AMD fokuserar på kärnverksamheten – säljer avdelning

Permalänk
Melding Plague

AMD fokuserar på kärnverksamheten – säljer avdelning

AMD fortsätter att trimma verksamheten. Bara några dagar efter att AMD avskedat ungefär tusen anställda rapporterar tillverkaren att de sålt delar av företaget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att AMD sysslade med detta :S
Verkar som om de behöver få in pengar snabbt om de behöver sälja ut sina avdelningar för att få ihop ekonomin, inget gott tecken

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Om Qualcomm nu köper upp ATis Imageon som jag har i min HTC Touch Pro så kan man kanske få ordentliga drivrutiner mobilen då?!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

början på slutet??

Permalänk
Medlem

Verkar som AMD kommer bestå av en miljon smådelar om det fortsätter såhära...

Permalänk
Medlem

Är en gammal ATI division jag tror att många inte känner till. Tror inte AMD kommer att sakna den jättemycket och det är nog bättre att de fokuserar på CPU, chipset och GPU verksamheten. Qualcomm har nog större möjligheter att nyttja denna division mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen är affären för att AMD numera (givetvis har Meyer störst inverkan på beslutet) vill inrikta sig till 100% på processorer, moderkortskretsar och grafikprocessorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Personligen så anser jag detta är smart. Bra att visa uttåt var fokus ska ligga samtidigt som de får in en del pengar, vilket behövs under dessa svårare tider.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Verkar som AMD kommer bestå av en miljon smådelar om det fortsätter såhära...

Som det stod i nyheten har det gett mindre och mindre vinst sedan AMD köpte upp ATI, så ser det mer som att AMD gjort av med död last till ett annat företag som kan ha nytta av det

AMD/ATI håller självklart stenhårt på deras produkter och patenten där som grafik och processor delen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"AMD fokuserar på kärnverksamheten"

Lite kul formulering när det rör sig om en processortillverkare

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd

Klokt beslut antar jag. När det går dåligt för företaget är det inte vidare roligt att sitta med flera små avdelningar som alla kostar pengar. Bättre att rikta in sig på en del och göra rätt där istället.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

visste inte ens de gjorde såntdär.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol
"AMD fokuserar på kärnverksamheten"

Lite kul formulering när det rör sig om en processortillverkare

Väntar ivrigt på att rubriken "Forsmark fokuserar på kärnverksamheten" ska dyka upp i media.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol
"AMD fokuserar på kärnverksamheten"

Lite kul formulering när det rör sig om en processortillverkare

Tänkte precis på samma sak. Fast om man räknar med ATI kan man ju säga att AMD har en tvåkärning verksamhet.

Edit: Här ser vi också en skymt av deras Front Side Bus

Permalänk
Medlem

Bra affär
Slå upp portarna för kärnkraften ^^

Permalänk
Medlem

Den här divisionen tjänade en gång i tiden 540miljoner dollar per år och nu säljs den av för gott för 65miljoner?

Management Fail.

Får hoppas att Meyer kan styra upp saker inom CPU\GPU verksamheten iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Den här divisionen tjänade en gång i tiden 540miljoner dollar per år och nu säljs den av för gott för 65miljoner?

Management Fail.

Får hoppas att Meyer kan styra upp saker inom CPU\GPU verksamheten iaf.

Kvittar vad man fick in, fanns utgifter då också som var tvungen att täckas upp.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kvittar vad man fick in, fanns utgifter då också som var tvungen att täckas upp.

Företagsekonomi A.com?

Återigen, Mangement Fail.

Det var bara Imageon och Xilleon (står Xilion i artikeln) som drog in 540Miljoner, dom hade alltså andra produkter. Det står ju även klart och tydligt att det gick utför för dom efter att AMD köpte upp ATI, Mangement Fail.

Meyer fick ta över ett halvt sjunkande skepp så jag förstår att dom måste ta till åtgärder som denna nu, men det går ju inte att förneka att AMD under förra styret tog många dåliga beslut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Företagsekonomi A.com?

Återigen, Mangement Fail.

Det var bara Imageon och Xilleon (står Xilion i artikeln) som drog in 540Miljoner, dom hade alltså andra produkter. Det står ju även klart och tydligt att det gick utför för dom efter att AMD köpte upp ATI, Mangement Fail.

Meyer fick ta över ett halvt sjunkande skepp så jag förstår att dom måste ta till åtgärder som denna nu, men det går ju inte att förneka att AMD under förra styret tog många dåliga beslut.

Stora ord från någon som antagligen bara känner till en liten del av överenskommelsen mellan AMD och Qualcomm.
Det enda vi vet är att 65 miljoner i kontanter byter ägare, men det är så vitt jag känner till ganska ovanligt att företag köper avdelningar av varandra och enbart betalar kontant. Oftast görs betalningen på annat sätt, som till exempel genom aktier. Hur mycket den totala affären kostat Qualcomm känner vi helt enkelt inte till i dagsläget.
Sen får man ju se den lite större bilden än att bara se att "if (65 < 450) resultat = fail;".. Vi vet att de två produkterna sålde för en omsättning av 450 miljoner dollar, men sen då? Hur mycket av dessa 450 miljoner är vinst? Inget alls kanske.. Hur stora driftskostnader hade avdelningen?
Försäljningen hade ju uppenbarligen gått ner sen sedan AMDs uppköp av ATI, hur mycket skulle AMD behöva spendera på FoU för att få avdelningen på fötter igen?
Ja, som sagt, se hela bilden istället för att stirra på lite siffror och sen bestämma sig för att affären är dålig. Det var sånt vi lärde oss i Företagsekonomi B.com så du kanske också får lära dig det till våren..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Den här divisionen tjänade en gång i tiden 540miljoner dollar per år och nu säljs den av för gott för 65miljoner?

Management Fail.

Får hoppas att Meyer kan styra upp saker inom CPU\GPU verksamheten iaf.

ja det hade ju varit vettigare att lägga ner den delen när det inte finns pengar att driva verksamheten...?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Vet någon hur den avdelningen gått på sistone? Det står ju bara att en tidigare har dragit in rätt bra med pengar, inte hur den gått på senare tid.

Om de säljer en avdelning som går med vinst, så luktar det panikåtgärd. Men om de säljer en avdelning som de inte längre klarar av att driva med vinst, så känns det mer som ett strukurellt beslut att fokusera på kärnverksamheten (som det så fint heter). Problemet är väl att få vinst i kärnversamheten bara...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

snart säljer de väl ut kärnverksamheten också för att kunna fokusera på annat kul som t.ex. golf

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Känns som att AMD inte haft kapacitet att ge den avdelningen det den förtjänar. Därför har den kommit efter, nog bra affär för båda parter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian

Försäljningen hade ju uppenbarligen gått ner sen sedan AMDs uppköp av ATI, hur mycket skulle AMD behöva spendera på FoU för att få avdelningen på fötter igen?

Man behöver inte få något på fötter igen om inte man råkat ut för....kan du gissa?... Mangement Fail.

Lagom paradoxalt inlägg där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
ja det hade ju varit vettigare att lägga ner den delen när det inte finns pengar att driva verksamheten...?

Har jag sagt det? Nej. Sa jag att dom inte kunde sköta allt till 100%? Ja. Har dom gjort det? Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Man behöver inte få något på fötter igen om inte man råkat ut för....kan du gissa?...

Ökad konkurrens?
Inte tillräckliga resurser för att utveckla produkterna?
Avdelningen har inte varit prioriterad inom företaget?

Jag tycker det verkar som att du drar enögda slutsatser bara för att du gillar att upprepa uttrycket "management fail". Det är väl snarare precis tvärt om ifall företaget avyttrar en avdelning som inte går med vinst? Hade det varit bättre att ha kvar en icke-prioriterad avdelning som kostar pengar? Hade det varit bättre att minska resurserna till CPU- och GPU avdelningarna för att ge till denna? Har du något förslag på en bättre lösning som inte skulle innebära "management fail"?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Verkar onekligen dumt att de inte har nyttjat den del de precis sålt/tänker sälja.

Ju mindre amd/ati blir, desto skadligare blir det i framtiden. Vad ska de sälja av nästa gång det går såhär dåligt? Förhoppningsvis ska de få igång allting och bli lika stort som det va för ett tag sedan. men tänk om de inte lyckas. Då kommer det gå åt skogen nästa gång.