Externa hårddiskar på samma prisnivå som interna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rayman
Köpte en 420Mb disk för 7500kr tidig 90-tal. Begagnad. Jag vinner

Njaa. Min fader köpte en extern hdd på 1TB för 12 000kr för några år sen.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

jag kan säga att jag kommer då aldrig mer köpa en extern HDD med USB.
antingen Esata eller FW!!

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

Externa HDD:s med USB räcker ju gott att streama 1080p-rullar utan problem. Vad mer behöver man år 2009?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

I vissa lägen är det ju nästan värt att köpa en extern, plocka ut disken och montera den i datorn ^^

Permalänk
Medlem

Heh, kommer ihåg '94 eller när det nu var, när jag såg en 4.3GB HD till salu för 27 tusen. Det är lite billigare nu

Vanligtvis så har jag köpte billigare hårddiskar med mindre lagringsutrymme. Under mina år så har jag bara köpt två som kostat över 2 tusen; en 1.6GB för 2200kr 1996 och en extern 500gb för 2500kr för 2.5 år sedan.

Den externa används flitigt och är i stort sett alltid inkopplad till datorn.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga min högsta gräns runt 1000 kr eftersom kr/GB vad bäst där förut. Numera varierar det bästa kr/GB läget rejält när man kollar in prisjakt.nu men jag försöker ändå att inte gå över 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Njaa. Min fader köpte en extern hdd på 1TB för 12 000kr för några år sen.

...och jag är jultomten!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Sen glömmer många att en extern disk är för BACKUP och inte 24/7 drift som en del verkar tro, sedan så kommer dom och gnäller i butiker om att den rasat och att dom inte kommer åt sina filer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerde
Externa HDD:s med USB räcker ju gott att streama 1080p-rullar utan problem. Vad mer behöver man år 2009?

Högre överföringshastigheter?

För skojs skull kan vi se hur mycket 1080p streaming kräver av disken:
Om vi antar att en film på 120min i 1080p är 12Gb så måste disken kunna leverera 100Mbyte/min eller 1.67Mbyte/sec vilket inte får anses speciellt krävande.

Om du nöjer dig med att kunna streama 1080p material så tar det ganska lång tid att fylla disken:
1000000/1.67 = 600000s = 167h

Även med USB2 med 30Mbyte/sec så tar det ju ungefär 9h att fylla en 1Tb disk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Sen glömmer många att en extern disk är för BACKUP och inte 24/7 drift som en del verkar tro, sedan så kommer dom och gnäller i butiker om att den rasat och att dom inte kommer åt sina filer...

Word. Blir så SJUKT trött när någon ringer och säger antingen 1: Datorn startar inte, det står "boot error" el. likn. eller 2: mina installerade program fungerar inte.. När man väl kommer dit så visar det sig att de har en extern disk som sabbat mbr-filen, eller att de installerat program på externa disken som sedan naturligtvis inte går att köra när nån tagit med sig disken till jobbet.. När ska folk fatta att en extern disk är till för lagring och backup, ingenting annat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerde
Externa HDD:s med USB räcker ju gott att streama 1080p-rullar utan problem. Vad mer behöver man år 2009?

För egen del skulle jag aldrig köra en extern disk via USB till annat än lagring och backup. Blir ju så satans segt att lägga över filer eller arbeta mot disken.

Här hemma körs det FireWire för hela slanten, även på lagringsdisken faktiskt.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Sen glömmer många att en extern disk är för BACKUP och inte 24/7 drift som en del verkar tro, sedan så kommer dom och gnäller i butiker om att den rasat och att dom inte kommer åt sina filer...

Vad skiljer sig åt mellan hårddisken som sitter innuti en extern hårddisk gentemot den interna motsvarigheten (dom är väl exakt likadana) ?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
...och jag är jultomten!

Jag tänker inte lägga upp något kvitto men ska länka senare, kan göra det via PM

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Funderar på det här med energiåtgången. Drar det inte mer om man har en extern hårdisk än om man bara pluggar in den i datorn. Och i så fall, hur mycket mer tror ni den drar? Nu tänker jag kanske mer på miljön än på plånboken då jag inte tror att den drar så mycket mer att det kostar särskilt mycket mer, men hur många % mer tror ni en extern drar (kontrollerkort, led osv. + hårdisk) jämfört med en intern?

/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Lika bra att köpa en extern, ta bort skyddet och ha den som intern då. Lika dyrt som att köpa en intern, men en tum mindre (2,5 istället för 3,5).

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Sen glömmer många att en extern disk är för BACKUP och inte 24/7 drift som en del verkar tro, sedan så kommer dom och gnäller i butiker om att den rasat och att dom inte kommer åt sina filer...

jag antar att du har gjort egna undersökningar om detta eftersom du kan vara så säker... :/

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Jag tänker inte lägga upp något kvitto men ska länka senare, kan göra det via PM

År 2007 kostade en 1TB hårddisk max 3000:- och då var dom sprillans nya ute på marknaden Men kanske att din fader blev väldigt blåst?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
År 2007 kostade en 1TB hårddisk max 3000:- och då var dom sprillans nya ute på marknaden Men kanske att din fader blev väldigt blåst?

Nej. Men lacie (tror jag det var) marknadsförde 1 TB diskar tidigt. Egentligen var det en tjock klump med 2 eller flera hårddisk som var helt försluten (såg alltså inte riktigt ut som ett DAS-chassi där man kan växla hårddiskar lätt).
Jag minns att dessa produkter var rena rånet så priset stämmer säkert in.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
År 2007 kostade en 1TB hårddisk max 3000:- och då var dom sprillans nya ute på marknaden Men kanske att din fader blev väldigt blåst?

Nej men du verkar vara det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej. Men lacie (tror jag det var) marknadsförde 1 TB diskar tidigt. Egentligen var det en tjock klump med 2 eller flera hårddisk som var helt försluten (såg alltså inte riktigt ut som ett DAS-chassi där man kan växla hårddiskar lätt).
Jag minns att dessa produkter var rena rånet så priset stämmer säkert in.

Precis, det är en Lacie, den väger säkert närmare 15kg, det är antagligen 2 500mb eller 4st 250 diskar som ligger paralellt och är ingutna i aluminium eller liknande metall. Men den funkar fortfarande så kvaltén kan man ju verkligen inte klaga på.

Prisvärd? Inte en chans

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej. Men lacie (tror jag det var) marknadsförde 1 TB diskar tidigt. Egentligen var det en tjock klump med 2 eller flera hårddisk som var helt försluten (såg alltså inte riktigt ut som ett DAS-chassi där man kan växla hårddiskar lätt).
Jag minns att dessa produkter var rena rånet så priset stämmer säkert in.

mjo dessa lacie mins man nog. Var nån som påpekade att interna diskar var så små så tyckte det var dumt gjort av mig att köpa typ 250Gb eller vad det var då som gälde när det fans typ 1Tb externt villket han tyckte var WOW. personen i fråga var inte trevligheller utan var rent ut sagt otrevlig och började skälla på mig hur överlägsna dessa lacie var som kunnde tillverka egna diskar på 1Tb etc större än Western och segate och ahde han haft råd skulle han köpa det och aldrig nåt annat mer för allt annat var skit.

Jag sa te personen att dessa externa bestog av flera vanliga diskar i en form av JBOD eller RAID aray och personen i fråga hade uppenbarligen trot att dom gjorde egna diskar och att dessa externa som personen tydligen aldrig hade sett var ungifär samma storlek som en vanlig lös disk. Har man plats för interna diskar så tar det ju mindre plats då man slipper allt kablage som behövs för externa.

Alltid lika roligt med folk som tror dom vet efter dom sett en rubrik som lyder, 1Tb disk ute nu! sedan spriger dom iväg och idiotförklarar folk innan dom ens vet vad fan dom ylar om hehe.