Intel planerar Nehalem på 10 watt

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar Nehalem på 10 watt

Intel planerar att ta Nehalem till de strömsnåla segmenten. En strömsnål processor baserad på samma arkitektur som Core i7 är under utveckling.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undrar hur prestandan bli för de 10 watten.

Permalänk
Medlem

Härligt att se att Intel pressar på nu trots finanskrisen!

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd

Är detta det som i5 som skall komma ut eller ? Om inte, när kmr i5 ut?

Permalänk
Medlem

Jävlar! 10w! Inte mycket prestanda på den eller?

Permalänk
Medlem

Vänta nu? så denna kommer bli super rektangulär? Brukar server processorer vara det?

Permalänk
Medlem

Wow! Känns som att man ska vänta med nya datorn och satsa på en "övre mellanklassare" om ett halvår.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Är detta det som i5 som skall komma ut eller ? Om inte, när kmr i5 ut?

Som det står i atrikeln är den på 10 watt gjord för laptops och motsvarande. Så det är troligen inte i5, i5 var vell planerad till hösten har ju varit några nyheter om att intel dra ut på lanseringen så man hinner sälja ut lagren på core2. Så vi får vell se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jävlar! 10w! Inte mycket prestanda på den eller?

Prestanda/watt är nog väldigt bra men självklart handlar det om mobila processorer så prestandan är väl inget att skryta med. De gör väl som de brukar med mobila processorer: stänger av en del, lägre klock, lägre spänning, kanske färre kärnor...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hoppas de kombinerar 10-wattaren med strömsnål styrkrets också så det inte blir så att styrkretsen drar mycket mer ström än processorn...

Permalänk
Avstängd

nåt att ha i framtida mobiler?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Nu börjar det likna något!

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med en 12" Thinkpad med en sån här.

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag ser fram emot detta. Jag gillar att det har uppstått ett intresse för strömsnålhet.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
nåt att ha i framtida mobiler?

Nej, men kanske i netbooks och laptops.

I mobiler använder de nog en ARM eller MIPS processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jävlar! 10w! Inte mycket prestanda på den eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hoppas de kombinerar 10-wattaren med strömsnål styrkrets också så det inte blir så att styrkretsen drar mycket mer ström än processorn...

Så länge jag får hdmi ut med prestana för full-hd och lägre än 50W totalförbrukning på laptopen så låter det som en dröm !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underbart
Kan man uppgradera NetBook om ett år då
hoppas de även får ett lyft vad gäller grafik :S

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Uppgradera min HTC phone...
hehe

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Intel har ju två Penryn CPUs som drar 10W också. SU9300 (1200 MHz) & SU9400 (1400 MHz).

De har ju haft 10W processorer ett antal år nu för de riktigt energisnåla bärbara, fast de flesta bärbara som använder dem kostar ju över 20,000kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
nåt att ha i framtida mobiler?

Då skulle batteriet ta slut rätt snabbt. mobilprocessorerna som används idag drar max 0.6W, och vilar på en mycket lägre nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nej, men kanske i netbooks och laptops.

I mobiler använder de nog en ARM eller MIPS processor.

Eller nästa generations Atom...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Intel har ju två Penryn CPUs som drar 10W också. SU9300 (1200 MHz) & SU9400 (1400 MHz).

De har ju haft 10W processorer ett antal år nu för de riktigt energisnåla bärbara, fast de flesta bärbara som använder dem kostar ju över 20,000kr.

Då skulle batteriet ta slut rätt snabbt. mobilprocessorerna som används idag drar max 0.6W, och vilar på en mycket lägre nivå.

Nokias nya mobil batteri körs med 1350mah på 3,7V så nog skulle det ta ett tag innan batteriet tog slut

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Nokias nya mobil batteri körs med 1350mah på 3,7V så nog skulle det ta ett tag innan batteriet tog slut

Med max belastning (0.6W) på en nyare Nokiamobil så räcker batteriet i ungefär 4-5 timmar.

Om vi har en processor som drar 10W så skulle det då inte ens räcka en timme. Och Intels bärbara processorer vilar runt 1W, inklusive SU9400 (som också har en TDP på 10W), så även då skulle det bara räcka några timmar även om man inte gör någonting med mobilen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Intel har ju två Penryn CPUs som drar 10W också. SU9300 (1200 MHz) & SU9400 (1400 MHz).

De har ju haft 10W processorer ett antal år nu för de riktigt energisnåla bärbara, fast de flesta bärbara som använder dem kostar ju över 20,000kr.

Då skulle batteriet ta slut rätt snabbt. mobilprocessorerna som används idag drar max 0.6W, och vilar på en mycket lägre nivå.

Penryn ja

Tänk dig med Nehalem Arkitektur! QPI!

Kommer bli väldigt spännande att se ifall kanske någon telefon tar med sig den processorn (:

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Intel har ju två Penryn CPUs som drar 10W också. SU9300 (1200 MHz) & SU9400 (1400 MHz).

De har ju haft 10W processorer ett antal år nu för de riktigt energisnåla bärbara, fast de flesta bärbara som använder dem kostar ju över 20,000kr.

Då skulle batteriet ta slut rätt snabbt. mobilprocessorerna som används idag drar max 0.6W, och vilar på en mycket lägre nivå.

Är en 1,6 GHz Core 2 Duo på väg med TDP på 8W.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är galet vad strömsnål elektronik har blivit, en vanlig processor, går ju på drygt 1volt och drar inte mer än en glödlampa.

Men framför allt i mobila applikationer, mobiltelefoner som går att använda i dagar på det lilla batteriet i tycker jag är häftigt egentligen. Har ni någon gång tänkt tillbaka på låt oss säga 80-talet och vad snabbt utbvecklingen gått sedan dess, jag önskar jag lever om 100 år!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Kan man inte ta en dålig strömsnål processor som kombineras med en stark och bra processor. Vid idle är den strömsnåla aktiverad och den bra inaktiv. Vid behov av bättre prestanda aktiveras den bra processorn. Går inte detta genomföra? det är precis som mac och deras grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Eller nästa generations Atom...

som används i netbooks och laptops, precis som han skrev

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Jag tycker det är galet vad strömsnål elektronik har blivit, en vanlig processor, går ju på drygt 1volt och drar inte mer än en glödlampa.
...

Jag skriver det här inlägget på en burk med en Celeron 600, TDP 11W. Datorerna var strömsnålare förr, det är på senare år som det blivit accepterat med enormt strömslukande komponenter. Men visst är prestandan helt annorlunda. En Nehalem piskar nog upp min Celeron rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Jag skriver det här inlägget på en burk med en Celeron 600, TDP 11W. Datorerna var strömsnålare förr, det är på senare år som det blivit accepterat med enormt strömslukande komponenter. Men visst är prestandan helt annorlunda. En Nehalem piskar nog upp min Celeron rätt bra.

Precis. Processorer var strömsnålare förr. Annars skulle vi nog inte se alla dessa tower-kylare på ett kilo koppar eller aluminium idag och allt kraftigare nätagg (fast det beror iofs mer på grafikkorten som drar ännu mer). Men prestanda/watt måste ha ökat avsevärt under alla dessa år.

Går ju iofs att få vilken processor som helst både strömsnål och strömslukande beroende på vilken klockfrekvens och spänning man kör i.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Jag skriver det här inlägget på en burk med en Celeron 600, TDP 11W. Datorerna var strömsnålare förr, det är på senare år som det blivit accepterat med enormt strömslukande komponenter.

Jupp, under 80-talet och början av 90-talet så hade datorerna ingen kylning alls. Behövdes inte. Amigan var ju värstingspeldatorn då, och hade ingen kylning. En värstingspeldator idag, hur mycket kylning behöver inte den?

Men prestandan fortsatte att öka, och komponenterna blev mer och mer energihungriga, och plötsligt så var fläkt ett måste.

Lyckligtvis så skapade sedan Intel Pentium 4 processorn och folk fattade att man inte ha en dator som är hur varm eller högljud som helst, så nu utvecklas det tillbaka till hur det brukade vara, men vi har fortfarande en bra bit att gå.

TV-spelsmaskinerna har ju gått samma väg tyvärr, min gamla PSOne är den sista jag haft som var helt fläktlös och ljudlös.