Intel förbereder processor med åtta kärnor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Dags att uppgradera från 2 kärnor kanske ? xD

Och vilka program har du som utnyttjar 8 kärnor?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Om detta tagits upp tidigare i denna tråd så ber jag om ursäkt men i en Star Trek episod snackar man om 64 kärnor i en dator om jag minns rätt dvs det lär höra till Star Trek Enterprise och man snackar redan nu om 8 kärnor = LOL.

Själv sitter jag på en Q6600 och ja jag har nytta av många kärnor då jag vanligtvis har flera program igång samtidigt och inte är så mycket för att spela.

Permalänk
Medlem

Klart man behöver fler kärnor, kraftigare grafikkort, mer RAM och större hårddisk, det kallas utveckling
Kanske inte behovet av 8 kärnor är så skriande idag, men på ett par år så är det säkerligen desto vanligare

Permalänk

haha 8 kärnor det behövs kanske inte riktigt än =P

Permalänk
Medlem

bra att utvecklingen går frammåt iaf även fast för oss vanliga användare känns rätt onödigt

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charles66
Vad menar du med sänkning av kvalitet och löjligt låg nivå? Pratar du om h.264? Badaboom stödjer för övrigt FhysX vilket renderar snabbare med hjälp av din GPU.

Har inte ett Nvidia-kort själv så jag har inte testat Badaboom och vet inte allt den kan göra. Det jag vet är vad jag läst från tester på videokomprimeraren (h264) där x264 har bättre "hastighet per kvalite" på en quadcore.
Gillar även när vem-det-nu-är-som-äger-programmet skryter om 1080p i realtid när en Core i7 klarar av två st 1080p i realtid.

Menade inte att ">>1 st" skulle användas på allvar, men stör mig bara på alla "x antal" som om det skulle betyda många. Säg bara "många" istället.

Permalänk
Medlem

Har väl ingen betydelse att de förbereder 8 kärnor ( inte för konsumenter iaf) då programskaparna fortfarande skapar program för singelcore P4:or på 3.2 ghz

Permalänk
Medlem

man använder väl inte äns 4kärnor till alla nya aplikationer och spel som kommer? eller gör man det till allt nytt som släpps nu? ställer mig frågande om detta berör oss som har en pc för hemmet, inom säg 2år? =P mer?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Detta lär ju vara en given prolle om Mac Pro skulle uppgraderas under 2009 Inte för att jag skulle köpa en sådan men de kör ju redan med xenon och en uppgradering lär nog komma.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Om detta tagits upp tidigare i denna tråd så ber jag om ursäkt men i en Star Trek episod snackar man om 64 kärnor i en dator om jag minns rätt dvs det lär höra till Star Trek Enterprise och man snackar redan nu om 8 kärnor = LOL.

Själv sitter jag på en Q6600 och ja jag har nytta av många kärnor då jag vanligtvis har flera program igång samtidigt och inte är så mycket för att spela.

Det var inte 64 kärnor utan 64 stjärnor och dit är det långt kvar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det var inte 64 kärnor utan 64 stjärnor och dit är det långt kvar.

Feta datorer som de tryckt in stjärnor i.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Och vilka program har du som utnyttjar 8 kärnor?

Testat att öppna 8 flikar i Google Chrome? Köra ett par smp-klienter i Folding@Home? Kört diverse server-applikationer där en ny tråd startas för varje ansluten klient? Och stödet kommer bara att öka

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Och vilka program har du som utnyttjar 8 kärnor?

Det är inte alltid frågan om ett specifikt program stödjer 8 kärnor. Frågan är får jag bättre prestanda och flyter datorn på bättre om jag har 8 kärnor istället för 1? 2? 4?

När senast körde en dator bara ett program? kan lova att bara windows är trådat och får därav nytt av flera kärnor.

Just har jag igång 95 processer, visst min dator är inte direkt optimerad men då jag kör detta på en Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz så flyter saker på iaf vilket hade varit omöjligt på en kärna, och segt på två.

Sen för varje spel/program som släpps så blir det bättre och bättre hantering av trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Tror du missuppfattat vad denna processor är tänkt till i första hand.

Nej, kåntårstraijk är fel svar

Öh, ja det har jag. Så går det när man inte läser!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Räcker de inte snart?

Jag har läst någonstans på internet (en svensk sida, kommer inte ihåg vart) att fler kärnor än 2 eller 4 inte blir bättre - bara sämre då de bara orsakar "trafikstockning" på Data-bussen. Så vad ska detta leda?

Någon mer som läst den artikeln och kommer ihåg vilken sida de va?

Dessutom så måste väl Operativsystemet ha stöd för alla dessa kärnor med, annars är de väl "a waste of time/data"? XD

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Räcker de inte snart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McWest
Jag har läst någonstans på internet (en svensk sida, kommer inte ihåg vart) att fler kärnor än 2 eller 4 inte blir bättre - bara sämre då de bara orsakar "trafikstockning" på Data-bussen. Så vad ska detta leda?

Någon mer som läst den artikeln och kommer ihåg vilken sida de va?

Dessutom så måste väl Operativsystemet ha stöd för alla dessa kärnor med, annars är de väl "a waste of time/data"? XD

Det var i superdatorer.
Operativsystemet måste självklart ha stöd, men vilket respektabelt server-OS har inte stöd för 16 kärnor idag?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Re: Räcker de inte snart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McWest
Jag har läst någonstans på internet (en svensk sida, kommer inte ihåg vart) att fler kärnor än 2 eller 4 inte blir bättre - bara sämre då de bara orsakar "trafikstockning" på Data-bussen. Så vad ska detta leda?

Det du läst är t.ex ett problem på Intels 6-kärniga prolle. Men inte Quadar. Tror deras 8-kärniga kommer utan den tabben.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McWest
Jag har läst någonstans på internet (en svensk sida, kommer inte ihåg vart) att fler kärnor än 2 eller 4 inte blir bättre - bara sämre då de bara orsakar "trafikstockning" på Data-bussen. Så vad ska detta leda?

Någon mer som läst den artikeln och kommer ihåg vilken sida de va?

Dessutom så måste väl Operativsystemet ha stöd för alla dessa kärnor med, annars är de väl "a waste of time/data"? XD

Det problemet var i superdatorer, där det lönar sig att ha många socklar. Men det var baserat på antagandet att bussar och sånt inte skulle förbättrats. Men med denna som har fyrdubbla DDR3-kanaler så har man skjutit upp problemet en bra bit bortom 16 kärnor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McWest
Jag har läst någonstans på internet (en svensk sida, kommer inte ihåg vart) att fler kärnor än 2 eller 4 inte blir bättre - bara sämre då de bara orsakar "trafikstockning" på Data-bussen. Så vad ska detta leda?

Någon mer som läst den artikeln och kommer ihåg vilken sida de va?

Dessutom så måste väl Operativsystemet ha stöd för alla dessa kärnor med, annars är de väl "a waste of time/data"? XD

Jag såg oxå ett sådant test.. Men peaken låg vid 8 kärnor.. sedan blev prestandan lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag såg oxå ett sådant test.. Men peaken låg vid 8 kärnor.. sedan blev prestandan lägre.

Aha ok, bra de då! Hoppas på att de inte bryr sig i fler kärnor sen då utan koncentrerar sig på att utveckla program och OS som kan hantera dessa alla kärnor på ett så bra sätt som möjligt! ^^

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Testat att öppna 8 flikar i Google Chrome? Köra ett par smp-klienter i Folding@Home? Kört diverse server-applikationer där en ny tråd startas för varje ansluten klient? Och stödet kommer bara att öka

Håller med! man kan inte få nog med prestanda!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Testat att öppna 8 flikar i Google Chrome? Köra ett par smp-klienter i Folding@Home? Kört diverse server-applikationer där en ny tråd startas för varje ansluten klient? Och stödet kommer bara att öka

Öppnar jag åtta flikar i valfri webläsare så dör min dator i en bluescreen. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ftw!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Ah, nu blev det pinsamt.

Haha, min besserwisser status ökade lite där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Och vilka program har du som utnyttjar 8 kärnor?

Jag har program som kan rendera 3D och skala ut på oändligt av kärnor. Jag renderar i regel bilder och animationer över nätverk på ca 150 kärnor, men med en sådan här burk kan man ju jobba rätt bra själv. Najs.

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM