Två nya specialdesignade Radeon HD 4870 från MSI

Permalänk
Melding Plague

Två nya specialdesignade Radeon HD 4870 från MSI

AMD:s grafikkort i Radeon HD 4800-serien hör till de riktiga storsäljarna. Nu rider MSI på vågen genom att lansera två nya modeller med specialdesignade kylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den verkar bli dyr? Kanske inte. Kylaren ser ganska bra ut, förhoppningsvis ger den bra temps, och då kanske den är värd:P

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag fick fan ner min ca 20 grader med passiv kylning ^^

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Du har 4850 enligt din signatur.

Jamen det här ser bra ut tycker jag. Förstår faktiskt inte varför de inte konstruerar sådana här bra kylare som referensdesign.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Jamen det här ser bra ut tycker jag. Förstår faktiskt inte varför de inte konstruerar sådana här bra kylare som referensdesign.

Det är troligen en kostnadsfråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Förstår faktiskt inte varför de inte konstruerar sådana här bra kylare som referensdesign.

Antagligen för att aftermarket-herrarna skulle skicka maffian på dem då
Ärligt talat är det nog som Keso föreslog en kostnadsfråga, men man kan ju undra hur man kan misslyckas så fatalt som de gjorde med 4850's kylare... Värdelös är ju bara förnamnet på en aktiv kylning som inte klarar att hålla sig under 70C i idle..
Tillbaka till korten så skulle det va intressant att se tester på vad kylaren ger för temps vs. original och några andra aftermarketkylare, så himla trist att bara ha tillverkarnas fantasisiffror att gå efter.. Litar inte ens på Arctic Cooling när det gäller tester gjorda "in-house"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Hmm.. jag fick fan ner min ca 20 grader med passiv kylning ^^

Vi säger väl så.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Avstängd

Varför skulle någon vilja köpa 4870 nu/snart när 4970 kommer snart?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Vi säger väl så.

Jag tror definitivt på honom då jag gjorde likadant med mitt Gigabyte GeForce 8800GTS 512. Efter jag hängde på en Accelero S1 fick jag idle temperaturer på cirka 50 grader och load aldrig över 65.

Detta är utan Turbo kitet som jag också har! Men det är lite för högljutt för min smak. Så nu kör jag med passiv kylning.

Jag ska visserligen tillägga att jag har en Noctua ganska nära grafikkortet, bakom vid hårddiskburen, så termen passiv kanske är relativ. Intressant är dock att jag kör den lågvarviga modellen, snurrar i 800rpm som högst - ljudlös i princip.

Med originalkylaren idlade kortet på mellan 70-80 grader och load kunde lätt komma över 90 grader.

Otrolig skillnad, och den kylaren är det bästa köp inom datortillbehör jag någonsin gjort!

PS. Dessa siffror är, på heder och samvete, sanna.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Jo det var en 4850 menar jag, inte 4870 =/ .. den låg på ca 75c idle och efter Accelero S1 ligger den på ca 55c idle .. Blev otroligt nöjd! Trodde aldrig passiv kylning kunde göra så mycket :)! Svalare, knäpptyst och fri från vibrationer, kan det bli bättre?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

2800 rpm kan inte vara så tyst på den där kylaren. Eller så kan det vara en temperaturstyrd fläkt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Vi säger väl så.

Använde aldrig originalkylaren på min HD4850, men med ett passivt Acc S1 är det omöjligt (för mig) att komma över 65C.

Permalänk

Blir bara värre i djunglen nu när amn även kan välja vilken kylare man vill ha till sitt grafikkort.. Suck.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande sitter med VGA, varför inte 2st DVI-uttag och 1st HDMI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Att folk fortfarande sitter med VGA, varför inte 2st DVI-uttag och 1st HDMI?

Många skärmar säljs fortfarande med endast VGA-anslutning. Speciellt i de lägre prisklasserna <2000kr. Tog faktiskt ett tag för mig att hitta en skärm med DVI eller HDMI när jag skulle köpa ny skärm vid årsskiftet. På elgiganten, netonnet, siba, onoff, expert m.fl. var det oftast bara VGA på skärmarna jag tittade på.

ontopic: Dock finns det ju DVI-VGA adaptrar man kan använda så VGA-anslutningen är i stort sett onödig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Många skärmar säljs fortfarande med endast VGA-anslutning. Speciellt i de lägre prisklasserna <2000kr. Tog faktiskt ett tag för mig att hitta en skärm med DVI eller HDMI när jag skulle köpa ny skärm vid årsskiftet. På elgiganten, netonnet, siba, onoff, expert m.fl. var det oftast bara VGA på skärmarna jag tittade på.

ontopic: Dock finns det ju DVI-VGA adaptrar man kan använda så VGA-anslutningen är i stort sett onödig.

Köpte en skärm för ca. 1½ år sen för runt 2000kr som har både DVI och VGA samt 5ms i responstid, 19" med 1440x900 i native-upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Blir bara värre i djunglen nu när amn även kan välja vilken kylare man vill ha till sitt grafikkort.. Suck.

Ja, valfrihet är ju inget bra... eller?

Du kan fortfarande köra Stockkylning om du vill det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Många skärmar säljs fortfarande med endast VGA-anslutning. Speciellt i de lägre prisklasserna <2000kr. Tog faktiskt ett tag för mig att hitta en skärm med DVI eller HDMI när jag skulle köpa ny skärm vid årsskiftet. På elgiganten, netonnet, siba, onoff, expert m.fl. var det oftast bara VGA på skärmarna jag tittade på.

ontopic: Dock finns det ju DVI-VGA adaptrar man kan använda så VGA-anslutningen är i stort sett onödig.

Sluta köp skärmar på dessa ställen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Blir bara värre i djunglen nu när amn även kan välja vilken kylare man vill ha till sitt grafikkort.. Suck.

lätt, köp biligaste med referenskylaren, släng kylaren och montera en scythe musashi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Sluta köp skärmar på dessa ställen..

Alla "ställen" säljer skärmar med VGA-anslutning. Jag skulle våga påstå att majoriteten av alla skärmar som säljs enbart har VGA-anslutningar, då i princip alla skärmar som är lite billigare enbart har dessa. Entusiaster finns det inte många av, och det är bara såna som köper de lite dyrare skärmarna med DVI- eller HDMI-anslutningar.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

ontopic: Dock finns det ju DVI-VGA adaptrar man kan använda så VGA-anslutningen är i stort sett onödig.

Precis. Ska man göra eftermarknadskort kan man lika gärna ha dubbla DVI och sen slänga med en liten dvi->vga-adapter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|