Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inlägget du svarade på tog upp problemet över hur man ska bestämma vilka webbläsare MS måste inkludera. Och du svarar med att det är enkelt, det är bara att välja när man installerar

Om opera nu skulle komma med i framtida versioner av windows, tro knappast att firefox vill lämnas utanför. Och chrome, safari är stora nog att skrika till sig en plats också. Men alla andra webbläsare då? Vilka ska följa med?

De som inte får följa med blir ju om något orättvist behandlade mot de som får följa med...

... lägg till alla eftersom de är gratis webbläsare allihopa...

De som använt sig av en NWZ version av windows vet hur det ser ut då man isntallerar det och de förstår det med.

då man installerar windows kommer valet för brandväggen fram det första som händer innan man loggat in på datorn för första gången.
Samma sak kan de göra med webbläsarna, då man loggar in förförsta gången så kan man väll ha ett val om vilken läsare man ska ha som standard.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
... lägg till alla eftersom de är gratis webbläsare allihopa...

De som använt sig av en NWZ version av windows vet hur det ser ut då man isntallerar det och de förstår det med.

då man installerar windows kommer valet för brandväggen fram det första som händer innan man loggat in på datorn för första gången.
Samma sak kan de göra med webbläsarna, då man loggar in förförsta gången så kan man väll ha ett val om vilken läsare man ska ha som standard.

Om jag kodar en egen browser kan jag då kräva att microsoft tar med den i sin nästa release? Det finns *många* webbläsare, ska microsoft då garantera att de fungerar som de ska också? Det hela känns verkligen fånigt, firefox har väl lyckats fånga andelar utan sånt här tjafs? Att Opera inte har fått andelar beror antagligen på någonting annat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Nya krav från EU kan innebära att Microsoft måste skicka med flera webbläsare tillsammans med Windows.

Läs nyheten

Eftersom att användarna är så pass inkompetenta?

Jag menar... HUR svårt är det att ladda hem och installera en annan webläsare ifall man nu inte kan stå ut med Internet Explorer? O.o

Men däremot så skulle jag inte säga något ifall de föreslog att Microsoft skulle inkludera ett bra antivirusskydd, eftersom det är något av ett krav att ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
... lägg till alla eftersom de är gratis webbläsare allihopa...

Så vem som helst ska få lägga till en browser i windows? Schysst, snacka om att det kommer missbrukas. Lär väl komma en hög DVDs med varje windowsversion för webbläsare innehållande vars syften enbart är adware eller spyware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
De som använt sig av en NWZ version av windows vet hur det ser ut då man isntallerar det och de förstår det med.

då man installerar windows kommer valet för brandväggen fram det första som händer innan man loggat in på datorn för första gången.
Samma sak kan de göra med webbläsarna, då man loggar in förförsta gången så kan man väll ha ett val om vilken läsare man ska ha som standard.

Och så var det det här med relevanta inlägg

Permalänk

Att ni måste ge ner på en så barnslig nivå... men sen igen det är ett forum...
Tur man bara vistas här några få gånger i veckan för att se vad som skrivs står inte ut med sånna här trådar då folk inte har annat för sig än att beté sig som en samling 4chan'are...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
IE måste väll installeras oavsett? Alla MS applikationer använder ju just IE för att komma ut på nätet, Windows Update, Messenger, med flera..

Tveksamt om IE går att ta bort helt, dock är det säkert möjligt att integrera ett val av standardwebbläsare under installationen.

Och hur blir det med support? Om Firefox väljs som standardval, ska MS då ge support för den om något krånglar?

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Det var väl inget bra exempel då tjänsterna egentligen kan använda sig av vilken webbläsare som helst.
Den senaste versionen av MSN Messenger använder sig numera av standardwebbläsaren.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det var väl inget bra exempel då tjänsterna egentligen kan använda sig av vilken webbläsare som helst.
Den senaste versionen av MSN Messenger använder sig numera av standardwebbläsaren.

Jag skulle tippa på att du kan integrera mot IE mycket mer effektivt än mot t.ex. Firefox. Det handlar om mer än att få upp en fönster där man kan skriva in en adress.
Ska Opera, Firefox och Safari alla skriva om läsarna så de klarar att integreras i operativsystemet eller ska användarna ta smällen med att inga applikationer kan integrera html-rendering på ett smidigt sätt.

Jag tror folk är rätt så ignoranta för vad IE faktiskt gör för Windows och alla de program som finns för det.

Det finns väl ca 20 webbläsare som är något så när kompletta. Ska alla 20 få vara med eller är det bara vissa utvalda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Att ni måste ge ner på en så barnslig nivå... men sen igen det är ett forum...
Tur man bara vistas här några få gånger i veckan för att se vad som skrivs står inte ut med sånna här trådar då folk inte har annat för sig än att beté sig som en samling 4chan'are...

Jag är ledsen, men när du kommer med sådana inlägg kan du inte förvänta dig mycket. Förklara dig bättre isåfall.

Du får det att låta som om valmöjligheter i en installation är någon banbrytande och du har ännu inte kommenterat frågeställningen på ett vettigt sätt. Eller är du seriös när du skriver "... lägg till alla eftersom de är gratis webbläsare allihopa..." ? Utveckla gärna isåfall...

Hur har du tänkt att det ska fungera i praktiken? Sett det ur MS synvinkel? Skicka med 3epartsprogram bara sådär? Det var ju det som var ursprungsfrågan och meningen ovan är det enda du kommigt med. Ser du inte ens kritiken som befogad?

Det känns inte som du läser inläggen särskilt noggrannt.

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar Firefox för sina effektiva funtioner att radera känslig data (kalla mig paranoid) och dess övriga funktionalitet, anpassningsmöjlighet samt lättanvändhet. Dock gillar jag även Opera's startsida med miniatyrerna, fast den tenderar att vara för klumpig med massor av onödiga funktioner och dessutom så stöds den inte av min bank.

Sämst av alla tycker jag Chrome är. Främst för att den totalt saknar funktioner och anpassningsmöjligheter.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Kom tillbaka då du använt dig av en NWZ release av Windows där man får välja vilken programvara som ska installeras till Windows.

Ingen av er får komma tillbaka om ni inte slutar diskutera piratkopior.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Så länge det är en snabb installation med alla val innan installationen så är det lugnt. Vilket ägg var det som kom på att installationen ska pausas i mitten så man ska välja tidszon?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Detta är en väldigt svår nöt att knäcka. Att IE suger som webbläsare och att Firefox är bättre är givetvis helt irrelevant. Microsoft har väl all rätt i världen att skapa produkter som suger.

Att inte leverera med en webbrowser när en av de saker användare gör är att surfa på internet vore tämligen värdelöst. Att inkludera val för X antal andra webbläsare är en helt befängd idé - vem ska då styra vilka webbläsare som följer med och hur är det rättvist mot alla som inte får följa med? Och varför i ... skulle man vilja att folk använder konkurrerande mjukvara eller ens kunna kräva detta? Klart man ska få nyttja att man är marknadsledande inom ett område. Vilket företag gör inte det?

Att IE dock är så tight integererat så att det krävs för att köra vissa saker - här blir det givetvis ett problem, men dessa "krav" är ganska försumbara och jag ser det inte som något som befäster IE direkt. IE är ju ändå MEST en webbläsare.

Ska MS vid istallationen av sitt OS behöva ha en fråga om man vill installera ett annat OS också och dessutom inkludera det OS:et? Vem ska bestämma vilka OS som ska följa med? Ska någon annan sitta och bestämma vad som är bäst för alla? Blir ju raka motsatsen till konkurrens.

Att IE tappar marknadsandelar ser ju inte MS som en bra sak heller så visst finns det nyttig konkurrens där. Det finns en anledning till att IE8 kommer och säkerligen även IE9. Det finns även en god anledning att många kör IE och det är faktiskt för att konkurrenterna inte är sådär överdrivet överlägsna när det kommer till det som vanliga svenssons använder (alltså inte alla bra extrafunktioner).

Man kan läsa aftonbladet.se utmärkt med IE6 också även om webbläsaren rent tekniskt suger.

När det slutar vara så kommer givetvis folk byta webbläsare. I dagsläget är datorkunskapen oerhört mycket bättre än vad den t.ex. var för 10 år sedan, detta gäller även äldre människor (t.ex. min pappa på 54 år som klarar av saker som att koppla datorn till TV:n, installera program och förstå att inte allt i Windows är bäst helt automatiskt och detta utan att be mig göra allting.... tack och lov...).

Ang. personen som kallar sig webbdesigner och säger att man inte behöver göra särskilt mycket för att få saker att fungera väl i IE6 också. Ja du, detta är ju en sanning med modifikation. Beror verkligen helt på vad det är man faktiskt skapar och vilka krav som ställs. Att skapa enklare layouter där man kan tumma lite på användarvänlighet (tänk saker som :hover och :focus) är en sak, men om du ska upp några snäpp i komplexitet blir det faktiskt lite av ett annat "game". Typ tunga webbapplikationer osv.

Puss & kram ff.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

kan ju säga så här till opera bygg bättre webbläsare för tusan å sluta och klanka ner på microsoft.För det är väl inte deras fel att eran webbläsare går som den gör!!.Titta på firefox den har ju tajme fan tagit in sig i oset men inte opera hur kommer det sig då??? Opera skit eller??

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem

Firefox för att adblock, firebug och lite andra addons finns.

Safari för hastighet, safari är faktiskt lika snabbt som chrome, och mkt snyggare och kommer med de vanligaste bokmärkerna/snabblänkar från installation.

Safari är grymt bra! Prova den!

Permalänk
Medlem

Så utomordentligt löjligt. Visserligen vore det trevligt att kunna ta bort internet explorer helt och hållet om man skulle vilja det (inte för att jag förstår hur det skulle gå till med tanke på att det verkar vara samma program som windows explorer), men att tvinga Microsoft att presentera sina konkurrenters produkter... vilket slöseri med tid.

Ska de tvinga MS att ta bort ljudinspelaren och notepad också?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Visst det är fler som kör FF i dagsläget.
Men det är ju långt i från den stabilaste webläsaren.
Alla webbläsare har ju någon form av problem.
IE funkar dock på 99% av alla sidor till 100 % och det är IEs stora fördel. Men tyvärr är den seg och inte alls särskilt stabil när man börjar hålla på med flera processer samtidigt. FF är bättre men den är inte heller en hejare då antal fönster kommer över 20. Då kraschar den konstant. Jag skickade en fråga till utvecklarna bakom firefox och frågade när de ska infoga text to sign kommandot i FF egentligen. Fick ett svar tillbaka att använda IE på de sidorna. Vad är det för spydigt svar? Vill de inte ha fler användare?
Ett exempel på ett ställe där text to sign används är försäkringskassans sida om du har personal via Nordea och ska underteckna ett inskick digitalt.
Samma skit på vissa ställen hos skatteverket.
Sen är det även problem med IE på dessa sidor. Allra helst när det är belastning på dessa. Då krashar läsaren konstant känns det som.
Opera är nog den stabilaste läsaren men eftersom många inte väljer att stödja den fullt ut så är den inget fullvärdigt alternativ.
Google Chrome är på g men den är tyvärr i sin första utvecklingsfas och den kan bli något i framtiden men den har samma problem som opera. För få användare.
Safari har jag testat för lite för att kunna uttala mig om.
Sen alla dessa plugins till höger och vänster som man måste ha. Standard vad är det? Helst skulle ju allt som flashspelare och adobe med mera som används i hög utsträckning vara en del av webbläsaren istället för att jobba som plugins. För plugins gör bara din webbläsare mer instabil.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det allra lämpligaste microsoft borde göra är att ha en process vid installationen där man väljer vilken webbläsare man vill ha och för att det inte ska bli förvirrande för en novis så kan microsoft märka IE som valet för den okunnige. Sen när man valt sin webbläsare så laddas den senaste versionen av den ner och man kan börja surfa med sin favorit webbläsare.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Windows kommer alltid ha IE eftersom mycket i gränsnittet utnyttjar det idag. Att tvinga med en alternativ webbläsare/mediaspelare är bara rent trams tycker jag.

Själv kör jag FF, tycker den är överlägsen IE på många sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Jag tycker det är fel att Microsoft har en sådan dominans som dom har när det gäller spel och applikationer som enbart fungerar på just Windows system... men något jag aldrig kommer fatta är just detta tjaffs om att dom inte ska få ha program som är en del utav operativsystemet installerat som standard -_-

Jag kan försöka förklara varför det är så viktigt. De flesta användare som inte är så duktiga på datorer använder just de program som följer med Windows. Och företag sätter upp sin miljö så den fungerar med Internet Explorer eftersom den är med i Windows. Du kan ju tänka dig vilken marknadsandel Microsoft får direkt bara för att den browsern finns med i Windows.

Att IE har 70% av marknaden beror ju inte på att det är en bra browser, det beror på att den hänger med i Windows. På en fri marknad så är det den bästa produkten som användarna väljer, och då skulle ingen välja Internet Exploder. Det är ett ganska stort problem att det inte är den bästa webbläsaren som har störst marknadsandel, eftersom WWW är så otroligt stort och dominerande idag. Vi kan inte ens tänka oss ett Internet utan webben längre. Folk vet knappt om att det existerade före webben ens.

Så om Microsoft inte fick använda sin dominerande ställning med Windows som en hävstång för sin produkt Internet Explorer så skulle den ligga väldigt dåligt till på marknaden. Nu gör den inte det tyvärr.

Det är samma anledning som Chrome nu lämnar beta-stadiet. Google vill ha ut Chrome förinstallerad på datorer så snabbt som möjligt. De inser hur viktigt det är just på grund av dessa orsaker.

Permalänk
Medlem

Visst har IE ett försprång för att den är installerad i windows. Men de flesta vill ha IE...

IE var klart den bästa webbläsaren förr, sen gjorde de ingenting med den på ett par år och konkurrensen kom ikapp och förbi. Även om IE inte hade funnits i windows så hade alla varigt vana vid IE och de flesta hade valt IE ändå.

Det faktum att det går så bra för FF är bevis om något för att MS inte dödar konkurrensen bara för att de har IE inbyggt i windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Även om IE inte hade funnits i windows så hade alla varigt vana vid IE och de flesta hade valt IE ändå.

Om IE inte funnits med i Windows så hade folk gjort ett medvetet val baserat på hur bra produkten var. De kanske hade valt IE6 för några år sedan, men nu valt något annat istället. Men eftersom IE hänger med i Windows så tycker folk att "den duger" och orkar inte byta. Alltså skadas konkurrensen. Det är som om någon skulle åka förbi dig med mackor varje morgon som du tycker smakar OK. Du vet att du kan gå utanför dörren och få bättre mackor, men du orkar inte hålla på och krångla.

Och som sagt, för företag är det väldigt bekvämt att veta att samtliga installationer av Windows redan har en webbläsare så de kan bygga applikationer direkt mot den. Här får ju IE en massiv marknadsandel bara för att den hänger med i Windows och det är bekvämt.

Jag vet själv att jag inte orkar lägga in en alternativ webbläsare på jobbet eftersom den funkar och jag inte orkar byta. Dessutom är vissa av mitt företags applikationer kodade för att funka med IE6 så om man inte kör den så får man problem med de applikationerna. Och jag orkar inte byta browser beroende på applikation. Allt funkar med IE6 så jag kör den trots att den är långsam, krashar då och då och är allmänt ful och jobbig. Och det gör alla andra också.

Jag såg någon statistik på det där också. Firefox är mest använd i hemmen medans IE dominerar på företagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copernicus
Om IE inte funnits med i Windows så hade folk gjort ett medvetet val baserat på hur bra produkten var.

Mevetet val? Vi pratar om svenssons här...

Väldigt många som tror att Internet Explorer ÄR internet. De har inte en susning om att det finns olika webbläsare.

I bästa fall så vet de att de har använt internet explorer så de skaffar IE, men i de flesta fallen så behöver de nog hjälp med att skaffa IE eller att informeras om att IE eller (något annat) är ett alternativ.

Jag säger inte att IE inte har en födel, däremot så räcker det uppenbarligen inte med det och det faktum att det går så dåligt för IE trotts sin nyligen enorma dominans visar ju på sund konkurrens.

Permalänk
Medlem

echo där har du en poäng!!! det är samma sak med mac de som köper mac tror att safari är det enda webbläsaren.Det är så köper man ett os tex windows så får man med ie men köper man apple:s mac så får man safari. Sätter man in tex linux ja då brukar ju firefox åka med som webbläsare så de beror på helt användaren. Men som echo sa att de flesta användare är okunniga svensson som bara vill ha en dator för att surfa,spela spel eller skriva med.Men med åren så kommer de säkerligen byta om de har kompisar eller släkt som är bra på datorer.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk

Alltså, Opera har en poäng. Men dom borde väl fan inte kunna kräva något sådant? Det låter ju bara enormt löjligt.

Visa signatur

And another thing... Y/N?