Nästa version av Windows 7 är Release Candidate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
nån som kan gissa på en prislapp för "bästa" W7 versionen?

Skulle tro att W7 kommer att kosta 10-20% mer än Vista såvida inte M$ vill fasa bort Vista, isf kanske den tom. blir billigare. Troligen kan det bli förmånligt att uppgradera från Vista till W7.

Permalänk
Medlem

Är inte detta som visar vilket genialt företag Microsoft är?

Man gör ett felsteg men är relativt bra på att parera upp det innan skadan är alldeles för stor?

W7 kommer nog att bli en hit inom en snar framtid. Bara dom gör grundkoden sjukt stabil så dom senare slipper bloata skiten med nödlösningar!

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att det inte går att uppgradera från Windows Xp, utan att man måste ha Vista SP1.

Installerade även W7 på en Amd 3200+ 1 Gb ram och TNT2 M64 (pci), och hör o häpna.
Jag kunde installera xp drivrutiner i W7 O.o
Och datorn är snabbare än någonsin ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Vill bara meddela att det inte går att uppgradera från Windows Xp, utan att man måste ha Vista SP1.

Installerade även W7 på en Amd 3200+ 1 Gb ram och TNT2 M64 (pci), och hör o häpna.
Jag kunde installera xp drivrutiner i W7 O.o
Och datorn är snabbare än någonsin ^^

Vilka bryggor sitter på den (nForce2)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Vilka bryggor sitter på den (nForce2)?

Dessa

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

nforce4 sli Asus M2N-Sli
kör med ett tnt2 då det jag hade gått sönder

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Åfan... ja en RC är väl schysst, men hoppas de inte har för bråttom bara.
Lite småluriga problem med build 7000 har jag haft men "overall" så funkar det, förutom OpenGL som jag inte fått att fungera alls (OGL i windowed mode funkar dock).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Två snabba frågor;

Detta kanske har frågats förut, men någon som vet när en ny version av Win 7 släpps? Senaste är Build 7000 va?

Hur är det med program och spelkompatibiliteten?
Är den ungefär där Vista ligger på nu, eller är den "återsälld" i Win 7?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Detta kanske har frågats förut, men någon som vet när en ny version av Win 7 släpps? Senaste är Build 7000 va?

Nyheten sade ju att nästa version var RC och det ryktas att denna kommer tidigt i april.
http://blogs.msdn.com/partnerblogg/archive/2009/01/30/n-gra-h...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Hur är det med program och spelkompatibiliteten?
Är den ungefär där Vista ligger på nu, eller är den "återsälld" i Win 7?

Vista lider väl inte av några större problem (om man bortser från riktigt gamla spel)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nyheten sade ju att nästa version var RC och det ryktas att denna kommer tidigt i april.
http://blogs.msdn.com/partnerblogg/archive/2009/01/30/n-gra-h...

Vista lider väl inte av några större problem (om man bortser från riktigt gamla spel)?

Great, tack för snabbt svar.

Nej, nu är det ju inte några problem med det i Vista. Men det var väl en del strul när vista var alldeles nytt? Tänkte om det blir samma med Win 7 nu när det är nytt, eller om det så att säga fortsätter där vista slutade, eller om det "börjar om" från där Vista var när det var nytt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Tänkte om det blir samma med Win 7 nu när det är nytt, eller om det så att säga fortsätter där vista slutade, eller om det "börjar om" från där Vista var när det var nytt

Man kan nog misstänka att det kommer fungera precis som vista; systemen är trots allt väldigt lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man kan nog misstänka att det kommer fungera precis som vista; systemen är trots allt väldigt lika.

Jo, det var så jag tänkte också. XP till vista var ju helt nytt, ny "motor"(?). Vista och Win 7 är väl på samma "våglängd".

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH

Vill du vara rädd för ett företag för att det samlar in information om dig så var rädd för Google, inte Microsoft.

Har jag missat något eller har inte M$ ägt google ett bra tag?

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Näe, kört Vista sedan release och det duger i många år än som alla XP förespråkare brukar mässa...

jag gick över till vista i förra veckan i och med att jag köpt ny dator och för att allt "mässandet" och predikandet över att xp var såå bra gick överstyr och blev alltför jobbigt för mig och min omgivning. (H)

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Jag testade v7 i går och i natt, blev rejält besviken. Först så fick inte jag realtek panel till ljudet att funka, och sen så funka det inte att spela steamspel. Så det blev tillbax till Vista. Observera att jag körde Windows 7 x64. Och jag kan hålla med om att det var snabbare än vista, men den lilla boosten jag fick försvann när endå ingenting fungerade som jag ville. Skulle mäta fps skillnaden i v7 och vista i Counterstrike Source men det sket sig, så för alla er som är sugna och endå inte vågar: Vänta ett par månader, speciellt om ni spela.

Mvh

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jock3
Har jag missat något eller har inte M$ ägt google ett bra tag?

Nej. De försökte köpa yahoo, men det misslyckades.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppis
Som konsult får jag se många olika miljöer hos svenska storföretag (än så länge runt 20st) och det är utan tvekan Windows XP med IE6 som gäller ännu på klientsidan och Windows Server 2003 (i de fall de kör windows som server) på serversidan. IE6 lever egentligen bara kvar på grund av många specifika lösningar mot denna webbläsare. Dessa bottnar ofta i ActiveX-komponenter (ve och fasa) men även på grund av att HTML-koden i ASP.Net-lösningarna skapade av tidigare Visual Studio-versioner är så omfattande att förändra och anpassa till standarder.

Det är rent av pinsamt att se hur dåligt webblösningarna fungerar i t ex Mozilla Firefox. Nu syftar jag på interna webbapplikationer som inte går att komma åt externt och där man har policys för vilka klienter som kan komma åt dessa.

Windows Vista syns knappt till på företagen och det verkar inte som att de direkt längtar efter Windows 7 heller. Någon gång är de väl tvungna att ta steget kanske. Men jag gissar att jag kommer att se Windows XP på klienterna minst fram till 2014 då Microsoft eventuellt slutar helt med säkerhetspatcharna.

Vi privatpersoner har ju en helt annan möjlighet att hänga med i svängarna och kan testa betor. Jag tror att det skulle behövas fler företag som beta-testar också för Microsofts eget bästa. Många aspekter kommer inte privatpersoner ens stöta på eller rapportera som problem.

Glömde jag tillägga att svenska företag är väldigt Microsoft-orienterade?

Att komma ut till dessa bolag med en laptop som kör Vista för att utveckla är i många fall en mardröm och slutar med att man får köra XP parallellt.

Min egna slutsats är att många företag som hoppade på .Net-tåget tidigt nu sitter med webblösningar som blir dyrt att anpassa till framtiden.

Själv började jag min karriär som PHP-utvecklare mot publika webben och jag önskar de flesta andra .Net-utvecklare också hade gjort detta. Det är allt för många gånger man ser webblösningar i .Net där den resulterande HTML-koden är så undermålig att man baxnar. Väldigt synd och dyrt på lång sikt.

Sådär nu fick man skriva av sig lite en lördagskväll som denna

Orsaken till varför det fortfarande är XP som hägrar på företagssisdan är för att det alltid är problem med nätverksbiten i Vista, att det strular med domäner och tjaffs. Jag har dock en stor känsla av att det beror på att många köra 2003 server, som inte har samma IP-stack som i Vista.

Jag känner till flera företagskunder (jobbar i en datorbutik, med inriktning för företag men även privatpersoner) som väntar på Win7 och som troligtvis kommer migrera över till 2008 i samma veva.

Du säger att webbapplikationerna bara fungerar i ie6, det beror på att idioten som kodade skiten från början inte vet vad en HTML-standard är! Detta innebär så klart att det BARA fungerar med ie6, för att det är skrivet för just ie6. IE och Microsoft har aldrig någonsin använt sig utav det som kallas industristandard utan kör sitt egna race. Med Vista/Win7 är det dock bättre eftersom de fått lite påtryck från "högre makter" om att låta folk välja mer, och inte bli påtvingade. T ex är msn inte installerat från början, mediaplayer osv....

Personligen tror jag att fler kommer att glida över till Win7 när det släpps, då det idag är meningslöst att gå från xp -> vista -> win7. Dock kommer nog många bli tvugna att köpa vista, antingen i ett datorpaket eller löst då XP snart har "fått sitt".

Rätt skoj när man står i butiken, snackar lite med kunder som inte förstår varför XP är på väg ut... Det räcker inte med att man säger att det funnits i 9 år och det är dags för något nytt. Det är ju stenålders, och det går inte att patcha det så mycket mer. Patch på patch på patch blir ju aldrig bra. Sen minns de inte heller att XP var precis lika när det en gång släpptes.

Jag har kört Win7 betan lite, och jag är övertygad om att Microsoft gjort ett betydligt bättre jobb den här gången. Många grejer är mer genomtänkta, men många inte....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Orsaken till varför det fortfarande är XP som hägrar på företagssisdan är för att det alltid är problem med nätverksbiten i Vista, att det strular med domäner och tjaffs. Jag har dock en stor känsla av att det beror på att många köra 2003 server, som inte har samma IP-stack som i Vista.

Tror nog en stor anledning är att de inte KAN gå över för de har så pass gamla system/program att de inte fungerar i Vista, tänker då först å främst på myndigheter och liknande. Och alla vet ju hur det gick för försäkringskassan när de skulle göra om sin IT-miljö och köpa upp nya hanteringssystem.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av struggler
Jag testade v7 i går och i natt, blev rejält besviken. Först så fick inte jag realtek panel till ljudet att funka, och sen så funka det inte att spela steamspel. Så det blev tillbax till Vista. Observera att jag körde Windows 7 x64. Och jag kan hålla med om att det var snabbare än vista, men den lilla boosten jag fick försvann när endå ingenting fungerade som jag ville. Skulle mäta fps skillnaden i v7 och vista i Counterstrike Source men det sket sig, så för alla er som är sugna och endå inte vågar: Vänta ett par månader, speciellt om ni spela.

Mvh

Steam fungerar bra för mig, kört både Trackmania och CSS på min bärbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Tror nog en stor anledning är att de inte KAN gå över för de har så pass gamla system/program att de inte fungerar i Vista, tänker då först å främst på myndigheter och liknande. Och alla vet ju hur det gick för försäkringskassan när de skulle göra om sin IT-miljö och köpa upp nya hanteringssystem.

Självklart är det så, det glömde jag nämna. Optimerar man och köper rätt grejer kan det gå, våra företagskunder köper nya grejer rätt ofta. Så för dem är det inga problem, prestandamässigt, att köra vista. De har som de flesta andra "hört" att Vista inte är något att ha... Bara för det var problem i början. Men så var det ju när XP kom också, och Win98....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller