Corsair in på SSD-marknaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Hur snabb är en mekanisk hårddisk jämfört med de 90/70mb per sekund?

Man kanske skulle undersöka SSD snart och köpa en 32gb eller 64gb som systemdisk. Vill dock att priserna ska gå ner lite till först.

En hårddisk som min når en 90/80 eller 80/80 tror jag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Olja kyler väl inte särskilt bra?

Vissa oljor kyler bra samtidigt som de är elektriskt isolerande.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Aha, nu börjar det likna något. Men vad kan den tänkas kosta?

Vore ju tufft att sätta en sån här i sin eeepc om inte annat...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Aha, nu börjar det likna något. Men vad kan den tänkas kosta?

Vore ju tufft att sätta en sån här i sin eeepc om inte annat...

3795 + frakt hos komplett. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428524

39 st. 2009-01-28 (Preliminärt)

Ungefär samtidigt som Ocz nya Vertex-serie förväntas nå marknaden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Enbart positivt! Dags att mer företag kommer in i leken och pressar priserna på SSD diskar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Ventilationen är inte till för att reglera temperaturen. Den är till för att jämna ut lufttrycket.

lufttrycket har du försökt öppna en hårddisk någon gång? Det är nästinstill vakum innuti och jag tror knappast kretskortet utanför är speciellt känsligt heller.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Vem behöver SSD diskar när man har en sådan här diskuppsättning till maskinen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
lufttrycket har du försökt öppna en hårddisk någon gång? Det är nästinstill vakum innuti och jag tror knappast kretskortet utanför är speciellt känsligt heller.

Tyvärr men du har helt fel och Korkskruv har helt rätt. Ventilen på en hårddisk är för att jämna ut trycket mellan hårddiskens interna delar och atmosfären. Således är det atmosfärstryck i en hårddisk. Det är därför den specas att arbeta under en viss höjd över havet - annars blir det för låg täthet på luften i den. Trycket är essentiellt för hårddiskens funktion - läsarmarna flyger över diskytan. Har du försökt öppna en hårddisk någon gång? Jag har inte bara försökt...

Edit: Vakuum-i-hårddisken är en vanligt förekommande myt som har hängt med ett tag nu. Det har alltid varit en myt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har efter oerhörd möda lyckats öppna en gammal hårddisk en gång och det är knappast samma lufttryck i en hårddisk som utanför. Kan du förklara varför det är så svårt att öppna annars? Men som jag skrev, vakuum är det ju inte utan väldigt lågt lufttryck.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

För mig är det inte lagringskapaciteten som är så intressant, tänker en SSD som systemdisk.
Att byta till SSD i en filserver på 10+Tb är i nuläget inte helt ekonomiskt försvarbart

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag har efter oerhörd möda lyckats öppna en gammal hårddisk en gång och det är knappast samma lufttryck i en hårddisk som utanför. Kan du förklara varför det är så svårt att öppna annars? Men som jag skrev, vakuum är det ju inte utan väldigt lågt lufttryck.

Det förklaras enklast med att du är klantig!

En del hårddiskar har ju vidhäftande tätningsmaterial som fungerar som lim. Det är klart att det kan vara svårt att bända upp ibland, men det beror ingalunda på undertryck.

Du har aldrig funderat på varför det alltid finns ett litet hål med ett filter och texten "Do not cover"?

...

Men, man kan ändå sänka ner en hårddisk i vatten om man isolerar den. Ja, man kan isolera en hårddisk helt från atmosfären om man så vill. Varför den tryckutjämnar beror helt enkelt på att man vill slippa under/övertryck. Uppstår ett sådant måste hårddiskens mekaniska chassi motstå detta vilket ger hållfasthetsproblem och diametralt komplicerar lock och liknande. Tillverkarna vill inte behöva bygga ubåtar. Men, som sagt, om man själv kapslar in disken i en kapsel som tål en stor tryckdiffrential så tar inte hårddisken skada. I själva verket är ju det exakt vad man gör i just ubåtar och flygplan. Ubåtar behöver ingen speciell "disksnorkel"...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
På tal om backup - någon som har koll på hur en SSD är som "off-line"-backup (man fyller den med det man värderar högt och sedan låser in den i bankfack eller liknande) jämfört med magnetiska diskar och DVD-skivor (med avseende på långtidshållbarhet)?

Om du läser i artickeln så påstår Corsair att denna ska hålla i 100 år. räcker det för dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du har aldrig funderat på varför det alltid finns ett litet hål med ett filter och texten "Do not cover"?

Faktum är att jag aldrig har sett någon sådan text, jag har väl inte direkt letat men jag plockade isär en externt hårddisk chassi för att titta på hårddisken innuti och där står det ingenting om "Do not cover"

Jag googlade även upp lite bilder på ett antal hårddiskar:
http://www.freefoto.com/images/04/34/04_34_17---Computer-Hard...
http://www.freefoto.com/images/04/12/04_12_3---Computer-Hard-...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Serial_ATA...
kan du se någon sådan text?

Vidare, varför finns det heltäckande ljudisoleringslådor? De kanske inte är helt lufttäta men i alla fall.

Så, jag vill se bildbevis på en sådan ventil innan jag tror på dig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Faktum är att jag aldrig har sett någon sådan text, jag har väl inte direkt letat men jag plockade isär en externt hårddisk chassi för att titta på hårddisken innuti och där står det ingenting om "Do not cover"

Jag googlade även upp lite bilder på ett antal hårddiskar:
http://www.freefoto.com/images/04/34/04_34_17---Computer-Hard...
http://www.freefoto.com/images/04/12/04_12_3---Computer-Hard-...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Serial_ATA...
kan du se någon sådan text?

Vidare, varför finns det heltäckande ljudisoleringslådor? De kanske inte är helt lufttäta men i alla fall.

Så, jag vill se bildbevis på en sådan ventil innan jag tror på dig.

Saxat direkt ifrån följande manual:
Seagate manual för en Barracuda disk

Även här omnäms detta:http://www.computing.net/answers/hardware/do-not-cover-this-h...

"Hello, I bought an IBM deskstar 61.4 GB harddisk.
In the metal plate on the upsite of the disk, there is a little hole, and the sticker around it reads

"Do not Cover this Hole"

"

Kanske är fler som ser i syne iofs.. vem vet...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Mycket trevligt att se en till tillverkare på SSD sidan. Tror det snart blir dags för mig att ta steget till SSD.

Nope, det enda dom tillverkar är nog klistermärket till den, hårdvaran kommer från Samsung.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit2: 100 år livslängd? Är nyhetsförfattaren _säker_ på att det inte var MTBF eller liknande mått som var 100 år? Det är _inte_ liktydigt med förväntad livslängd. Det kan också vara "data retention" som avses och är då dels beroende på temperatur och lika oimponerande som MTBF. [/B]

Det är dess MTBF som är 100 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag har efter oerhörd möda lyckats öppna en gammal hårddisk en gång och det är knappast samma lufttryck i en hårddisk som utanför. Kan du förklara varför det är så svårt att öppna annars? Men som jag skrev, vakuum är det ju inte utan väldigt lågt lufttryck.

jag har sletet upp fler diskar än jag kan minnas. Nästan alla har en ganska klipppig packning runt om som gör det svårt att få av locket. men det är iget vackum eller udnertryck i disken.

Om du letar p ådisken så hittar du ett hål och där brukar det stå. Don not cover. Det är bara ett membran för att gämna ut trycket i disken med det runt omkring.
Men so msagt många diskar har grymt klippiba packnigar.

jag har monterat plexitop på en disk en gång i skolan som bi körde i bamselabb på en musikdator såg grymt coolt ut när man spelade musik från den disken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Faktum är att jag aldrig har sett någon sådan text, jag har väl inte direkt letat men jag plockade isär en externt hårddisk chassi för att titta på hårddisken innuti och där står det ingenting om "Do not cover"

Jag googlade även upp lite bilder på ett antal hårddiskar:
http://www.freefoto.com/images/04/34/04_34_17---Computer-Hard...
http://www.freefoto.com/images/04/12/04_12_3---Computer-Hard-...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Serial_ATA...
kan du se någon sådan text?

Vidare, varför finns det heltäckande ljudisoleringslådor? De kanske inte är helt lufttäta men i alla fall.

Så, jag vill se bildbevis på en sådan ventil innan jag tror på dig.

Så, du tar inte rättelsen bara sådär, utan vägrar ge med dig? Tja, det är inte alltid en dålig egenskap men nu är du bara löjlig eftersom fakta är att _ingen_ hårddisk som någonsin tillverkats har vakuum i sig, av lätt insedda skäl. Återigen, huvudena flyger över diskytan, vilket kräver en atmosfär.

Hade du läst vad jag skrev så hade du ju sett att det går utmärkt att lufttätt kapsla in en hårddisk, bara själva behållaren kan stå emot tryckskillnader. Det som krävs av hårddisken är ett tryck omkring 1 bar, det vill säga omkring atmosfärstryck. Lite lägre går bra (hårddiskar brukar vara specade till några tusen meters höjd över havet) och högre går säkert också bra.

Att man har ett för dig osynligt ventilationshål på samtliga slutna diskar beror enbart på att det är praktiskt att trycket i disken är det samma som utanför. Annars kan tryckskillnaden ge spänningar i hårddisklådan. Naturligtvis vore det korkat att göra en rigid stålkonstruktion för att stå emot tryckskillnad när ett filterförsett hål är mycket billigare och bättre.

Anledningen att jag utan vidare kan veta att aldrig några hårddiskar med vakuum producerats är rena rimlighetsskäl. Läshuvudet flyger över diskytan på en höjd av endast ett fåtal tiotals nanometer på nyare diskar och ett fåtal µm på äldre. Att bygga en rigid, fast, arm som har ett fixt avstånd till diskytan på mikro- eller nanometer vore kolossalt svårt och totalt onödigt. Diskytan, som roterar, skulle alltså inte få variera i tjocklek med nanometer ens en gång, och minsta asymmetri i skivan skulle få huvudet att braka i skivan med en hastighet i storleksordningen 100 km/h.

När trumminnet kom användes först ett öppet system med flera fasta huvuden (ett per spår) och man lagrade på cylinderytan. Avståndet till ytan var i storleksordningen mm, alltså tiotusentals till hundratusentals gånger större än idag. Givetvis använde man inget vakuum där. Så snart principen om att "flyga" över ytan upptäcktes och man började lagra på cirkelytan snarare än periferin på 60-talet har _alla_ diskar som tillverkats använt denna princip eftersom den är totalt överlägsen genom att huvudet automatiskt följer eventuella ojämnheter på ytan. Då kan också huvudet fjädra mot ytan så att det kan komma mycket, mycket närmare, vilket gör att man kan lagra mycket mer.

Egentligen ska jag inte behöva bevisa ett skit eftersom detta är allmän kännedom. En god regel är alltid att den som kommer med det mest oväntade eller otroliga påståendet har bevisbördan. Så det är upp till dig att motivera vad det skulle tjäna till att ha vakuum i en hårddisk, upp till dig att visa upp en hårddisk som är evakuerad.

Luften i en hårddisk är utomordentligt ren, inga stoft- eller dammpartiklar får - av uppenbara skäl - finnas. Därför finns ett filter i ventilen.

För övrigt, dina bilder på diskar visar fel sida. Ventilen kan finnas på båda sidor, men ovansidan är vanligare. Enda slutsatsen man kan dra är att du har begränsad erfarenhet av att mickla med hårddiskar. Dessutom är dina bilder så lågupplösta att ventilen mycket väl kan finnas där någon stans, men jag gissar på andra sidan. Det brukar nämligen visst stå något i stil med "do not cover".

Edit: Varför det finns heltäckande datorlådor? Tja, återigen, det går visst att isolera en hårddisk från atmosfären. Tror du att luften i disken plötsligt försvinner om den blir tät? Att jämna ut trycket har inte med funktionen att göra, det är bara praktiskt eftersom lådan inte behöver vara lika stark. Klart att man kan tillverka komplett täta diskar så att det kan vara ett tryck på ungefär just en atmosfär i den oberoende av trycket utanför. Poängen är inte att disken måste andas för sin funktion, poängen är att det är luft i hårddisken, har alltid varit luft i hårddisken och kommer alltid vara luft i hårddisken. Hårddisken kräver luft (eller hypotetiskt någon annan gas) för att fungera. Detta hindrar inte diskar för att fungera i rymden eller på havets botten - det är bara att kapsla in dessa lufttätt. (Huvudena kan flyga även utan gravitation - trycket nedåt kommer sig utav en fjäder, inte gravitation)

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_read-and-write_head

Edit: space age, jahapp, då hade man rätt som vanligt då. Folk kan inte skilja på MTBF och förväntad livslängd. Det är tragiskt. En människas MTBF är knappt tusen år, men vem lever så länge? Tänk på det. "100 års livslängd" my ass!

Edit2: Ber om ursäkt för att mina senaste inlägg är totalt off-topic, denna tråd borde handla om SSD som är mer oberoende av omgivningens tryck- och gaskomposition. Men diskussionen är ändå relevant, tycker jag (men som sagt kanske inte för tråden).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag trodde hålet var där för att jämna ut lufttrycket beroende på temperaturen i disken. Så det inte ändrades efterhand som disken blev varm eller kall och man fick fel avstånd i den "tjockare" eller "tunare" luften.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag trodde hålet var där för att jämna ut lufttrycket beroende på temperaturen i disken. Så det inte ändrades efterhand som disken blev varm eller kall och man fick fel avstånd i den "tjockare" eller "tunare" luften.

Lufttrycket ändras hela tiden ananrs ahde ju en barometer vart rätt värelös? Tepratur ändra densiteten på luft så jag det blir väl i så fall en dubbel funktion. Membranet är där för att jämna ut trycket mot atmosfärstrycket oavset anlednigen till obalansen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag trodde hålet var där för att jämna ut lufttrycket beroende på temperaturen i disken. Så det inte ändrades efterhand som disken blev varm eller kall och man fick fel avstånd i den "tjockare" eller "tunare" luften.

Jepp, men precis som pa1983 säger spelar anledningen till tryckskillnaden ingen roll. Tryckskillnad förekommer, på grund av temperatur i disken, höjd över havet samt väderlek (högtryck/lågtryck). Trevligt nog löses samtliga av denna lilla ventil med filter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur kan dessa corsair diskar ha fått komma undan någon som helst review?!
De är ju väldigt intressanta. Synd att det inte fanns 64 och 32 GB modeller bara. 3 St 32Gb versioner av denna disk i raid0 borde kunna vara riktigt bra.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Hur kan dessa corsair diskar ha fått komma undan någon som helst review?!
De är ju väldigt intressanta. Synd att det inte fanns 64 och 32 GB modeller bara. 3 St 32Gb versioner av denna disk i raid0 borde kunna vara riktigt bra.

Corsair vägrar skicka ut testexemplar eftersom modellen är till för att "bara känna på ssd-marknaden".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Corsair vägrar skicka ut testexemplar eftersom modellen är till för att "bara känna på ssd-marknaden".

Kan möjligtvis oxå vara för att de i praktiken är ommärkta Samsung-enheter, att göra en review av dem kan därför tänkas vara lika nödvändigt som att göra en review av en Kingston (som är en ommärkt Intel), information om prestanda finns för den som letar efter motsvarande Samsung-enhet. Den som inte letar är troligtvis redan nöjd med de överföringshastigheter som nämns i specifikationerna, och det viktigaste har de redan tagit upp när de säger att enheten _inte_ använder sig utav ökända JM602. En snabb googling och jag hittar t.ex. http://www.behardware.com/articles/743-1/samsung-64-gb-mlc-ss... , ett vad som ser ut som ett seriöst test utav en MLC-baserad Samsung.

Permalänk
Medlem

Jag har just nu 2 st Corsair S128 i raid0. De presterar väldigt mycket bättre än jmicron diskarna på små skriv och läs men maximala hastigheten är de nog lite sämre på. Det är svårt att säga då alla test visar så olika. Jag tror också mitt moderkort är väldigt dåligt på dessa. Det verkar iaf som det när man kolla på ATTO (maxar 160MB/s) vilket det också gjorde med 1 disk. I HD tune har de 175 i avg och 233 i max. så det är VÄLDIGT blandade resultat.

Det som var viktigast för mig var iaf iops då det verkade vara det som framkallade stuttering. Om man läser tråden: ocz forum så finns där ett "fulltest.zip" som man kan köra i iometer. Det är det jag kört i bilden nedan. Misstänker att det är beroende på den dåliga raidkontrollern som cpu användningen ser ut som den gör.
Jämför gärna corsairs S128 mot apex resultaten i början av tråden och vertex resultaten senare. Vertex är inte mycket bättre på fulltestet MEN i 4KRW testet som nämns på sista sidan skiljer det massor där ser man verkligen att vertexen är överlägsen. Apex är inte intressant alls för min del.

Skulle vara kul om någon med intel x25-m i raid 0 kunde köre de där 2 testen.