Varför kan XP inte utnyttja 4GB ram fullt ut?

Permalänk

Varför kan XP inte utnyttja 4GB ram fullt ut?

Varför kan XP inte utnyttja 4GB ram fullt ut?
På Microsofts hemsida står det faktiskt att XP X86 klarar 4GB ram.
Det borde ju gå att få ut 4,0 istället för 3,2 lr 3,5GB som många får ut av sina 4 när man har 4,0GB. Likaså vista X86 när man bara får 3/4 GB ram.

Permalänk

Det beror på att grafikortet också tar ifrån "de 4gb som Microsoft lovar ut"
Rätta mej om jag har fel.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem

Det här finns ju diskuterat hundra gånger men men..

32 bitars adressrymd = 4GB.

Det är ju det (bland annat) som är så grymt med 64-bitars!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

32 bitar = 2 upphöjt till 32 = 4294967296
64 bitar = 2 upphöjt till 64 = 1,84467441 × 10^19

Från dessa 4GB dras all annan minnesanvändning som t.ex. ditt grafikkorts minnesmängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virrevirus
Det beror på att grafikortet också tar ifrån "de 4gb som Microsoft lovar ut"
Rätta mej om jag har fel.

Stämmer.
4GiB Totalt!

Så börjar vi..
4gb minus grafikkortets minne, minus adressering för ljudkort, nätverk.. osv.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Okej, så det är adresserna i systemet som inte räcker till.
Om man har integrerat grafikkort, kan man andvända allt minne då i XP 32 bitars, typ med Intel X3100 grafik som använder datorns internminne?

Permalänk
Medlem

Då tar det inbyggda grafikkortet minne från de 4.. så då har du inte 4 iaf.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

nää, men tänkte mer om det är värt att ha 4GB istället för 3GB ram.
Om vi tänker oss att Windows kan använda 3,5GB och jag har 4GBram
Tar grafiken från de resterande 500mb som Windows ej kan utnyttja om vi tänker oss att grafikkortet "lånar" 256mb vid hård belastning eftersom grafikminnet är dynamsikt.

Permalänk
Medlem

Har jag helt fel men finns det inte nån funktion som gör att 32bits os kan läsa av upp till 30gb?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
Har jag helt fel men finns det inte nån funktion som gör att 32bits os kan läsa av upp till 30gb?

Nej du har rätt. PAE heter den, men är mer utav en "hack" än nåt man kan använda i praktiken.
Visst fungerar det men prestandaförlusten är kraftig.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Nej du har rätt. PAE heter den, men är mer utav en "hack" än nåt man kan använda i praktiken.
Visst fungerar det men prestandaförlusten är kraftig.

Så man skulle inte tjäna på det eftersom man får en prestandaförlust?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Avstängd

Nä det är ungefär det prestandaförlust betyder.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Hitta denna tråden och tänkte skaka liv i den igen

Har hållit på att testa lite olika operativ system då jag har en del problem med min dator, problemet är att den är ostabil, allt i burken är nästan nytt (max 3 månader gammalt), jag har testat windows xp 32 bitars som visade att jag har 2.75 GB ram, men jag har igentligen 4 gig som visas i bios, körde då in windows xp 64 bitars där visas alla 4 gig med ram, men det var något med rättigheter (från orginal skivan), kunde inte installera vissa saker, inte ens som admin, tja vad göra, in med vista 32 bitars, visade samma sak som xp 32 bitars, 2.75 i ram, tja vad göra, in med vista 64 bitars, men då jag tittade lite på min HD så fick jag syn på att vista i sitt så gott som ursprungliga skick drar 20 GB från min HD, detta kan ju inte vara rätt, kan man på något vis få windows xp att fatta att jag har mer än 2.74 gb ram, även om den delar ut ram till andra saker i burken borde jag i alla fall se att det är 4 gb installerat, hur kommer jag till rätta med detta under 32 bitars system?

Moderkort : Gigabyte Technology Co., Ltd. M57SLI-S4 (3 veckor gammalt)
CPU : AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+/3.12 GHz (1,5 månade gammal)
Minnen : DDR2 PC6400 Corsair XMS2 (2x2GB) (3 dagar gammla)
Grafik kort : NVIDIA GeForce 9800 GT 512MB (3 månader gammalt - ca)

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Stäng av memory remapping om funktionen finns i bios.
Tyvärr har en del moderkortstillverkare kommit på den geniala idén att ha automatisk memory remapping om man har 4GB minne i datorn, vilket begränsar minnesmängden för de som kör 32-bitars OS.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Hitta denna tråden och tänkte skaka liv i den igen

Har hållit på att testa lite olika operativ system då jag har en del problem med min dator, problemet är att den är ostabil, allt i burken är nästan nytt (max 3 månader gammalt), jag har testat windows xp 32 bitars som visade att jag har 2.75 GB ram, men jag har igentligen 4 gig som visas i bios, körde då in windows xp 64 bitars där visas alla 4 gig med ram, men det var något med rättigheter (från orginal skivan), kunde inte installera vissa saker, inte ens som admin, tja vad göra, in med vista 32 bitars, visade samma sak som xp 32 bitars, 2.75 i ram, tja vad göra, in med vista 64 bitars, men då jag tittade lite på min HD så fick jag syn på att vista i sitt så gott som ursprungliga skick drar 20 GB från min HD, detta kan ju inte vara rätt, kan man på något vis få windows xp att fatta att jag har mer än 2.74 gb ram, även om den delar ut ram till andra saker i burken borde jag i alla fall se att det är 4 gb installerat, hur kommer jag till rätta med detta under 32 bitars system?

Moderkort : Gigabyte Technology Co., Ltd. M57SLI-S4 (3 veckor gammalt)
CPU : AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+/3.12 GHz (1,5 månade gammal)
Minnen : DDR2 PC6400 Corsair XMS2 (2x2GB) (3 dagar gammla)
Grafik kort : NVIDIA GeForce 9800 GT 512MB (3 månader gammalt - ca)

Ram på moder kortet, grafikkorten eller så det kvittar. Windows kan addressera 4096 meg ram. Sen om det är grafikkram, hårddisk kontroller, moderkortet, ljudkortet... Så är det. Vissa moderkort kan bara visa 3gib ram om man har 32-bitars operativsystem, oavsett hur lite minne som finns i andra komponenter.

Det ram minnet från 2,74gb till 4.0gb är Oaddresserat, det har ej fått en "brevlåda" av windows. Så det kommer aldrig synas under windows.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

AkUs

Tack för ditt svar, och om jag förstår rätt så är det bortkastat med mer minne än 2 gig i windows burken så länge man kör 32 bitars? och borde inte minnet i alla fall visas under egenskaperna på den här datorn? modulerna sitter i så dom borde väll dyka upp? setat och läst detta forum ett tag, men inte hittat någon tråd jag blir klokare på :/ och känns som att jag blir tvingad att köra ett 64 bitars os om jag vill ha mitt ram minne i burken, annars får jag stå ut med minnes förlust på runt 2 gig? inget sätt man kan lura windows att visa minnet och även använda det? för använder inte windows det kan jag lika gärna rama in det å sätta det på väggen..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
AkUs

Tack för ditt svar, och om jag förstår rätt så är det bortkastat med mer minne än 2 gig i windows burken så länge man kör 32 bitars? och borde inte minnet i alla fall visas under egenskaperna på den här datorn? modulerna sitter i så dom borde väll dyka upp? setat och läst detta forum ett tag, men inte hittat någon tråd jag blir klokare på :/ och känns som att jag blir tvingad att köra ett 64 bitars os om jag vill ha mitt ram minne i burken, annars får jag stå ut med minnes förlust på runt 2 gig? inget sätt man kan lura windows att visa minnet och även använda det? för använder inte windows det kan jag lika gärna rama in det å sätta det på väggen..

Om du fru dödar sin älskare o lägger honom i skuffen. Inte vet du att han är där tills du sett honom ? Fasten du kör till jobbet varje dag med bilen.

Bara för minnet sitter på plats har det ingen adress. Hur ska Windows veta hur mycket som är kvar om alla adresser delats ut.... Bortkastat är det väll vid 3gig+

Det finns ingen utväg. Du får köra 64-bitars operativ system.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

formuleringen är klockren... om inte morbid.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Avstängd

Kan inte fatta att en del människor VÄGRAR inse att RENT matematiskt är det omöjligt att adressera mer än 3,5GB minne under 32 bit OS.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Denna fråga har besvarats många gånger.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||