Windows 7 i sex versioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Jag tänkte på den programsvit amerikanska tullen använder för att kontrollera datorer som förs in i landet, utvecklat av microsoft...

Jag har ingen källa tillgänglig.

COFEE är gjord av Microsoft. MEN, den utnyttjar inga backdoors. Det är två vitt skilda saker att implementera backdoors i sina produkter och att tillhandahålla verktyg för den amerikanska tullen som t.ex genomsöker RAM minnet, osv.

"With COFEE, a forensic agent can select, through the interface, which of the 150 investigative tools he wants to run on a targeted machine. COFEE creates a script and copies it to the USB device which is then plugged into the targeted machine. The advantage is that instead of having to run each tool separately, a forensic investigator can run them all through the script much more quickly and can also grab information (such as data temporarily stored in RAM or network connection information) that might otherwise be lost if he had to disconnect a machine and drag it to a forensics lab before he could examine it."

http://blog.wired.com/27bstroke6/2008/04/microsoft-gives.html

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Ni som gnäller på priset för Windows... har ni missat att det finns OEM-versioner för runt tusenlappen?

Det tycker inte jag är så farligt dyrt?

Själv betalade jag lite drygt tusen kronor för Windows Vista Ultimate i OEM-version. Det finns INTE någon som helst anledning till att INTE köpa en OEM-version.

Nackdelen är ju att OEM versionen inte går att installera om på ny hårdvara. Varje nyckel har ett av MS bestämt antal "poäng" där byte av en viss komponent tar bort en poäng. När dessa "poäng" är 0, så blir OEM nyckeln oaktiverbar. I regel sägs det att om modermodemet byts ut så e det game over.

Så, då kan man undra om det verkligen är värt det? Mitt modermodem gick nyligen sönder och det nya jag köpte kosta 1600. ska jag sen lägga på 1000 kr för en ny OEM licens blir det plötsligt inte så skoj längre.

Givetvis kunde jag köpt ett nytt likadant moderkort, men det är väl ganska dumt att betala för saker som är omoderna.

därav retail licenserna som inte är kinkiga på samma sätt men då kostar dom mer.

Sen en sak till, OEM versioner är (iaf för vista) specifika 32 eller 64, dvs du måste välja när du köper det. Retail får du dock byta o köra vilket du vill med samma licens.

Mer fakta om OEM licenser (vista) finns på:

http://arstechnica.com/hardware/news/2007/01/8730.ars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
Nackdelen är ju att OEM versionen inte går att installera om på ny hårdvara. Varje nyckel har ett av MS bestämt antal "poäng" där byte av en viss komponent tar bort en poäng. När dessa "poäng" är 0, så blir OEM nyckeln oaktiverbar. I regel sägs det att om modermodemet byts ut så e det game over.

Så, då kan man undra om det verkligen är värt det? Mitt modermodem gick nyligen sönder och det nya jag köpte kosta 1600. ska jag sen lägga på 1000 kr för en ny OEM licens blir det plötsligt inte så skoj längre.

Givetvis kunde jag köpt ett nytt likadant moderkort, men det är väl ganska dumt att betala för saker som är omoderna.

därav retail licenserna som inte är kinkiga på samma sätt men då kostar dom mer.

Sen en sak till, OEM versioner är (iaf för vista) specifika 32 eller 64, dvs du måste välja när du köper det. Retail får du dock byta o köra vilket du vill med samma licens.

Mer fakta om OEM licenser (vista) finns på:

http://arstechnica.com/hardware/news/2007/01/8730.ars

jag vet polare som har bytt moderkort och de har helt enkelt ringt Microsoft och det har inte varit några problem.

sen att det är omständigt är en annan femma.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahknee
jag vet polare som har bytt moderkort och de har helt enkelt ringt Microsoft och det har inte varit några problem.

sen att det är omständigt är en annan femma.

Det går, men mest troligt bara en gång..

Permalänk
Medlem

hehe äntligen får de som klagat på xp användare senaste åren en baksmäll

Vista var visst för krävande, handlade inte om, "köp ny hårdvara, häng med i utvecklingen"

för windows 7 tar lite mer plats på hårddisken, men går nästan lika smidigt. återstår att se om de inbyggda codecs är bra nog

men xp lär ändå sitta på min dator som har fina drivisar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Kör man med anti-virus/Fw är man alltså körd?
Det lär ju kännas väldigt begränsat med tanke på det man kör: Antivirus, FW, mp3-spelare, uTorrent, IRC-klient, msn, firefox..

Just ja ett sånt måste man ha också ja. Eller så skippar man internet helt på netsbooks och använder dom till..... ja vad ska man då använda dom till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
Nackdelen är ju att OEM versionen inte går att installera om på ny hårdvara. Varje nyckel har ett av MS bestämt antal "poäng" där byte av en viss komponent tar bort en poäng. När dessa "poäng" är 0, så blir OEM nyckeln oaktiverbar. I regel sägs det att om modermodemet byts ut så e det game over.

Så, då kan man undra om det verkligen är värt det? Mitt modermodem gick nyligen sönder och det nya jag köpte kosta 1600. ska jag sen lägga på 1000 kr för en ny OEM licens blir det plötsligt inte så skoj längre.

Givetvis kunde jag köpt ett nytt likadant moderkort, men det är väl ganska dumt att betala för saker som är omoderna.

därav retail licenserna som inte är kinkiga på samma sätt men då kostar dom mer.

Sen en sak till, OEM versioner är (iaf för vista) specifika 32 eller 64, dvs du måste välja när du köper det. Retail får du dock byta o köra vilket du vill med samma licens.

Mer fakta om OEM licenser (vista) finns på:

http://arstechnica.com/hardware/news/2007/01/8730.ars

Onlineaktivering fungerar inte efter moderkortsbyte, men alternativ aktiveringsmetod fungerar fortfarande. Om det finns en gräns för hur många gånger det fungerar vill jag låta vara osagt.
Jag tror att det var Tomshardware som skrev en förklaring till varför de använder Vista enterprise. Även Vista retail börjar nämligen bråka vid aktiveringen efter några moderkortsbyten.

Endast retail Ultimate ger dig både 32- och 64-bitars skiva i samma paket. För de övriga retail samt OEM är cd-keyn är giltig för båda versionerna, men du får endast med en version när du köper. Skiva av den andra versionen kan beställas från microsoft för ungefär 200:-.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jahknee
[B]COFEE är gjord av Microsoft. MEN, den utnyttjar inga backdoors. Det är två vitt skilda saker att implementera backdoors i sina produkter och att tillhandahålla verktyg för den amerikanska tullen som t.ex genomsöker RAM minnet, osv.

COFEE är som sagt ett insamlingsverktyg som är till för att samla in information från en dator innan man tex flyttar den till ett labb. Man kan tex hitta nyckelfraser sov i ram om det är ett taskigt program som cachar sånt.

BItlocker är troligen utan bakdörar då PR värdet i att knäcka bitlocker vorde enormt. De så kallade hål man har hittat så här långt har alltid gällt system som har varit igång eller i standby med minnet bevarat. DÄr har man sen lsät ut minnet och analyserat det och på så sätt hittat bitlockernyckeln i minnet. Jag aner ju inte att detta är svagheter i bitlocker utan ett utnyttjande en felkonfig (inte lägga en laptop i standby utan se till att den tömmer minnet först). Det är ungefär som att säga att dörren är osäker när man först snor nyckeln av ägaren.

Sen var det någon som hävdade att MS kunde dölja vad de ville i koden iom att den inte var öppen. Den är inte öppen men det finn många som har tillgång till den, bland annat ett antal svenska myndigheter och företag. Detta just för att dessa ska kunna validera att de vågar lita på den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

kan man köpa ultimate retail och med samma nyckel installera på 2 okia datorer som tex en stationär och en bärbar?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
Hade hoppats på en en version i stil med typ Home premium där man själv kunde välja vilka program som skall installeras. Hur ofta har man använt Windows Calender eller windows Contacts etc? Det hade vart riktigt nice med en version där man i princip bara fick med IE 8 samt Paint osv. Sen kunde man välja resten under installationen eller eventuellt ladda ner det gratis från microsoft när som helst.

Samma här, jag vill ha kärnan, basic-UIt, nätverksgrejorna, directx, de nödvändigaste underhållsfunktionerna och programen. Aero etc skulle vara skönt att slippa installera. Bästa vore typ om det fanns ett alternativ under installationen där bara det som behövs för att datorn ska starta var förvalt och man fick bocka för alla andra grejor man vill ha.

Permalänk
Medlem

Men snälla

Stäng för fasen av tjänsten för teman och ta bort genvägarna för Calender och Contacts så slipper ni se dom ;).

Folk framstår som grymma hackers som bara vill ha det coolaste och tycker Linux är the shit, men verkar för tröga för att ens fatta att man kan avinstallera och stänga av grejer i Windows. :S

För de funktioner ni klagar över tar verkligen inte mycket HD-utrymme, så det går ej att ha som argument. Och man kan ju faktiskt ta bort hela Tillbehörsmappen från startmenyn - då genom magi slipper ni se ALLT det där hemska som ni aldrig använder

Verkar som att folk letar efter saker att klaga på.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Var ju ett väldigt begåvat inlägg, det mesta gnällandet och klagandet i nyhetstrådarna verkar lustigt nog oftast komma i inlägg som dina.
Sen är det ju trevligt att du passar på att kommentera de andra postarnas intelligens, var säkert många som var intresserade av dina åsikter i den frågan.

Du kan givetvis hitta på att du kommenterade vad som helst men det var inte många som nämnde något om att det skulle vara trevligt med möjligheten att få välja en slimmad variant vid installationen eller dylikt.
Jag känner inte för att lägga energi på att kommentera alla underliga påståenden i ditt inlägg men du lyckas till exempel att säga att sakerna folk vill inte är intresserade av inte tar mycket hd-utrymme. Påståendet i sig är ju lustigt eftersom det antagligen skulle bli en duktigt lång lista om någon försökte skriva ner allt de inte avänder i windows och ändå hittar jag det inte i tråden. De något enklare är att nämna saker man vill ha, vilket några verkar gjort, mig själv inkluderat.
Det kanske är den fantasi som du råkat födas med som du borde klaga på?(fast kanske i en annan forumdel eller annat forum)

Det där med att slänga tillbehörsmappen får jag iofs erkänna var rätt roligt på flera nivåer, den linen ska jag memorera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Verkar som att folk letar efter saker att klaga på.

....

Permalänk
Medlem

Jag tror att ganska många av de som är missnöjda med detta kommer att köra på den 7e versionen. Den som man "lånat" ute på nätet. Det skulle i vart fall jag gjort om jag velat köra windows 7.

För övrigt så kan man fråga sig om microsoft har för lite supportärenden i dagsläget. Supportoverheaden på så många versioner av systemet skulle skrämma bort många.