AMD lanserar fler 45 nanometers Opteron

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar fler 45 nanometers Opteron

I början av januari lanserades Phenom II, en processor tillverkad i 45 nm för vanliga konsumenter. Nu är det dags för fler energisnåla servermodeller att krympas med den nya tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De va inga billiga grejjer det där:P Vi får väl hoppas att de presterar bra på serversidan så att de säljer bra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Go AMD dyra pjäser det där

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2XXX serien var ju itne farligt dyr. 8XXX kostar ju men å anndra sidan har man råd med ett moderkort som har plats för 8st processorer och troligen 32st dimms osv så har man nog råd med processorer med.

Intel borde ju kunna lansera 8 väg system med men det har dom väl inte gjort än. 4 vägs system är väl på G vad jag hört. i7 kommer ju tillåta intel att skala bättre med. AMD har ju hitils ägt intel på allt på 4 och 8 vägs system hitils tack vara HT bussarna.

Permalänk
Medlem

Gott...Jag vill så gärna ha en sådan i min server...Priserna är lite högt för mig...Men ska man ha det bästa..Så smakar det....

Permalänk
Medlem

skulle va kul å få tag på nån av dom där o se hur bra dom presterar.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Hedersmedlem

Men... Kom inte dessa FÖRE Phenom II?
http://www.idg.se/2.1085/1.192497/39-servrar-med-amd-shanghai
Vad missar jag?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ser ju ut som prba proppar om man tittar på 2xxx serien 8xxx är lite dyr för oss dödliga

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ser ju ut som prba proppar om man tittar på 2xxx serien 8xxx är lite dyr för oss dödliga

ärsch då bara o spara hehe

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

Thomas har helt rätt, 45nm Opteron kom i höstas (november?). Detta är strömsnålare och långsammare varianter som släpps nu...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Är väll bara att hoppas på att dessa ger AMD ett litet skjut ekonomiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

I jämförelse med vad vissa är villiga att betala för ett spelsystem ligger 2xxx serien plus passande moderkort typ Tyan för mellan 3 000 - 4 500 kr inom rimliga gränser. Även lågt klockade 2xxx har ett bra flyt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
I jämförelse med vad vissa är villiga att betala för ett spelsystem ligger 2xxx serien plus passande moderkort typ Tyan för mellan 3 000 - 4 500 kr inom rimliga gränser. Även lågt klockade 2xxx har ett bra flyt.

men hur står dom mot i7, för det lär ju hamna i den prisklassen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men hur står dom mot i7, för det lär ju hamna i den prisklassen

Beror på hur du menar...Går inte jämföra på det sättet....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men hur står dom mot i7, för det lär ju hamna i den prisklassen

Jag vet inte. Core i7 bör enligt specifikationerna äntligen få bukt med flaskhalsdilemmat tidigare Xeon processorer dragits med. För varje last som lades på sackade Xeon mer och mer. Det gjorde Opteron till ett bra val för ett flertal serverrutiner. Jag är personligen lika intresserad av att se hur förhållandet mellan Opteron och Xeon ser ut idag. Vi får väl vänta och söka efter relevanta tester som inte koncentrerar sig på lame, 3DMark, rar osv.

Om man ser till vad som skulle kunna vara en två vägs "hemserver" då finns det en hake med Core i7. Prisskillnaden mellan ECC minnen för DDR2 och DDR3 är inte rolig i nuläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men hur står dom mot i7, för det lär ju hamna i den prisklassen

Kör du ett tvåvägs system även om det endast är 2.1Ghz varianterna så har du dual chanel DDR2 ECC/REG 800Mhz minne till varge cpu på ett bra moderkort så det borde ge ca 25.4Gb/sek på ett 2 vägs system sedan har du 8st kärnor och överlag grym I/O prestanda. Sådana moderkort komemr ofta med PCI-X 133Mhz 64bit och flera PCI-E 16x platser med och ofta med SCSI eller SAS som tillval. Så det är iget gamer system direckt. Singeltrådade prestandan kanske inte är så bra men relativt sett bra ändå gämfört med många värsting desktop system skulle jag nog villja påstå då det som sagt fins mycket bättre minnesprestanda och I/O prestanda. Sedan i multitasking så lär 8st 2.1Ghz K10 kärnor smiska en 4 kärning i7.

Ända som kan matcha är väl då ett Xeon baserat 2 vägs system som bygger på nehalem och det är dett som AMD konkurerar mot och även äldre Xeon baserat på core 2 achitecturen fast där har core 2 inte mö att säga till om när man väl passerar 2 vägs system och komemr upp i 4 eller 8 processorer. Vitt jag vet har inte inte introducerat några Xeon än för mer än 2 vägs system baserat på nehalem. kan dock ha fel där har inte hållt mig så uppdaterad.

men som sagt vanliga gamern har igen nytta av ett en Opteron 8XXX. En väl klockad 2XXX 2 vägs system med en tyan b räda som stödjer SLI kan säkert ge en boost i dom absolut bästa optimerade och flertrådiga appsen men vinsten är nog i dagsläget inte stor.

Detta processorer är avseda för workstations och servrar där applikatioenr som är flertrådade körs likt 3D rendering som skalar bra över många processorer eller servrar som kör många processer sammtidigt där trådarna sprids utöver processorerna av OS:et.

Man kan inte gämföra en 2 vägs opteron system med billigaste 2XXX proparna mot säg ett dyrt I7 system i samma prisklass. Dom systemen kommer vara bra till helt olika saker.

Och AMD kan ta ut dessa priser för 8XXX serien då intel inte har nåt billigare att erbjuda som ger den prestandan. Cray och andra superdator tillverkare gottar sig i sådana här CPU:er då dom tillåter hög integration och därmed mycket kraft på lite yta så då är det väl värt priset.

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas att de kan matcha Intel Xeon!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Trevligt, hoppas att de kan matcha Intel Xeon!

Mvh Johan

Har för mig att de redan gör det

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

pa1983: Tror att Nehalem ska komma med moderkort på hela 4 processorer just för server applikationer om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att när ni presenterar Intelcpuer och deras TDP att den inte är jämförbar med AMDs TDP utan det är ACP man skall jämföra med för att få någotsånär jämförbara siffror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
pa1983: Tror att Nehalem ska komma med moderkort på hela 4 processorer just för server applikationer om jag inte missminner mig.

Dom ska det vet jag redan men fudnerade mäst på om dom smyglanserat eller vadför det dröjer.

AMD har som sagt möjligjort 8 vägs system sedan 2003 i alla fall.

Permalänk
Avstängd

pa1983

jo, men xeon har ju lyckats komma in på gamingsegmentet i vissa fall, så hur den presterar mot mot i7 skulle kunna bli relevant i framtiden. lär ju dock inte ta den:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dom ska det vet jag redan men fudnerade mäst på om dom smyglanserat eller vadför det dröjer.

AMD har som sagt möjligjort 8 vägs system sedan 2003 i alla fall.

Xeon 7xxx-serien (Xeon MP) stöder 4S+, men det är ju klart, det skalar ju inte bra.

Nehalem-baserade Xeon-modeller kommer i år, Xeon DP Q1'09 (2S), Xeon MP (4S+) Q4'09.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Xeon 7xxx-serien (Xeon MP) stöder 4S+, men det är ju klart, det skalar ju inte bra.

Nehalem-baserade Xeon-modeller kommer i år, Xeon DP Q1'09 (2S), Xeon MP (4S+) Q4'09.

Gammla Core 2 och prescott Xeons suger ju på att skala. Intel har ju ett tvåvägssytem med 2 systembusar och antar att det är det dom kör på 4 vägs med osv. Fördelen med AMDS HT buss är ju att minnesbanbred och antalet HT bussar ökar med antalet processorer så det skalar ju grymt bra.

Nehalem är ju det ända ricktiga som kommer skala från intel på 4 och 8 vägs system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
pa1983

jo, men xeon har ju lyckats komma in på gamingsegmentet i vissa fall, så hur den presterar mot mot i7 skulle kunna bli relevant i framtiden. lär ju dock inte ta den:D

Var har Xeon gjort det? Fins alltid folk som kör spel på Xeon system. Antusisaster osv. Fins garanterat folk som kör Opteronsystem för spel med i en eller annan grad.

Sedan kanske du snackar om socket 775 Xeon alltså mer eller mindre Core 2 processorer märkta som Xeon. Ungifär som AMD's Opteron för socket 939 som bara var ommärkta Athlon64 FX.

Ser inte ricktigt ur det spelar någon roll då namnär största skillnaden. Pracktiskt försvinner typ alla fördelar ofta på 1 vägs system med dessa processorer. Prmära fördelarna är jus SMP stöd att dom kan köras flera i hop.

Så jag ser inte hur det är relevant mot i7 då Xeon och i7 är Nehalem processorer båda två.