Fem processorkylare till Intel Core i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Det är inte lite heller för det här sammanhanget, en Nexus på 12v avger 22dB@1m som jämförelse.

Förstår inte varför ni envisas med att spela in från 30cm avstånd, och en subjektiv uppfattning sidan om hade varit bra.

Bra test annars:)

Skälet till att avståndet är så kort är förmodligen för att bakgrundsbruset ligger ganska nära fläktens ljudnivå. Att ha 30cm i stället för 1m gör att direktljudet från fläkten blir 10,46 dB starkare, med andra ord blir mätningen mycket mer exakt. Tyvärr är 30cm inte tillräckligt nära för den här mätningen verkar det som, men att gå närmare skulle medföra att hela fläktens areas ljudutstrålning inte mäts likadant.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Testpersonen skriver på sådant sätt att han menar att man ska "trycka" ned kylpastan och en sådan mängd är mer än för mycket.

Tyvär verkar kunskap och förståelse vara rätt låg på SweC. Testpersonen vet tydligen inte varför och hur man applicerar kylpasta.

Om han vetat vad han gjort hade han inte skrivit så och din dryghet kan försvinna någon annanstans.

Att ge korrekt vägledning för någon som inte vet vad som är rätt är långt ifrån "bror duktig".

En fråga till dig är, varför ska man alltid få skit för att ge tips och vägledning?

Självklart vet våra testare hur man applicerar kylpasta och dessutom har den inte en så stor felmaginal som du verkar tro. Det är extremt vanligt och rekommenderat att man applicerar en klick (som ett riskorn) på processorn och låter trycket från kylaren sprida ut detta till ett väldigt tunt och jämnt lager.

Beskriv gärna hur du själv applicerar, så att vi kan ta del av denna information. Du verkar ha missförstått texten och testaren i detta fall, och jag kan gå i god för att detta är gjort på rätt sätt och att våra testare har flera års erfarenhet kring att handskas med komponenter, och i detta fall kylpasta.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Testpersonen skriver på sådant sätt att han menar att man ska "trycka" ned kylpastan och en sådan mängd är mer än för mycket.

Tyvär verkar kunskap och förståelse vara rätt låg på SweC. Testpersonen vet tydligen inte varför och hur man applicerar kylpasta.

Om han vetat vad han gjort hade han inte skrivit så och din dryghet kan försvinna någon annanstans.

Att ge korrekt vägledning för någon som inte vet vad som är rätt är långt ifrån "bror duktig".

En fråga till dig är, varför ska man alltid få skit för att ge tips och vägledning?

Hej invztr,

Vill du veta hur vi applicerar kylpasta och varför vi gör det kan du läsa:

http://www.sweclockers.com/artikel/5989-kylpastor_2007

I övrigt förstod jag inte så mycket av ditt inlägg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Fel, det är smartare att applicera tryck mitt på kylaren/processorn gentemot ute i hörnen. Då du kommer med en så pass ovetenskaplig förklaring så bryr jag mig inte om att förklara varför du har fel, du får helt enkelt kolla upp det.

Prestandan mellan noctuan och thermalright-flänsen är nog inte så stora i slutändan ska du se, oavsett vilken man väljer så blir man nog nöjd.

Men herre gud nu har jag F-N fått nog av alla som ska rätta andra när det självaste inte har en aning om vad det säger! Vi ska vi F-N ta det punkt för punkt!

1. Visst tryck på mitten av kylaren är optimalt men det är ju under förutsättningen att allt annat är optimalt. När kylpastan har satt sig och värmeledningsförmågan är på topp ska den inte röras. Det finns ju en anledning till varför man tar bort och applicerar ny kylpasta när man tagit loss kylaren. Att ha tryck ENDAST i mitten av kylaren utan en anordning som förhindrar att kylaren kan vridas SAMTIDIGT som man har en ojämn bas leder till ett stort problem - Om kylaren rubbas försämras värmeledningsförmågan ganska bra. DETTA ÄR TESTAT...

Tryck i mitten + anordning som hindrar kylaren att rotera = väldig bra men dyrt.

Om vi spånar vidare... TRUE:ns bas är ojämn och forma som en våg ( INTE skål eller "kul"-format" - konkav eller konvex för dem som föredrar de orden).

Tillverkarna har i vissa fall menat att detta är meningen så cpuerna är ojämna men detta anser jag vara sent snack. Jag har pysslat en hel del komponenter, och jag har aldrig stött på några cpuer som är så pass vågformade (dvs ojämnheten se ut som en våg och gäller bara X eller Y axeln beroende på referenspunkt) som vissa TRUE-kylare.

Att andra liknande flänsar har samma typ av problem (även om mindre) där resningen i basen följer heatpipsen pekar ju bara på ett fenomen som uppstår under tillverkningen. Metall böjer sig när det blir varmt resp kalt... hade detta varit en (uttänkt) funktion som ökade kylaren prestanda hade det suttit en stor klisterlapp på lådan med ett ballt namn för att locka kunder, inga funktioner i den här branschen går utan att nämnas...

Men tillbaka till poängen, en bas med den här formen skulle i teorin dra nytta av ett helsilkes tryck på sidorna för att på så sätt pressa basen rak och mot cpun, men som sagt detta är bara i teorin och är inte speciellt praktiskt med tanke på användningsområdet.

2. Nu över till min "ovetenskapliga"-förklaring. Hade det varit tydligare (för dig) om jag gjorde om meningen och skrev något i stil med "...kylaren då kan rotera kring sin egen axeln sett från platsen där tycket appliceras..." eller vad är det fråga om?

3. Jag har koll på båda kylarna, sån koll som man får när man meckat med båda... Så skippa kommentarer som "ska du se" osv för det är ju ganska tydligt att om det det inte är du som ska läxa upp mig. Men nog om detta det är bara slöseri med tid att sitta och dra dessa diskussioner utan man får nog hålla sig till de forum där man faktisk kan ha en vettig diskussion.

Permalänk
Medlem

Sicket gnäll det ska vara ang kylpasta, så länge man applicerar pastan med samma metod så bör testet bli så giltligt som möjligt. Riskorn i mitten är en metod som blir väldigt lik varje gång till skillnad från helpensla på ena ytan och andra liknande metoder.

Om det är en kylare inte skulle tycka om riskorn i mitten -metoden tycker jag att det är upp till tillverkaren att konstruera en kylare som passar den lika bra som de andra märkena.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Då lutar det åt Noctuan, själv är jag inte så känslig för hög ljudnivå men tjejen tycker alla ljud som har sitt ursprung från min dator är irriterande.

Noctuan har ju också ett plus att det är enklare att beställa iom att allt ingår. TRUEn har jag kollat upp och det verkar svårt att hitta en leverantör som säljer både den och 1366 samtidigt. Utan man får beställa från två olika leverantörer. Men jag har inte kollat så noga. Och till TRUEn får man beställa till fläktar separat, vilket leder till extra beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Men herre gud nu har jag F-N fått nog av alla som ska rätta andra när det självaste inte har en aning om vad det säger! Vi ska vi F-N ta det punkt för punkt!

1. Visst tryck på mitten av kylaren är optimalt men det är ju under förutsättningen att allt annat är optimalt. När kylpastan har satt sig och värmeledningsförmågan är på topp ska den inte röras. Det finns ju en anledning till varför man tar bort och applicerar ny kylpasta när man tagit loss kylaren. Att ha tryck ENDAST i mitten av kylaren utan en anordning som förhindrar att kylaren kan vridas SAMTIDIGT som man har en ojämn bas leder till ett stort problem - Om kylaren rubbas försämras värmeledningsförmågan ganska bra. DETTA ÄR TESTAT...

Tryck i mitten + anordning som hindrar kylaren att rotera = väldig bra men dyrt.

Om vi spånar vidare... TRUE:ns bas är ojämn och forma som en våg ( INTE skål eller "kul"-format" - konkav eller konvex för dem som föredrar de orden).

Tillverkarna har i vissa fall menat att detta är meningen så cpuerna är ojämna men detta anser jag vara sent snack. Jag har pysslat en hel del komponenter, och jag har aldrig stött på några cpuer som är så pass vågformade (dvs ojämnheten se ut som en våg och gäller bara X eller Y axeln beroende på referenspunkt) som vissa TRUE-kylare.

Att andra liknande flänsar har samma typ av problem (även om mindre) där resningen i basen följer heatpipsen pekar ju bara på ett fenomen som uppstår under tillverkningen. Metall böjer sig när det blir varmt resp kalt... hade detta varit en (uttänkt) funktion som ökade kylaren prestanda hade det suttit en stor klisterlapp på lådan med ett ballt namn för att locka kunder, inga funktioner i den här branschen går utan att nämnas...

Men tillbaka till poängen, en bas med den här formen skulle i teorin dra nytta av ett helsilkes tryck på sidorna för att på så sätt pressa basen rak och mot cpun, men som sagt detta är bara i teorin och är inte speciellt praktiskt med tanke på användningsområdet.

2. Nu över till min "ovetenskapliga"-förklaring. Hade det varit tydligare (för dig) om jag gjorde om meningen och skrev något i stil med "...kylaren då kan rotera kring sin egen axeln sett från platsen där tycket appliceras..." eller vad är det fråga om?

3. Jag har koll på båda kylarna, sån koll som man får när man meckat med båda... Så skippa kommentarer som "ska du se" osv för det är ju ganska tydligt att om det det inte är du som ska läxa upp mig. Men nog om detta det är bara slöseri med tid att sitta och dra dessa diskussioner utan man får nog hålla sig till de forum där man faktisk kan ha en vettig diskussion.

Ojojoj vad jag måste ha trampat på dina tår. Ber om ursäkt för det.

1: Jag har lappat både min processor samt TRUE. Att komponenterna är konvexa/konkava tog du inte upp i tidigare inlägg men jag förstår vart du vill komma.

2: Hur ofta kommer man åt kylaren efter det att man har monterat fast den? Visst om man pillar innuti chassit dagligen men hur många gör det? Förövrigt så har jag personligen återmonterat min kylare med samma kylpasta utan temperatur-skillnad, hur gick det till? Kom med lite bevis på varför du har rätt.

3. Då kylarna nästan är identiskt konstruerade samt recensioner har visat att dom är i princip identiska prestationsmässigt så känns det onödigt att rekommendera någon över den andra.

Permalänk

NH-U12P med dubbla NF-P12
bästaste och tystaste kylen jag någonsin haft
nu väntar jag bara på grafikkortskylaren.... dom hade en på gång tydligen

Permalänk
Medlem

när koppar oxiderar blir den grön, det kan ju vara ganska häftigt så man kan ju elda på kylarn om man vill att den ska bli svart? eller?

Permalänk

Såg lite tester där de jämförde lappad och orginal TRUE. Temperaturskillnaden var i bästa fall så mycket som 7 grader vid identiska testförhållanden (samma cpu, samma belastning, samma kylpasta, samma fläkt, samma chassi etc.)

Vill eller vågar man inte lappa sin kylare gör man nog bäst i att köpa noctuan men en lappad TRUE är svårslagen, och att lappa noctuan skulle inte göra lika stor skillnad då basen på den, redan från fabrik, är riktigt bra.

De som är sugna på att lappa kan hitta bra guider på youtube.

Permalänk
Medlem

Ang. Kylpastan

Snacka om att anstränga sig för att missförstå.

Det är ju klockrent att välja en "lättflytande" kylpasta, är säkert tillräcklig tidsödande att testa kylare utan att vänta några dagar på att kylpastan ska flyta ut och optimalt fylla alla eventuella ojämnheter. Som man får göra med vissa kylpastor.

Och vi snackar här dom mikroskopiska ojämnheterna, som kylpastan skall flyta ner i, inte skvalpa runt under hela processor kylaren och bilda ett jämt 1 mm tjockt lager

Om man nu inte har någon konspirations teori om Sweklockers testare eller gillar att föra ett heligt krig mot alla som eventuellt kan tänkas lägga på för mycket kylpasta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Snacka om att anstränga sig för att missförstå...

Det har du lyckats bra med. Jag förstod inte alls ditt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net