Intel skrotar hybridprocessor

Permalänk
Melding Plague

Intel skrotar hybridprocessor

I slutet av 2008 beslutade AMD att skjuta upp sin kombinerade CPU och GPU. Nu går Intels motsvarighet Havendale samma öde till mötes.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Japp, backa ur era fegisar! Det vänder ju snart, våga satsa istället!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur går detta ihop med uttalandet för ett par dagar sedan: http://www.sweclockers.com/nyhet/8838-intel_dementerar_forsen...

Permalänk

är det larrabee dem pratar om?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
är det larrabee dem pratar om?

Nej.

Permalänk

Fan va surt, det här hade ju varit den ultimata processorn att ha i sin HTPC!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska säga. Är det bra eller dåligt? Ingen produkt som jag skulle ha glädje av iaf. Jag tycker dock att man kunde lanserat den modellen som skulle användas till bärbara datorer eftersom jag tror att en kombinerad grafik och processor kan spara ström.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Vet inte vad jag ska säga. Är det bra eller dåligt? Ingen produkt som jag skulle ha glädje av iaf. Jag tycker dock att man kunde lanserat den modellen som skulle användas till bärbara datorer eftersom jag tror att en kombinerad grafik och processor kan spara ström.

Du ser ingen potential i t.ex. en HTPC..? Vad sägs om svalare, tystare och strömsnålare, är det något som lockar kanske?

Permalänk
Medlem

Jag visste det!!!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du ser ingen potential i t.ex. en HTPC..? Vad sägs om svalare, tystare och strömsnålare, är det något som lockar kanske?

Och det skulle inte gå att använda en bärbar variant i en htpc?
Klarar den av film på en bärbar så borde den klara av film i en htpc.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har Intels "tick-tock" börjat sakta ner farten? 32nm "borde" väl komma i slutet på 2009?

Permalänk

Skrotar är väl en missvisande term, det verkar ju som de skall utföra utvecklingen av en hybrid-CPU, men den blir senarelagd. Lägga på is är väl riktigare uttryckt i så fall.
Både Intel och AMD skjuter ju tillverkningen av en hybrid-CPU på framtiden. (de får väl inte tillräckligt med R&D-resurser i rådande lågkonjunktur)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har Intels "tick-tock" börjat sakta ner farten? 32nm "borde" väl komma i slutet på 2009?

Finnanskris följt av lågkonjunktur i 2-3 år hämmar utvecklingen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har Intels "tick-tock" börjat sakta ner farten? 32nm "borde" väl komma i slutet på 2009?

"Intel Corporation has completed the development phase of its next-generation manufacturing process that further shrinks chip circuitry to 32 nanometers (a billionth of a meter). The company is on track for production readiness of this future generation using even more energy-efficient, denser and higher performing transistors in the fourth quarter of 2009.
- December 9, 2008"

Första 32nm-produkterna lär dock vara Xeon och i7, precis som vanligt.
Läs: Xeon, E8xxx, Q9xxx kom ner på 45nm förrän t.ex. Pentium DC och Celeron. (Celeron har väl inte ens tagit det steget ännu?)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Känns nästan mer som att de stött på problem och inte vill lägga pengar i dagsläget så de väntar till tiderna är bättre och tar upp projektet senare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
"Intel Corporation has completed the development phase of its next-generation manufacturing process that further shrinks chip circuitry to 32 nanometers (a billionth of a meter). The company is on track for production readiness of this future generation using even more energy-efficient, denser and higher performing transistors in the fourth quarter of 2009.
- December 9, 2008"

Första 32nm-produkterna lär dock vara Xeon och i7, precis som vanligt.
Läs: Xeon, E8xxx, Q9xxx kom ner på 45nm förrän t.ex. Pentium DC och Celeron. (Celeron har väl inte ens tagit det steget ännu?)

På dig låter det nästan som att i7 är K-märkt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
På dig låter det nästan som att i7 är K-märkt.

Du får ursäkta finländaren men jag fick det där först till nåt att ha med Kesko att göra.

Men kulturskyddad, det tycker jag då inte att jag försöker i7 att framstå som. Det har länge varit känt att i7 är Intels nya (high)highend och att den inte skulle vara en av dom första som går över till 32nm låter underligt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Det verkar som man får satsa på en EEE T91 då i alla fall. Skönt. Jag var inte så sugen på att vänta ett år på ännu bättre netbooks. Å andra sidan skulle det ju vara väldigt trevligt med en hybridprocessor...

Permalänk
Avstängd

Låter intressant för mobiltelefoner, mobila enheter som PSP/DS, netbooks, etc.