Intel planerar utöka ledningen i processorkampen

Permalänk
Avstängd

Intel och AMD kanske borde satsa på att få ner produktionskostnaden.

Permalänk
Medlem

Go AMD Go! Vore fruktansvärt för oss vanliga dödliga om Intel fick en monopolställning på marknaden.. Utvecklingen skulle stanna av, produktcykler fr Intel jättelånga och Intel skulle öka på marginalerna och därigenom slutpriserna till konsumenterna..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Intel och AMD kanske borde satsa på att få ner produktionskostnaden.

Det gör dom ju genom att krympa tillverkningen.. 65 -> 45 -> 32nm

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

När 775 förvinner borde det ge AMD en bra chans att komma igen då i5 och i7 troligen inte går få till några förmånliga priser.

Synd att AMD har så tråkiga chipset och inte går att klocka nämnvärt, annars hade jag köpt från AMD när jag uppgraderar nästa gång bara för att stödja.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Dinoman: Du brukar alltid skriva vettiga grejjer men det där förstår jag inte, du inser själv att AMD ligger rätt illa på det rent finansiellt och har gjort det redan innan "finanskrisen" som råder nu. Att de har en bra (enligt mig) server lösning som lyckats slå sig in (men som mig veterligen inte är dominant) hjälper ju väldigt uppenbart inte, inte heller ATIs framgångar med grafikkort det förra året. Sifforor som borde vara aktuella nu. AMD har solklart problem och något behöver de göra.*slut*

Sitter på jobbet och rent krasst så är det inte tillåtet att ens gå in på sidor av den här karaktären, så jag har inte riktigt tid att utveckla.

Självklart ligger AMD fruktansvärt illa till, de har inte gått med vinst på evigheter och de kan knappast leva på ATi att hålla dem flytande.

Precis som du skriver, och som jag skrev innan, så har AMD en serverlösning som är den ända egentligen som kan konkurrera på ett vettigt sätt med Intels lösningar. Men som sagt Intel dominerar OEM-marknaden med jättar som HP, Dell etc. under sina vingar. På OEM-marknaden så finns det enorma resurser.

Kan ge ett litet exempel, jag sitter för nuvarande på IKEA och här är ALLT Dell, rubbet. Så tänk dig det avtalet Dell har med IKEA, många dollar för att vara blygsam och i Dell-datorerna sitter det Intel. Jag sitter på en P4 t.ex. En gammal Prescott som är kass i jämförelse med AMD 64 "whatever".

Under första kvartalet 2008 så hade HP och Dell tillsammans 35% av försäljning av PC på världsmarkaden och det sitter Intel i alla dessa datorer. Sen kom Acer med runt 6% och de säljer vad jag vet även AMD-system. Men det ger ju lite perspektiv.

Vidare kan man ju påpeka att antaler Core i7-system som HP och Dell säljer ut till sina företagskunder lär man kunna räkna på ena handens fingrar, bortsett från server- och workstation-datorerna då.

Det jag menar är att så många personer här inne på Swec. tror att AMD ska gå i graven för att Core i7 presterar bättre i Crysis. Visst AMD ligger jävligt risigt till men det är liksom av fel anledning som vissa personer tror att AMD ska gå i graven.

Det var det som jag blev irriterad över. Ignoransen, inte det faktum att AMD ligger risigt till.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är ett jävla gnäll på att phenom 2 är bättre i crysis, men därimot är det inte så.

Använder man logik ser man att 80% av alla reviews kör 3x1gig 1066 vs 2x2 pc8500 ram mängd är väldigt viktigt i crysis. Därför vinner även gamla core 2 också. Core i7 är bättre i stortsett allt så varför crysis ska rulla sämre?

Permalänk
Medlem

Mardrömsscenariot: Amd går i konkurs, drar med sig ATI i fallet.

Intel och Geforce får ensamt härska över oss alla! ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Det gör dom ju genom att krympa tillverkningen.. 65 -> 45 -> 32nm

Hur skulle det hjälpa minska produktionskostnaderna hade du tänkt? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Sitter på jobbet och rent krasst så är det inte tillåtet att ens gå in på sidor av den här karaktären, så jag har inte riktigt tid att utveckla.

Självklart ligger AMD fruktansvärt illa till, de har inte gått med vinst på evigheter och de kan knappast leva på ATi att hålla dem flytande.

Precis som du skriver, och som jag skrev innan, så har AMD en serverlösning som är den ända egentligen som kan konkurrera på ett vettigt sätt med Intels lösningar. Men som sagt Intel dominerar OEM-marknaden med jättar som HP, Dell etc. under sina vingar. På OEM-marknaden så finns det enorma resurser.

Kan ge ett litet exempel, jag sitter för nuvarande på IKEA och här är ALLT Dell, rubbet. Så tänk dig det avtalet Dell har med IKEA, många dollar för att vara blygsam och i Dell-datorerna sitter det Intel. Jag sitter på en P4 t.ex. En gammal Prescott som är kass i jämförelse med AMD 64 "whatever".

Under första kvartalet 2008 så hade HP och Dell tillsammans 35% av försäljning av PC på världsmarkaden och det sitter Intel i alla dessa datorer. Sen kom Acer med runt 6% och de säljer vad jag vet även AMD-system. Men det ger ju lite perspektiv.

Vidare kan man ju påpeka att antaler Core i7-system som HP och Dell säljer ut till sina företagskunder lär man kunna räkna på ena handens fingrar, bortsett från server- och workstation-datorerna då.

Det jag menar är att så många personer här inne på Swec. tror att AMD ska gå i graven för att Core i7 presterar bättre i Crysis. Visst AMD ligger jävligt risigt till men det är liksom av fel anledning som vissa personer tror att AMD ska gå i graven.

Det var det som jag blev irriterad över. Ignoransen, inte det faktum att AMD ligger risigt till.

Ah men då är jag med, jag håller med dig. Det är oroväckande hur många här som tror att spelmarknaden skulle vara det viktiga här. Highend marknaden för cpuer är lika viktiga för AMD/Intel som Mitsubishi EVO XX är för mitsubishi (hatar bilexempel men kom fan inte på något annat). Det är ju bara för att visa att man kan.
AMD måste ju jobba mer på OEM marknaden och deras försäljning mot företag.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCoreSWE
Hur skulle det hjälpa minska produktionskostnaderna hade du tänkt? :S

Kärnorna blir mindre och då får man ut fler per wafer

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Dinoman

Du har ju i stort rätt i att marknaden med dyrare processorer är väldigt liten. Men har man snabbare processorer, så trycker man automatiskt ner priserna på de segmenten där konkurrenten ligger.

AMD hade fått ut mer pengar per 5050 X2 om det bästa man kunde få var en Agena 9850BE istället för en i7. Intel utnyttjar alltid sitt övertag till att prisdumpa sina lägre segment för att på så sätt minska AMDs intäkter.
En stor del av de processorer AMD idag säljer till OEM ligger idag runt 500-600:- Det ger inte mycket pengar. Medan Intel har en mycket större del som ligger på 1000:- eller ännu mer. Det ger utan problem 4 gånger större intäkter per såld dator för Intel när man dragit av några hundralappar för produktionskostnaden.

På sistone har jag sett dock sett fler och fler X3 säljas, de ligger ju på 1000:- stycket ungefär. Så det har faktiskt bättrats lite på sistone. X3 tror jag gjort mycket för att få upp inkomsterna lite för AMD. Så jag tror inte det är lika illa just nu. Och förhoppningsvis inte framöver, med nya Athlon X4 och Phenom X3.

Men jag tror ju fortfarande att Intel får ut en hel del mer pengar per såld processor, inte tusenlappar, men åtminstone några hundralappar, och ska man jämföra marginalernas storlek så blir ju procentuella skillnaden ännu större.

Denna vinstskillnaden har väl inte så mycket med Intels prestandaövertag att göra. Utan snarare med Intels maktövertag. På den tiden AMD var bäst så såldes det opropertioneligt mycket mer Intel i prestandasegmentet i vanliga butiker trots AMDs styrka.

De butiker som håller sig bäst till är ju Komplett.se och liknande, där är ju fördelningen ganska mycket som den ska tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Intel och AMD kanske borde satsa på att få ner produktionskostnaden.

Hur då? Den är redan så låg den kan bli, det är utvecklingen som är dyr, och där är det ostrategiskt att skära ner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
När 775 förvinner borde det ge AMD en bra chans att komma igen då i5 och i7 troligen inte går få till några förmånliga priser.

Synd att AMD har så tråkiga chipset och inte går att klocka nämnvärt, annars hade jag köpt från AMD när jag uppgraderar nästa gång bara för att stödja.

Tråkiga chipsets?

Phenom II har gått över 6ghz, så nog går de att klocka.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vatsug
bra att alla nämner detta hela tiden så att ingen glömmer -.-

word, måste alla skriva att om amd konkar går priserna upp, tror alla är sjukt trötta på att läsa det.

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen sakna Amd har alltid varit en frisk fläkt med nya roliga lösningar.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan oligopol och monopol är minimal... att ni ens orkar bry er om att dra upp konkurrens som argument är bara löjligt.

Vi konsumenter är pristagare på den här marknaden oavsett om det finns 1 eller 2 aktörer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

"Intel har tillräckligt stora resurser för att vädra ut stormen."

Vädra ut stormen? Rida ut stormen brukar man ju säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Är det tillverkningsteknik de ligger tre kvartal före eller enligt vilket sätt att mäta anser de sig ha försprånget?

Du menar risken antar jag?

Ditt inlägg då?

prestanda mässigt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
total katastrof för konsumenten om intel lyckas knäcka amd, då kan vi alla se fram emot flera hundraprocentig ökning av priserna

De skulle ju fortfarande vara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt så tillgång och efterfrågan skulle troligen fortfarande styra priset. Dock skulle det ju bli dyrare än idag men flera hundraprocentig tror jag inte ett smack på att det skulle bli. Läget är inte som förr då det inte fanns produktionskapacitet för dataprylar i den mån det gör idag. Kostade mycket mer att tillverka processorer och övriga komponenter förr. Bara att hoppas att amd står sig hursom då ökade priser inte är något att hurra för oavsett storlek.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
När 775 förvinner borde det ge AMD en bra chans att komma igen då i5 och i7 troligen inte går få till några förmånliga priser.

Synd att AMD har så tråkiga chipset och inte går att klocka nämnvärt, annars hade jag köpt från AMD när jag uppgraderar nästa gång bara för att stödja.

AMD har väl väldigt trevliga chipsets? Vad är tråkigt med dem? Och Phenom II klockar ju riktigt najs.

Sedan vill jag nog säga att i5 har kapacitet att bli galet billigt. Hela lösningen gör moderkorten mycket billigare än idag. Och några dualcorevarianter på i5 och Intel har en överlägsen plattform ur marknadsperspektiv.

Alltså större anledning att köpa AMD, måste hålla ut till Orochi.

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul att se Opteron i Mac Pro. I alla fall som alternativ. Hade kunnat bli väldigt intressanta lösningar. Är väl inte värre att sälja datorer med CPU:er från olika tillverkare än vad gäller grafikkort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Skulle varit kul att se Opteron i Mac Pro. I alla fall som alternativ. Hade kunnat bli väldigt intressanta lösningar. Är väl inte värre att sälja datorer med CPU:er från olika tillverkare än vad gäller grafikkort.

Problemet är nog snarare att de flesta företag vill skriva så kallad exklusivitetsavtal. Speciellt de större företagen.

Om Apple t.ex. skriver avtal med Intel så får det garanterat mycket lägre priser genom att enbart beställa från Intel, främst för att det blir större volymer man beställer och sekundärt för att Intel kan erbjuda lägre priser när de blir exklusiva med Apple.

Det är ju skillnad om Apple vill ha en produkt som Intel inte kan erbjuda då finns det ju inget hinder att använda sig av en annan tillverkare, men så är ju inte fallet med Intel kontra AMD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Problemet är nog snarare att de flesta företag vill skriva så kallad exklusivitetsavtal. Speciellt de större företagen.

Om Apple t.ex. skriver avtal med Intel så får det garanterat mycket lägre priser genom att enbart beställa från Intel, främst för att det blir större volymer man beställer och sekundärt för att Intel kan erbjuda lägre priser när de blir exklusiva med Apple.

Det är ju skillnad om Apple vill ha en produkt som Intel inte kan erbjuda då finns det ju inget hinder att använda sig av en annan tillverkare, men så är ju inte fallet med Intel kontra AMD.

Så är väl egentligen inte fallet med Nvidia kontra ATI heller men ändå finns bägge alternativen att tillgå.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Sedan vill jag nog säga att i5 har kapacitet att bli galet billigt. Hela lösningen gör moderkorten mycket billigare än idag. Och några dualcorevarianter på i5 och Intel har en överlägsen plattform ur marknadsperspektiv.

Alltså större anledning att köpa AMD, måste hålla ut till Orochi.

vad är speciellt med moderkorten till i5?

vad kommer vara så speciellt med Orochi? antar att det är en ny kärna:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Så är väl egentligen inte fallet med Nvidia kontra ATI heller men ändå finns bägge alternativen att tillgå.

Kan inte säga att jag helt förstod den meningen...

Men om du menar att samma förhållande gäller mellan Nvidia och ATi så handlar det förmodligen om att företagen är för små helt enkelt och att deras lösningar inte krävs för att kunna ha en x86-PC.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vad är speciellt med moderkorten till i5?

vad kommer vara så speciellt med Orochi? antar att det är en ny kärna:)

Både minneskontroller och PCIe-kontroller inbyggda i processor. Med andra ord behöver du bara en liten billig sydbrygga. Grafikkortets buss kopplas direkt till processorn.

Och Orochi sägs vara kodnamnet på Bulldozer. Fast ingen vet om det är Bulldozer eller bara en ny Phenom innan Bulldozer kommer.

Bulldozer är en processor som påstås vara den snabbaste någonsin, självklart bör man ta det med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Kan inte säga att jag helt förstod den meningen...

Men om du menar att samma förhållande gäller mellan Nvidia och ATi så handlar det förmodligen om att företagen är för små helt enkelt och att deras lösningar inte krävs för att kunna ha en x86-PC.

Tänkte just fråga vad alternativet hade blivit i så fall. Sen kom jag på att självaste Intel gör ju kretsar med integrerad grafik XD Inga bra, men ändå.
Gör inte SiS och VIA det också? Eller iaf gjorde för inte så länge sen?

Men på nåt vis tycker jag ändå det känns lite konstigt att Intel kan göra som de gör (med exklusiva avtal) när liknande förhållande gäller på grafikkortsmarknaden. För även om det finns fler alternativ där, så måste ju varje respekterad datortillverkare som har det minsta självbevarelsedrift erbjuda ett alternativ med biffig grafik. Och då finns det bara två, ATi och nVidia.

Det låter mest som att Intel har utnytjat sitt övertag genom historien till att bygga upp det här "systemet" med galna exklusivitetsrabatter. Ati och Nvidia har varit relativt jämnstora genom tiderna så att någon av dem inte har haft en chans att kunna göra så. Det är min hypotes iaf. Oerhört tråkigt vilket som.

Men vänta nu, AMD erbjuder visst något som inte Intel gör. Deras Opteron är ju grymt mycket mer skalbar än Xeon. Så de skulle ju kunna erbjuda ett 4 eller 8 CPU-system med Opteronprocessorer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian