En terabyte solid state-lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reg_Auto
Herregud, någon pratar om systemdiskar i vanliga pc och nån annan svarar med att prata om företags lagringsbehov. Inte konstigt att ni pratar förbi varandra när det är olika saker ni försöker bevisa.

För att ni ska slippa fundera så mycket på det här ska jag tala om precis hur det kommer bli:

Inom 2-3 år är andelen "SDD" högre än andelen "HDD" i nya datorer för konsumentmarknaden, eventuellt också i "vanliga" företags-pc. Vi talar då om systemdisken, vilken jag misstänker i de flesta fall är den enda disken som följer med en sådan dator vid leverans. SDD kommer dock inte redan då vara billigare, men det förändrar inte det jag berättar för er mina kära arga vänner.

När det gäller företags stora lagringsbehov så kommer HDD att vara totalt dominerande även om 5 år. I vissa fall kommer SDD användas istället för HDD där hastighet är extra viktigt.

Mellan dessa två ytterligheter kommer fördelningen SDD/HDD naturligtvis variera.

Så här blir det, har ni en annan uppfattning har ni missat någon parameter.

Bokmärk gärna den här tråden och kolla om 2-3 år.

Jag är bäst, ingen protest.

Om jag inte mistolkat tex MBY så är det väl just sammexistensen av hårdisken med ssd som försöks pojegtera. Många verkar tro att deras gamer PC är det ända en pc är bra till så behöver dom ssd och igen mekanisk hårdisk såvarför skulle rästen av världen behöva en vanlig hårdisk och inte ssd?

hårdisken har ju bäst lagringskappacitet sett till priset och så länge den är snabb nog som MBY säger och är billigare så kommer den å sälja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Om jag inte mistolkat tex MBY så är det väl just sammexistensen av hårdisken med ssd som försöks pojegtera. Många verkar tro att deras gamer PC är det ända en pc är bra till så behöver dom ssd och igen mekanisk hårdisk såvarför skulle rästen av världen behöva en vanlig hårdisk och inte ssd?

hårdisken har ju bäst lagringskappacitet sett till priset och så länge den är snabb nog som MBY säger och är billigare så kommer den å sälja.

Jag misstänker att jag var en av dem som du tänkte på i meningen om gamer pc.
Jag tror inte det därimot är gamer pc´s lite som tävlingsbilar. Det driver utvecklingen framåt. Att du uppfattade det som att jag menade gaming pc är dock fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reg_Auto Herregud, någon pratar om systemdiskar i vanliga pc och nån annan svarar med att prata om företags lagringsbehov. Inte konstigt att ni pratar förbi varandra när det är olika saker ni försöker bevisa.

Jag talade bara om systemdiskar då det är där SSD kommer slå först. Exemplet jag skrev var till för att visa att SSD inte är så långt ifrån de extremare varianterna av HDD i dagsläget.

För min del tror jag dock också att SSD kommer ta över som lagrings enheter också. Jag vet dock inte när det kan helt klart dröja ganska lång tid då det har en hel del försprång att hämta in. Jag tror att dagens SSD har högre säkerhet för längre tids lagring än HDD. Att man har begränsad livslängd på SSD beror ju inte på hur lång tid den används utan beror på hur många gånger den skrivits till, och just på lagringsdiskar skriver man ju ganska få gånger oftast en systemdisk är betydligt mer utsatt.

Att SDHC minnen på 16Gb skulle kosta under 1000kr trodde man ju inte direkt för att antal år sedan. Hade någon visat mig ett microSDHC kort på 16GB för 5 år sedan hade jag trott de skämtat. Utvecklingen går rasande fort och det är svårt att förstå hur dagens hårdvara kan bli så mycket snabbare/mindre etc. SSD diskarna om något år kanske inte är mycket större än en tändsticksask. Kontrollers kommer behöva uppgraderas men redan i dag kan man ganska lätt och hyffsat billigt bygga en ssd setup som klår fusionIO på många punkter, där kan man se vilken utveckling det är prismässigt på flash baserade lagringsenheter. Intels braidwood som det stod om i en nyhet nyligen kommer ju knappast för att underlätta för vanliga hdd´s utan riktar sig ju ganska tydligt mot ssd marknaden.

Jag har skrivit att jag tror många gånger i denna text, men en sak vet jag när nya tekniker kommer (flash är inte jättenytt, men flashbaserade hårddiskar är en ganska ny företeelse) så är det betydligt vanligare att de som inte tror på dem har fel än tvärtom. Finns väldigt många exempel som dualcore cpu, DVD mm mm. Många har tvivlat genom tiderna få har haft rätt i sina tvivel.

Permalänk
Avstängd

fan, trodde tråden hade fått dö i frid.

kan nån sammanfatta vad som sagts den denaste tiden, pallar inte läsa allt.
såg att lite personangrepp har börjat komma. hög tid enligt mig, tråden är så mogen nu :D.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
...
Det enda jag ville påpeka var att ditt "priset är oviktigt"-resonemang bara gäller om man ser till pris/lagringsenhet (kr/B). Alltså att priset i väldigt stor grad är viktigt även i den "vänstra extremen" som du beskrev det, dvs RAM-minne och Cache-minne. Att påstå att priset är oväsentligt där är fel.
...

...vilket är banalt och helt implicit. Priset (i absoluta termer som kronor och chipyta) är det som sätter begränsningarna. Hos cache är priset något man får ta. Ju mer "höger" man kommer på X-axeln, desto viktigare blir det att priset är lågt. Detta är ekvivalent med att priset blir viktigt. Att acceptera och begränsas av ett högt pris är i princip ekvivalent med att priset är oviktigt jämte de andra systemparametrarna som accesstid och bandbredd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
..
@MBY Du svarar INTE på något av dom "poänger" som jag skrev i mitt inlägg, du drar saker som JAG skriver ur sitt sammanhang (så som du skriver att vi andra gör med dina argument vilket jag inte helt håller med om). Det där tramset om 1GB minnesflashdisk fattar jag inte hur du kan skriva utan att skämmas. Jag skriver ju så klart och tydligt jag kan en jämförelse mellan 2 st 32Gb ssd diskar mot en raptor (vilket man ofta använder som systemdisk). Jag har iaf inte alls nämnt något 1Gb flashsticka vilket jag tycker du kan erkänna.

Suck! Det är sannerligen inte lätt att argumentera med folk som missförstår med flit. Jag skrev:

"...Jag skriver 10-100 ggr dyrare därför att det är så. 10 ggr är i underkant. Du har inte gjort din matematik rätt. Hitta ett SSD i jämförbara storlekar (alltså inte ett 1 GB flashkort) som kostar mindre än 10 ggr mer än hårddisken. Plotta priserna så ser du att det finns en normalfördelnings-liknande kurva där pris per bit är som lägst. Idag ligger väl det på 500-1000 GB för HDD och kanske runt 16-32 GB för SSD(?). Hårddiskpriset ligger idag under 1 kr/GB och dina Patriot Warp ligger alltså på 30 kr/GB. Är det inte mellan 10 och 100 ggr dyrare så säg?"
Här är det för varje läskunnig uppenbart att jag talar om dina Patriot Warp på 2*32 GB och att detta är 30 ggr dyrare än HDD. 1 GB flashkort är snorbilliga och täcker ett marknadssegment där det inte finns några hårddiskar, därför var det viktigt att peka på detta för att förekomma nästa dumma "viktigpetterkommentar". Det är ju inte så att jag inte börjar lära mig hur folk argumenterar med näbbar och klor. Fakta är inget viktigt, det är bättre med sarkasmer, ohederliga jämförelser och angrepp. Jag har inte insinuerat att du skulle ha talat om 1 GB-flashkort. Sluta texttolka kreativt.

...och vad är dina poänger då? Jag, till skillnad från en del andra, läser andras inlägg hyggligt noga. Jag ser inga poänger kvar när man hyvlat bort alla sak- och faktafel som kommer sig av att man inte gjort läxan ordentligt. Antingen räknar man fel eller så räknar man på fel sätt. Vad är dina poänger du tror jag missat? Enbart det att man tar upp specifika produktexempel med godtycke tyder, tror jag, på att man inte förstått riktigt vad det handlar om. Jag försöker inte komma med anekdotisk bevisföring och handplockade exempel är alltid ett riskabelt och potentiellt ohederligt sätt att argumentera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

...och vad är dina poänger då? Jag, till skillnad från en del andra, läser andras inlägg hyggligt noga. Jag ser inga poänger kvar när man hyvlat bort alla sak- och faktafel som kommer sig av att man inte gjort läxan ordentligt. Antingen räknar man fel eller så räknar man på fel sätt. Vad är dina poänger du tror jag missat? Enbart det att man tar upp specifika produktexempel med godtycke tyder, tror jag, på att man inte förstått riktigt vad det handlar om. Jag försöker inte komma med anekdotisk bevisföring och handplockade exempel är alltid ett riskabelt och potentiellt ohederligt sätt att argumentera.

Min poäng var och är att det finns en marknad för Velocityraptopr diskar och till exempel dessa patriot diskar är ganska nära dessa diskar när man räknar GB/kr.
Jag håller dock med om man är ute efter en billig lagringsdisk så är det betydligt billigare med hdd. Du kan inte skriva att jag sagt något annat. Och jag var ganska tydlig med att jag tog upp ett specifikt produktexempel då jag nämnde vilka diskar jag jämförde.

Vad är poängen med en normalfördelningskurva när jag helt tydligt skriver att SSD kan vara en bra ersättning för den gamla HDD systemdisken. Jag har också väldigt tydligt skrivit att som lagringsdisk håller HDD mycket bra i dag.

Sen tycker jag det är underligt hur de flesta i tråden håller sig ganska lugna och trevliga. Du vräker ur dig otrevligheter fram och tillbaka, bara för att du gått språkkurs hos Fab5 verkar du komma undan med det. Du kanske är van att folk viker sig bara du förolämpar dem nog så de tycker det blir pinsamt. Om du svarar på detta inlägg skulle jag uppskatta lite mer respekt och om det absolut tar så mycket imot så kan du väl iaf försöka verka intresserad av annat än att se dina egna ord på datorskärmen. Du kan väl ta täten om inte annat för att höja nivån på tråden.
Jag ber om ursäkt om jag tolkat fel i mina poster, det är på inget sätt planerat iaf. Jag har nu läst igen och tror dock inte så är fallet, kanske snarare att jag uttryckt mig dåligt så att du inte förstår.

Du har iaf inte övertygat mig än så länge och jag VET att SSD börjar ta av HDD marknaden om så bara för att iaf jag och några bekanta har beställt sådanna. Kanske är vi själva men jag tvivlar på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980

Vad är poängen med en normalfördelningskurva...

Ja, vad tusan kan den poängen vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
när jag helt tydligt skriver att SSD kan vara en bra ersättning för den gamla HDD systemdisken.

Och jag har sagt...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Du har iaf inte övertygat mig än så länge och jag VET att SSD börjar ta av HDD marknaden om så bara för att iaf jag och några bekanta har beställt sådanna. Kanske är vi själva men jag tvivlar på det.

Övertygad dig om vad? Jag skulle kunna ropa halmgubbe här, som vanligt, men det är ju uppenbart att det inte riktigt hjälper...

Och vad har jag sagt...?

Det övriga bemödar jag naturligtvis inte att kommentera då detta borde pipas till andras 127.0.0.1. Sedan är det väl rätt självklart att jag blir förbannad när folk inte lyssnar och hela tiden skriver "nu har jag inte läst, men du har fel" och vägrar acceptera vedertagna basfakta. Det är inte "mig" man försöker angripa, utan det är datalogin. Nihilism, arrogans, fördomar och okunskap, således.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Och vad har jag sagt...?

Det övriga bemödar jag naturligtvis inte att kommentera då detta borde pipas till andras 127.0.0.1. Sedan är det väl rätt självklart att jag blir förbannad när folk inte lyssnar och hela tiden skriver "nu har jag inte läst, men du har fel" och vägrar acceptera vedertagna basfakta. Det är inte "mig" man försöker angripa, utan det är datalogin. Nihilism, arrogans, fördomar och okunskap, således.

tycker det är roligt att det du tror att din åsikt är desamma som den enda sanningen.
tror nästan att du förvirrar dig själv med all din fakta om datans historia/funktioner/tekniker att du missar det du har framför ögonen. Lite som att "inte se skogen för alla träden"

Permalänk
Medlem

Är det en ny "Sweclockers vs /Teks" på gång?
Det här påminner mig om vår gamle vän /Teks. han trodde också att det bara var han som visste allt, ingen annan fick tycka annorlunda än honom, han hade rätt i allt fast andra överbevisade honom.

Det gick så långt att han började med personangrepp och han stängdes av, han skapade nya konton och fortsatte. sen gav han upp.

Ett tips i all välmening MBY, varva ner lite, det här är endå bara sweclockers, det är inget forum för snillen spekulerar, fråga Lund, Mensa eller vof. det är bara ett enkelt överklockarforum för datornördar

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tycker det är roligt att det du tror att din åsikt är desamma som den enda sanningen.
tror nästan att du förvirrar dig själv med all din fakta om datans historia/funktioner/tekniker att du missar det du har framför ögonen. Lite som att "inte se skogen för alla träden"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Är det en ny "Sweclockers vs /Teks" på gång?
Det här påminner mig om vår gamle vän /Teks. han trodde också att det bara var han som visste allt, ingen annan fick tycka annorlunda än honom, han hade rätt i allt fast andra överbevisade honom.

Det gick så långt att han började med personangrepp och han stängdes av, han skapade nya konton och fortsatte. sen gav han upp.

Ett tips i all välmening MBY, varva ner lite, det här är endå bara sweclockers, det är inget forum för snillen spekulerar, fråga Lund, Mensa eller vof. det är bara ett enkelt överklockarforum för datornördar

Skulle ni kunna vara lite mer specifika? Skulle man få lite argument? Eller räcker det att möta lång och resonerande argumentation med att säga ungefär att "man behöver väl inte resonera så mycket, detta är ju bara ett datorforum" eller något i stil med "inte behöver väl man blanda in datalogi?" och magiskt få detta till att motståndaren har fel?

Så, detta är inte "snillen spekulerar". Nähä? Verkligen? Men hur kommer det sig då att man blir angripen, inte för sin spekulation, utan för den triviala basnivån av fakta man försöker etablera? Det har gått fem sidor i denna tråd, och jag vet inte hur många sidor i andra, och folk förstår fortfarande inte hur och varför vi har en minneshierarki eller varför man kanske bör ha denna i bakhuvudet när man diskuterar. Utöver detta har folk mage att ifrågasätta själva basfaktan och kalla det för "åsikter". Ni lyckas ju inte lösa upp vad jag säger som är min åsikt, vad jag säger som är mina resonemang, vad jag säger som är mina slutsatser från det som är en fullkomligt vedertagen baslinje av fakta. Ni kallar allt för åsikter och missar på så sätt det som ju faktiskt är mina åsikter och slutsatser.

Förlåt, men det är en smula fånigt. Och JenzA, försöker du insinuera att jag borde börja komma med personangrepp? Ty, inte är det väl jag som kommit med sådana i denna tråd? Snarare är det andra som hela tiden gör ad hominem och tjatar om "attityd", insinuerar att min vanliga svenska skulle vara högtravande och onödigt svår (när det själva verket kanske rör sig om bristanda självinsikt - folk kanske inte förstår datalogi). Och det är tydligen jag som ska varva ner?

Jag vet exakt var gränserna går mellan fakta, åsikt, resonemang, etc. Vet ni?

Vänligen kom nu med lite saklig kritik och sluta tjata om att ni minsann inte läser vad jag skriver men vet ändå vad det står, och det står fel och det är bara åsikt. T.ex. JenzA, är det då inte dags att du överbevisar mig, om du jämför mig med någon för mig okänd swecare som ständigt blev överbevisad.

Försöker ni överbevisa basfaktan tar ni er vatten över huvudet. Försöker ni bevisa basfaktans obetydelse för resonemangen, go ahead. Vill ni peka på något fel i mina resonemang, känn er fria. Men snacka inte så mycket skit om ni inte kan leverera. För att kunna göra det måste ni kunna skilja på fakta och åsikt. Ni verkar tro att allt är åsikt och försöker få det till att jag tror allt är fakta. Det är då inte jag som inte kan skilja de tu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

har tråkigt så ja läser genom hela ditt inlägg:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Skulle ni kunna vara lite mer specifika? Skulle man få lite argument?

Är inte längre säker på vad tråden handlar om så,nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Eller räcker det att möta lång och resonerande argumentation med att säga ungefär att "man behöver väl inte resonera så mycket, detta är ju bara ett datorforum" eller något i stil med "inte behöver väl man blanda in datalogi?" och magiskt få detta till att motståndaren har fel?

hmm,, 34

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Så, detta är inte "snillen spekulerar". Nähä? Verkligen? Men hur kommer det sig då att man blir angripen, inte för sin spekulation, utan för den triviala basnivån av fakta man försöker etablera?

menar du minnerhirakier då eller??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Det har gått fem sidor i denna tråd,

5 långa, frustrerande sidor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

och jag vet inte hur många sidor i andra, och folk förstår fortfarande inte hur och varför vi har en minneshierarki eller varför man kanske bör ha denna i bakhuvudet när man diskuterar.

aa, då var det nog hirakier du menade innan.
tror alla som bryr sig vet vad MiHir är nu, dom som inte visste det från början har säkert hunnit goggla/yahooat/cuila..t:) på det nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Utöver detta har folk mage att ifrågasätta själva basfaktan och kalla det för "åsikter". Ni lyckas ju inte lösa upp vad jag säger som är min åsikt, vad jag säger som är mina resonemang, vad jag säger som är mina slutsatser från det som är en fullkomligt vedertagen baslinje av fakta. Ni kallar allt för åsikter och missar på så sätt det som ju faktiskt är mina åsikter och slutsatser.

lägger man samman texten i alla dina inlägg får man tilräckligt många ord för att matcha bibeln. Troligtvis har dom flesta missat något, men var det inte det som var din tanke från första börgan??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Förlåt, men det är en smula fånigt. Och JenzA, försöker du insinuera att jag borde börja komma med personangrepp?

skäms JenZA, skäms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Ty, inte är det väl jag som kommit med sådana i denna tråd? Snarare är det andra som hela tiden gör ad hominem och tjatar om "attityd", insinuerar att min vanliga svenska skulle vara högtravande och onödigt svår (när det själva verket kanske rör sig om bristanda självinsikt - folk kanske inte förstår datalogi). Och det är tydligen jag som ska varva ner?

Är det verkligen bra att använda ett onödigt svårt ord medans man förklarar att man inte anväder onödigt svåra ord??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Jag vet exakt var gränserna går mellan fakta, åsikt, resonemang, etc. Vet ni?

vid kräftans vändkrets??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Vänligen kom nu med lite saklig kritik och sluta tjata om att ni minsann inte läser vad jag skriver men vet ändå vad det står, och det står fel och det är bara åsikt. T.ex. JenzA, är det då inte dags att du överbevisar mig, om du jämför mig med någon för mig okänd swecare som ständigt blev överbevisad.

tråden handlar väll om framtidsspekulationer, så du får vänta ett tag tills ja kan skaffa bevis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Försöker ni överbevisa basfaktan tar ni er vatten över huvudet. Försöker ni bevisa basfaktans obetydelse för resonemangen, go ahead. Vill ni peka på något fel i mina resonemang, känn er fria. Men snacka inte så mycket skit om ni inte kan leverera.
För att kunna göra det måste ni kunna skilja på fakta och åsikt. Ni verkar tro att allt är åsikt och försöker få det till att jag tror allt är fakta. Det är då inte jag som inte kan skilja de tu. [/B]

tror ingen försöker överbevisa fakta
_________________________________

phew, förvänta er inte att det händer igen.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ni lägger ner diskussionen som handlar om diskussionen nu... innan någon blir sur.

Tror inte någon längre vet vad för något som diskuteras.

Om alla följer min uppmaning om att lägga ner kommer ingen behöva känna sig som en förlorare.

Om någon ändå fortsätter så är denne person en pinsam looser.

Gäller så klart inte sakfrågor som typ att SSD kommer ta över som systemdisk i konsumentdatorer inom 2-3 år.

Visa signatur

Redrum

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att göra en poll där man kan kolla lite hur många som i dagläget planerar att införskaffa en ssd eller fler inom 1 år. Jag tror att att 2009 kommer vara året som SSD slår igenom till vardags användaren. (som systemdisk alltså)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reg_Auto
Kanske dags att ni lägger ner diskussionen som handlar om diskussionen nu... innan någon blir sur.

Tror inte någon längre vet vad för något som diskuteras.

Om alla följer min uppmaning om att lägga ner kommer ingen behöva känna sig som en förlorare.

Om någon ändå fortsätter så är denne person en pinsam looser.

Gäller så klart inte sakfrågor som typ att SSD kommer ta över som systemdisk i konsumentdatorer inom 2-3 år.

HETSARN

Permalänk

Det tydligaste tecknet jag kan se på att folk fortfarande inte begripit en viss medlems inlägg om minneshierarkier är att de fortsätter argumentera mot honom utan att över huvud taget prata om ämnet. I stället angriper de hans språk och kunskapsnivå - som om det skulle göra någon skillnad på innehållet. Det är precis som amerikanska presidentvalet brukar framställas i svensk media; det handlar inte om att själv vara bra, bara om att få motståndaren att verka vara ännu sämre. Det är verkligen inget bra sätt att argumentera om man ska förhålla sig vetenskapligt och neutralt till ämnet och jag hoppas att de flesta förstår det.

Jag vill också passa på att be om ursäkt för att jag hetsade till mig rejält förut och gjorde precis samma misstag som jag precis förklarat. Skäms på mig! Men helt ärligt, pajkastning hör inte hemma här och det gäller inte bara mig!

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte prata om vem som skrivit vad utan bara prata om ämnet.

Att inte jag förstår minneshirarkin är fel. Därimot tycker jag att det inte riktigt har med saken att göra. För min del spelar det faktiskt ingen roll då i mitt fall en SSD raid kommer ersätta mina systemdiskar inom kort. Då jag inte ser poängen i att betala nästan lika mycket för en 10000rpm disk. Har just nu 2 st 400Gb i raid och är inte speciellt nöjd med den prestandan. Jag kan ha fel men jag tror att skillnaden med 3st 32Gb SSD i raid 0 kommer vara en otrolig skillnad.

Jag är ganska säker att ingen kommer köpa en SSD som lagringsdisk och använda sin hdd som systemdisk så det kan vi undvika att prata om tycker jag. Billigast är inte alltid bäst anser jag och jag tror jag är långt ifrån själv om den uppfattningen då jag läst otaliga inlägg där folk skriver att hårddisken är ofta största flaskhalsen i ett modernt system.

Att jag talar om "fel ämne" tycker jag låter lite konstigt då det helt uppenbart är SSD diskens konkurenskraft gentemot HDD som diskuterats. Jag vet inte vem som har rätt att avgöra att det är "fel ämne"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tänker inte prata om vem som skrivit vad utan bara prata om ämnet.

Att inte jag förstår minneshirarkin är fel. Därimot tycker jag att det inte riktigt har med saken att göra. För min del spelar det faktiskt ingen roll då i mitt fall en SSD raid kommer ersätta mina systemdiskar inom kort. Då jag inte ser poängen i att betala nästan lika mycket för en 10000rpm disk. Har just nu 2 st 400Gb i raid och är inte speciellt nöjd med den prestandan. Jag kan ha fel men jag tror att skillnaden med 3st 32Gb SSD i raid 0 kommer vara en otrolig skillnad.

Jag är ganska säker att ingen kommer köpa en SSD som lagringsdisk och använda sin hdd som systemdisk så det kan vi undvika att prata om tycker jag. Billigast är inte alltid bäst anser jag och jag tror jag är långt ifrån själv om den uppfattningen då jag läst otaliga inlägg där folk skriver att hårddisken är ofta största flaskhalsen i ett modernt system.

Att jag talar om "fel ämne" tycker jag låter lite konstigt då det helt uppenbart är SSD diskens konkurenskraft gentemot HDD som diskuterats. Jag vet inte vem som har rätt att avgöra att det är "fel ämne"?

Jag vet inte hur många gånger det gåtts igenom nu, men ingen i den här tråden har sagt något annat än att SSD kommer lämpa sig som systemdisk så vitt jag vet. Och att priset är oftast speglas i kvalitén är ju ganska allmänt accepterat, men glöm inte att många inte är ute efter det bästa, utan det som ger mest för pengarna. Där har HDD en stor fördel och det är därför jag tror HDD kommer leva länge.

Permalänk
Medlem

HDD ger mest utrymme för pengarna ja!
Det jag försökte illustrera vara att det finns en marknad för SSD. Jag kommer inte ihåg om det nämts att SSD inte passar som systemdisk men poängen är att den redan tagit en liten bit av marknaden då den är ganska överlägsen på vissa områden. Överlägsenheten på dessa områden (så som söktid) gör att jag tror att även om det är dyrare nu så kommer man ganska snart komma upp i sådanna storlekar till vettiga priser så att man kommer göra lite avkall på storleken för prestandan.
Det har pratats en hel del om minneshirarki och även nämnts att SSD skulle passa in mitt i mellan Hdd och Ram, det tror jag också. Jag tror dock att HDD kommer försvinna väldigt långt ut till höger och till sist bara finnas i backup enheter och film/bild lagring. Men hur många har igentligen så mycket laglig film så de behöver en 2TB HD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
HDD ger mest utrymme för pengarna ja!
Det jag försökte illustrera vara att det finns en marknad för SSD. Jag kommer inte ihåg om det nämts att SSD inte passar som systemdisk men poängen är att den redan tagit en liten bit av marknaden då den är ganska överlägsen på vissa områden. Överlägsenheten på dessa områden (så som söktid) gör att jag tror att även om det är dyrare nu så kommer man ganska snart komma upp i sådanna storlekar till vettiga priser så att man kommer göra lite avkall på storleken för prestandan.
Det har pratats en hel del om minneshirarki och även nämnts att SSD skulle passa in mitt i mellan Hdd och Ram, det tror jag också. Jag tror dock att HDD kommer försvinna väldigt långt ut till höger och till sist bara finnas i backup enheter och film/bild lagring. Men hur många har igentligen så mycket laglig film så de behöver en 2TB HD.

Laglig film eller inte, så länge folk vill lagra det finns ju ett behov av hårddiskar. Sen finns det ju många andra områden som kräver stort utrymme även i hemmet. Fotografering, filminspelning och musikinspelning för att nämna några. Speciellt film och musik använder sig bara av väldigt stora filer och kräver inte heller de söktider SSD erbjuder. Sen finns det paranoida människor som jag som kopierar avbilden av alla skivor jag har till hårddisken. Jag tror många bäckar små leder till att HDD kommer vara användbart långt in i framtiden.

Men annars känns det ju som en ganska värdelös diskussion det här, för vi verkar vara överens på de andra punkterna.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden har degenererat en hel del så i fortsättningen utgår jag från att ni alla håller er till ämnet!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Min åsikt - i laptops och "hem-PC" kommer nog SSD komma rätt snart. Ny teknik säljer och i en laptop gör de nog en hel del nytta för energiåtgången.

Innom entusiastkretsar är det nog antingen eller dock. Antingen köper man en jävligt snabb SSD eller flera. Eller så kör man vidare på HDD ett bra tag till. Som det är nu så får man ju kompromissa med prestandan om man inte köper Intel, som kostar apan. Så för "mid-end"-segmentet/normal-entusiast-segmentet kommer nog SSD'n vara rätt oattraktiv ett tag framöver. Liksom - en dyr halvslö SSD eller en snabb beprövad HDD? Sekventiell läsning förekommer fortfarande, och där får de flesta SSD's spö av de flesta vanliga diskarna.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird Som det är nu så får man ju kompromissa med prestandan om man inte köper Intel, som kostar apan. Så för "mid-end"-segmentet/normal-entusiast-segmentet kommer nog SSD'n vara rätt oattraktiv ett tag framöver. Liksom - en dyr halvslö SSD eller en snabb beprövad HDD? Sekventiell läsning förekommer fortfarande, och där får de flesta SSD's spö av de flesta vanliga diskarna. [/B]

En del av de första ssder som levererades var kanske inte skitsnabba på sekvensiell läsning. Men alla ganska nya ssder spöar hdd hårt även där.
Läs gärna denna review: länk. Det finns två test på sekvensiell läsning där varav ena där g-skill titan får vika på foten mot 2 st v-raptorer. i det andra ligger alla HDD riktigt illa till. Patriot disken som finns med där är en lite äldre modell (v2) och byts ut mot v3 i dagsläget. Men den har ändå hyffsade resultat. Läs gärna kommentareran och slutsatsen på reviewn också, så här tycker ja g de flesta test av nyare ssd ser ut. Sen att de skalar ca 100% i raid gör ju inte saken sämre.

Sen blir det spännande då ocz kommer med sina vertex diskar med lite rejälare cache minne, tills nu har man tillverkar ssd me väldigt små cache minnen jämför med hdd´s. Blir kul att se prestanda förbättringen då ssder på ettt hårdvaru raid kort där det finns cache inbyggt presterar sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
En del av de första ssder som levererades var kanske inte skitsnabba på sekvensiell läsning. Men alla ganska nya ssder spöar hdd hårt även där.
Läs gärna denna review: länk. Det finns två test på sekvensiell läsning där varav ena där g-skill titan får vika på foten mot 2 st v-raptorer. i det andra ligger alla HDD riktigt illa till. Patriot disken som finns med där är en lite äldre modell (v2) och byts ut mot v3 i dagsläget. Men den har ändå hyffsade resultat. Läs gärna kommentareran och slutsatsen på reviewn också, så här tycker ja g de flesta test av nyare ssd ser ut. Sen att de skalar ca 100% i raid gör ju inte saken sämre.

Sen blir det spännande då ocz kommer med sina vertex diskar med lite rejälare cache minne, tills nu har man tillverkar ssd me väldigt små cache minnen jämför med hdd´s. Blir kul att se prestanda förbättringen då ssder på ettt hårdvaru raid kort där det finns cache inbyggt presterar sjukt bra.

Åter igen vill jag påpeka att vi inte vet vad detta CACHE gör så vida igen har konntacktat OCZ angående det igen?

Många TROR att tex intels x25 serie har massa cache för att buffra data. Det är FEL.

Cachet är tilll för ware interleaving och används av disken för sådant arbete så har iget å göra med datan du skickar eller tar imot.

Facktum är att intels x25 diskar har 256Kb cache som fugnerar som cache på traditonela diskar.

Dom felsta MLC diskar har lite te iget cache alls. Jmciron 602 controllern har endast 16Kb cache. Och så länge igen vet om cachet som OCZnya diskar säljes med har för fuktion så kan man inte säkert säga att det är till för att buffra datan till och från disken. Kan lika väl vara för ware interleaving.

Vill man ha cache å tala om i dag med budget SSD som OCZ och patriotdiskarna dom slänger efter antusiasterna så får ni sakffa 3-4K raid kontrollers för PCI-E eller PCI-X med 128Mb eller mr onbord DDR ram som aggerar cache.

Permalänk
Medlem

Jag skrev att det blir spännande att se hur nya vertex presterade, jag skrev inte att jag vet. Därimot visar testerna med hårdvaruraid kontroller hur ssderna reagerar på extern cache minne.

Jag tror vi kan ta för givet att 64MB cache används till att buffra data med tanke på storleken. Varför intels x25 presterar bättre än jmicron etc tror jag har en del med att göra att de har lite större cache men framförallt beror det på en bättre kontroller.

Sen återigen det är väldigt sällan man läser om en rätt konfigurerad maskin med ssd som klagar på den äldre generationens diskar så som ocz core och patriot warp v2 (speciellt warp).