarna.

Medfödda problem är inget konstigt och det kan man acceptera till viss del, men att tillverka en serie som har problem från början och sedan släppa en lösning som gör raka motsatsen och förstör dem är helt enkelt bara riktigt bevis på inkompetens enligt mig. Det är juh inte en liten mängd människor det handlar om här. Antagligen fick de panik och stressade ut en lösning..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

SENASTE NYTT !!

Datorbutiken slutar att skicka med godis vid beställningar.. Om du beställer Seagate HDD så får du numera istället ett...RAKBLAD!

Grattis till er EMO:s därute

Permalänk
Inaktiv

Medan det inte rör mig för jag köra bara WD RE1/2/3 diskar det är nog olyckligt som fan att det händer just nu.

Färre företag inom HDD branschen är knappast ngt bra för konsumenter. Synd bara att det verkar som gammla vanliga ekonomer som styr. Först ignorerar man skiten tills det blir storm sedan kör man ut ngt i panik hastighet och så blir det katastrof.

Skulle varit billigare om de erkänt från början och jobbat i vettigt tempo med upgraderingen. Men då hade man ju inte behövt ekonomer för att leda ens bolag :puke:

Permalänk
Medlem

Vilken firmware är det som dödar diskarna?

SD1A/CC1H finns ju till 7200.11 1,5TB

Jag har själv installerat SD1A för några månader sen för att fixa frysningsproblemen, än så länge lever min disk...
Eller är det ytterligare någon FW-uppdatering som ska fixa 0-GB-i-bios-felet?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Medan det inte rör mig för jag köra bara WD RE1/2/3 diskar det är nog olyckligt som fan att det händer just nu.

Färre företag inom HDD branschen är knappast ngt bra för konsumenter. Synd bara att det verkar som gammla vanliga ekonomer som styr. Först ignorerar man skiten tills det blir storm sedan kör man ut ngt i panik hastighet och så blir det katastrof.

Skulle varit billigare om de erkänt från början och jobbat i vettigt tempo med upgraderingen. Men då hade man ju inte behövt ekonomer för att leda ens bolag :puke:

Jo precis. Problemet som jag ser det är inte att det är fel på diskarna utan att dom varit extremt dåliga på att erkänna och lösa problemet.

Så jag rekommenderar helt inget seagate för att fötroendet för dom är brutet pga mörkning och dålig support.

Permalänk

Jag har aldrig litat på Seagate och ännu mindre sedan de köpte upp Maxtor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Medan det inte rör mig för jag köra bara WD RE1/2/3 diskar det är nog olyckligt som fan att det händer just nu.

Färre företag inom HDD branschen är knappast ngt bra för konsumenter. Synd bara att det verkar som gammla vanliga ekonomer som styr. Först ignorerar man skiten tills det blir storm sedan kör man ut ngt i panik hastighet och så blir det katastrof.

Skulle varit billigare om de erkänt från början och jobbat i vettigt tempo med upgraderingen. Men då hade man ju inte behövt ekonomer för att leda ens bolag :puke:

Dra inte in wd RE diskarna. Av 6st RE2 jag har har 4st falerat inom 2år med kassa sektorer. Så den diskserien ger jag inte mycket för.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Skönt att inte Seagate är ensamna om att leverera diskar större än 1TB längre. Nu kommer WD med 2TB !!!

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk

Undrar hur mycket ifpi pröjsade seagate för det här?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Känns skönt att man har en Hitachi-disk nu, men det är ju synd om alla som har fått problem.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som stormade tillbaka till Elgiganten och skrek åt en försäljare för att de inte skött backup åt dem.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Hur skulle diskarna kunna bli sämre av att man köper upp maxtor? Jag tror inte direkt att de sätter ihop två diskar i en bur tills de parar sig...

Permalänk
Hedersmedlem

Tragiskt Seagate, nu åker det nedför.
Seagate var en gång i tiden ett bra varumärke :/.

Permalänk
Medlem

Tillhör dom som har två ST3500320AS 500Gb som är användbar som en tegelsten fn men då man kan komma åt iaf för att se vilken fw det är på duisken med uppdateringsprogramet så hppas jag att jag ska kunna rädda dom.

Om inte det funkar att flasha med en förhoppningsvis buggfri fw så blir det RMA och då begär jag att få dessa utbytta mot en 1Tb Samsung istället då jag redan köpt en sådan och en Dockningsstation för 2,5-3,5" SATA diskar så man kanske kan rädda datan på diskarna och sen isf sälja dom på Tradera.