Minnespriserna skjuter i höjden

Permalänk
Melding Plague

Minnespriserna skjuter i höjden

Qimondas konkurs orsakar turbulens på marknaden för datorminnen. Priserna har ökat med så mycket som en fjärdedel på bara några dagar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ajfan.. och jag som tänkt köpa nytt DDR3-system om någon månad.. kanske är lika bra att beställa minnena nu på en gång istället.. Bah...

Permalänk
Medlem

You snooze you lose, äntligen nu har jag gjort ett bra köp iallafall på den fronten!

Men det kommer bara vara en tidfråga så kommer det vara ännu lägre åter igen.

Permalänk
Medlem

Har tänkt uppgradera datorn när lönen kommer. Får hoppas att minnena inte går upp allt för mycket innan dess.

Permalänk
Avstängd

tur att man klarar sig bra på 2gb ibåda burkarna

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Surt, men som tur är så kommer jag nog att kalara med med 4GB. Surast måste det ju vara för alla som tänkt att köpa Core i7, DDR3 minnen var ju inte ens billiga till att börja med...
Bara det inte blir som förut så att man får punga ut 1k per GB...

Permalänk
Medlem

Det är ju aldrig positivt för konsumenterna när ett företag går omkull... Synd för de som planerar att uppgradera, men en ökning med 26% på DDR2-minnen är ju inte katastrofal, minnena är fortfarande billiga som bara den.

Jag hade iaf tur Lyckades lägga beslag på 2x1GB för 260 kr för någon vecka sen eller två

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overcow
Surt, men som tur är så kommer jag nog att kalara med med 4GB. Surast måste det ju vara för alla som tänkt att köpa Core i7, DDR3 minnen var ju inte ens billiga till att börja med...
Bara det inte blir som förut så att man får punga ut 1k per GB...

3x1 ddr3 1333mhz är under tusenlappen än, lite billigare än bra ddr2 minnen när core2 kom.

Permalänk
Medlem

det är kanske dags att få panik och införskaffa 2x2gigs minnen... nu får jag ta mig en funderare...

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

DDR2 är ju skitbilligt även efter en prishöjning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
det är kanske dags att få panik och införskaffa 2x2gigs minnen... nu får jag ta mig en funderare...

Men nu har ju priset redan gått upp. Det är inget att fundera på det är bara att skita i att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
3x1 ddr3 1333mhz är under tusenlappen än, lite billigare än bra ddr2 minnen när core2 kom.

LITE? När jag köpte minne så kostade 2GB knappt 2500kr! Det var när Core2Duo var ny, jag köpte den samma dag den kom ut i sverige, en E6400. Jag tror det var en topp på minnespriserna då, tyvärr....

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra att priserna går upp igen.

Tack till Microsoft att de gjorde Vista så jävla minneshungrigt och resurskrävande och att de gjorde Vista så kasst så att ingen ville ha det. Detta gjorde att minnestillverkarna massproducerade minnen eftersom Vista var så hungrigt, men ingen ville ha Vista, så RAM minnen blev väldigt billigt. Så jag kunde fylla min Linuxburk med massa minnen till bra pris.

Synd att det verkar ha slimmat Windows 7. Jag hoppas att nästa OS efter Windows 7 drar 32 gb RAM, så att minnestillverkarna massproducerar igen, men att det suger och ingen vill ha det, så att priserna blir så här låga igen.

Jag tycker det är skönt med bra priser minnen, det förtjänar vi, efter att minnestillverkarna gått med i en kartell monopol och prisfixat, så de lurat oss på pengar. Jag har inte glömt Samsung, Hynix Semiconductor, Infineon och Micron Technology. De tjänade grovt på deras bedrägeri.

De får väl börja sälja fler datorer med 8 gb RAM. 2gb är passé.

Permalänk
Medlem

Dyra minnen? Skämt eller? Köpte 4 gig ddr2 corsair för 600 kr. Typ gratis ju... Lätt mitt bästa datorrelaterade köp på mycket länge. Bara hoppas att priserna stiger raskt nu så känner jag mig ännu mer nöjd

Permalänk
Medlem

Ligger ju fortfarande på 500 ju ._.
Eller är det prisjakt som är lite efter

Permalänk
Medlem

Då kanske man hade lite tur för en gångs skull. Slog till på 2st 4GB-kit för under 500 spänn styck för ett par veckor sedan.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk

Det tar såklart ett ett tag innan de nya priserna "når ut" överallt.

Visa signatur
Permalänk

Även om quimonda ansökt om konkurs så försvinner de ju inte, produktionen blir lidande ett tag men sen...

Permalänk
Medlem

Fan betalade 1000kr för 2x1GB i slutet av 2007 och de klagar på att det är dyrt nu

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fan betalade 1000kr för 2x1GB i slutet av 2007 och de klagar på att det är dyrt nu

Och även då sa de precis som nu att panik köp nu för priset kommer att gå upp. Gissa vad som hände. Priset gick ned istället. Hur mycket panik nyheter har vi haft egentligen.

Permalänk

'r v'l inget ovanligt att priserna går upp och ner som sagt. Det är så marknaden ser ut. folk köper på sig och mättar marknaden sen så finns det et överflöd och då blir de billigare ett tag och sedan skjuter i höjden då företag kursar. och så börjar det om igen. marknaden vill ha minnen och priserna är dyra i början och faller sedan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
LITE? När jag köpte minne så kostade 2GB knappt 2500kr! Det var när Core2Duo var ny, jag köpte den samma dag den kom ut i sverige, en E6400. Jag tror det var en topp på minnespriserna då, tyvärr....

Fick hosta upp lite mindre än 2000kr för 2gig pc6400 cl5 jaja det var lite sämre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För en gångs skull kanske man handlade i rättan tid då. 8 GB för 750 pengar.

Visa signatur

1. Asus P5QL Pro | Intel Q8200 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 8 GB | 750 GB HDD | GeForce 8800GTS 320 MB | Vista x64
2. Abit IP35 Pro | Intel E5200 @ 3.0 GHz | Corsair TWIN2X 667 MHz 4 GB | 250 GB HDD | GeForce 9800GT 512 MB | XP Pro x86
3. Gigabyte GA-G33M-S2H | Intel E6750 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 4 GB | 320 GB HDD | GeForce 6200 | Vista x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det var ju inte så länge sedan man pröjsa 2kr/MB, jajjamen du läste rätt, jag tar det igen, 2kr/MB inte GB!!

2004?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag pröjsade inte många hundra för 4GB OCZ 800MHZ DDR2 vintern 07 så jag bryr mig inte

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa lite mer minne inför flytten till windows 7 (12 gig till) men ska priserna gå upp blir det dyrt med kvalitetsminnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Tänkte skaffa lite mer minne inför flytten till windows 7 (12 gig till) men ska priserna gå upp blir det dyrt med kvalitetsminnen

Om kvalitetsminnen är med heatspreeders och flashiga namn, så ja, om det är minnena med de bästa chippen, nej!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.