Permalänk
Melding Plague

Memtest86 3.5 ute nu

Det anrika felsökningsprogrammet Memtest86 är nu uppe i version 3.5.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att saker går framåt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

bra att detta program underhålls och utveklas vidäre!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

Känns som det var ett tag sedan de uppdaterade det som sagt
Förövrigt var det 'gamla' stabilt och fungerade till det mesta men när tekniken går frammåt måste som sagt programet hänga med det med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns som det var ett tag sedan de uppdaterade det som sagt
Förövrigt var det 'gamla' stabilt och fungerade till det mesta men när tekniken går frammåt måste som sagt programet hänga med det med.

Uppdateringar av detta kommer lite då och då. Frågan man borde ställa sig är om man ska använda MT86 eller MT86+ som båda uppdateras lite då och då och ingen verkar längre ha koll på skillnaderna mellan...

Permalänk
Medlem

Folk verkar tycka det är bra att det utvecklas vidare, men gör det inte sitt jobb? Vad ska det göra mer än att kolla minnet? Tycker det är bra som det är.

Visa signatur

g++

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Folk verkar tycka det är bra att det utvecklas vidare, men gör det inte sitt jobb? Vad ska det göra mer än att kolla minnet? Tycker det är bra som det är.

Bra att det får stöd för nya kretsar och så.. Kan identifiera L3-cache t.ex., det var gamla versionen inget vidare på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Jag har ju memtest 2.x nåt, hoppar de inte lite väl högt mellan versionerna?
Annars najs, gillar spartanska program.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag har ju memtest 2.x nåt, hoppar de inte lite väl högt mellan versionerna?

Jag tror du blandar ihop program, och snälla använd hela namnet.

Memtest86 blev version 3.0 2002. Eftersom de dock strax efteråt började lagga efter med uppdateringar vad det gällde identifiering av nya processorer och chipset tog några tillhörande en hårdvarutestningssida och gjorde en fork, döpte den till Memtest86+ vilken för närvarande är på version 2.11.
Dessutom finns det en till minnestestare vid namn "Memtester" som om jag inte minns fel också började som en fork till memtest86, men som nu är uppe på version 4.
Så om du blandar ihop dessa program så är det fullt förståligt att det verkar vara höga versionshopp. Annars är ditt program över 6 år gammalt och borde uppdateras.
För övrigt finns "memtest" också, vilken är en rutin i linuxkärnan som också kan användas för att testa minnet på liknande sätt som memtest86, och eftersom linuxkärnan är just nu på version 2.6.xx kanske du menar den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Folk verkar tycka det är bra att det utvecklas vidare, men gör det inte sitt jobb? Vad ska det göra mer än att kolla minnet? Tycker det är bra som det är.

<sarkasm>För windows98 är snabbt och fint och allting är frid och fröjd</sarkasm>

För att återgå till allvar: hårdvara utvecklas. Saker som blivit mycket vanligare är till exempel 64-bitars platformen, nya chips, nya processorer, nya bussar. Och nya minnesstorlekar.
Och därför krävs också nya metoder för att effektivare testa allt minne i datorn. Eller ens starta den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Jag tror du blandar ihop program, och snälla använd hela namnet.

Memtest86 blev version 3.0 2002. Eftersom de dock strax efteråt började lagga efter med uppdateringar vad det gällde identifiering av nya processorer och chipset tog några tillhörande en hårdvarutestningssida och gjorde en fork, döpte den till Memtest86+ vilken för närvarande är på version 2.11.
Dessutom finns det en till minnestestare vid namn "Memtester" som om jag inte minns fel också började som en fork till memtest86, men som nu är uppe på version 4.
Så om du blandar ihop dessa program så är det fullt förståligt att det verkar vara höga versionshopp. Annars är ditt program över 6 år gammalt och borde uppdateras.
För övrigt finns "memtest" också, vilken är en rutin i linuxkärnan som också kan användas för att testa minnet på liknande sätt som memtest86, och eftersom linuxkärnan är just nu på version 2.6.xx kanske du menar den?

Nej jag blandade ihop dem.
Vilket är bäst förresten?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Nej jag blandade ihop dem.
Vilket är bäst förresten?

Har mest bara koll på memtest86/memtest86+ och det verkar som om de flesta saker från memtest86+ har hittat sin väg tillbaka in i memtest86 efter att de började uppdatera igen.
Memtester har jag ingen vidare koll på, och "memtest" i linuxkärnan är så vitt jag vet just nu så basic att det om man kan är lika gott att köra memtest86 istället.

Permalänk
Medlem

v3.5 hänger sig efter 4 sekunder på ett Gigabyte EP35-DS3 med en Intel Core 2 Duo E8200 och 4 x 2GB OCZ Reaper HPC DDR2 PC8500/1066MHz. v3.4 funkar utan problem, någon som har stött på något liknande?