Amerikanska militären står bakom Intel Larrabee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Rendering tillhör den klass av problem som brukar kallas "pinsamt parallella" dvs det är "trivialt" att parallellisera. Jag skulle dock inte vilja skriva en parallell renderare iaf. Är nog ett himla stök ändå om man inte går den otroligt lätta vägen och låter varje kärna rendera en egen bildruta. Men då pratar vi så pinsamt parallellt att man börjar skämmas lite.

Precis, att göra andra typer av program parallella är mycket svårare.

Men lämna offtopic nu och diskutera larrabee.

Tycker inte 20x prestanda/watt jämfört med en C2D alls är speciellt imponerande, som någon annan skrev är det ungefär som andra grafikkort om man räknar i flops.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Haha, jäkla skrattretande...

Du menar att det är skrattretande att intel ger bort något dom valt att inte fortsätta utveckla? Låter satans smart i mina öron. Nu har militären utvecklat det till något Intel kan fortsätta skrubba på. Slutsumman är att militären har fått något dom ville ha, Intel har fått utveckling gratis. Skrattar du fortfarande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Inte nog med det, intel får tillbaka processorn av pentagon för att de inte längre har någon användning för den - det måste ju betyda att de sitter och fingrar på något betydligt bättre än intel, än en gång.

Varför skulle det automatiskt betyda att militären har något betydligt bättre än Intel menar du? Jag kan tänka mig flertalet andra scenarion.

Seriöst, det är inte Intel eller militären som är skrattretande, det är visa människors slutledningsförmåga och andras brist på roliga spel i vardagen (dvs. dom som ser en konsipirationsteori för någon stavat fel på ett mjölkpaket) som är skrattretande. Sorry, jag mena tragiskt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Vad är det för fel med att låta varje kärna ta en bildruta var?

EDIT:
Vafan, tog och googlade på "pinsam parallell" och vad tror ni man får upp?? "Varför har negrer så stora fläsk-läppar? [Arkiv] - Flashback Forum". 0.0

prova "embarrassingly parallel" istället...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att jag känner till hur man brukar strukturera sådana program, men det verkar dumt att inte tillämpa den otroligt lätta metoden, särskilt om man inte vinner något på det.

Det är absolut inget fel med att gå den lätta vägen. Jag ville mer peka på att det var ett dåligt exempel för att illustrera svårigheter med att skriva skalbara parallella program.

edit: nu kanske vi ska göra som Blubben föreslår och återgå till ämnet...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
CGI: Är det manager-datorn som bestämmer vad respektive nod skall utföra och återsamlar slutresultatet som något vettigt? Eller sparar noderna slutresultatet i filer som sedan bearbetas "för hand" eller hur fungerar det?

Det går att göra på många olika sätt. Antingen så delar man ut ett jobb med en bild på alla datorerna, då delar managern ut så att t.ex. alla datorer render SAMMA bild till ett eget format - s.k. Cooperative Render. Då renderar alla datorer hela bilden och inte bitar av den. Sedan ställer man in hur länge datorerna ska rendera. När klockan nått sitt mål, så skickas dessa 30 filer tillbaka till managerdatorn och denna sätter ihop alla dessa till en ny fil, som också är ett eget format. Detta blir sedan en bild, beroende på vilket format man använder (t.ex. Targe, TIFF etc.). Det går rätt snabbt att och när allt väl är klart så säger den då "Rendering Complete 100%" på managerdatorn.

Sedan kan man även dela ut t.ex. 3000 bilder på 30 datorer och man ställer in att varje dator ska rendera varje bild i 1 tim. Då delar den ut 100 bilder till varje dator och renderar i 100 tim totalt (på alla) och sedan är det klart. Då kan man t.ex. spara ner allt på en nätverksenhet, annars får man gå runt med en extern HD och kopiera från alla. Det har jag gjort i början heh, men det är inget jag rekommenderar.

*drömmer iväg om ett renderingsfarm med 30 st Larrabee...*

EDIT: PeSi, http://www.maxwellrender.com och kunder i många olika branscher, främst 3D-film, visualisering av arkitektur/produkter.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Det nämndes tidigare ett effekttak på ca 300 W. Det skulle man kunna uppnå med 3 st 8 pinnars kontakter plus effekten via busskontakten (4*75W=300W).

Om mjukvarumodellen för rendering blir avsevärt enklare än dagens så skulle det kunna bli intressant för specialföretag. Men detta är knappast intressant för vanliga dödliga.

Edit - CGI: Intressant; Vad heter programmet? Får man fråga vad ni har för kunder för dessa renderingar?

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Det nämndes tidigare ett effekttak på ca 300 W. Det skulle man kunna uppnå med 3 st 8 pinnars kontakter plus effekten via busskontakten (4*75W=300W). Man skulle även kunna tänka sig att ha bygga stöd för crossfire för högre prestanda.

Om mjukvarumodellen för rendering blir avsevärt enklare än dagens så skulle det kunna bli intressant för specialföretag. Men detta är knappast intressant för vanliga dödliga.

Hare/PeSi

Intel har ju rätt bra ryckte om sig att skapa verktyg åt sina produkter, deras kompilator är ju erkänt bra tex. Så att larrabee lär dyka upp som accelerator i en hel del sammanhäng är nog att räkna med. Gissningsvis borde den finnas med i en HPC installation rätt snabbt.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

INTEL har mjukvaruingengörer som är minst lika duktiga som vilket annat företag som helst. De uppfattas dock inte som ett mjukvaruföretag.

Jag kommer ihåg vad som kom fram i Netscape rättegången. Intel hade meddelat Microsoft att de tänkte utveckla mjukvara främst för nätverk och hårdvaruadministration. Det sades att när de hade ett styrelsemöte med Bill Gates så hade han sprungit ut som en skolpojke och hotat med "leveransproblem" om de skulle gå vidare med sina planer. Nu är Big Billy borta så kanske vi får se mera mjukvaror från INTEL.

Den som lever får se; Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
prova "embarrassingly parallel" istället...

Tack.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejko_pejko
Misstänker att det är en typo, men du menar förmodligen 40% bättre.

Ville bara förtydliga för alla matematiskt förvirrade individer på forumet

Jag menar 0.4x...

DOH! att jag ska skriva ett sånt klantfel när jag försöker förklara något...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Seriöst, sluta köp datordelar och utbilda dig istället, eller är du från planeten proppen kommer ifrån? [/B]

Nej jag har för mycket fritid för att utbilda mig! Får spara pengar och köpa onödiga kommentarer!

EDIT:
Jag ska åtrinföra tortyr och smuggla in människor från andra länder och spärra in dem i läger. Tortera dem och låta dem hållas under levnadsstandarder i år! Sen ska jag rusta upp alla andra länder som gör som mig! Så kan även de bygga upp sin militärmakt och så är cirkeln komplett!
Utbilda dig och ta reda på vart dina pengar tar vägen och vad de bidrar till! Istället för att gnälla på ngn som orkar bry sig i dagens samhälle!

Permalänk

And on the 19th of April 2011...

And on the 19th of April 2011 the system became self aware...

SKYNET är fött...och ni göder det!!!

Permalänk
Medlem

Re: And on the 19th of April 2011...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aruba4608
And on the 19th of April 2011 the system became self aware...

SKYNET är fött...och ni göder det!!!

Du är skynet! Sluta äta mina ostbågar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Skönt att veta att om ett kärnvapenkrig bryter ut så har mitt grafikkort fortfarande goda chanser att klara sig.

Hahahah dagens!

Lite ironisk nyhet ändå Ser dock fram emot hur detta "monster" kommer prestera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Nej jag har för mycket fritid för att utbilda mig! Får spara pengar och köpa onödiga kommentarer!

EDIT:
Jag ska åtrinföra tortyr och smuggla in människor från andra länder och spärra in dem i läger. Tortera dem och låta dem hållas under levnadsstandarder i år! Sen ska jag rusta upp alla andra länder som gör som mig! Så kan även de bygga upp sin militärmakt och så är cirkeln komplett!
Utbilda dig och ta reda på vart dina pengar tar vägen och vad de bidrar till! Istället för att gnälla på ngn som orkar bry sig i dagens samhälle!

---

När P54C var gammal och inte längre kunde säljas kommersiellt donerade Intel tekniken till Pentagon. Det amerikanska försvaret vidareutvecklade processorn och tillverkade speciella versioner för militära tillämpningar, som klarar av radioaktiv strålning bättre. Pentagon fixade även buggar och andra problem med kärnan.

När det amerikanska försvaret inte längre hade någon användning av processorn fick Intel tillbaka den förbättrade kärnan, och det är denna som Larrabee är baserad på.

---

EXAKT VAR framgår det att amerikanska försvaret får pengar från de som köper intelprodukter?

Och en önskan till berörda; sluta upp med era jävla konspirationsteorier med utomjordingar, och att Pentagon skulle ha implementerat övervakningsfunktioner i kärnan, m.m. Hälften av alla inlägg här är ju bara ren skit. Jag har nog aldrig läst en tråd med så mycket "off topic (svensk motsvarighet för off topic?)"

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
---
EXAKT VAR framgår det att amerikanska försvaret får pengar från de som köper intelprodukter?

Genom att bidra med pengar till den amerikanska ekonomin så är vi direkt skyldiga till finansiering av allt som berör den amerikanska imperialismen. Och indirekt skyldiga till allt som berör våra bröder runt om i världen som bor under förtryck på grund av (direkt som indirekt) just denna imperialistiska stormakt (Argentina, Cuba, Vietnam, Kambodja, Irak, Palestina, listan fortsätter en bra bit)

För att förenkla det hela för dig, så ska jag utbilda dig:
Intel betalar skatt, alla anställda på intel betalar skatt.

P.S. Dock kan man ju tycka att man inte ska straffa hela befolkningen för ngt som några få människor är orsaken bakom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Genom att bidra med pengar till den amerikanska ekonomin så är vi direkt skyldiga till finansiering av allt som berör den amerikanska imperialismen. Och indirekt skyldiga till allt som berör våra bröder runt om i världen som bor under förtryck på grund av (direkt som indirekt) just denna imperialistiska stormakt (Argentina, Cuba, Vietnam, Kambodja, Irak, Palestina, listan fortsätter en bra bit)

mycket mycket inderekt

i samma liga som att jag ställler mig och hoppar på stället bidrar till att jorden omlopsbana förändras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
mycket mycket inderekt

i samma liga som att jag ställler mig och hoppar på stället bidrar till att jorden omlopsbana förändras

Ehem? Det var ju ett väldigt "rätt" uttalande...

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Den kommer säkert vara 20gånger bättre, NOT! ironi.

Mamma? Varför går inte min cykel snabbare än en bil? Den har ju 21 växlar!

du glömde väl att tanka...!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Ehem? Det var ju ett väldigt "rätt" uttalande...

låt oss följa ledet

Jag köper en processor från intel-
min återförsäljare köpte från intels fabrik-
lite utav intels vinstpengar beskattas-
en del av skatten går till usaa.s arme-
USA skickar trupper till irak-
en snubbe i irak blir dödad utav en amerikansk soldat.

Så, känner jag mig skyldig för att ha indirektX200 hjälpt till att döda irakiern??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
låt oss följa ledet

Jag köper en processor från intel-
min återförsäljare köpte från intels fabrik-
lite utav intels vinstpengar beskattas-
en del av skatten går till usaa.s arme-
USA skickar trupper till irak-
en snubbe i irak blir dödad utav en amerikansk soldat.

Så, känner jag mig skyldig för att ha indirektX200 hjälpt till att döda irakiern??

Helt rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Genom att bidra med pengar till den amerikanska ekonomin så är vi direkt skyldiga till finansiering av allt som berör den amerikanska imperialismen. Och indirekt skyldiga till allt som berör våra bröder runt om i världen som bor under förtryck på grund av (direkt som indirekt) just denna imperialistiska stormakt (Argentina, Cuba, Vietnam, Kambodja, Irak, Palestina, listan fortsätter en bra bit)

För att förenkla det hela för dig, så ska jag utbilda dig:
Intel betalar skatt, alla anställda på intel betalar skatt.

P.S. Dock kan man ju tycka att man inte ska straffa hela befolkningen för ngt som några få människor är orsaken bakom.

med tanke på att du skriver "våra bröder runt om i världen" så tänker jag inte ta dig på allvar. Antingen är du ett troll, eller så är du en sådan där ultraradikal aktivist som hatar multinationella företag såsom Coca cola, och dricker fanta istället.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
med tanke på att du skriver "våra bröder runt om i världen" så tänker jag inte ta dig på allvar. Antingen är du ett troll, eller så är du en sådan där ultraradikal aktivist som hatar multinationella företag såsom Coca cola, och dricker fanta istället.

Fanta tillverkas av Coca-Cola.. så säg Jaffa istället

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Fanta tillverkas av Coca-Cola.. så säg Jaffa istället

Tyvärr tror jag att du råkade missa det roliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
med tanke på att du skriver "våra bröder runt om i världen" så tänker jag inte ta dig på allvar. Antingen är du ett troll, eller så är du en sådan där ultraradikal aktivist som hatar multinationella företag såsom Coca cola, och dricker fanta istället.

haha -.-
Dricker faktiskt Coca Cola, dock köper jag inte sharonfrukt (eller andra varor heller för den delen ) från Israel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Fanta tillverkas av Coca-Cola.. så säg Jaffa istället

Usch... jaffa är väl ett Israeliskt varumärke?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
haha -.-
Dricker faktiskt Coca Cola, dock köper jag inte sharonfrukt (eller andra varor heller för den delen ) från Israel.

Känner mig tvungen att fortsätta på off topic spåret, sorry
"Matam (short for Merkaz Ta'asiyot Mada - Scientific Industries Center), the largest and oldest business park in Israel, is at the southern entrance to the city, hosting manufacturing and R&D facilities for a large number of Israeli and international hi-tech companies, such as Intel, IBM, Microsoft, Motorola, Google, Yahoo!, Elbit, Zoran, Philips, and Amdocs."
http://en.wikipedia.org/wiki/Haifa,_Israel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slangefan
Känner mig tvungen att fortsätta på off topic spåret, sorry
"Matam (short for Merkaz Ta'asiyot Mada - Scientific Industries Center), the largest and oldest business park in Israel, is at the southern entrance to the city, hosting manufacturing and R&D facilities for a large number of Israeli and international hi-tech companies, such as Intel, IBM, Microsoft, Motorola, Google, Yahoo!, Elbit, Zoran, Philips, and Amdocs."
http://en.wikipedia.org/wiki/Haifa,_Israel

Hehe...
mrSvamps Q6600 är ju en israelisk produkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hehe...
mrSvamps Q6600 är ju en israelisk produkt.

Hehe precis, men det verkar inte folk som bojkottar Israel tänka på