AMD redovisar ny brakförlust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Det bästa för AMD vore nog om de kunde bli uppköpta av IBM. Där finns både grym kunskap och enorma summor pengar. Sedan skulle det ju vara kalas om de kunde komma på nått sätt att kringgå det som intel har patent på

Visst behövs pengar, men kunskap har AMD så det räcker. Dom har nog bland världens duktigaste ingengörer på plats inom området. Bl.a gammla arkitekter från DEC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Samtidigt rapporteras om att även intel går mot röda siffror. Frågan är om inte intels aggresiva prissättnings främsta syfte har varit att skada AMD. När ett företag är berett att offra sin egen vinst bara för att skada konkurrenten är det elakt spel.

Du har helt klart en poäng.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Det är ju stark att göra ett bättre resultat Q4 -08 än Q4 -07.

Jo helt klart med tanke på den annalkande lågkonjukturen. Men egentligen inte så konstigt heller... titta bara vad de hade Q4 -07... HD2900 och Athlon 64 x2 var deras "vassaste" produkter, dvs. långt ifrån Nvidia och Intel. Visserligen lanserades Phenom under slutet av Q4 -07, men det var nog inte fler än de absolut största AMD-fanboysen som köpte den då.
Nu har man ju iaf HD4*** serien som lär fortsätta dra in en hel del pengar, dessutom en Phenom utan TLB bugg som drar in nån krona iaf.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Damn, vad många idioter det var i denna tråden.

Klart som fn att dom måste skydda sina patent, och att försöka lösa det med en överkommelse låter verkligen schysst. Många andra företag i andra branscher skulle nog gått upp i domstol direkt med en stämning... då skulle verkligen det blivit "käppar i hjulen"...

Ang. att ta bort Patenten? Idiotiskt än en gång, det måste finnas patent för att företag ska kunna tjäna pengar på sin idé.

Har inte nämt ett enda ord angående patent! Vill därför ogärna bli kallad idiot och direkt instoppad i den pågående patent diskussionen!
förövrigt syftade jag på när de betalade Dell, hp för att sluta sälja AMD baserade produkter.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Patent sak vara till för att skydda en ide udner utveckling och under producktionen i början för att säkerhetställa en avkastning på investerigen. Problemet med patent i dag är att dom inte bara säkerställer an avkastning utan dom ger monopol.

I dag är det tex helt lagligt att pattentera mänskiliga gener. hur man man patentera nåt som redan fins?

Tror inte ens dom som kom på iden med patent hade sådan vansiniga planer utan just vittsen är att igen annan ska kunan komma och sno iden och kanske genomföra den och börja sälja produckten innan uppfinnaren fått sin skans.

Man borde efter ett vist antal år inte lägre få ha patent eller i alla fall har rätten att styra vem som får tillerka skiten eller ej. Mycket möjligt att nån licensavgift kanske skulle vara på sin plats men för eller senare annser jag att patent hämmnar kokuransen istället.

Sedan är ju USA kulmen av idioti när det kommer till patent och copyright. Dom stämmer skiten ur allt och alla om dom inte får betalt men dom erkänner aldrig när dom snort anndras pattenterade ideer och säljer dom och vägrar betala licensavgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Patent sak vara till för att skydda en ide udner utveckling och under producktionen i början för att säkerhetställa en avkastning på investerigen. Problemet med patent i dag är att dom inte bara säkerställer an avkastning utan dom ger monopol.

I dag är det tex helt lagligt att pattentera mänskiliga gener. hur man man patentera nåt som redan fins?

Tror inte ens dom som kom på iden med patent hade sådan vansiniga planer utan just vittsen är att igen annan ska kunan komma och sno iden och kanske genomföra den och börja sälja produckten innan uppfinnaren fått sin skans.

Man borde efter ett vist antal år inte lägre få ha patent eller i alla fall har rätten att styra vem som får tillerka skiten eller ej. Mycket möjligt att nån licensavgift kanske skulle vara på sin plats men för eller senare annser jag att patent hämmnar kokuransen istället.

Sedan är ju USA kulmen av idioti när det kommer till patent och copyright. Dom stämmer skiten ur allt och alla om dom inte får betalt men dom erkänner aldrig när dom snort anndras pattenterade ideer och säljer dom och vägrar betala licensavgifter.

har för mig att det finns en tidsgräns för alla patent, men när x86 kom på 70 talet var det vanligt att man gav en uppfinning patent på 50- 60 år till skillnad från idag när det är mycket ovanligt att patent över 10 år ges ut.

är dock inte på något sätt säker på detta

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med Swedishbanshee. Kloka ord.

Om du har svårt att se bortom denna episka, infekterade strid så tänk dig istället att du gjort en uppfinning eller konstruktion. Ligger det då inte i ditt intresse att skydda din idé?

Permalänk
Avstängd

Måste bara säga att Intel är väldigt beroende av många av AMDs patent också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Damn, vad många idioter det var i denna tråden.

Klart som fn att dom måste skydda sina patent, och att försöka lösa det med en överkommelse låter verkligen schysst. Många andra företag i andra branscher skulle nog gått upp i domstol direkt med en stämning... då skulle verkligen det blivit "käppar i hjulen"...

Ang. att ta bort Patenten? Idiotiskt än en gång, det måste finnas patent för att företag ska kunna tjäna pengar på sin idé.

Men läs istället vad han skriver. Han pratar om Intels fulmetoder som ligger till grund för att AMD är så små idag, när Intel så till att AMD var nästan helt utelåst från OEM-marknaden. När AMD trots stort prestandaövertag bara fanns i någon enstaka budgetdator i butikerna.

Och när Intel säger att de vill lösa det så innebär det ofördelaktiga överenskommelser för AMD. Klart de säger utåt att de bara bryr sig om egna intressen, något annat vore ju självmord för talesmannen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men läs istället vad han skriver. Han pratar om Intels fulmetoder som ligger till grund för att AMD är så små idag, när Intel så till att AMD var nästan helt utelåst från OEM-marknaden. När AMD trots stort prestandaövertag bara fanns i någon enstaka budgetdator i butikerna.

Jag vill minnas att jag såg massor med maskiner både med Athlon 64 och med Intel P4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag vill minnas att jag såg massor med maskiner både med Athlon 64 och med Intel P4.

DELL och HP så hittade du nästan utesltuet Pentium 4 och Pentium D även när AMD storrigerade både med Athlon och Athlon64 och AThlon 64 X2 eller FX.

Berode på att intel mer eller mindre sa att. Säljer ni annat så får ni inte några rabbater. Så det var billigare för dom att bar sälja intel än att erbdjuda alternativ då intel drog in sina mägdrabbater till HP, dell med flera.

Därför dom blivit utredda då det är mer eller mindre olagligt.

Permalänk
Avstängd

Blev inte intel fällda någonstans för detta redan? Eller var det något annat?

Någon som vet när detta fallet kan tänkas bli klart någon gång?

Nu har jag inte hundra koll på märken, men jag vet att det inte var några problem att hitta maskiner med athlon 64 på den tiden. Nu var mitt eget intresse för åtminstone Dell "ganska" lågt av flera skäl, ett av dem var jag jag inte kunde sälja sådana själv. Sålde mycket Toshiba och Fujitsu-siemens och där var det åtminstone inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker Intel är riktiga svin med deras patent.. de har kanske utvecklat det .. men so what!

Seriöst, tänk igenom ditt resonemang!

Varför skulle intel utveckla något om de sedan inte kunde använda det som en konkurrensfördel?
Om företag skulle kunna använda andra företags patent hur som helst så skulle ingen vilja lägga resurser på att utveckla eftersom man då indirekt hjälper konkurrenterna gratis.

AMD kommer att få behålla licensen precis som många skriver.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Det här med patent är en stor fråga. Om man tar läkemedel som exempel kanske vi haft fler läkemedel om patenttiderna varit längre. Då skulle det utvecklande företaget ha monopol på sitt läkemedel längre och ha större chans att tjäna in de enorma utvecklingskostnader som ligger bakom ett läkemedel (i runda slängar samma summa som för en ny arkitektur för grafikkort). Samtidigt skulle det kunna innebära lägre priser vid lanseringen av nya läkemedel. Dock innebär det också att priserna skulle vara högre en längre tid. Det är alltså svårt att väga dessa faktorer mot varandra.

När det gäller andra patent och upphovsrätt bör tiderna förkortas väsentligt. Musik som man skapar är "din" i 100år, borde räcka med tio-tjugo (mot privata aktörer). Efter den tiden var din musik nog inte tillräckligt bra för att generera pengar.

Samma sak med patent. Har du en idé så vill man väl verkställa den? På tjugo år från patentet bör man lyckats med det och dessutom tjäna pengar.

Ang. AMD så är det värsta definitivt inte över men förhoppningsvis ger Phenom II lite andrum tillsammans med 4800-serien och kommande grafikkort. Nu har AMD äntligen en väldigt konkurrenskraftig platform som totalt presterar mycket bättre än Intels motsvarighet (menar CPU+chipset+grafik). AMD borde kunna ge fina erbjudande på produkter baserade på Dragon-plattformen.

Pengarna från Abu Dhabi lär definitivt behövas och de kommer att komma, Intel har inte en chans att stoppa det - det ser amerikanska domstolar till. När dessutom TFC kan börja producera AMDs grafikkort får vi nog se att TFC och AMD blir mer konkurrenskraftiga.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
AMD kanske ska börja tillverka bättre processorer, säger ju sig själv varför köpa AMD när du kan få en bättre INTEL processor för samma peng/mindre.

Visst, det ligger i sakens natur att man tillverkar bättre processorer.
Intel hade troligen inte brytt sig om att göra om sin befintliga netburst-arkitektur (P4) om inte AMD hade gjort en snabbare och effektivare processor än Intel.
Tillgång och efterfrågan styr ju marknaden, men det är lite knasigt om ett företag som har tappat 90% av sin vinst (!) väljer att sänka priset för att gå ytterliggare ner i intäkter.
Enligt ditt resonemang skulle Intels processorer bli dyrare (tillgång och efterfrågan) istället väljer man att säkna marginalerna ytterliggare.
Kan man inte resonera att Intel vill snarare slå undan benen för konkurrenten och hoppas att AMD går i konkurs innan de själva gör det tack vare sin större kassa.
Då kommer priserna att gå upp, det kan du lita på. En gång i tiden kostade en Intel processor mellan 5 000 och 10 000 kr, dit kommer vi nog igen i så fall.
Ett företag ska gå i vinst, så ser alla företagslagar ut i alla länder i regel. Att inte ta in sina utgifter för forskning och utveckling är inte god ekonomi och i mina ögon oschysst marknadsstrategi. Det parat med sättet man sätter press på datortillverkare vilket är nära olagligt eller olagligt enligt USAs konkurrenslagstiftning.
Oavsett om man gillar Intel eller AMD så gynnas vi små konsumenter av en hälsosam konkurrens, annars går priserna upp helt enkelt.
Intel har helt korrekt lånat ut sina licenser till AMD enligt ett avtal som de tvingades till när de skulle börja leverera processorer till IBM för vad som blev den första PC:n (personal computer), annars hade de inte fått sälja sin processor till Intel och de hade troligen inte varit det företaget de är idag.
AMD har också bytt (korslicensierat) teknik till Intel, ett exempel är vad vi kallar för x86-64 eller EM64T som är Microsofts 64-bitars versioner av Vista exempelvis.
Intel hade ju satsat stort på sin nya delade arkitektur för Itanium som de utvecklat tillsammans med HP. HP hade genom uppköp av Compaq fått äganderätten till DEC Alpha och den miljön som körde VMS. Nu lades den och HPs egna PA-RISC ner tillförmån för den nya Itanium arkitekturen vilken också var 64 bitars.
Den lyfte dock aldrig och när de flesta började gå över till AMDs EM64T eller x86-64 så var Intel tvungen att börja implementera samma arkitektur.
Så förhoppningvis inser väl Intel att de är lika beroende av AMD (antagligen därför de vill diskutera annars skulle de åka ut från den lönsamma servermarknaden eftersom Xeon bygger på AMDs 64-bitars arkitektur) och tar det lilla lugna i de diskussionerna.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred| MB: Gigabyte MA790X-DS4| Processor: AMD X2 5050e 2.6GHz| Minne: 4GB Corsair Dominator 1066MHz| Grafik: Radeon HD4650| Hårddisk: WD Caviar Green 500/640GB| Nätagg: Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson

Ang. AMD så är det värsta definitivt inte över men förhoppningsvis ger Phenom II lite andrum tillsammans med 4800-serien och kommande grafikkort. Nu har AMD äntligen en väldigt konkurrenskraftig platform som totalt presterar mycket bättre än Intels motsvarighet (menar CPU+chipset+grafik). AMD borde kunna ge fina erbjudande på produkter baserade på Dragon-plattformen.

De hade en konkurrenskraftig modell förr med, men då satte Intel pengar i handen på de större leverantörerna, precis som de lär göra nu om AMD kan konkurrera på allvar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det skulle nog gå betydligt bättre för AMD om konsumenterna köpte produkterna de hade behov av, och inte de man bara ville ha. AMD har produkter som erbjuder tillräcklig prestanda för i princip alla användare, men får en processor från Intel drygt 5 fps mera i Crysis eller liknande och kostar ett par hundralappar mer än AMD:s alternativ, så väljer man den, fast man inte skulle märka någon skillnad.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Det bästa för AMD vore nog om de kunde bli uppköpta av IBM. Där finns både grym kunskap och enorma summor pengar. Sedan skulle det ju vara kalas om de kunde komma på nått sätt att kringgå det som intel har patent på

IBM är inte intresserade. Det är idag ett tjänsteföretag och inte längre ett teknikföretag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan väl förstå Intel till viss del, men The Foundry Company är mer ett systerbolag till AMD än en tredje part, men detta kan självklart tolkas olika.

Hur menar du nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ett företag som fetstäms för diverse brott mot konurrenslagarna och annat ska kanske hålla käften stängd?

Hmm så om någon stämmer mig, då upphör min existensrätt? Smart...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Näe, bra för konkurenterna dåligt för klienterna.

Ganska kortsiktigt tänkande, även dåligt för konkurrenterna. Konkurrans är inte enbart till kundens fördel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Sicket jävla skitsnack.

Oh, upplys oss du som "vet"?

Ännu en artikel som resulterar till att understenarexperterna kryper fram.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hur menar du nu?

Hmm så om någon stämmer mig, då upphör min existensrätt? Smart...

Ganska kortsiktigt tänkande, även dåligt för konkurrenterna. Konkurrans är inte enbart till kundens fördel.

Oh, upplys oss du som "vet"?

Ännu en artikel som resulterar till att understenarexperterna kryper fram.

Du verkar ju veta så mycket mer än oss andra, upplys oss

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Samtidigt rapporteras om att även intel går mot röda siffror. Frågan är om inte intels aggresiva prissättnings främsta syfte har varit att skada AMD. När ett företag är berett att offra sin egen vinst bara för att skada konkurrenten är det elakt spel.

Skämtar du? Att sälja sin vara till ett lägre pris är många gånger bättre än att inte sälja den alls. I en tid då folk är försiktiga med sitt spenderande klättrar priset i prioritet, och AMD är ganska välkända för att erbjuda bättre prestanda per krona än Intel. Då är det ett solklart val att sänka sina priser, för att sälja så mycket som möjligt. Folk verkar glömma att osålda varor är den största förlusten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Du verkar ju veta så mycket mer än oss andra, upplys oss

Om vad? Att experterna här på sidan gissar?

Jag påstår mig inte veta, jag är snarare ödmjuk inför det faktum att jag inte vet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Hejdå AMD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag vill minnas att jag såg massor med maskiner både med Athlon 64 och med Intel P4.

Hur många märkesdatorer fanns det med Athlon, eller Athlon XP? Det blev bättre, allra helst efter stämningsansökningar började trilla in i olika delar av världen. Och volymserierna var oftast intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det inte dåligt av AMD att börja fuska med avtalen efter att Intel under så lång tid har låtit dem licensiera?

amd försöker inte fuska med patent allt dom vill göra är att försöka på företaget på fötter igen och att dela upp företaget i 2 delar är ett sett att spara pengar:)

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dutte89
amd försöker inte fuska med patent allt dom vill göra är att försöka på företaget på fötter igen och att dela upp företaget i 2 delar är ett sett att spara pengar:)

Jo, men om det bryter mot avtalen (vilket jag inte har någon uppfattning om) får de väl vara beredda på att Intel kan misstycka.

Permalänk
Medlem

Hmm, om nu AMD skulle kursa och försvinna. Hur kommer det att gå för Intel då?
Finns där inte x antal bestämelser ang monopol och liknande som kommer att hålla dom i örat så dom inte kan ta ut överpriser mm?

Känns som att det inte är bra för Intel heller att AMD försvinner. Måste finnas en balans med allt tycks det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur många märkesdatorer fanns det med Athlon, eller Athlon XP? Det blev bättre, allra helst efter stämningsansökningar började trilla in i olika delar av världen. Och volymserierna var oftast intel.

Athlon 64 fanns det gott om bland märkesmaskiner. Athlon XP var däremot skralt med. Å andra sidan var den inte märkbart bättre än P4 om man inte överklockade den, och det gjordes inte så ofta med märkesburkar. Åtminstone är det var jag minns och vad jag sett när jag hastigt tittat runt på tester.

Permalänk
Medlem

Jävla bra tillfälle att gå ut med det här nu så långt efter va? Om det nu skulle finnas några oklarheter varför inte reda ut dem direkt vid genomförandet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

För att de ville utreda situationen först?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Athlon 64 fanns det gott om bland märkesmaskiner. Athlon XP var däremot skralt med. Å andra sidan var den inte märkbart bättre än P4 om man inte överklockade den, och det gjordes inte så ofta med märkesburkar. Åtminstone är det var jag minns och vad jag sett när jag hastigt tittat runt på tester.

Athlon XP ägde upp tidiga P4 så hårt att det var synd om den. Det var först mot slutet med Northwood B och C som Intel kom ifatt.