Stryktåliga datorer från Panasonic

Permalänk
Melding Plague

Stryktåliga datorer från Panasonic

Japanska Panasonic lanserar två nya bärbara datorer som ska tåla extra mycket misshandel. Bland finesserna syns stötdämpade hårddiskar och ett fuktskyddat hölje som uppfyller militärstandard.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att ha på sin semesterresa genom Antarktis.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Finns ju ingen vettig person som behöver denna dator. är ju endast för forskar och militären som håller till på ogästvänliga platser typ. ingen kontrosråtta eller svensson behöver inte ens tänka tanekn

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ingen kontrosråtta eller svensson behöver inte ens tänka tanekn

De flesta sådana kommer nog heller aldrig känna till att de (datorerna) finns.

Permalänk

Är tangentbordet spillsäkert?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Finns ju ingen vettig person som behöver denna dator. är ju endast för forskar och militären som håller till på ogästvänliga platser typ. ingen kontrosråtta eller svensson behöver inte ens tänka tanekn

Jag skulle gärna ha en med mig på t.ex. vandringar eller andra utomhusaktiviteter. Hade passat perfekt på jordenruntresa jag gjorde i förrfjol. Jag tror att många friluftsmänniskor skulle vara intresserade om den inte var så jämrans dyr...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Jag skulle gärna ha en med mig på t.ex. vandringar eller andra utomhusaktiviteter. Hade passat perfekt på jordenruntresa jag gjorde i förrfjol. Jag tror att många friluftsmänniskor skulle vara intresserade om den inte var så jämrans dyr...

Tror den är för tung för att bli intressant för frilufsare. I alla fall den tyngre av dem två.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Den är ju egentligen gammal.

Har för mig att Amerikanska armén har använt dessa i några år nu.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Är tangentbordet spillsäkert?

Garanterat!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

mk3?

Har en vanlig Cf-30 här och den verkar vara liknande specad. Sköna burkar, vi har ett gäng CF-29:or som också används ibland, CF-28:orna får mest agera fotstöd

Permalänk
Medlem

Bra för arbetsplatser där olyckor lätt händer samt att ha med sig om man är ute på äventyr

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Stryktålig och strykful! Men denna dator är ju bara till för tuffa jobb. Har för mig att jag såg ett klipp på Youtube med en sådan dator och de körde över den med bilar och kasta saker på den...sköt på den med pistol med om min förvirrade hjärna minns rätt.

Permalänk
Inaktiv

Transformers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
...sköt på den med pistol med om min förvirrade hjärna minns rätt.

om dom sköt på den med pistol så lär det inte varit något annat än en softairgun..
fast ioförsig så sa du inte vilket skick datorn va i efter misshandeln

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
om dom sköt på den med pistol så lär det inte varit något annat än en softairgun..
fast ioförsig så sa du inte vilket skick datorn va i efter misshandeln

Datorn var totalt demolerad Men de fick hålla på ett tag. De sköt med en 9mm pistol så inte nån SAG

Permalänk
Medlem

det heter toughbook.

tough = tuff
though = dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miff0
det heter toughbook.

tough = tuff
though = dock

Tänkte också på det, lite pinsamt ifall den verkligen heter så vilket den förmodligen inte gör.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

Så jävla kaxig, har suktat efter en sedan jag såg modellen första gången för ett par år sedan, Thinkpads och Macbooks kan dra något gammalt över sig, detta är en manlig laptop Kostar som en småbil bara

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Har sett att SJ använder toughbooks i bistrovagnarna av någon anledning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Den är ju egentligen gammal.

Har för mig att Amerikanska armén har använt dessa i några år nu.

Serien har funnits rätt länge, ja, därmed inte sagt att dessa två modeller inte behöver vara nya.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Har sett att SJ använder toughbooks i bistrovagnarna av någon anledning...

Serien har funnits rätt länge, ja, därmed inte sagt att dessa två modeller inte behöver vara nya.

NU när du säger det så är det ju sådana datorer de har.

Beror väl på att om tågen krockar så skulle SJ inte behöva köpa nya datorer...

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpa en HUMMER laptop, lite fränare.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jäkligt dyra är dom men bra för typ utesäljare, byggfolk osv som behöver släpa med sig datorn kortare sträckor från bilen, men kan vara på konstiga ställen. Typ killen i Riesen-reklamen ;).

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
NU när du säger det så är det ju sådana datorer de har.

Beror väl på att om tågen krockar så skulle SJ inte behöva köpa nya datorer...

Jobbar med SJ, så jag kan säga att anledningen är för att datorerna inte är kvar på tåget när dom kommer till sina stationer. Dessutom har datorerna uppvärmingn av hårddisken så att dom kan starta även om det är minus grader (eftersom det är "fluid bearing" i diskarna, dvs vätska så fungerar dom inte så bra när det är klockan 04:00 på morgonen i Luleå och -30 ute)

För övrigt så finns det en rolig sida om Panasonics Toughbooks som visar lite hur hållbara dom är:
http://www.monkey-proof.com/

Edit: fel url

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Garanterat!

Innan maskinerna lämnar fabrik så står dom bl.a. på i en maskin som duschar dom med vatten (som från en vattenspridare) samt diverse skaktest osv för att se att det inte är fabrikationsfel. Har sett demonstrationsvideon och det var jävligt kul att se vad dom utsattes för

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vi har CF-19mk2 här på jobbet, riktigt coola datorer faktiskt. Har inte vågat testa att tappa någon i golvet än dock Kanske man ska testa? Den är inte min... haha

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Datorn var totalt demolerad Men de fick hålla på ett tag. De sköt med en 9mm pistol så inte nån SAG

En normal 9mm pistol skjuter lätt igenom de skalet, kulan måste ha träffat mellan kretskorten och det.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D