Skivbolagslobbyn vill blockera The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ionesco
Blockera skiten så använder vi väl någon annan tracker. Blockera hela Internet och låt det bestå av godkända shoppingsiter från storföretag.

Gör det.

Så kan vi starta ett nytt Internet.

Rick Falkvinge berör detta i hans senaste bloginlägg, och det är ju så dom vill ha det, minus den där starta eget internet-biten såklart.

Citat:

Kortfattat: det fantastiska med Internet är att all kommunikation är dubbelriktad. De gamla industrierna kämpar med näbbar, klor, advokater och korruption för att dela upp deltagarna med en hård linje i passiva mottagare och godkända sändare. Precis som på den “gamla goda tiden“. Konsumenterna ska då vara passiva mottagare, som ska öppna plånboken, och de godkända sändarna ska få konkurrera om deras plånböcker.

Det här går naturligtvis rakt emot allt vad Internet innebär som koncept. Det är därför man ska vara på sin vakt varenda gång Stim, skivindustrin eller någon rapport pratar om hur “konsumenter ska kunna ta del av” musik och film. Bang, där är gränsdragningen igen. Passiva lyssnare som ska öppna sin plånbok. Inte de krävande deltagare som har växt fram och besvärar cheferna i e-mail som deras sekreterare skriver ut åt dem.

Första meningen säger allt, det är ju det dom fruktar mest av allt, om man kollar framåt då teknik&annat utvecklats ännu mer (om nu inte patent och annat skit ska sätta stop för det), tänk er artister som kan producera sina album från scratch utan inblandning från någon annan i princip, sen använder dom BT-teknik för att sprida sitt album, och har dom en donations-knapp där folk kan donera själva vad dom tycker albumet var värt. Jag vet visst är det hemskt, folket bestämmer priser utefter vad dom själva tycker saker är värda, hjälp så hemskt.

Finns fortfarande ingen "rätt" till betalning för att man har producerat något, man måste hitta någon som är villig att betala för det också. Och bevisligen finns det ju köpare, eftersom dom finns kvar och kan slänga runt pengar ganska ordentligt.

Helst skulle jag själv vilja se iTunes music store-konceptet i någon form av OSS-lösning (eller whatever, något portabelt och simpelt som artister själva kan sätta upp utan att betala någon dyr konsult) så artister som saknar represenation kan sätta upp sin egen shop.

Men det är ju ett utopi, dom som tror dom bestämmer har alltid fått bestämma hur VI ska ta emot information & underhållning, och från vilken källa, och det vill ju dom givetvis inte förlora för gud så hemskt att anpassa sig som andra industrier (eller inte anpassa sig och patentera allt nytt först och bara hålla fast utvecklingen för sin egen vinning) har tvingats göra.

Och nej det är INTE SAMMA SAK som mat, bilar eller andra fysiska saker som inte kan representeras digitalt. Kan folk sluta göra denna efterblivna jävla jämnförelse jag blir tokig

</rant>

Permalänk
Medlem

Tror dom att det går att stoppa fildelning genom att stänga ner TPB så kan dom väl få göra det? Om det får dom att må bättre så visst. Men det finns ju alltid nya lösningar för att komma förbi deras spärr. En enkel lösning är ju helt enkelt en tunnel för anslutningar till trackern. Tunnla till t.ex. usa med yourfreedom så löser sig allt

Visa signatur

[b]Desktop:[/b] Fujitsu-siemens 22"|Intel Core I5 2.67GHz | 4gb Corsair DDR3 | Gigabyte p55 | Corsair TX 750W | GTX 260 OC 1GB | Intel SSD 40GB | 1x Samsung 1TB| 2x samsung 250gb hdd | 2x samsung 500gb | Creative X-fi Elite Pro | Windows 7 x64 ultimate | Laptop: Amd RM-74 | 4Gb ram | HD4500 | Windows 7 x64 | [b]Htpc:[/b]E6600 @ 2,4GHz| SB audigy 2| ASUS P5N-EM HDMI |2gb corsair pc5400| ATI HD3650 Xtreme 512MB PCIe | Samsung 160gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Tyvärr är det så att erfarna människor är lite tröga och har svårt att ta till sig ny teknik på samma sätt som ungdomar. Att ungdomar är naiva är ju bara ett löjligt uttryck av dig. Ungdomar är långt mycket mer kunniga och smarta än vad ungdomar var för 40år sedan som torrbollarna i skiv- och musik-industrins flesta sitser är besuttna av.

Nu vet jag inte riktigt vilka områden du syftar på, du har nog rätt i att äldre generationer använder datorer i mindre utsträckning, men när det handlar om hur ekonomiska system skall se ut skulle jag inte tro att de har sämre förutsättningar. Tvärt om är det nog ofta nyttigt att folk inte handlar för snabbt i viktiga frågor; tänk om man skulle göra revolution varje gång en gymnasieungdom börjar tycka att kommunism verkar häftigt. Som tur är brukar det gå över när de själva börjar tjäna pengar.
Och att dagens ungdomar skulle vara "smartare och kunnigare" än liknande för 40 år sedan tror du väl inte allvarligt på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Generellt så är det över 80% av de som är födda mellan 30 och 50talet som inte har någon som helst kunskap om tekniken som sådan, än mindre verkar torrbollarna på IFPI ha kunskap om den. De har motarbetat allt vad gäller laglig nerladdning i nära 10år, när de sedan insåg att tekniken för den "olagliga" nerladdningen var ljusår från deras kunnade så skulle den stoppas till vilket pris som helst. Då har musik och filmindustrin pengar i oändlighet verkar det som. Hur som helst så går hela medieindustins hetsjakt och snack ut på att upplysa de mindre kunniga om att nerladdning är olagligt. NERLADDNING i sig är inte olaglit.

Olaglig nedladdning är olaglig, jo. Och det är väl inte konstigt att de försöker skydda sin egendom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Att inskränka media genom att blockera den inkräktar på de felsta tryckfrihetslagar och frihetslagar. Att blockera PirateBay är bara nonsens snack, Jag har många kamrater via nätspel som är från Kina, Danmark och USA ingen av dem har problem att komma åt PirateBay trots att det sägs att den sidan skall vara blockerad för dem av internetoperatörerna. Grejen är den att de gamla gubbarna som inte fattar tror att bara de laddar bössan med hagel så kommer de fälla björnen. Fel fel fel, man måst kunna sikta RÄTT också, vilket de bevisligen inte kan. Vad gör de i Danmark nu när förbudet där är gällande? ja det går för dem inte att mäta mängden olagligt nerladdat som sker i Danmark. Statestiken säger att den minskat radikalt. de jag känner laddar minst lika mkt som förut. Alltså har lagen varit verkningslös, men snubbarna liknande IFPI har tystnat ett tag i Danmark.

Det finns dock gott om exempel på att man kan förbjuda verksamhet som anses olämplig trots att man skulle kunna hävda att sådana förbud begränsar folks frihet (det är väl för övrigt själva idén med förbud?). Narkotika- och sexhandel till exempel.
Att blockering av en enskild sida förmodligen inte kommer få någon jättestor effekt och att sätt att kringgå kommer uppkomma är det nog ingen som tvivlar på, men det är en början. Lite som fortkörningskontroller kanske; de får inte folk att sluta köra för fort, men om de är tillräckligt många (och ekonomiskt kännbara) kan man reducera problemen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Jo det blir ju mycket besvärligare, du verkar ju ha stenkoll. Men grejen är den att om det nu skulle bli så mycket besvärligare så att det skulle få effekt på nerladdningen så skulle det bara späda på de feta plånböckerna hos dem som faktiskt redan är riktigt olagliga och fiender till medieindustrin. Men som sagt du har ju stenkoll du.

Skippa gärna personliga påhopp, du skämmer bara ut dig själv.
Så? Skall det vara så mycket värre att andra börjar tjäna på eventuella olagligheter än att the pirate bay får alla pengar själva?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Al Capone blev stenrik på förbudet i USA. Han låg hela tiden steget för myndigheterna. Trots totalt spritförbud i USA så fick myndigheterna till slut vika sig och göra det lagligt igen att sälja alkoholhaltiga drycker. Men som sagt det enda man lyckats med var att slösa bort en massa pengar på förbudsivring, lobbing, och jakt på Capone med fler.

Varför inte låta dem hållas då? Det är inte dina pengar de slösar bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Tyvärr har medieindustrin motarbetat allt som hade kunnat leda till att lagliga alternativ hade fått ett stort genomslag i vårt och andras länder. Problemet är att de är rädda för något.

Problemet är att de inte vill ge bort sin egendom gratis, vilket många verkar finna oerhört märkligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Att det sedan är så att artisterna inte tjänar så mycket på sina skivor är ju helt klart och tydligt. när en stor artist kan förhandla sig till runt 5kr/såld skiva som maximum och det efter brake even point. Så är det ju rent skamligt.

Det är ingen som tvingar någon att skriva på dåliga avtal; om det inte passar kan man göra allt själv. Det kräver dock mycket pengar och arbete, och det är nog anledningen till att det trots allt finns en marknad för skivbolag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Och är det rätt av dem att blockera en sådan sida? allt där är inte olagligt!

Det vore ju egentligen bättre att få dem att avlägsna allt olagligt material. Dock inser nog de flesta att det i praktiken ger samma effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Den dagen de børjar med censur ær demokratin død.

Demokratin dog för länge, länge sedan. Om du tror något annat så behöver du vakna upp...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Precis som de stora bolagen en gång var vana att kunna ta hela kakan har vi blivit vana att kunna piratkopiera precis hur vi vill. Vet inte om det är bättre.

I allmänhet har vi varit fruktansvärt bortskämda med hur pass enkelt det varit att komma över piratkopierat material de senaste åren. Frihet på internet är en sak, men det betyder ju inte att det skall vara fritt fram att ladda ned ett spel exempelvis utan att betala för det.

För ärligt talat, är verkligen det PB sysslar med helt rumsrent? Visst det går att diskutera men slutsatsen är ju ändå att man gratis kan få tag på andras verk som andra äger upphovsrätten till utan att behöva betala för sig.

På åttiotalet fick man minsann knalla ned till videobutiken och hyra sig en rulle när man vart sugen på att se en film. Ingen som gnällde över att demokratin var död då inte..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Frihet på internet är en sak, men det betyder ju inte att det skall vara fritt fram att ladda ned ett spel exempelvis utan att betala för det.

Om man någon gång skulle känna sig osäker är det ju inte så svårt att kontrollera; man ställer sig själv frågan: "Är det upphovsmannens avsikt att jag skall ladda ned detta?". Om svaret inte är ett solklart ja är det förmodligen olaglig nedladdning man håller på med.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det TPB håller på med kan ju inte få fortgå. Funkar inte detta så kommer makten att pröva nåt annat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Ska de blockera The Pirate Bay kan de lika gärna blockera alla sökmotorer på nätet eftersom även de länkar till piratkopierat material som går att ladda ned.

Nästa steg blir väll de, vänta bara nån år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

om dem stänger ner TPB.. så e ju ekel och skaffa ett nytt adress namn!!..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Om du inte visste så kan man faktiskt släcka eld med bensin.

Stoppa ner cigaretten i bensintanken på moppen så ska du se vad som händer.

Gör inte detta med bara någon dl bensin i tanken då blir det en fin poff. Om det är rätt bensinånga/luftblandning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu vet jag inte riktigt vilka områden du syftar på, du har nog rätt i att äldre generationer använder datorer i mindre utsträckning, men när det handlar om hur ekonomiska system skall se ut skulle jag inte tro att de har sämre förutsättningar. Tvärt om är det nog ofta nyttigt att folk inte handlar för snabbt i viktiga frågor; tänk om man skulle göra revolution varje gång en gymnasieungdom börjar tycka att kommunism verkar häftigt. Som tur är brukar det gå över när de själva börjar tjäna pengar.
Och att dagens ungdomar skulle vara "smartare och kunnigare" än liknande för 40 år sedan tror du väl inte allvarligt på?

Jo jag tror på allvar att så är fallet. smarthet och kunnighet har med mer än enbart hjärnans kapacitet att göra. Vilket det torligtvis inte är någon skillnad på. Hur ekonomiska system skall fungera ser vi ju hur de har klarat det de senaste årtiondena, oavsett partitillhörighet. Världen har ju som sagt många olika. Och jo hur stor procentandel 40 och 50talister sitter det och styr över kapitalistvärlden?? och hur många under 30 tror du det är? skulle tro att fördelningen är 80/20 om ens så bra. 80% oldboys som bara vill ha mer. Som sagt de gamla vet ju bäst hur man regerar ekonomiskt i världen, speciellt om man skall roffa åt sig mer pengar från de som snart inget har kvar.

Olaglig nedladdning är olaglig, jo. Och det är väl inte konstigt att de försöker skydda sin egendom?

Jo men då tycker jag att alla ska ha rätt att skydda sin egendom till vilket pris som helst. Eller? Jag skriver tex dikter och ja de får ju som sagt läsas upp närsomhelst, hursomhelst utan att jag får en enda krona. Men som sagt en å annan som skriver dikter är ju som sagt inte så viktig som film och musikbranschens feta plånböcker är. Och det finns fler ta tex Babben Larsson som skirver skämt och drar dem som standup, samma där, fler områden kan räknas upp. Som sagt då ska vi skydda det också. Om jag går o sjunger på Gyllene Tiders jag går o fiskar så är ju det också olagligt om andra hör mig sjunga den, oavsett om det är på en scen eller ute på stan. För att framföra andras musikverk så krävs det tillstånd, och ofta kostar det pengar. För du syftar väl inte på att det är upphovsmannen som IFPI vill skydda eller?

Det finns dock gott om exempel på att man kan förbjuda verksamhet som anses olämplig trots att man skulle kunna hävda att sådana förbud begränsar folks frihet (det är väl för övrigt själva idén med förbud?). Narkotika- och sexhandel till exempel.
Att blockering av en enskild sida förmodligen inte kommer få någon jättestor effekt och att sätt att kringgå kommer uppkomma är det nog ingen som tvivlar på, men det är en början. Lite som fortkörningskontroller kanske; de får inte folk att sluta köra för fort, men om de är tillräckligt många (och ekonomiskt kännbara) kan man reducera problemen.

som sagt blockeringen kommer inte att funka eftersom alla kan kringå blockeringen med några minuters arbete så har man tagit reda på hur man skall göra och installerat rätt programvara.

Skippa gärna personliga påhopp, du skämmer bara ut dig själv.
Så? Skall det vara så mycket värre att andra börjar tjäna på eventuella olagligheter än att the pirate bay får alla pengar själva?

För det första så visar du otroligt duktigt hur bra koll du har. De pengar som TPB tjänar på sin sida är en spott i havet mot vad privatpersoner tjänar på olaglig försäljning av dylikt material. På min tidigare arbetsplats känner jag till 3 st som vardera under 5 års tid drog in miljonbelopp på att sälja piratkopior på arbetsplatsen. Under samma tid var det väldigt lite prat från musik och fimlindustrin och förlorade inkomster. Alla som nu laddar ner köpte då redan allt av dessa personer. sådana inkomster har inte TPB vilket är en vansinning skillnad. Att TPB tjänar pengar på reklam är inte ett skit olagligt.
Det finns andra sidor på internet som tar upp olagligheter som du inte vill drömma om, de tjänar också stora pengar på reklam. Dessa sidor flyttar runt långt mer än TPB och liknande sidor. Undra varför?

Varför inte låta dem hållas då? Det är inte dina pengar de slösar bort.

Nej vems pengar slösar de bort då?

Problemet är att de inte vill ge bort sin egendom gratis, vilket många verkar finna oerhört märkligt.

Jag förstår att de inte vill ge bort något gratis. Men om jag skulle ta 50kr för Aftonbladet så skulle du nita mig sno tidningen o springa som faan. Garanterar att en tidning kostar nästan lika mycket att producera; och det endast för ett nummer, men med statliga subventioner och reklamintäkter kan de hålla nere priset. Att framför allt skivindustrin i över 10 år enkom motarbetat allt annat än utveckling framåt är ju bara sorgligt. Och som sagt Skivbolagsdirrarna åker i fina bilar har flotta villor, båtar, reser på långsemestrar, medan musikerna, artisterna osv sliter arslet av sig och oftast ser ut som binikemaskar pga svältlöner det ser ni inte som mer upprörande bara bolagsdirrarna får sina feta löner.

Det är ingen som tvingar någon att skriva på dåliga avtal; om det inte passar kan man göra allt själv. Det kräver dock mycket pengar och arbete, och det är nog anledningen till att det trots allt finns en marknad för skivbolag.

Nej det finns ingen som tvingar, skratt. Du är musiker själv eller? Nej du om du varit det så hade du nog resonerat lite annorlunda. Jag känner många musiker och de är extremt sura på bolagen som blåser dem på stålar hela tiden. Bolagen kollrar o drillar och lurar in intet ont anande blivande kändisar i slavkontrakt. Jag vet dessutom ett flertal artister som går in i en studio betalar för arbetet i studion inkl allt arbete, sedan betalar de en reklamfirma för omslag och allt sådant, lämnar sitt verk för pressning och distribuerar ut det själva. jo de tjänar vansinnigt mycket mer på färre antal sålda skivor, och de kan hålla ett lägre pris dessutom, så din teori om det hela håller dåligt. Jag vet mycket väl vad det är för kostnader, det underliga är att då CD:n infördes så var den billigare än en LP att köpa. Undrar varför?
Alla kostnader kapades på alla led förutom det rena arbetet, sedan kom det mer datorer in i studios och man kapade ännu mer arbetstid. På kort tid kunde man göra samma sak som tidigare kunde ta veckor eller månader. Vilket skulle betytt ett radikalt minskat slutpris till kund. Istället ökade priset på kort tid till nästan det dubbla, då man slutat att trycka LP och EP. Är det då konstigt att folk börjar reagera. Att artisterna inte fick en enda procent mer hör tydligen inte hit. Det är precis som med mjölk och bönder. Mejerierna höjer priset för oss kunder och sänker ersättningen till bonden. Till oss kunder motiverar Mejerierna prisökningen med ökade kostnader som el, bränsle och löner, till bonden motiverar man med konkurrens från utlandet.
Mejerierna försöker ta mer av samma kaka bara. Om priset höjdes med 1 kr och den gick till bonden skulle jag mer än gärna betala det. men då det istället går ner i några enstaka personers fickor som leder företagen, då blir jag irriterad på allt skitsnack och alla lögner. Precis som musik och filmindustrin gör. Man tar en siffra på nedladdning och hävdar att man förlorat si och så många miljoner på det. samtidigt visar man stolt de ökade vinsterna för aktieägarna. Förstår du nu ekvationen? Och artisten har inte fått många kronor mer. Att man sedan pumpar ut 100 ggr mer utbud bara från film och musikindustrin per år än man för 20 år sedan gjorde under 10år och tror att vi skall köpa lika mycket av varje titel som vi gjorde för 20 år sedan är ju löjligt och befängt. Att som tex musikindustrin tjänar mindre per artist är ju då kanske inte så underligt. Men om man tjänar 20% mindre/aritst och har 100ggr mer utbud så är den totala vinsten mångdubbel för bolaget. i värsta fall har musikern inte fått en spänn eftersom de inte kommit över brake even point. Var är rättvisan där? Men som sagt bolagen vill ju inte samarbeta för bättre och rättvisare lösningar.
Låt säga att enskiva kostar 25.000kr att producera.
Innan artisten som i detta räkneexempel får 5kr/skiva börjar tjäna pengar måste det säljas 5000 plattor. Låt säga att den kostar 150kr i butik. = 750.000kr varav hälften stannar vid butikerna. 375.000 går till bolaget.
375.000 - 25.000 = 350.000kr till bolaget. Notera att nu har artisten ännu inte tjänat en enda spänn. om det således säljs 10.000 plattor har artisten/gruppen tjänat 25.000kr hälften försvinner i skatter och avgifter = 12.500kr kvar. för att artisten skall få en lön att kunna leva på måste denna om den är ensam sälja 5500st plattor i månaden. Vilka artister gjorde det ens på 70 och 80 talet? Dessa siffror är dessutom väldigt relevanta för hur verkligheten ser ut idag i sverige. Bonusar till dirrarna och svältlön eller inte ens lön till artisten/gruppen. så som sagt det blev 350.000kr till övers för bolaget medans artisten inte fick en spänn. grattis. Som sagt detta är väldigt reella siffror som kommer direkt från artisterna själva.

Det vore ju egentligen bättre att få dem att avlägsna allt olagligt material. Dock inser nog de flesta att det i praktiken ger samma effekt.

Vilket material på TPB är olagligt? visa mig ett enda som ligger på TPB som är olagligt Material. Skulle tro att du inte kan hitta något material som är olagligt på deras servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Jo jag tror på allvar att så är fallet. smarthet och kunnighet har med mer än enbart hjärnans kapacitet att göra. Vilket det torligtvis inte är någon skillnad på. Hur ekonomiska system skall fungera ser vi ju hur de har klarat det de senaste årtiondena, oavsett partitillhörighet.

Nu fungerar väl de system vi har rätt bra, även om ökad handel förmodligen skulle göra alla lyckligare?
Kan du för övrigt inte ge något exempel på hur folk har blivit smartare? När det gäller de flesta mätbara färdigheter (matematisk förmåga och liknande) pekar väl dessvärre siffrorna åt motsatt håll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Jo men då tycker jag att alla ska ha rätt att skydda sin egendom till vilket pris som helst. Eller? Jag skriver tex dikter och ja de får ju som sagt läsas upp närsomhelst, hursomhelst utan att jag får en enda krona. Men som sagt en å annan som skriver dikter är ju som sagt inte så viktig som film och musikbranschens feta plånböcker är. Och det finns fler ta tex Babben Larsson som skirver skämt och drar dem som standup, samma där, fler områden kan räknas upp. Som sagt då ska vi skydda det också. Om jag går o sjunger på Gyllene Tiders jag går o fiskar så är ju det också olagligt om andra hör mig sjunga den, oavsett om det är på en scen eller ute på stan. För att framföra andras musikverk så krävs det tillstånd, och ofta kostar det pengar.

Varje gång man lägger till orden "till vilket pris som helst" bör man nog fundera på vad man egentligen säger. Ofta är det inte så genomtänkt.
Du misstar dig för övrigt; du får visst sjunga på stan (så länge du inte börjar tjäna pengar på det). Jag vet inte vad som gäller för dikter, men jag misstänker att man som vanligt inte begränsar folk att tala med varandra utan snarare koncentrerar sig på att till exempel begränsa kopiering av böcker och liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
som sagt blockeringen kommer inte att funka eftersom alla kan kringå blockeringen med några minuters arbete så har man tagit reda på hur man skall göra och installerat rätt programvara.

Och?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
För det första så visar du otroligt duktigt hur bra koll du har.

Nu gör du det igen. Blanda inte in mig i detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
De pengar som TPB tjänar på sin sida är en spott i havet mot vad privatpersoner tjänar på olaglig försäljning av dylikt material. På min tidigare arbetsplats känner jag till 3 st som vardera under 5 års tid drog in miljonbelopp på att sälja piratkopior på arbetsplatsen. Under samma tid var det väldigt lite prat från musik och fimlindustrin och förlorade inkomster. Alla som nu laddar ner köpte då redan allt av dessa personer. sådana inkomster har inte TPB vilket är en vansinning skillnad. Att TPB tjänar pengar på reklam är inte ett skit olagligt.
Det finns andra sidor på internet som tar upp olagligheter som du inte vill drömma om, de tjänar också stora pengar på reklam. Dessa sidor flyttar runt långt mer än TPB och liknande sidor. Undra varför?

Vad är problemet? Menar du att man skall strunta i viss brottslighet så länge det finns saker som är värre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Nej vems pengar slösar de bort då?

Deras. Någon skulle kunna invända att dessa påhitt kommer leda till hödja priser, men det borde inte påverka dem som inte är beredda att betala alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Jag förstår att de inte vill ge bort något gratis. Men om jag skulle ta 50kr för Aftonbladet så skulle du nita mig sno tidningen o springa som faan.

Hoppsan. Sade du verkligen det där? I så fall tror jag vi har funnit pudelns kärna; det där beteendet är inte normalt. Den naturliga reaktionen är naturligtvis att vänligt tacka nej till erbjudandet och sedan köpa expressen (eller varför inte en riktig tidning) i grannbutiken. Om det visar sig att alla tidningar har blivit ohemult dyra finns det förmodligen utrymme att starta en ny, även om man förmodligen måste ge projektet lite tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Och som sagt Skivbolagsdirrarna åker i fina bilar har flotta villor, båtar, reser på långsemestrar, medan musikerna, artisterna osv sliter arslet av sig och oftast ser ut som binikemaskar pga svältlöner det ser ni inte som mer upprörande bara bolagsdirrarna får sina feta löner.

Är det avundssjuka jag hör? Det är inte fult att ha pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Bolagen kollrar o drillar och lurar in intet ont anande blivande kändisar i slavkontrakt.

Det är inte lätt att leva. Folk gör alla tänkbara dumheter, men vad kan man göra åt det? Personlig assistent åt alla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Jag vet dessutom ett flertal artister som går in i en studio betalar för arbetet i studion inkl allt arbete, sedan betalar de en reklamfirma för omslag och allt sådant, lämnar sitt verk för pressning och distribuerar ut det själva. jo de tjänar vansinnigt mycket mer på färre antal sålda skivor, och de kan hålla ett lägre pris dessutom, så din teori om det hela håller dåligt.

Om de nu är så vansinnigt mycket effektivare borde de sälja sina tjänster även till andra. Simsalabim, snart har vi ett nytt skivbolag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Jag vet mycket väl vad det är för kostnader, det underliga är att då CD:n infördes så var den billigare än en LP att köpa.

Det är inte konstigt. Verksamheten går ut på att tjäna pengar och priserna styrs av utbud och efterfrågan. Om man till exempel försöker lansera ett nytt medium får man förmodligen hålla ned priserna för att folk skall prova på den nya tekniken, men när marknaden väl har kommit igång kan man höja dem igen. Man tjänar för övrigt bättre, om man bortser från eventuella reklamvinster, på att sälja 100 skivor för 100 kronor styck än 10000 för 1 krona styck (eller oändligt många nedladdningar utan vinst).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Man tar en siffra på nedladdning och hävdar att man förlorat si och så många miljoner på det. samtidigt visar man stolt de ökade vinsterna för aktieägarna.

Det finns väl ingen motsättning i detta? Det är väl rimligt att misstänka att man förlorar intäkter på grund av olaglig nedladdning, men inget säger väl att man inte kan tjäna pengar ändå (om än inte lika mycket som man hade gjort annars)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Bonusar till dirrarna och svältlön eller inte ens lön till artisten/gruppen. så som sagt det blev 350.000kr till övers för bolaget medans artisten inte fick en spänn. grattis. Som sagt detta är väldigt reella siffror som kommer direkt från artisterna själva.

Dåliga avtal igen. Missnöjda artister borde gå samman och starta ett eget bolag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
Vilket material på TPB är olagligt? visa mig ett enda som ligger på TPB som är olagligt Material. Skulle tro att du inte kan hitta något material som är olagligt på deras servrar.

Förlåt, länkar till olagligt material menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Illegal kopiering fortsätter för övrigt att inte vara stöld, det kan det inte vara eftersom det är just en kopiering.

Sluta göra denna fullständigt idiotiska koppling till den fysiska världen. Lägger du ner tid och energi på något så är det klart att du vill ha betalt för det (såvida man inte är någon godtrogen Linux-person som bor i sina föräldrars källare och inte behöver ta betalt när man knackar kod). Om folk sedan börjar skicka ditt verk utan tillåtelse så är det klart att detta inte är rätt. Bara för att man kopierar något betyder det inte att det är okej – det är intäkter "offren" berövas, inte själva datan. Samma sak i verkligheten egentligen, det är intäkten för en liter mjölk som butiken går miste om när någon tycker att mjölkbolagen förtjänar att man snattar mjölk.

Alla ni som påstår och tycker att piratkopiering ska vara lagligt, oavsett om ni gör det med argumentet "hela svenska folket blir brottslingar" eller "det är inte stöld" eller vad ni nu kan komma på... lägg ner det. Dagens samhälle kanske har en irrationell struktur när det gäller internet och sånt här, men det är faktisk inte lagligt, och det bör inte heller vara lagligt. Så är det bara. Ni som läst psykologi (varför folk på ett datorforum nu skulle vara högutbildade inom psykologi är en bra fråga, men visst) kanske har hört det här förr:

Citat:

"It is permissible to steal" would result in a contradiction in conceivability. The notion of stealing presupposes the existence of property, but were A universalized, then there could be no property, and so the proposition has logically negated itself.

Edit: That said, dagens radikala beteende hos skivbolagen är inte heller bra. IPRED och annat underminerar rättssäkerheten och gör att Sverige rör sig närmre ett amerikanskt rättssystem där man kan begära fantasisummor på miljardbelopp i "förluster" från någon stackars sate som suttit och tankat filmer från sjuttiotalet. Detta är givetvis ett skevt system som vi inte vill ha i Sverige.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är klart folk vill det, men så länge ingen är beredd att arbeta gratis spelar det väl egentligen inte så stor roll? Personligen skulle jag gilla om min lokala icahandlare lät mig hämta varor gratis (eller i alla fall prova innan jag bestämmer mig), men då jag misstänker att han inte kommer nappa på idén driver jag inte frågan så hårt.

En stor skillnad är dock att de som säljer hårdvara MÅSTE anpassa sig efter marknaden (alltså konsumenterna) eller gå under, media-industrin tror tydligen att dom är ett undantag och kan alltid skylla sin försämrade försäljning på piratkopiering. Där har du anledningen till att mediabolagen fortfarande kan ta ut överpriser där andra industrier hade kursat för länge sedan...

"Det är inte konstigt. Verksamheten går ut på att tjäna pengar och priserna styrs av utbud och efterfrågan."

Precis, tillgång och efterfrågan. Om man då tar musikindustrin (som ju har en oändlig tillgång i princip men ingen större efterfrågan) så skulle alltså det resonemanget ge lägre priser, inte de ockerpriser vi har idag. Nej den egentliga anledningen till att de inte sänkt sina priser beror på att dom hela tiden kan skylla på kopiering som ENDA anledning till sämre försäljning. Ta EA som exempel där de "blivit" tvungna att sparka personer till höger och vänster eftersom de sålt sämre på grund av piratkopiering påstår de. Sanningen är nog snarare att dom vill kunna sparka folk för att detta i sin tur generar mer pengar för aktieägarna (eftersom dom ju får mindre löner att betala ut) och på det här sättet får aktieägarnas förtroende för att fortsätta med nästa plan, att inför någon form av DRM även för konsol.

Jag tror också stenhårt på att en bojkott hade visat bolagen att det är vi som bestämmer över vilket pris vi är beredda att ge för en produkt. Jag själv köper aldrig prylar till ett pris jag inte anser vara rimligt (180 kr för ett album=ocker, 100 kr för samma album=rimligt pris). Musikbranschen är den enda branschen som inte sänkt sina priser, både film och spelindustrin har insett detta men inte denna "löpande bandet principen" producent.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
En stor skillnad är dock att de som säljer hårdvara MÅSTE anpassa sig efter marknaden (alltså konsumenterna) eller gå under, media-industrin tror tydligen att dom är ett undantag och kan alltid skylla sin försämrade försäljning på piratkopiering. Där har du anledningen till att mediabolagen fortfarande kan ta ut överpriser där andra industrier hade kursat för länge sedan...

Men vad menar du att de får ut av att "skylla på piratkopiering"? Låt dem gnälla om de vill, just gnäll skadar ingen. Om de går dåligt går de dåligt och om det går bra går de bra. Oavsätt vad orsakerna är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Precis, tillgång och efterfrågan. Om man då tar musikindustrin (som ju har en oändlig tillgång i princip men ingen större efterfrågan) så skulle alltså det resonemanget ge lägre priser, inte de ockerpriser vi har idag.

Det är väl inte alls säkert; det är som sagt mera lönsamt att sälja 100 skivor för 100 kronor styck än att sälja 10000 stycken för 1 krona styck. Visst kan jag förstå att folk blir lite frustrerade när de inte har råd men prylar de vill ha, men i samtidigt klarar de flesta att till exempel låta bli att stjäla dyra bilar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Ta EA som exempel där de "blivit" tvungna att sparka personer till höger och vänster eftersom de sålt sämre på grund av piratkopiering påstår de. Sanningen är nog snarare att dom vill kunna sparka folk för att detta i sin tur generar mer pengar för aktieägarna (eftersom dom ju får mindre löner att betala ut) och på det här sättet får aktieägarnas förtroende för att fortsätta med nästa plan, att inför någon form av DRM även för konsol.

Det ena utesluter väl inte det andra? Företaget har ingen annan uppgift än att generera vinst åt sina ägare. Om man misslyckas med detta (till exempel på grund av minskad försäljning) måste man naturligtvis vidtaga åtgärder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Jag tror också stenhårt på att en bojkott hade visat bolagen att det är vi som bestämmer över vilket pris vi är beredda att ge för en produkt. Jag själv köper aldrig prylar till ett pris jag inte anser vara rimligt (180 kr för ett album=ocker, 100 kr för samma album=rimligt pris). Musikbranschen är den enda branschen som inte sänkt sina priser, både film och spelindustrin har insett detta men inte denna "löpande bandet principen" producent.

Så är det. Vill man protestera skall man låta bli att köpa, men naturligtvis även låta bli att ladda ned sakerna istället.

Permalänk
Medlem

Fjanterier kallar jag detta. Det finns betydligt mycket värre saker att göra någonting åt än att spärra TPB.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68

WORD!!!! Så j...a SANT !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu fungerar väl de system vi har rätt bra, även om ökad handel förmodligen skulle göra alla lyckligare?
Kan du för övrigt inte ge något exempel på hur folk har blivit smartare? När det gäller de flesta mätbara färdigheter (matematisk förmåga och liknande) pekar väl dessvärre siffrorna åt motsatt håll?

Du menar verkligen allvar när du säger att det ekonomiska systemet funger rätt bra. Tycker du verkligen den senaste tiden har visat på ett väl fungerande, ett väl mående ekonomiskt system. ett system som bygger på att det hela tiden är ökad försäljning.
Min mening i det hela är att det visar just på hur dåligt systemet varit. USA riskerar att inte ens kunna ta sig ur krisen, i alla fall inte utan att många huvuden rullas av den politiska scenen ower there. Men som sagt krisen berodde väll inte på ockrare inom det ekonomiska systemet som är nu rådande. Såg just siffror på att USA som har 20% i skatt skulle behöva höja sin skatt till över 43% fram till 2040 för att inte hela systemet skall braka ihop. Ett annat alternativ är att man slopar allmän vård, pensionsersättningar drar ner på räddningstjänst, polis och militär verksamhet, i stort sett all forskning inom vård och medecin läggs ner, och så även den tekniska forskningen inom industri, bilindustri, rymdteknolog coh militär forskning. Den militära delen stog bara för några procent i det stora hela. Men som sagt allt bygger ju på det system du tycker fungerar rätt så bra.

Varje gång man lägger till orden "till vilket pris som helst" bör man nog fundera på vad man egentligen säger. Ofta är det inte så genomtänkt.
Du misstar dig för övrigt; du får visst sjunga på stan (så länge du inte börjar tjäna pengar på det). Jag vet inte vad som gäller för dikter, men jag misstänker att man som vanligt inte begränsar folk att tala med varandra utan snarare koncentrerar sig på att till exempel begränsa kopiering av böcker och liknande.

Jo jag får sjunga på stan, men jag får inte sjunga andras verk på stan oavsett om jag tar betalt eller inte. för de andra formerna dikter, vers, prosa, skämt och historier gäller exakt samma lagar. Det handlar om upphovsrätten till verket. Och som sagt man får inte sjunga eller spela andras verk ute på stan utan vare sig tillstånd från myndigheter eller upphovsman. Och detta oavsett om man tar betalt eller ej. Eftersom jag under många år sjungit i kör känner jag till hur mycket arbete det ligger bakom materialframtagande. Det innebär ofta att man letar fram material som är gammalt nog för att stå utanför stimavgifter, därefter måste man för att slippa andra avgifter arrangera om körsättningar. Som sagt och det utan att vi tog en enda krona betalt. Och egentligen gäller exakt samma lag för mig och dig om vi går och sjunger på gyllene tiders jag går å fiskar ute på stan. Det är bara det att folk i allmänhet tycker att det är "ok" man kanske lyfter lite på ögonbrynen och tycker det var en underlig typ. Nästa steg kan faktiskt vara att upphovsmannen eller någon annan uppmärksammar det hela och upphovsmannnen sedan tycker att man förvanskat dennes verk och kan då kräva skadestånd. Så som sagt ska vi mota olle i grind så ska vi mota alla ollar, inte bara den som passar någon eller någras höga skallande över förlorade inkomster.

Och?

Jaa du, du har satt ner foten i skittunnan och vill inte förstå. Men vi tar det igen, att instifta dessa lagar som kommer, att blockera en sida här eller där gör varken till eller från. Och eftersom alla redan vet, eller ja alla som vet lite mer, vet att det kommer vara verkningslöst så är det som att försöka skjuta en elefant med ärtpistol på 4 mils avstång. Alltså måste man hitta andra lösningar. Och det är uppenbart mediaindustrin inte villig att göra.

Nu gör du det igen. Blanda inte in mig i detta.

Jag har inte blandat in dig i detta alls det har du gjort alldeles själv väldigt duktigt faktiskt. Men som sagt du svänger dig om saker som du tror dig kunna som om du vore värsta gurun på området, och när du inga svar har att komma med så kommer du med ett OCH?

Vad är problemet? Menar du att man skall strunta i viss brottslighet så länge det finns saker som är värre?

Nej jag menar inte att man skall strunta i viss brottslighet, men man skall nog fundera på hur man använder sina pengar och även skattebetalares pengar, innan man gör något förhastat som troligen kommer få oanade konsekvenser. Men du kanske vill ha en polis i varje kvarter som pejlar in vad du o grannen eller jag gör eller inte gör. Vilket liknar det gamla nazityskland eller stalinregerande. Men som sagt regeringen vurmar ju så om valfrihet samtidigt som man vill mota in folk i en tändsticksask. Det hela handlar om att man måste prioritera, prioritera vilka brott som är viktigast att ta först, vilka som kommer sedan och vilka som eventuellt får vänta tills man eventuellt har tid. Det handlar också om att prioritera hur man skall arbeta med olika typer av brott. Som din inställning verkar vara så är den att alla brott skall ha samma prioritet, vilket ju vore ohållbart. Eller du kanske tycker att man skall ta saker i turordning. 1skadegörelse av bil på varugatan 3, 2 drogmissbruk vid viadukten storslaget, 3 fortkörning på E20 inringt av medtrafikanter, 4 bankrån på ica storsällen, 5 misshandel under mordhot i lägenhet med 3 små barn inneboende. Vänligen prioritera säger jag, men du vill ju att man skall ta allt på en gång men tyvärr har vi bara 1½ grupp men poliser inne. det kanske är läge att strunta i knarkarna vid viaduktten och fortkörningen, för det första är det troligt att man överhuvudtaget inte kommer klara upp de två brotten, och för det andra borde tom du förstå att valet faller på att försöka klara bankrånet och misshandeln, vilket båda kan innebära fara för annans liv. Skadegörelsen av bilen är troligen inget som överhuvudtaget leder till risk för annans liv, och fortkörningen är mycket liten risk. Men du får gärna förklara hur du skulle gjort istället. Och som sagt du har ju vårt fina ekonomiska system som du tycker funkar så bra, så du har ju inga möjligheter att gå utanför budgetramarna. so let me guess, du vill rädda bilen för den är din.

Deras. Någon skulle kunna invända att dessa påhitt kommer leda till hödja priser, men det borde inte påverka dem som inte är beredda att betala alls.

tja den var ju bra. hmm jaa du säger att det inte påverkar dem som inte är beredda att betala alls, du drar därmed slutsatsen att de som laddar ner inte vill betala för sig. Din logik är inte med sig själv övernensstämmande då du ena gången pratar om tillgång och efterfrågan, och andra menar att man inte skall ta hänsyn till att folk inte längre vill betala för det som man tar rejäla överpriser för. Vart tog din logik slut i det resonemanget om tillgång och efterfrågan? Och om jag laddar ner en skiva av låt säga Jill Johnsson, upptäcker att den var skitbra, och sedan köper både den nerladdade och nästa skiva, hmm undrar just vems pengar jag slösade bort då, hmm inte var det musikdirektör ockerpelle fon snåljåp :-P. Ja jag vet i alla fall vad jag pratar om i de fallen. Dessutom kan jag erkänna att jag ett flertal gånger av bekvämlighet laddat ner album i mp3format som jag redan har, just av bekvämlighet, och för att slippa lägga tid på att göra arbetet själv. Hade musikindustrin varit lite smartare så hade jag använt deras tjänster. Men nu köper jag det jag vill ha precis som vanligt, och i samma utsträckning som förut. Men som sagt musikindustrin har ju sagt att de förlorar pengar på sådant som de annars inte skulle sålt, och det underliga i kråksången är att de fortsätter öka sina inkomster år efter år, vad kan det komma sig?

Hoppsan. Sade du verkligen det där? I så fall tror jag vi har funnit pudelns kärna; det där beteendet är inte normalt. Den naturliga reaktionen är naturligtvis att vänligt tacka nej till erbjudandet och sedan köpa expressen (eller varför inte en riktig tidning) i grannbutiken. Om det visar sig att alla tidningar har blivit ohemult dyra finns det förmodligen utrymme att starta en ny, även om man förmodligen måste ge projektet lite tid.

Troligen finns det inte utrymme för att starta en ny. Jag sa ju det att dagstidningarna inte skulle existerat med de priserna som de har idag om det inte vore för reklamen och statsbidrag och/eller subventioner. så det skulle innebära att den nya tidningen skulle bli lika dyr. Tillbaka till skivindustrin då. en skiva kostar att producera, ja. Men som min uppställning visade dig så är den stora vinsten bolagets. Och den delen har ökat från att vara en liten del till att vara en jättestor del. Vilket faktiskt ligger inom området för ocker. Men som sagt du gillade ju devisen tillgång och efterfrågan, ja men varför envisas man då med att hålla kvar priserna så högt som man gör om nu efterfrågan dalar? Är inte det ett tecken på att folk inte är beredda att betala det pris som är satt? Men här låter vi mediaindustrin styra villkoren. Och samtidigt använder de slagord som att de vill värna om och skydda den lilla individen upphovsmannen, som man faktiskt under många år lurat på pengar. Och en sak till om man försöker sälja 100 artister ut till folk och tror att alla skall sälja gul och platina, är man inte lite dum som musikdirektör då eller? det vore ju som att bilindustrin skulle utöka sortimentet, alla märken skulle ha 300 olika modeller att välja på, och samtidigt tro att man skall sälja mer av allt, är marknaden mättad så är den ju det oavsett hur många artister man försöker trycka ut. För 20 år sedan fanns det kanske 10-20 svenska artister som var hyfsat stora inom sin gengre, idag finns det nästan 200 som bolagen tror skall sälja lika många skivor som artisterna gjorde för 20 år sedan.
Vi skall då komma ihåg flera saker. För 20 år sedan fanns det inte många kanaler i sverige att välja på vare sig på radio eller tv, tvspelen var inte speciellt stora i hemmen och datorer var inte ens inne i hemmets våta dröm. idag finns det hundrafallt större utbud både inom tv och radio, många som inte laddar ner nöjer sig med det utbudet, många väldigt många ungdomar. Till det skall läggas konkurrensen om pengarna från datorsidan, spelsidan, och tidningssidan. För 20 år sedan la jag ner ca 3% av min lön till mediautbudet. idag lägger jag över 10%. Så som sagt jag har ökat mina utlägg så det räcker och blir över, till det skall läggas att man faktiskt tar ut medieskatt på lagringsmedia. Som de stackars amatörmusikerna, fotografer, och andra som pysslar med utrymmeskrävande datorarbete får betala utan att få en enda krona tillbaka. Jag pratade med en bekant som driver ett eget företag och de gör otroligt mycket backuper, i sitt eget och i kunders system. De får betala medieskatt för detta, jo jag vet att de kan yrka på skatteavdrag för detta, men jag lovar dig att du kan inte ens drömma om vad deras svar var. "det är så mycket och krångligt arbete med att fylla i blanketterna för att slippa betala skatten så det är inte värt arbetet". Hur många sådanan till tror du inte det finns? Och många av de som laddar ner för att slippa betala alls köper skivor utomlands på postorder, eller raderar filmerna eller musiken när de sett eller lessnat på den. Musikindustrin däremot slipper ju betala av förståeliga skäl eftersom de har ett ganska tydligt förhållande till behovet av lagringsmedian och därmed lite enklare att klara pappersarbetet.

Är det avundssjuka jag hör? Det är inte fult att ha pengar.

Nej jag är inte avundsjuk, och jag ogillar inte att någon har pengar, bara de vunnit dem på LOTTO :-P, nej jag beundrar sådana som tex Kamprad som kämpat och haft ett mål hela sitt liv. Han får gärna ha miljarders miljarder för mig. Men när någon försöker att kväva andra för att själv bli rikare då blir jag arg. Jag har sett de som försökt att slå sig in i musikbranschen, men vet du vad, de har mötts av förakt och nonschalans. Det finns några få stora bolag och de betalar på många sätt för att få ut sina artister i radio och tv. Medans de nya som vill artisterna väl inte kan komma ut pga av jättarnas dominans på marknaden. Där har du det lilla delikata problemet som närmast kan liknas en monopolkartell. Jag har arbetat och slitit och tjänat gott med pengar, men det har ju varit inkomst efter insats. Medans vissa rullar tummarna och lever på att någon annan måste jobba på mc-donalds mellan turnerundorna. Som sagt vill du ta dig upp inom musikbranschen så är det skittufft, starta gärna en studio och visa att det är lätt att slå fram sina artister på marknaden.

Det är inte lätt att leva. Folk gör alla tänkbara dumheter, men vad kan man göra åt det? Personlig assistent åt alla?

Jaa du, som sagt det hela vränger du till bra, från att ha berört slavkontrakt hos skivbolagen till att det skulle vara musikern som gör något dumt. Ja grattis har du provat själv att signa ett bolag?

Om de nu är så vansinnigt mycket effektivare borde de sälja sina tjänster även till andra. Simsalabim, snart har vi ett nytt skivbolag.

Jaa du som sagt, inte sitter de med rullbandare som de gjorde på -70 och -80 talet. Jag menade just att de befintliga bolagen har effektiviserat i alla led, vad gäller inspelning, redigering, marknadsföring, produktion av produkt, layout och reklam/marknadsföring. Dessutom har utrustningen faktisk förhållandevis reallönemässigt gått ner i pris. Förvisso kan du köpa en dator för 100.000kr i dag med, men då kan man ju jämföra vad den klarar och förhållandet till löner på marknaden, så är datorn en mindre procentuell kostnad idag än för 20 år sedan för företagen. Varför skall man då fortsätta att köra i sina gamla räls och skinna folk och artisterna på stålar?

[/B]Det är inte konstigt. Verksamheten går ut på att tjäna pengar och priserna styrs av utbud och efterfrågan. Om man till exempel försöker lansera ett nytt medium får man förmodligen hålla ned priserna för att folk skall prova på den nya tekniken, men när marknaden väl har kommit igång kan man höja dem igen. Man tjänar för övrigt bättre, om man bortser från eventuella reklamvinster, på att sälja 100 skivor för 100 kronor styck än 10000 för 1 krona styck (eller oändligt många nedladdningar utan vinst).[/B]

Jaha så en plasmaskärm var billigare att köpa i början eller? Noll koll igen ser jag. Att en cd kostar mindre än 10% i tillverkning mot en LP har ju inte med saken att göra, nej då. Ja verksamhet går ut på att tjäna pengar, som jag sa tidigare, om jag och 20.000 till väljer att köpa volvo istället för audi så lär nog audi göra något åt saken. Sagt och gjort de kör en kampanj med erbjudanden, de sänker priserna och/eller erbjuder vansinnigt mer med utrustning på köpet. Men inom musik och filmbranschen så sikter man i de spelreglerna, jaha sålde uggla bra, o faan men varför säljer inte sverkers lika bra. Klia klia, faan nån har laddat ner sverkers på piratebay, aaah nu vet jag det är deras fel. hmm eller kunde det vara så att ingen ville ha sverkers för att uggla var bättre, roligare och modernare. Nej nej så kan det ju inte vara för musikdirrarna har ju rätt oavsett om de har fel, för de viftar framför politikerna med sina lobbyister som kostar multum och får dem att tro att allt är PirateBays fel. Jaa du, kampen har pågått från den dagen man kunde börja mäta hur många som laddat ner vad, eller i alla fall titta på och skapa sig en uppfattning om det. Att man fortfarande ökade inkomsterna och var välmående som bolag hörde inte dit. Att fler o fler efterfrågade bättre tjänster och billigare skivor det ville man ju inte vara med på. Man skyllde först på att skivhandlarna skulle få lägga ner, sedan gjorde man skosula helt om och började prångla ut skivor i vart enda litet skrymsla hos icahandlare, bensinmackar, ja du kan tom ibland se skivor på apotek o faan trot snart på systembolaget med. Man dödade själv skivhandlarna och fick fortsätta korståget skivfrälsning till alla butiker. Sedan började man få efterfrågan på artister på ställen som man inte tidigare drömt om, och när man började undersöka vad det berodde på så visade det sig att någon hade laddat ner det och delat med sig av det till kompisar som i sin tur spelade upp det för andra kompisar som frågade efter det i sin skivbutik ute i världen, vips så hittade man napster mmm nu var det napsters fel att skivbutikerna hade fått sätta livet till. Man lyckades stämma skinnet av napsters ägare, dock inte skaparen. Detta är väldigt underligt eftersom napster bara är en samansättning av befintliga kommandon som redan finns i våra datorer i tex Windows. Bara det att det blivit ett bättre program än de program som finns i windows. Man lyckades ta död på napster, men eftersom forum redan fanns och funnits sedan 40 år tillbaka om inte mer, så dök det lika snabbt upp allternativ som var ute på marknaden innan napster var dött. Att det redan innan funnits andra program som klarar av det samma, vilket säger jag ej, blundade mediaindustrin för. Nu hade man vunnit och nu skulle vinsterna öka med samma proportioner som man ansåg att napster tagit för dem. Verkningarna blev nog de motsatta, och man fortsatte att illvilligt vägra smarta, enkla lösningar som skulle kunna ge både artisten och bolaget mer inkomster. De få tjänster som dök upp innebar att jag kunde ladda hem en skiva av uggla till samma pris som det på videosbutiken i stan, sedna ksulle jag nöja mig med sämre ljudkvalitet på filerna från bolaget och behöva stå för eget omslag och ettikettering, man bjöd inte ens på bilder till detta. Sagan fortsatte med att DC++ kom upp på scenen som den stora boven, vilket var en vidareutveckling av ett helt annat redan sedan urminnes tider existerande program. Nu skulle man döda DC++, vilket man inte lyckats göra.
Man tog eller snarare visade det sig skapade skärmdumpar som var falska oavsett vad den åtalade gjort eller ej så hade målsägande fabricerat bevismaterial, och dessutom även om de inte varit fabricerade så hade man brutit mot andra lagar för att få fram bevismaterial. Det var alltså inte Polisen som tagit fram detta utan AntiPiratByrån. Då var det tydligen ok att bryta mot lagar på många sätt eller vad säger du om det? Du som var så noga med att lagar skall följas och upprätthållas, så du får det att låta som du är villig att betala vilket pris som helst för att upnå detta. Jag kan minnas att jag var i kontakt med ett musikbolag om att hitta en smart lösning. Jag fick kalla handen. Jag ville att man skulle 1 kunna ladda hem från dem, 2 ladda hem enskilda låtar, 3 kunna betala via internetbank, 4 ha ett registrerat konto hos bolaget med vad jag laddat ner, 5 kunna ladda ner det igen om det råkade gå illa med tex hårddisken, utifall jag inte kunnat eller hunnit ta en backup, 6 lägre pris än ute i handeln.
Svaren var. 1 det skulle kosta oss för mycket, 2 då skulle bara hitlåtarna sälja, 3 för krångligt, 4 o 5 inte intressant, 6 då förlorar vi ju på det hela.

1 dåligt argument, tekniken sprang om dem innan de ens han tänka färdigt den meningen.
2 jaha varför producera skit då om de nu är så dåliga så de inte skulle sälja?
3 återigen teknikskräck från feta direktörer som inte har ett hum om vare sig teknik eller framtidsutsikter.
4 o 5 ja jag kan förstå, går min LP sönder så får jag köpa en ny. Men det hade varit en mycket fin gest av musikindustrin att hitta en lösning på problem som kan uppstå för kunden, som dessutom inte skulle kostat dem ett enda öre extra.
6 jaha skeull bolaget förlora på den affären? hmm 200kr -100kr till butiken = 100kr till bolaget. jaa det skulle gett dem +20kr som skulle kunnat täcka de utgifter som man hade haft i början av detta projekt.

Istället lät man sig köras om av tekniken och fortsatte att motarbeta den. Trots att min uppfattning står sig starkare för varje dag, jag köper för mer nu än innan jag hade tillgång till internet, jag använder en större del av lönen nu än förut till media. Alltså är jag inte den enda som gör som jag gör.
Men en sak är klar, att på alla forum där jag var med då, lät jag mailet vidarebefordras som ett litet bevis på vad musikindustrin tyckte om det hela.
Hela vår idé som vi gärna hade bjudit detta bolag på, hade de dissat. Och som sagt vi provade med fler bolag. Man trodde inte på tekniken, man trodde inte på idén osv osv, det ena argumentet dummare än det andra.
Ja så dök då PirateBay upp ochnu är PiratBay-ägarna åtalade, för vad? hmmskall bli intressant att få se vad de kommer med. För det första har inget olagligt material legat på deras servrar, det finns ingen lag som säger att man inte får länka till sådant material, även om vissa vill få andra att tro att så är fallet. Jaa vi får se, men jag tror faktiskt att någon får gå med svansen mellan benen hem o slicka såren oavsett domstolsutfall. Men som sagt det tar jag inte upp närmare nu.

Det finns väl ingen motsättning i detta? Det är väl rimligt att misstänka att man förlorar intäkter på grund av olaglig nedladdning, men inget säger väl att man inte kan tjäna pengar ändå (om än inte lika mycket som man hade gjort annars)?

Ja om man säger som så här.
Bolaget skivmusikal AB säljer 100.000 skivor om året, men man satsar lite till och ökar sedan med 20% om året 10år i rad. vilket betyder kraftigt ökade intäkter. Vilket innebär en total försäljning i runda slängar på 600.000 skivor om året. Om man då samtidigt tittar på vad Piratbay och andra fiktiv har "orsakat" i nerladdning så kan man ju påstå att man skulle ha sålt 2-3 ggr mer eller kanske tom 20-40ggr mer, vilket har varit fallet ibland i påståendena. det är siffror som bara är tagna i luften, och jag tror inte på att någon av de siffrorna är sanna överhuvudtaget. Eventuellt, om man hade hittat bättre och smartare lösningar hade deras försäljning kunnat vara 20-40% högre idag än vad den är. Det är å andra sidan då troligen så att en stor del av den siffran 20-40% skulle tillkomma från sådana som ändå inte laddar ner, och resterande del skulle sluta ladda ner.
Men jag tror att bolagen skapat ett stort och varigt sår i sin okunskap att hantera detta, som kommer ta årtionden att läka, som i sin tur kan leda till rena förluster för bolagen, som troligen kommer bränna ännu mer pengar på något som de aldrig kommer vinna.

Dåliga avtal igen. Missnöjda artister borde gå samman och starta ett eget bolag.

Ja missnöjda artister gör just detta, varför tror du de stora bolagen börjat knorra allt mer? för att de stora artisterna lämnat dem och blivit konkurrenter kanske? Men som sagt idag kan man ha en fullgod studio hemma i sin flotta villa och man tar hela vinsten själv från skiva 1.
medan de stora gamla skivbolagen kämpar på i en häxjakt som sällan skådats. Det finns artister som lagt upp sin musik på sin egen sida, och har en donationsknapp där man kan donera vad man vill. Plötsligt har de tjänat mer på en enda skiva än man tidigare gjort på ett tiotal. Hmblrgrrr sa de stora bolagen. Och som sagt, de stora bolagen skräder inte orden när de kastar skit på nykomlingsbolagen och över de artister som lämnar bolagens slavkontrakt.

Förlåt, länkar till olagligt material menar jag.

jaa och det är fortfarande inte olagligt att länka till sådant material som finns på PirateBay , det är däremot olagligt att länka dessinformatift, och till sidor osm tex lockar barn vidare till reklam om tex leksaker.
ex: jag lägger en länk om godis som är fantastiskt fint och gott, och sedan kommer du vidare till en sida som säljer narkotika. Vilket skulle kunna vara en olaglig länkning. oavsett om narkotika är lagligt eller ej. Den är dessinformativ. Se på Apotekets reklam, den ligger på granskning för just detta. Men den är ju bakvänd mot narkotikaexemplet, så den anses nog mer moralisk än mitt exempel.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men blir rätt orolig.
Finns det överhuvudtaget något vi stugsvenssons kan göra åt denna utveckling, ngt överhuvudtaget som kan påverka?
Eller sitter vi helt handfallna?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger68
mycket text

Tack för en intressant läsning. Det märks att du brinner för denna punkt. Om du kan strukturera om lite av din text och argument så har du en, i mina ögon, en riktigt bra krönika

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Om man vill ta del av ett erbjudande som bygger på andras arbete ska man betala för sig helt oavsett om det är något materiellt eller immateriellt. Följande har jag skrivit vid ett tidigare tillfälle och därför handlar texten om musik och inte mjukvara. Men principerna är desamma.

Illegal fildelning är fel och det finns flera skäl till att det förhåller sig på det viset. Piratister påstår ofta att fildelning är acceptabelt eftersom man a) inte kan äga idéer, b) inte kan stoppa den tekniska utvecklingen, c) menar att det främst drabbar skivbolagen som suger ut stackars svältande artister, d) menar att artisterna inte förlorar pengar på fildelning eftersom fildelning leder till ökad försäljning eller e) menar att artisterna får hitta nya sätt att tjäna pengar på, exempelvis merchandise och livekonserter.

a) Jo, man kan äga idéer. Mina idéer tillhör mig eftersom de bygger på min existens, min kropp och mitt tankearbete. Mina idéer är mina ägodelar eftersom jag äger mig själv. Om man ifrågasätter detta så undrar jag vem som annars äger mig och därmed mina idéer? Så den som försöker legitimera fildelning genom att påstå att man inte kan äga idéer anser att människor inte är sina egna, utan tillhörig någon/några/något annat. Kanske en slavdrivare, ett kollektiv eller samhället? Rent skitsnack! Ofta ackompanjeras denna vanföreställning av tankar som att immaterialrätt är nonsens. Men det spelar ingen roll om produkten som erbjuds till försäljning är immateriell eller materiell, det väsentliga är att upphovspersonen utfört ett arbete och förtjänar att bli ersatt för det utförda arbetet av de som vill ta del av det.

b) Nej, det är svårt att stoppa den tekniska utvecklingen. Men om den tekniska utvecklingen gör det möjligt för en person att mörda en annan utan något som helst spår, är då mord plötsligt tillåtet och rentav moraliskt påbjudet? Knappast. Ny teknologi medger inte någon rätt att bryta lagen. Piratister brukar dock invända mot den typen av liknelser, då de menar att eftersom ingenting fysiskt blir stulet så har upphovspersonen inte förlorat något, jämfört med mordoffret som förlorar livet. Det stämmer inte, upphovspersonen blir i högsta grad av med någonting väsentligt, vilket jag redogör för i punkt e.

c) Ja, det är mycket möjligt att skivbolagen tjänar mer än artisterna. Courtney Love har exempelvis beklagat sig över att hon och hennes band, Hole, går back på skivförsäljningen och därför måste turnéra. Stackars Courtney! Hon borde skrivit ett bättre kontrakt, annars har hon självklart bara sig själv att skylla. Är man korkad nog att skriva under ett uselt kontrakt så är det förstås lätt att peka ut någon annan som ansvarig. Skivbolagen har självklart rätt till pengarna eftersom det hela bygger på ett frivilligt avtal.

d) Huruvida fildelning leder till ökad försäljning eller ej är helt oväsentligt. Det är i grund och botten en kränkning av villkoren för att konsumenten ska få ta del av musiken. En CD-skiva eller dess innehåll är inte någon mänsklig rättighet, utan ett erbjudande. Passar inte priset har man som konsument rätten att tacka nej och avstå. Inte tacka nej och sedan ändå ta del av erbjudandet. Upphovspersonen har nämligen rätt att diktera villkoren för sitt erbjudande. Fullkomlig rätt!

e) Nej, upphovspersonerna har själva rätt att bestämma precis vad de vill erbjuda. Det är inte upp till andra att bestämma eftersom upphovspersonen äger rätten till sitt eget arbete! Förnekar man immaterialrätt, upphovsrätt och att man kan äga idéer, så exkluderar det i princip allt arbete som inte leder fram till en fysisk produkt. Hur kan någon då hävda rätten att ta betalt för en konsert? Det är ju i högsta grad en immateriell upplevelse, precis som att lyssna på musik i stereon hemma. Det förstnämnda ska artisterna alltså tjäna pengar på, men det sistnämnda har de inte rätt att ta betalt för? Märkligt.

Piratism är i grund och botten avtalsbrott. Den som köper en skiva accepterar villkoret att inte kopiera och sprida den. Det villkoret symboliseras av ©. Den som bryter mot den överenskommelsen kränker upphovspersonens rätt att själv diktera villkoren för det erbjudande som dennes arbete mynnar ut i. Det är en form av stöld, och i förlängningen en form av slaveri då upphovspersonen inte längre kan bestämma priset på sitt erbjudande, utan är helt utlämnad till förövarnas nycker - på samma sätt som en slavs arbete värderas godtyckligt av slavägaren.

Slutligen kan jag konstatera att utan original är det omöjligt att kopiera. Just det är den essentiella skillnaden mellan att skapa och att kopiera, mellan upphovspersoner och piratister.

Tillägg:
Vad gäller just patentlagstiftning så är det i grund och botten ett rationellt och förnuftigt sätt att se till så att människor vågar ta chansen att uppfinna och utveckla produkter utan att löpa risk att bli bestulna på sitt arbete. Det innebär inte att lagstiftningen inte kan vara bristfällig. Men det är i så fall fråga om att förbättra, inte avskaffa den!

Det är väldigt logiskt: Skulle du plöja ner stora summor pengar i att ta fram en ny produkt om du visste att vem som helst kan köpa ett exemplar, plocka isär den och sedan har rätten att kopiera den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
massvis med text

Jag vet inte varför du postade din fint skrivna text i denna tråd i och med att det handlar om hur en lobby grupp försöker stänga ner ett forum som är väldigt folkkärt och som dessutom används av icke vinstdrivande grupper. Jag tror att många här är rätt störda och frusterade över att en intressegrupp, som inte är för allmänhetens bästa utan för något mer abstrakt, kan komma att censurera en del av vår vardag.

A) Jag håller inte riktigt med dig om att du äger dina idéer i och med att din tankeverksamhet är inte sprungen från enbart dig - utan från det samhälle som du tar del utav och därav är det inte mer än rätt att du ger när du har tagit. Att upphovspersonen utför ett arbete så ska den självklart få betalat för detta arbete.

B) Piratister, fint namn där, använder detta argument i och med att de vill exempelvis förklara för skivbranschensatt det finns teknik som gör konceptet "affär-skivor-inhandla" förlegad. Se bara på hur Nin gjorde med sin senaste skiva -där kunderna kunde ladda ner skivan gratis samtidigt som de kunde donera för vad de tyckte skivan var värd. NIN var nöjda med sin försäljning.

C) Har man skrivit på så har man. Svårt att tycka synd om Hole.

D) Eftersom en skiva tidigare var den enda möjligheten för en konsument att lyssna på sin musik kunde priserna pressas upp till absurdum. Inte helt rätt det heller. Fildelning - i form av piratebay, last.fm - har vidgat mitt och mina vänners musikintresse enormt mycket. Och vi betalar för våran musik genom skivköp och köp av nedladdningsbara låtar.

E) Det fanns ett inlägg tidigare i denna tråd om hur forskare, med hjälp av allmänhetens pengar, har tagit patent på sitt arbete och vill ha pengar av allmänheten för att de ska kunna ta del av deras nya kunskap. Tycker du att upphovspersonerna alltid har rätt att bestämma över sin skapelse?

"Slutligen kan jag konstatera att utan original är det omöjligt att kopiera."
Denna mening fick mig att fastna för din text. Det får mig att tänka att originallitet kommer överleva och alla dessa hemska kopior (tänk radio hits) kommer tynna bort eftersom ingen vill betala för dem Kanske inte riktigt så som du tänker

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Piratister, fint namn där, använder detta argument i och med att de vill exempelvis förklara för skivbranschensatt det finns teknik som gör konceptet "affär-skivor-inhandla" förlegad. Se bara på hur Nin gjorde med sin senaste skiva -där kunderna kunde ladda ner skivan gratis samtidigt som de kunde donera för vad de tyckte skivan var värd. NIN var nöjda med sin försäljning.

Roligt för dem, men det betyder inte att andra får använda "förlegade" distributionsmetoder. Om det visar sig att det är mera lönsamt att erbjuda folk gratis nedladdning kommer säkert artister som gör så lyckas bättre och med evolutionens hjälp kommer vi i framtiden se främst sådana lösningar. Upphovsrättsbrott har dock inget med saken att göra; det är fortfarande olagligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Eftersom en skiva tidigare var den enda möjligheten för en konsument att lyssna på sin musik kunde priserna pressas upp till absurdum. Inte helt rätt det heller. Fildelning - i form av piratebay, last.fm - har vidgat mitt och mina vänners musikintresse enormt mycket.

Nej, inte hur mycket som helst; till slut blir det så dyrt att för få tycker det är värt pengarna. Det kan förvisso tänkas att det finns skivor som är så orimligt dyra att ingen har hört talas om dem, men det känns osannolikt. Rätt pris på en vara är det (tillräckligt många) människor har lust att betala. Det är förvisso trevligt ur konsumenternas synpunkt om det är lägre, men det tyder på att någon sköter sitt jobb dåligt (eller är ute efter att ta marknadsandelar/reklam eller annat).

Att du och dina vänner är mer musikintresserade nu än förut har för övrigt inget värde i sig. Någon skulle kunna hävda att bolagen borde uppmuntra sådan utveckling, men det är upp till dem att avgöra. De skulle till exempel själva kunna publicera vissa verk gratis, eller också tror de inte att det skulle vara lönsamt och låter därför bli. Ingen anledning att bryta några lagar alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Roligt för dem, men det betyder inte att andra får använda "förlegade" distributionsmetoder. Om det visar sig att det är mera lönsamt att erbjuda folk gratis nedladdning kommer säkert artister som gör så lyckas bättre och med evolutionens hjälp kommer vi i framtiden se främst sådana lösningar. Upphovsrättsbrott har dock inget med saken att göra; det är fortfarande olagligt.

Nej, inte hur mycket som helst; till slut blir det så dyrt att för få tycker det är värt pengarna. Det kan förvisso tänkas att det finns skivor som är så orimligt dyra att ingen har hört talas om dem, men det känns osannolikt. Rätt pris på en vara är det (tillräckligt många) människor har lust att betala. Det är förvisso trevligt ur konsumenternas synpunkt om det är lägre, men det tyder på att någon sköter sitt jobb dåligt (eller är ute efter att ta marknadsandelar/reklam eller annat).

Att du och dina vänner är mer musikintresserade nu än förut har för övrigt inget värde i sig. Någon skulle kunna hävda att bolagen borde uppmuntra sådan utveckling, men det är upp till dem att avgöra. De skulle till exempel själva kunna publicera vissa verk gratis, eller också tror de inte att det skulle vara lönsamt och låter därför bli. Ingen anledning att bryta några lagar alltså.

Att påbörja förbjud mot användning av "förlegad" distributionsmetoder är något som jag inte stödjer. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig luddigt. Upphovsrättsbrott är olagligt, som du skrev, och det vet nog de flesta får jag hoppas. Vet inte riktigt varför du skrev det.
Och visst är det ett stort värde i sig - för de som livnär sig på konst- att jag har fått ett större musikintresse. För nu köper jag mer musik än förr. Och det har artisterna PB och last fm att tacka för.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Upphovsrättsbrott är olagligt, som du skrev, och det vet nog de flesta får jag hoppas. Vet inte riktigt varför du skrev det.

Ursäkta om du blev felaktigt utpekad, men många brukar ha inställningen att "det kan ju inte vara så farligt om jag laddar ned; artisterna gynnas ju av att fler känner till dem".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y

Och visst är det ett stort värde i sig - för de som livnär sig på konst- att jag har fått ett större musikintresse. För nu köper jag mer musik än förr. Och det har artisterna PB och last fm att tacka för.

Det är värdefullt om det finns någon (relevant part) som tycker så, inte annars. Om skivbolagen inte tycker att folk gratis skall kunna ladda ned musik har de all rätt att bestämma det. Även om det leder till att de tjänar mindre pengar än de skulle ha gjort annars; man kan inte tvinga någon att göra goda affärer, eller ens handla rationellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl inte alls säkert; det är som sagt mera lönsamt att sälja 100 skivor för 100 kronor styck än att sälja 10000 stycken för 1 krona styck.

...är det?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
...är det?

Om man bortser från eventuella reklamfördelar i alla fall; kostnaderna för tillverkning och logistik blir ju mindre ju färre skivor man måste hantera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man bortser från eventuella reklamfördelar i alla fall; kostnaderna för tillverkning och logistik blir ju mindre ju färre skivor man måste hantera.

Dock behöver man ju inte alltid sälja skivor, något som slagit igenom på allvar idag är försäljning via nätet á la Steam. Även skivindustrin har börja ta till sig detta och då snackar vi inte längre kostnader för att reproducera skivor utan snarare rena vinster för ett media som är betydligt sämre än vad skivor är (tycker iaf jag). Detta är inte heller något som sedan tas upp när de går ut med hur stor förlust de har gjort, då räknas dessa försäljningar bort (iaf när det kommer till spelbranschen) för att det så lägligt ska kunna skylla på kopiering.

Själv anser jag att i vissa fall borde det vara fullt lagligt att ladda ner media som är upphovsskyddat som till exempel att filmen man köpt saknar engelskt text eller ett visst tal då bolaget som ger ut filmen valt att inte ta med detta. Polaren har köpt ett antal filmer på BD där de inte brytt sig om att ta med detta av olika anledningar (skulle vara intressant att veta varför dom inte tagit med detta då det ju inte kan vara en kostnadsfråga skulle tippa på att det rör sig om rättigheter dock). Eller om man köper ett spel som har ett visst antal installationer, detta per definition innebär att man inte äger spelet utan hyr det och då tycker jag inte det är mer än rätt att man drar ner en kopia som inte har dessa begränsningar. Sedan får bolagen tycka vad de vill om det men i min värld innebär ett köp att man äger det, inte hyr det. Hade man hyrt det skulle även kostnaden som sådan att betala för "tjänsten" vara betydligt mindre än vad den kostar nu.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Detta är inte heller något som sedan tas upp när de går ut med hur stor förlust de har gjort, då räknas dessa försäljningar bort (iaf när det kommer till spelbranschen) för att det så lägligt ska kunna skylla på kopiering.

Jag ser fortfarande inte riktigt vad som är så farligt med att bolagen "skyller på piratkopiering". Vad är problemet? Om de de förlorar pengar på grund av sådan eller på av någon annan anledning spelar väl inte så stor roll; kanske går de i konkurs, eller också gör de inte det. Kanske höjer de priserna, eller också sänker de. Lämpligen struntar man i vad de säger och köper produkter man tycker är värda sitt pris (och låter bli andra).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Sedan får bolagen tycka vad de vill om det men i min värld innebär ett köp att man äger det, inte hyr det.

Ett köp är givetvis ett köp, men för att det skall klassas som köp måste väl rimligen båda parter vara överens? Om säljarens avsikt är att hyra ut kan du ju inte på egen hand bestämma att det är ett köp, testa själv när du hyr en bil nästa gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag ser fortfarande inte riktigt vad som är så farligt med att bolagen "skyller på piratkopiering". Vad är problemet? Om de de förlorar pengar på grund av sådan eller på av någon annan anledning spelar väl inte så stor roll; kanske går de i konkurs, eller också gör de inte det. Kanske höjer de priserna, eller också sänker de. Lämpligen struntar man i vad de säger och köper produkter man tycker är värda sitt pris (och låter bli andra).

Det "farliga" är att vissa tror på detta och låter således dessa bolag få ändra våra lagar, det är det farliga som du inte verkar kunna se men jag och många med mig däremot ser allt tydligare för var dag som går.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Ett köp är givetvis ett köp, men för att det skall klassas som köp måste väl rimligen båda parter vara överens? Om säljarens avsikt är att hyra ut kan du ju inte på egen hand bestämma att det är ett köp, testa själv när du hyr en bil nästa gång.

Ja ett köp är ett köp, om man hyr något blir man informerad om vilka regler som gäller. Kan du ärligt säga att du blir det när du köper till exempel Spore? Det är detta jag är emot, att dom inte upplyser kunderna om vad som faktiskt kommer gälla efter ett köp utan väntar med detta tills kunden köpt spelet och är på väg att installera det. Givetvis vill bolagen inte skriva detta på boxen eftersom dom då garanterat hade förlorat en hel del köpare, tycker du inte detta är fel? Om dom nu är så säkra på att DRM inte är skadligt, ja varför då inte upplysa kunderna om detta? Jo för att dom är mer än väl medvetna om att dom hade haft två alternativ, antingen tonar dom ner DRM skyddet eller så får dom helt enkelt sluta upp med att göra pc spel (och detta gäller även på sikt konsolspel) eller gå i konkurs. Dom kan klaga hur mycket dom vill på piratkopieringen men det ändrar inte det faktum att dom kommer förlora allt fler köpare om dom fortsätter som dom nu gör, detta kan ingen lag i världen förhindra...

Visa signatur

Jack of all trades