Permalänk
Medlem

Risker med överklockning ?

Ingen påstår väl att överklockning är helt riskfritt men så länge man inte håller på och ändrar voltantalet på olika komponenter utan t.ex. bara drar upp Mhz på sitt grafikkort i typ RivaTuner, hur stor är då egentligen risken att man förstör hårdvaran permanent?

Permalänk

Ganska liten. Du kommer behöva jobba för att förstöra ett grafikkort genom klockning via program. Att klocka cpun är lite mer riskfyllt, dock inget som är farligt om man inte är helt tappad. Se bara till att du lär dig vad du sysslar med.

Största risken är något många här råkar ut för, du kommer lägga galet mycket pengar på hårdvara...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är omöjligt att förstöra hårdvara bara genom att ändra klockfrekvenserna. Det är först när du börjar pilla med hårdvaran och höja spänningarna väldigt mycket som det blir farligt (ESD, voltmodd, råka krossa coren med kylaren, osv) men är man försiktig och kunnig brukar det gå bra.

edit: just det, det viktigaste är ju att se till att det är stabilt när man kör med klock 24/7 så att det inte kraschar i spel eller råkar få dina filer korrupta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Risken för att förstöra hårdvaran är i princip obefintlig så länge man inte skruvar upp volten "jättemycket" men tar man det i små stag och håller koll på temperaturen så är riskerna små, åtminstone kortsiktigt. En processor som jobbar med hög temperatur och hög spänning kommer att "slitas" snabbare, men spelar det någon roll om din processor håller 3 eller 10 år?

Däremot så ökar du risken för krascher, även om du är 100% stabil i tex orthos med risk för förluster av data, det man har igån i datorn för tillfället, och om man har maximal otur en kraschad hårddisk. Den bedömningen får man göra själv, är väll kanske inte bästa idéen att överklocka en server till exempel.

TomsHardware har skrivit lite om ämnet
http://www.tomshardware.com/reviews/overclocking-guide-part-1...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag äger två komponenter som.. ja kanske inte gått sönder, men som har blivit sämre av för mycket överklockning.

Min gamla P4 630 körde jag från 3.0 till 5.4GHz i två år i sträck innan den började må dåligt, körde då ner den till 5.2, senare 5.0 och sen 4.9 sista året. Mot slutet var den inte längre stabil på 4.9GHz.
(Detta kanske inte ska klassas som att ta skada, eftersom den fortfarande klarade sin stockklockning utan några som helst problem)

Den andra komponenten är mitt X1900XT-kort som jag misstänker har blivit permanent skadat av värme. Den har ett X1900XTX-bios och måste underklockas ner till cirka 10% under X1900XT-klockning och fläkten måste skruvas upp väldigt högt för att inte visa upp artifakter i spel och dylikt.

Allt detta är dock från över 3 års misshandel

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Lined
Ingen påstår väl att överklockning är helt riskfritt men så länge man inte håller på och ändrar voltantalet på olika komponenter utan t.ex. bara drar upp Mhz på sitt grafikkort i typ RivaTuner, hur stor är då egentligen risken att man förstör hårdvaran permanent?

En för högt angiven kan frekvens kan på en gång leda till strul men då har man klantat till de rätt ordentligt också. Ja hade en snubbe på ett gammalt sommarjobb som frågade efter lämpligt grafikkort (AGP-tiden) de slutade med att han köpte ett 9800Pro 128MB, senare av nån anledning skulle han klocka de och tydligen hade han visst dragit upp minnet till de dubbla. Han återfann artifakter jämt efter de där =/ Smart gjort säger ja bara.

När klockning sker under dåliga förhållanden, otillräcklig kylning, kärnan, minnena snabbt blir varma de är då man bör låta bli. Finns en anledning till varför man inte ska klocka en Laptop som ex. De krävs lite förståelse helt enkelt + att man inte är helt tappad ur vagnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag äger två komponenter som.. ja kanske inte gått sönder, men som har blivit sämre av för mycket överklockning.

Min gamla P4 630 körde jag från 3.0 till 5.4GHz i två år i sträck innan den började må dåligt, körde då ner den till 5.2, senare 5.0 och sen 4.9 sista året. Mot slutet var den inte längre stabil på 4.9GHz.
(Detta kanske inte ska klassas som att ta skada, eftersom den fortfarande klarade sin stockklockning utan några som helst problem)

Den andra komponenten är mitt X1900XT-kort som jag misstänker har blivit permanent skadat av värme. Den har ett X1900XTX-bios och måste underklockas ner till cirka 10% under X1900XT-klockning och fläkten måste skruvas upp väldigt högt för att inte visa upp artifakter i spel och dylikt.

Allt detta är dock från över 3 års misshandel

Har även ja ett 1900XT@XTX och körde stenhårt med spänning för att klara 880-900 gpu och 1780-1800 mem, (jan 2006- dec 2008) än idag fungerar de klockrent. Men ja körde ju under vatten (DD Maze 4) också.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Har även ja ett 1900XT@XTX och körde stenhårt med spänning för att klara 880-900 gpu och 1780-1800 mem, (jan 2006- dec 2008) än idag fungerar de klockrent. Men ja körde ju under vatten (DD Maze 4) också.

Inte så konstigt då, min har den värdelösa stockkylningen.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Eftersom en komponent som en CPU, minne, GPu eller vad det nu är i regel har en linjär ökning av effektförbruknigen med frekvensöknigen så kan man snabbt räkna ut att stiger effekten men spännigen förblir den samma så ökar strömen. Hljd späning må döda saker och ting men precis som en säkring på 10A bara tål 10A så tål inte alla datorkomponenter vad som helst heller. En GPU elelr CPU kanske inte ger upp men strömförsörjnigen den förlitar sig på kan ara ge så mycket. Så en ökning av frekvensen kan visst ha sönder saker. Fins en anledning till varför nvidia tex ökade ut kappasiteten på strömförsörjnigen på 9800GTX annas hade dom ju kunant behålla designen av 8800GTS tex. Visst fins där marginaler men man beräknar ändå vad som är rimligt och bör hålla acceptabelt.

Spännigsökning är farligt då högre spänning har mer påverkan på chipet på atomnivå. Det blir också mer läckströmar och strömförbruknigen ökar avsevärt mer. Så mer eller mindre kan man bränna ut ett chip med för hög spänning.

Man ska inte inbilla sig att klockning är riskfritt. Fins iget sådant. Risken må vara liten i många fall vid lättare klockning men folk dör av att hoppa bungijump också även fast dom iten borde det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Eftersom en komponent som en CPU, minne, GPu eller vad det nu är i regel har en linjär ökning av effektförbruknigen med frekvensöknigen så kan man snabbt räkna ut att stiger effekten men spännigen förblir den samma så ökar strömen. Hljd späning må döda saker och ting men precis som en säkring på 10A bara tål 10A så tål inte alla datorkomponenter vad som helst heller. En GPU elelr CPU kanske inte ger upp men strömförsörjnigen den förlitar sig på kan ara ge så mycket. Så en ökning av frekvensen kan visst ha sönder saker. Fins en anledning till varför nvidia tex ökade ut kappasiteten på strömförsörjnigen på 9800GTX annas hade dom ju kunant behålla designen av 8800GTS tex. Visst fins där marginaler men man beräknar ändå vad som är rimligt och bör hålla acceptabelt.

Spännigsökning är farligt då högre spänning har mer påverkan på chipet på atomnivå. Det blir också mer läckströmar och strömförbruknigen ökar avsevärt mer. Så mer eller mindre kan man bränna ut ett chip med för hög spänning.

Man ska inte inbilla sig att klockning är riskfritt. Fins iget sådant. Risken må vara liten i många fall vid lättare klockning men folk dör av att hoppa bungijump också även fast dom iten borde det

Jag vet inte riktigt om det går att ta död på en chip på en gång bara genom att höja klockfrekvensen. Eller jo teoretiskt men det lär ju vara så höga klockfrekvenser att det inte går att köra den stabilt. Det som händer vid vanlig överklockning är väl att livslängden minskar (beror ju iofs också hur mycket processorn används).

Har väl nånting med elektronmigration att göra som gör att kretsar gradvis blir sämre och sämre ju oftare det flyter en ström och ju starkare strömmen är. Borde ju vara nåt sånt som gör att flash-diskar gradvis blir sämre ju mer det används (iaf vid skrivningar eftersom det görs med rätt höga spänningar).

Ska man ta död på ett chip på kort tid så är det nog lättare att höja spänningen extremt mycket. Vet några galningar på xtremesystem som försöker köra DDR2-minnen cas3 i väldigt hög klock. Och då måste man naturligtvis höja spänningen till kanske 3V eller liknande. Jag tror det var några som tog död på sina minnen efter bara några timmar. Coolt men lite för extremt för mig.

edit: måste bara säga att jag alltid gillar dina inlägg. Det syns att du har mycket kunskap. Konkurrent till MBY?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Vissa chip tål ju mindre än andra. Och vissa är ganska säregna... (Typ northwood på 1.7V, den dör även om du lyckas hålla den på konstant -200 grader, fick namnet Northwood Spontaneus Death Syndrome)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Musikälskare

Har kört min E6600 klockad från första dag, inga problem alls

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jag snackade inte om enbart chipet utan o mvad en ökning i frekvensen inebär. Öka frekvensen är so matt varva din bil hårdare. varvtalet kan beskrivas i form av en repetison så 7000rpm blir 7Khz.

Alla vet nog vad som händer om du varvar en motor för jävligt utan varvskydd.

men so msagt det fins andra komonenter så som störmförsörjnigen på moderkort, grafikkort osv som kan ge upp då dom bara kan ge så mycket ut. Men men ni får tro vad ni vill om ni inte fårstår att ökad efekt vid bibehållen spännning resulterar i ökad ström styrka.

Permalänk
Medlem

Stod rätt mycket på wikipedia om elektronmigration faktiskt om nån nu är intresserad:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration

Det är visst elektronernas rörelser i ledningarna som till slut får ledningar i kretsen att brista. Ju oftare och ju kraftigare de träffar atomerna i ledningarna desto snabbare vittrar den sönder.

Högre temperatur ökar atomernas vibrationer och ökar sannolikheten att elektronen krockar med den => kortare livslängd.

Högre klockfrekvens (som pa1983 nämnde) gör att elektroner strömmar oftare i ledningar => kortare livslängd.

100 % användning 24/7 lär naturligtvis korta ner livslängden mer än låg användning.

Högre spänning ger mer energi till elektronerna så de slår hårdare emot atomerna i ledningarna => kortare livslängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Nortwood var extremt känslig för hög spänning. En processor som defenetivt dog av Electromigration.

Hög spänning är farligast. Det skadar chipet ungifär på samma vis som hög tempratur fast mycket värre och sänkt tempratur typ vätekylning förläger bara livslägden lite.

Permalänk
Medlem

När jag överklockade så fick jag problem med att hårddiskarna kraschade även om jag har återställt till default men betyder det då att dem är sönder eller är det något annat på modekortet som påverkar?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Hårddisken går ej sönder pga överklocking så länge du inte rör SATA bussen så ska det inte hända något.

Däremot kanske du aldrig stabilitetstestade väl nog. Är CPU, Moderkort eller Minne instabilt så får du bitröta i RAM och CPU'n jobbar mot ram och man ska räkna med att all data passerar ram vid ett eller annat tillfälle så Instabil CPU, RAM eller moderkort leder till bitröta och när ditt OS skriver till disken så skriver den ner den korrupta datan i filerna vilket tex kan leda till korrupta filer vid en Uppdatering av OS eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hårddisken går ej sönder pga överklocking så länge du inte rör SATA bussen så ska det inte hända något.

Däremot kanske du aldrig stabilitetstestade väl nog. Är CPU, Moderkort eller Minne instabilt så får du bitröta i RAM och CPU'n jobbar mot ram och man ska räkna med att all data passerar ram vid ett eller annat tillfälle så Instabil CPU, RAM eller moderkort leder till bitröta och när ditt OS skriver till disken så skriver den ner den korrupta datan i filerna vilket tex kan leda till korrupta filer vid en Uppdatering av OS eller annat.

Ok tack för ditt svar (: Jag kollade inte riktigt noga upp med överklockningen men betyder det att det är kört eller går det att stabilisera läget?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Kör oclockat det bör vara stabilt eller så får du lära dig överclocka ordentligt då stabilitetstesta är en del av det hela annars är det totalt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kör oclockat det bör vara stabilt eller så får du lära dig överclocka ordentligt då stabilitetstesta är en del av det hela annars är det totalt meningslöst.

När det är oclockat så får jag samma problem men man får nog reseta det på ett annat sätt.
Nåja jag har iallafall lärt mig något idag.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2