Förhandstitt på Windows 7

Permalänk
Medlem

Win 7 64 beta funka primo med senaste vista 64 drivrutiner och med gaming. Ingen stora skillnad. Det känns gediget. Har testat Far Cry 2 och Crysis i DX10 utan problem. UAC deaktiverade

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Var är Windows 2000?

Win 2000 bygger på WinNT som inte heller är med på listan som du kan se. Det där är de versioner som riktar sig mot hemanvändare. 2000 är inte det, XP bygger till stor del på 2000.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag vista 64 ultimate. Kan jag uppgradera till Windows 7 utan att behöva justera något eller borde jag formatera om?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dythzer
Har testat Windows 7 i några timmar nu och kan bara instämma att dom har gjort ett bra jobb.

Allt känns simpelt, bra och snabbt men samtidigt riktigt snyggt. Har inte märkt av massa "tjat" som i Vista, t.ex massa popups i trayicon hörnet eller jobbig UAC etc. Man kan till och med enkelt stänga av "Vill du spara innan du avslutar" meddelanden som poppar upp från t.ex notepad. Massa såna småfunktioner som gör det så bra.

Dom påtvingar en inte heller massa skit som outlook som man ändå aldrig använder.

Gillar även dom nya mini funktionerna/programmen som "Sticky notes" och "Snipping Tool" som jag kommer ha mycket användning av.

Ska bli kul att "äntligen" byta från XP till något nytt

Lite OT men "sticky notes" fanns även i vista och hade där det eminenta svenska namnet "Fästisar" . Även snippingtool fanns till Vista.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
<quote>
Enligt webbanalysföretaget Net Applications är nu Windows installerat på mindre än 90 procent av världens internetanslutna datorer – en rekordlåg siffra för ett operativsystem som annars utövar en total dominans på pc-marknaden
</quote>

Är det bara jag som finner det här komiskt.
En rekordlåg siffra för ett OS som annars utövar en total dominans på pcmarknaden. Som om mindre än 90% inte är dominant enough. HAHAHAHAHA

Man kan tycka att det uttalandet är komiskt när en produkt som har närmare 90 % av marknaden, men i sken av hur mycket iE har tappat så är nog M$ staben ganska skakis.
Linux har mer än fördubblat sin marknadsandel, förvisso bara till ynka 0.85%, men M$ har tappat närmare 5% under senaste 2 åren, Mac har tagit drygt 3%, men jag anser Mac har en aningen annorlunda kundbas och kostar mer krona per prestanda.
Ett företag som tappar över 2% av marknaden per år bör känna sig oroade.

Jag minns när firefox bröt både 5 och 10 procents vallarna, och det känns som evigheter sedan, nu flera år senare ligger FF på över 21%, men de senaste 2 åren har FF klättrat snabbt. Detta trots ett relativt bra släpp av senaste explorer så fortsätter iE att dala. Tillråga på det så tror jag nog (av alla jag vet som använder iE åtminstone) att många använder iE mest pågrund av att det ligger där på skrivbordet. Nu ska man kanske inte dra allt för snabba slutsatser mellan en webläsare och ett OS

Jag vill nog ändå tro att när användandet av olika Linux distributiner tar mer fart kommer det ta fart rejält. Det finns fog för oro i Microsoft-lägret och floppar som Vista har man inte råd med.

Jag har dock inte testat Win7 (inte mer än kört Vista på syrrans dator, XP var på tok för stabilt för att byta till Vista) ..men kanske kommer testa win7beta i virtualbox, eller slopa XP som andra OS.

Top Operating System Share Trend; jan '07 - jan '09

Top Browser Share Trend; jan '07 - jan '09

sorry för något offtopic inlägg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Förutom att man kan se igenom alla fönster, försöker de använda aero på något intressant vis? Jag har inte tittat runt så mycket, det buggade en del för mig (kör det på en sekundärdator, men de problemen är inte värd att dra upp). Men i Vista tycker jag de sumpade chansen att använda grafikkortsaccelerationen. Flip 3D eller vad det heter (win+tab) är ju inte så intressant. Tittar man på compiz/fusion för *nix så finns det ju många många saker för att pimpa OS:et. Visst, allt är väl inte användbart men något bra måste de ju kunna inkludera.

Istället för flip 3D kunde de väl helt enkelt kopierat apple och skapat ett expose (exempelbild).

Finns en funktion som kallas "aero shake". Skakar du ett fönster minimeras alla övriga fönster och program.

EDIT:
Även aero snap är ju intressant.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevliga funktioner, men det är ju inget som kräver/drar nytta av 3D acceleringen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Trevliga funktioner, men det är ju inget som kräver/drar nytta av 3D acceleringen.

Nej, det är sant.

Permalänk
Medlem

Detta ser mycket lovande ut blir dock till att strippa det på allt onödigt tjafs som finns sen när det är dags att instalera på riktigt. Diggar skarpt att MS värkar ha tagit kritiken de fått om vista på allvar.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Vad kul att det är reklam för Vista direkt under den här artikeln...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Typiskt, var så jäkla nöjd med i princip allt men så funkar inte clonemode från dator till tv med Atis drivrutiner, inte heller windows 7 beta drivers fixar detta problem

Tillbaks till Vista igen ett tag verkar det som

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Vista var underbart, och ett operativsystem som by6gger på vista kan bara bli bättre
Tycker synd om alla som saknar prestanda eller är för snåla/trångsynta för att uppgradera från xp. Snart ska de väl börja skryta om hur laggfria alla spel på amiga är också? ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Detta ser mycket lovande ut blir dock till att strippa det på allt onödigt tjafs som finns sen när det är dags att instalera på riktigt. Diggar skarpt att MS värkar ha tagit kritiken de fått om vista på allvar.

Du behöver inte strippa det, det är redan gjort, min installation går ibland på 700mb och det inklusive antivirus och allt annat som står på i bakgrunden, om något skulle strippas så är det firefox som drar över 200mb ibland!

Min Cpu ligger på under 5% vid idle ofta 0-1% så Windows är optimerat och har ett litet fotavtryck med tanke på alla servecar som arbetar i bakgrunden men inte märks!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Har läst en del att de jobbat en hel del med minneshanteringen i Firefox till nästa utgåva. De har ju haft problem ett bra tag med minnesläckan. Så jag väntar med spänning och iver att se hur det presterar.
Visserligen har jag ingen brist på ram-minne, men det ska ändå inte ta så mycket som det gör i nuläget

Installerade Windows 7-build 7000 igår, och det första man sett är det som skrivits i recensionen. Återstår att se hur stabilt det är. Hoppas bara att det stödjer det mesta som Vista gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snokenmon
Har läst en del att de jobbat en hel del med minneshanteringen i Firefox till nästa utgåva. De har ju haft problem ett bra tag med minnesläckan. Så jag väntar med spänning och iver att se hur det presterar.
Visserligen har jag ingen brist på ram-minne, men det ska ändå inte ta så mycket som det gör i nuläget

Installerade Windows 7-build 7000 igår, och det första man sett är det som skrivits i recensionen. Återstår att se hur stabilt det är. Hoppas bara att det stödjer det mesta som Vista gör.

Ja man tycker det borde fixas, fortfarande i version 3 så är det problem... synd. Jag uppskattar att Windows 7 inte behöver startas om så ofta, jag har lång uptime utan problem.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla verkar tycka W7 är det bästa sedan färdigskivat bröd

Vad fattas/vad är fel?

Fortfarande inget WinFS...
(var inte detta en major feature för Vista från början?)

Nu har vi ÄNTLIGEN tre stycken programmappar! 'Program Files' för 64-bitars apps, 'Program Files(x86)' för 32-bitars och 'ProgramData' för apps skrivna till W7...

Massa skit på skrivbordet när man startar första gången.. Känns som en av de där färdiginstallerade burkarna från OnOff / Elgiganten / Siba. Det första man måste göra är att rensa bort en massa skit.. *suck*

Kan inte komma ifrån känslan av att W7 är ett "skinnat" Vista bara..
Så jag antar att W7 NÄSTAN är vad Vista skulle varit från början..
Time will tell.

*gnälla gnälla* ;-P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abe1977
Värst vad alla verkar tycka W7 är det bästa sedan färdigskivat bröd

Vad fattas/vad är fel?

Fortfarande inget WinFS...
(var inte detta en major feature för Vista från början?)

Nu har vi ÄNTLIGEN tre stycken programmappar! 'Program Files' för 64-bitars apps, 'Program Files(x86)' för 32-bitars och 'ProgramData' för apps skrivna till W7...

Massa skit på skrivbordet när man startar första gången.. Känns som en av de där färdiginstallerade burkarna från OnOff / Elgiganten / Siba. Det första man måste göra är att rensa bort en massa skit.. *suck*

Kan inte komma ifrån känslan av att W7 är ett "skinnat" Vista bara..
Så jag antar att W7 NÄSTAN är vad Vista skulle varit från början..
Time will tell.

*gnälla gnälla* ;-P

3 mappar på x64, men du ser bara program files och program files (x86) (programdata är dold), och program files (x86) finns bara på 64bittars, samma som på Vista 64 och säkert XP 64 också (ej testat den). Det är klart man måste separera på 64 o 32 bit apps.

O vadå, skit på skrivbordet? Enda jag hade på desktop efter install var
1. Sopkorgen (kanske detta du syftar på med ordet "skit")
2. Beta rapporteringsprogramet, nått som bara finns pga det är beta.

O va jobbigt o rensa bort från skrivbordet, markera alla, tryck del och enter. Poof! Men du måste haft nån skum version när du hade mer än 2 ikoner.

WinFS var bara hypotetiskt, NTFS är faktiskt lite av vad WinFS skulle vara. Läs på om filsystemet först och var snarare ett misstag att det ens nämndes.

sluta sprid FUD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo

sluta sprid FUD.

Sorry, det var inte meningen att sjunka till gängse IDG.se / Swec nivå.

Permalänk
Medlem

Det man ville sett är skillnaden på prestandasiffror mellan den tidigare versionen och denna som ni testat för att se om det skett några förbättringar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hur pass väl trivs äldre mediaprogram som Sony Vegas 6, Combustion 4, Scenarist, 3ds max och dess plugins i Windows 7 64-bit?

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Avstängd

Windows 7?
Tack, men nej tack.

Windows 7 - sucks less than Vista.

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna ha samma prestanda i windows 7 som jag har i xp pro sp3 32-bit? med upplösningen 1280x1024?
Jag kommer att ha en dator med dessa delar:
http://i39.tinypic.com/xc62b8.jpg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Win 7 64 beta funka primo med senaste vista 64 drivrutiner och med gaming. Ingen stora skillnad. Det känns gediget. Har testat Far Cry 2 och Crysis i DX10 utan problem. UAC deaktiverade

kört 64bit beta sedan det släpptes och det har funkat riktigt bra.
skönt med 6gb ram också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Kommer jag kunna ha samma prestanda i windows 7 som jag har i xp pro sp3 32-bit? med upplösningen 1280x1024?
Jag kommer att ha en dator med dessa delar:
http://i39.tinypic.com/xc62b8.jpg

Beror på, gamla spel troligen inte men nyare spel bör det ge samma resultat eller bättre med windows 7.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
kört 64bit beta sedan det släpptes och det har funkat riktigt bra.
skönt med 6gb ram också.

Beror på, gamla spel troligen inte men nyare spel bör det ge samma resultat eller bättre med windows 7.

Jag menade inte spel, jag menade starta program och sånt