EU-rapport dömer The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Kul att se Nike & Disney (bland annat) där, och historien om hur Nike hanterade situationen när deras sko kopierades, helt rätt.

Nästan så man borde rippa NIKE-dojjorna igen, alltså modellen Air Force One och typ göra en Clean modell och sälja dom under namnet BruteForce One

Fast nu är jag Way out off topic - sry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

"Don't do the time if you can't do the crime" håller inte riktigt när det är helt orimligt att dom som tjänar på det själva ska få bestämma böterna. (Och att dom ska vara så hiskeligt höga för den delen) Och om det nu tvunget ska vara så, varför gäller inte det i övriga rätten? Jo för vi har en fin liten lagsnutt om skadestånd, som IPRED ger undantag för... det luktar dåligt.

Ni ska vi hålla isär begreppen. Böter och skadestånd är helt olika saker. Böter är en straffpåföljd och utdöms i brottmål, skadestånd är ersättning som utdöms i civilrättsliga mål. Skadestånd kan även i vissa fall tilldömas målsäganden i ett brottmål, även då bestäms storleken av domstolen och ingen annan.

Bötesbelopp bestäms av domstolen och ingen annan. Bötesbeloppens storlek är reglerade i lag och de kan varken krävas eller påverkas av någon part i målet.

Skadestånd utdöms också av domstolen, och enligt svensk lag bestämmer domstolen beloppets storlek, i förekommande fall. Däremot kan den stämmande parten i ett civilrättsligt mål i sin stämningsansökan ange ett krav på ett visst belopp i skadestånd. Det innebär inte automatiskt att det blir det beloppet som utdöms, om den parten vinner målet, det är fortfarande domstolen som avgör beloppets storlek. Den stämmande parten måste bevisa att han faktiskt lidit en skada som motsvarar det krävda beloppet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
En sak till som känns lite störande angående detta med kopiering är bolagens minst sagt löjligt höga skadestånds krav de kommer med. Dessa krav de kommer med har lika lite verklighetsanknytning som priset på deras sketna produkter. De tycker att böterna skall vara mångfalt högre för en ner laddad skiva än om jag misshandlar någon så grovt att denne person hamnar i rullstol för resten utav livet. Detta säger faktiskt en hel del om dessa bolags syn på saker o ting.

Blir riktigt glad när jag tänker efter och kan konstatera att det är närmare 20 år sedan jag sist köpte en sketen cd skiva och kommer självklart aldrig någonsin att göra det någon mer gång.

Alright, om du tycker att deras produkter är så "sketna" varför konsumerar du dem då över huvud taget?

Eller är det så att du menar att du betalar för produkter vars pris Du (enligt vad du nu använder för måttstock) menar är skäligt, andra produkter tar du bara utan att betala?

Ditt resonemang om straff för misshandel kontra piratkopiering tycker jag säger mer om skevheten i de svenska straffskalorna än om rimligheten i upphovsrättsinnehavarnas skadeståndskrav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Bara en samhällsfientlig lag, folk som får sina liv raserade för att dom laddade ner saker dom ändå aldrig hade betalat för (dvs ingen skada, egentligen, förutom nån direktörs och artist ego då) kommer inte att bli någon människa som bidrar till samhället direkt. Vissa kanske känner att rättvisa har skipats (ensam människa mot gigantiska bolag.. mmm not so much) och kan gå vidare, resterande tro jag tycker att samhället har straffat dom helt orimligt mycket.

Jesus Christ, nu är vi där igen. "Folk som får sina liv raserade". Där jag växte upp fick man lära sig att ta ansvar för sina egna handlingar.

Kära fildelare, jag har dåliga nyheter: I interneteran är inte Sverige isolerat. Det finns gott om andra kulturer där ute där "don't do the crime if you can't do the time" faktiskt är en realitet. USA råkar vara ett exempel på detta, och råkar samtidigt också vara hemvisten för många upphovsrättsägande media- och underhållningsbolag. Som har tillgång till skickliga jurister. Och som bara skrattar år TPBs infantila beteende.

EU-målet är bara det som kommer att öppna korken.

TPB, ni står inför ett brutalt uppvaknande. Tro mig.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av 720p
[B]Alright, om du tycker att deras produkter är så "sketna" varför konsumerar du dem då över huvud taget?

Hur kan du sitta och påstå att jag konsumerar ovan diskuterade produkter. Det har du ingen aning om. Har aldrig laddat ner ngn musik för jag är helt enkelt inte intresserad utav det. Det räcker med det man hör i radion i närmiljön.

Om du tycker att skivbolagens skadestånds anspråk är rimliga så är du sjuk i huvudet och representerar med största sannolikhet en minoritet utav svenska folkets mening.

Men du tillhör ju en gren utav media branschen så det är väl därför du hejar på som du gör.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av bingobelle
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 720p
Alright, om du tycker att deras produkter är så "sketna" varför konsumerar du dem då över huvud taget?

Hur kan du sitta och påstå att jag konsumerar ovan diskuterade produkter. Det har du ingen aning om. Har aldrig laddat ner ngn musik för jag är helt enkelt inte intresserad utav det. Det räcker med det man hör i radion i närmiljön.

Om du tycker att skivbolagens skadestånds anspråk är rimliga så är du sjuk i huvudet och representerar med största sannolikhet en minoritet utav svenska folkets mening.

Men du tillhör ju en gren utav media branschen så det är väl därför du hejar på som du gör.

Jaha, där kom det personliga påhoppet som ett brev på posten.

Jag har inte gjort uttryck för någon bedömning av huruvida skadeståndsanspråken är rimliga eller ej. Det kommer som sagt att avgöras av domstolarna.

Mediabolagens anspråk är givetvis att betrakta som taktiska utspel, det bör vara uppenbart för vem som helst. Samt ett visst mått av skrämseltaktik - sannolikt rätt välfungerande eftersom det skapat ett sådant uppror bland de mestadels rätt skuldmedvetna fildelarna.

Sannolikt börjar det nu gå upp för killarna bakom TPB vad de har gett sig in i. Tuff attityd utåt för att dölja några sannolikt rätt byxiga unga grabbar som trott att de kunde gömma sig bakom den svenska flatheten men som nu tvingas inse att de spelar i en rätt mycket större liga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 720p
Ni ska vi hålla isär begreppen. Böter och skadestånd är helt olika saker. Böter är en straffpåföljd och utdöms i brottmål, skadestånd är ersättning som utdöms i civilrättsliga mål. Skadestånd kan även i vissa fall tilldömas målsäganden i ett brottmål, även då bestäms storleken av domstolen och ingen annan.

Bötesbelopp bestäms av domstolen och ingen annan. Bötesbeloppens storlek är reglerade i lag och de kan varken krävas eller påverkas av någon part i målet.

Skadestånd utdöms också av domstolen, och enligt svensk lag bestämmer domstolen beloppets storlek, i förekommande fall. Däremot kan den stämmande parten i ett civilrättsligt mål i sin stämningsansökan ange ett krav på ett visst belopp i skadestånd. Det innebär inte automatiskt att det blir det beloppet som utdöms, om den parten vinner målet, det är fortfarande domstolen som avgör beloppets storlek. Den stämmande parten måste bevisa att han faktiskt lidit en skada som motsvarar det krävda beloppet.

Så du tycker 625kkr för varje album (om vi snackar musik) är rimligt? För det gick igenom i USA och inget pekar på att svenska domstolar skulle vara annorlunda. Vars tycker du den övre gränsen ska ligga? Ingenstans, 500k, 1 miljon?

Jag vet att det är upp till domstolen att "reglera" detta, men det är fortfarande rättighetsinnehavaren som får sätta ribban hur högt dom vill.

Litet citat ur självaste IPRED

"När ersättningens storlek bestäms ska enligt lagtexten hänsyn tas även till innehavarens intresse av att intrång inte begås och till övriga omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse." Vad är övriga omständigheter i fallet när det gäller digitala filer och sånt, vill att nån tyder detta Låter mest som om dom ska få mer betalt bara för fiktiva och hypotetiska skador.

"Enligt de lagar som reglerar det industriella rättsskyddet ska den som uppsåtligen eller av oaktsamhet gör intrång betala skälig ersättning för utnyttjandet av rättigheten samt ersättning för den ytterligare skada som intrånget har medfört." - Vilken skada medför någon när dom laddar ner något och tittar på det?

"Till skillnad från upphovsrätts-lagen har övriga immaterialrättslagar dock en regel om att denna ersättning (dvs. om intrånget har skett i god tro) endast utgår om och i den mån det är skäligt. Med skälig ersättning för utnyttjandet avses den licensavgift som borde ha utgått om licens hade upplåtits. Ersättningen utgår även om rättighetshavaren faktiskt inte har lidit förlust till följd av intrånget. Storleken av den licensavgift som borde ha utgått får avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. (Se t.ex. prop. 1985/86:86 s. 29 f. och prop. 1993/94:122 s. 50 f.)."

Det där lät mer verklighetsförankrat dock, att skadeståndet blir lika högt som det skulle kosta från en butik är ju lite mer rimligt än säg, 625k för ett album.

"Regeringens förslag: Skadeståndsbestämmelserna i samtliga immaterialrättslagar förtydligas med avseende på de omständigheter som ska beaktas vid fastställandet av skadestånd när intrång har begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet. I samtliga lagar anges därmed uttryckligen att hänsyn särskilt ska tas till
1. rättighetshavarens uteblivna vinst,
2. vinst som intrångsgöraren har gjort,
3. skada på rättighetens anseende,
4. ideell skada samt
5. rättighetshavarens intresse av att intrång i immaterialrättigheten inte görs."

Det där är ju också ganska intressant, uteblivna vinst, hur ska dom bevisa det? Fast det är ju civilrättsligt så det går nog igenom ganska enkelt att Kalle 18 hade köpt dom där 3000 albumen när han lever på csn-bidrag, jotack.
Nummer 2 där tror jag ingen motsätter sig direkt.
Vad 3 betyder vet jag faktiskt inte.
4. Vad är en ideell skada?
5. Viktigt viktigt detta!

Om detta nu är så viktigt, varför inte ta det till brottsmålsnivå istället? Eller sparar dom detta tills IPRED2 (med 4 års fänglse introduceras, google it) lanseras?

Läste föresten igenom min post igen och kom på denna fina textrad...

Ersättningen utgår även om rättighetshavaren faktiskt inte har lidit förlust till följd av intrånget.

Rationaliseringen runt detta är... vadå exakt? Att straffa dom som inte påverkat en negativt bara för att?

Sen vet jag inte, men jag antar det här gäller i själva domstolen, alltså inte när själva orginal-kravet skrivs (som vi sett i Danmark medmera) där man "erbjuds" pynta eller så dras man in för rätta. Så kraven blir väl precis som i danmark... "betala <fantasi siffra> eller så drar vi dig inför rätta och där får du betala <fantasi siffra>*2 samt våra advokatkostander om du förlorar!"

Så även om domstolen tycker det är lite orimligt med säg 100k för 100 filmer så finns det inte riktigt lika mycket skydd för att man ska tvingas pynta rättekostnaderna för den andra sidan, vilket ju kan vara hur höga som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

Det där är ju också ganska intressant, uteblivna vinst, hur ska dom bevisa det? Fast det är ju civilrättsligt så det går nog igenom ganska enkelt att Kalle 18 hade köpt dom där 3000 albumen när han lever på csn-bidrag, jotack.

Det är givetvis ingen som tror att Kalle, 18 år, verkligen skulle ha köpt alla dessa skivor. Men faktum kvarstår att om det kan bevisas att han faktiskt laddat ned dem utan att betala blir den frågan av mindre betydelse.

Upphovsrättsinnehavaren har lidit skadan i alla fall.

Kalle skulle ha tänkt på detta innan han började piratkopiera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 720p
Upphovsrättsinnehavaren har lidit skadan i alla fall.

Hurdå? Jag är genuint förbryllad över denna "skada" som sker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Hurdå?

Kalle har tillskansat sig upphovsrättsskyddade material utan att ha betalat.

Nej, brottsrubriceringen är inte "stöld" men räkna med att det kommer att behandlas som om det är likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 720p
Kalle har tillskansat sig upphovsrättsskyddade material utan att ha betalat.

Nej, brottsrubriceringen är inte "stöld" men räkna med att det kommer att behandlas som om det är likvärdigt.

Vilken skada sker dock?

Om jag själ något från en butik t.ex, det är ju solklart fall där, jag tar en fysisk vara, typ en daim, butiken förlorar möjligheten att sälja den vidare, osv, ett klart fall där man tar pengar från ett företag.

Om jag tar min grannes gräsklippare förlorar min granne sin gräsklippare, osv osv. Jag har ytterst svårt i att se hur detta kan vara samma sak som att kopiera något digitalt.

Det är ytterst svårt för mig att se vilken skada som sker när dom brancher som skriker högst om detta fortfarande går med vinst, och en del faktiskt ökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Vilken skada sker dock?

Om jag själ något från en butik t.ex, det är ju solklart fall där, jag tar en fysisk vara, typ en daim, butiken förlorar möjligheten att sälja den vidare, osv, ett klart fall där man tar pengar från ett företag.

Om jag tar min grannes gräsklippare förlorar min granne sin gräsklippare, osv osv. Jag har ytterst svårt i att se hur detta kan vara samma sak som att kopiera något digitalt.

Det är ytterst svårt för mig att se vilken skada som sker när dom brancher som skriker högst om detta fortfarande går med vinst, och en del faktiskt ökar.

Alltså, det här svenska "nollsummeresonemanget" är inte relevant. Det spelar ingen roll om upphovsrättsinnehavaren går med en triljon i vinst eller förlust.

"Skada" i det här fallet bedöms som ett absolut begrepp och har ingenting att göra med företagets övriga ekonomiska situation.

En domstol bedömer fakta, inte spekulationer eller moraliska resonemang. Skadan, och brottet, består i att Kalle har tillskansat sig materialet utan tillstånd och utan att betala. Att det inte är likvärdigt med stöld av fysiskt material (intellektuell egendom lider t ex inte av begränsad tillgång) betyder inte att tillgången saknar värde.

Huruvida Kalle faktiskt skulle ha köpt de 3000 skivorna om de inte gick att ladda ned spelar mindre roll.

Värdet, i kronor, avgörs nog av domstolen från fall till fall. I värsta (för Kalle) fall blir det 3000 gånger skivpriset, men troligen lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 720p
Alltså, det här svenska "nollsummeresonemanget" är inte relevant. Det spelar ingen roll om upphovsrättsinnehavaren går med en triljon i vinst eller förlust.

"Skada" i det här fallet bedöms som ett absolut begrepp och har ingenting att göra med företagets övriga ekonomiska situation.

En domstol bedömer fakta, inte spekulationer eller moraliska resonemang. Skadan, och brottet, består i att Kalle har tillskansat sig materialet utan tillstånd och utan att betala. Att det inte är likvärdigt med stöld av fysiskt material (intellektuell egendom lider t ex inte av begränsad tillgång) betyder inte att tillgången saknar värde.

Huruvida Kalle faktiskt skulle ha köpt de 3000 skivorna om de inte gick att ladda ned spelar mindre roll.

Värdet, i kronor, avgörs nog av domstolen från fall till fall. I värsta (för Kalle) fall blir det 3000 gånger skivpriset, men troligen lägre.

Hur förändras en låts värde genom att den kopieras olagligt?

Permalänk
Avstängd

Ditt resonemang om straff för misshandel kontra piratkopiering tycker jag säger mer om skevheten i de svenska straffskalorna än om rimligheten i upphovsrättsinnehavarnas skadeståndskrav.

Kanske tolkar det fel men jag uppfattar det som att du tycker att anspråken kan vara rimliga.

Hur som helst så är denna tråd nu helt OT eftersom den från början handlade om politikers utspel innan en rättegång ens börjat. Detta måste väl ändå de flesta kunna inse. Tänker skriva ett sista inlägg som även det är helt OT som riktar sig till 720 p. Det handlar enbart om programvara och inte om film eller musik. Det är liten historia som inte försöker att säga vad som är fel eller rätt eller moraliskt rätt eller fel. Det enda den berättar är att programvaruutvecklarna och för den delen hårdvaruutvecklarna förmodligen inte hade kommit dit de är idag utan piratkopieringen.

För ca 25 år sedan så fick jag en commodore 64. Det var på mitten utav 1980 talet och denna "fantastiska" lilla maskin hade faktiskt allaredan funnits i 4 år. I början gick det lite trögt för den men med tiden som gick så accelererade försäljningen. Den absoluta storhetstiden var nog ca 87-88 för den.

Enda anledningen till att jag fick denna dator och hörde talas om den var på grund utav alla kopierade spel som fanns. Utav samma anledning så fick många utav mina kompisar denna dator också och mina kusiner som då bodde i Stockholm hade också denna maskin. I det området ( järfälla ) hade väldigt många ungar en Commodore 64 och de kopierade spelen byttes friskt mellan grabbarna. Alla dessa kids hade nu en c64 just på grund utav alla kopierade program som fanns att tillgå. Själv hade jag säkert flera hundra kopierade spel till den. Vad är nu poängen med detta undrar du säkert.

Jo, eftersom man nu hade en c64 ( på grund utav alla kopierade spel som fanns att tillgå ) så blev det som så att även en hel del original köptes in.

Kommer ihåg vissa av dem som tex Wizball, Pool of Radiance, Dragons Lair, Ambush, Rastan med flera. Kommer inte ihåg alla titlar men det var ca 10 till 15 stycken. En klasskompis till mig som man kan definiera som snålheten själv köpte tom 2 stycken original kommer jag ihåg. Det var Flash gordon och ngt jag inte kommer ihåg namnet på.

Nu kanske spelbranschen tycker att jag och mina kompisar tillfogade dem skada på grund utav mina ca 250 stycken kopierade spel och att de blev snuvade på dessa pengar. som alla förnuftiga människor kan förstå så förlorade de självklart inte ett rött öre eftersom jag aldrig skulle kunnat rent ekonomiskt köpa alla dessa spel. Även om jag kunnat så hade jag inte gjort det.

på den tiden kostade ett c64 spel ca 169 kr. 169*250=42 250 kr

42 250 kr är mycket pengar på mitten utav 80-talet att lägga på spel och inte ens mycket förmögna föräldrar ställde upp på det.

I vilket fall som helst så inbringade mina 15 original ca 2535 kr till mjukvaru branschen under 3 års tid som jag hade c64. detsamma gällde övriga kompisar.

Detta fenomen fortsatte sedan med Amigan som efterträdde c64. Den införskaffades på grund utav det kopierade programutbudets skull och när väl datorn fanns så inhandlades en hel del original programvara.

En ytterliggare poäng med det hela är att det aldrig hade sålts så stora mängder utav dessa datorer utan de kopierade spelen och då hade aldrig commodore blivit ett så stort företag som det blev och alla dessa spelutvecklare som uppkom hade aldrig funnits om inte denna stora mängd datorer funnits.

Frågan är var vi hade stått idag utav denna "kriminella" verksamhet. Det vet jag inte och svaret får bli helt hypotetiskt. När det gäller pc så hade vi kanske suttit med woodo 2 grafikkort idag och endast 1/10 så många spelutvecklare kanske hade funnits. Vad vet jag.

Tycker att spelbranchen är lite som fackförbunden angående de amerikanska biltillverkarna. De försöker envetet att såga av den gren de sitter på.

Dessa spelföretag har väldigt mycket att tacka dessa "omoraliska pirater som inte gör rätt för sig" Utan dessa "pirater" så hade de aldrig kommit dit de är idag. Istället för att kunna se dem som en typ utav marknadsföring eller reklam för sin typ utav produkt så vill man fängsla dem och bötfälla dem. Vad är det man brukar säga? Otack är världens lön.

Hoppas nu att inte 720 p börjar att klippa o klistra och pratar om moral och lagar och vad som är rätt eller fel. Meningen med detta inlägg är inte att säga vad som är rätt eller fel utan bara att visa att kopieringen förmodligen inte är speciellt skadlig utan snarare tvärt om. Detta är min personliga övertygelse och jag skulle nästan våga satsa mitt liv på att det jag skriver är stabilt verklighetsförankrat.

Så du 720 P har nog mycket att tacka de "omoraliska och snyltande människorna som inte gör rätt för sig " en hel del.

Christian Dyhlen

Permalänk
Medlem

Christian Dyhlen:

720p kommer faktiskt med fakta som återspeglar mina åsikter. Känslorna och moralen blandas in av dig, pa1983 och andra fildelare som försöker föra in debatten på att det faktiskt är industrins fel att piratkopiering existerar.
Nedladdning/spridning av upphovsrättskyddat material utan tillstånd är olagligt PUNKT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Christian Dyhlen:

720p kommer faktiskt med fakta som återspeglar mina åsikter. Känslorna och moralen blandas in av dig, pa1983 och andra fildelare som försöker föra in debatten på att det faktiskt är industrins fel att piratkopiering existerar.
Nedladdning/spridning av upphovsrättskyddat material utan tillstånd är olagligt PUNKT

Då utgår du ifrån att lagen är absolut, nu är det som tur inte så.

Faktum är att piratkopiering har varit både moraliskt accepterat och helt och hållet lagligt i X-antal decennier.

Varför tror du bandspelare med två kassettdäck uppfanns?
Varför tror du att CD-brännaren uppfanns?

Ingen är så naiv att de inbillar sig att dylika tekniska innovationer har någon som helst annan funktion än piratkopiering.

Enda skillnaden är att nu består piratkopieringen av digitala överföringar, och då blir STIM och whatnot sura och lite kinkiga över att de inte kan tjäna pengar på sin kassettavgift längre.

Faktum är att skivförsäljningen är mer än dubbelt så hög idag som för 20 år sedan, samtidigt som piratkopieringen gått från att inte vara ett problem till att vara syndabock för allt som går fel i underhållningsindustrin.

Konsumenter kräver egentligen bara två enkla saker för att vara villiga att betala för saker och ting; kvalitet och bekvämlighet.

Kvalitet tillhandahålls oftast inte alls då den mesta underhållning som kommer ut i dagsläget är ren skit, och bekvämlighet tillhandahålls heller inte då de flesta skivbolag faktiskt kämpar med näbbar och klor för att tvinga konsumenterna att gå till närmaste skivaffär istället för att utnyttja hur enkelt det är att sälja musik på internet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Varför tror du bandspelare med två kassettdäck uppfanns?
Varför tror du att CD-brännaren uppfanns?

För att kopiera kasettband.
För att kunna lagra data på CD-skivor.

Har inget att göra med kopiering/nedladdning/spridning av upphovsrättsskyddat material. Ditt inlägg bevisar bara hur "pirater" rättfärdigar sitt agerande. De snackar om moral och etik men blundar totalt för det faktum att de bryter mot lagen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 720p
Jesus Christ, nu är vi där igen. "Folk som får sina liv raserade". Där jag växte upp fick man lära sig att ta ansvar för sina egna handlingar.

Kära fildelare, jag har dåliga nyheter: I interneteran är inte Sverige isolerat. Det finns gott om andra kulturer där ute där "don't do the crime if you can't do the time" faktiskt är en realitet. USA råkar vara ett exempel på detta, och råkar samtidigt också vara hemvisten för många upphovsrättsägande media- och underhållningsbolag. Som har tillgång till skickliga jurister. Och som bara skrattar år TPBs infantila beteende.

EU-målet är bara det som kommer att öppna korken.

TPB, ni står inför ett brutalt uppvaknande. Tro mig.

Om du menar att man i USA har hög sanolikhet för att åka dit för piratkopiering så tror jag nog du har fel. Det är snarare stora klyftor i vad folk tycker och tror. Fins sådana som dig som tycker lagen är absolut och man ska följa den blint och inte tycka den är fel så fort den ändras.

Sedan fisn det raka motsattsen folk som tycker lagara är fel tex övervakning eller uppphovsrättslagarna osv.

Och jag kollade ganska nyligen i en debattråd på ett internationelt forum och amrekasnka bittorrent users i den högre ligan är inte minsta rädd eller annser att oddsen för att åka dit är stor. Snarare så att piratkopiering i är väl spritt i staterna och inte mycket kan göras åt det i pracktiken.

Bara för amrekanarna gillar att göra vinklade reality shows där snuten griper vart enda en så är det ju bara vinklad propaganda.

Och jag har släkt i staterna så man ser helt klart hur olika personer ser på det och olika instannser så som skolor osv.

Men rent privat. Vill du warza i staterna så är risken för att åka dit om du inte är dum i huvudet totalt inte specielt stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Christian Dyhlen:

720p kommer faktiskt med fakta som återspeglar mina åsikter. Känslorna och moralen blandas in av dig, pa1983 och andra fildelare som försöker föra in debatten på att det faktiskt är industrins fel att piratkopiering existerar.
Nedladdning/spridning av upphovsrättskyddat material utan tillstånd är olagligt PUNKT

Jag är fildelare ja. Sedan vet jag itne om du nu påstog att jag är en iligal fildelare eller ej.
Bara för jag stödjer fildelning i alla dess former och tycker upphovsrättslagarna ska ändras och att man bör skaffa sig en mer sund syn på fildelning betyder inte att jag kopierar iligalt eller ej.

Så om någon påstår det så är det ju bara rena andtagande tills motsatsen är bevisad så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
För att kopiera kasettband.
För att kunna lagra data på CD-skivor.

Har inget att göra med kopiering/nedladdning/spridning av upphovsrättsskyddat material. Ditt inlägg bevisar bara hur "pirater" rättfärdigar sitt agerande. De snackar om moral och etik men blundar totalt för det faktum att de bryter mot lagen!

Då tycker jag ju man kan skippa kassetavgiften med. Vitt jag vet så brukar kollektiv bestraffning vara förbjuden. Mer eller mindre var det är. Sedan ska man nu jaga folök och bötfälla dom så kan man ju inte bestraffa dom som kopierar legalt. Menar ska alla mäniskor få betala böter ut i fall att do mkört för fort nån gång? kassetavgifften är ju typ lika rimlig, eller snarare orimlig.

Dags för er att vakna och inse att musik, film och mjukvarubranshen spelar på helt egna korupta regler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
För att kopiera kasettband.
För att kunna lagra data på CD-skivor.

Juuuuust det...och vapen tillverkas för att uppehålla fred!

Hur naiv/lättlurad får man bli innan det blir olagligt?

Citat:

Har inget att göra med kopiering/nedladdning/spridning av upphovsrättsskyddat material. Ditt inlägg bevisar bara hur "pirater" rättfärdigar sitt agerande. De snackar om moral och etik men blundar totalt för det faktum att de bryter mot lagen!

Återigen slänger du ur dig att lagen skulle vara absolut. Vad krävs för att du ska förstå att så inte är fallet?

Ja, många fildelare bryter mot diverse lagar. Betyder det att de gör fel?

Nope.

Betyder det att det är moraliskt förkastligt att syssla med piratkopiering?

Givetvis inte, lagen tar inte moralisk ställning, det är hela poängen med att ha lagar från första början.

Betyder det att det är oetiskt att piratkopiera?

Du vet nog svaret på den frågan, men eftersom jag inte riktigt litar på att du kan lista ut det själv: Nej!

Om man tog och radade upp alla människor som aldrig piratkopierat och anser att det är djävulens bländverk bredvid alla människor som någon gång helt medvetet piratkopierat och tyckt att det var okej, vilken rad tror du skulle bli längst?

Du kanske tycker att spritförbudet i USA var ett gott föredöme? För här talar vi om exakt samma sak.

Piratkopiering är något som har ett enormt brett folkligt stöd medan en hög självgoda småpåvar vill förbjuda det.
Och precis som med spritförbudet kommer det sluta med att staten till sist måste inse att för varje fildelare de sätter dit dyker tre nya upp, och att förbudet helt enkelt inte håller eftersom det saknar folkligt stöd.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Juuuuust det...och vapen tillverkas för att uppehålla fred!

Hur naiv/lättlurad får man bli innan det blir olagligt?

Det blir olagligt när man bryter mot lagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Återigen slänger du ur dig att lagen skulle vara absolut. Vad krävs för att du ska förstå att så inte är fallet?

Lagen tillåter ett visst utrymme för tolkning men skall egentligen följas ordagrant! Vad försöker du att säga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ja, många fildelare bryter mot diverse lagar. Betyder det att de gör fel?

Ja. Bryter man mot lagen så gör man fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars

Nope.

Fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Betyder det att det är moraliskt förkastligt att syssla med piratkopiering?
Givetvis inte, lagen tar inte moralisk ställning, det är hela poängen med att ha lagar från första början.
Betyder det att det är oetiskt att piratkopiera?
Du vet nog svaret på den frågan, men eftersom jag inte riktigt litar på att du kan lista ut det själv: Nej!

Varför drar man då fram direktörernas och artisters löner? Varför gnäller man på priser och olika skydd. Du menar alltså nu helt plötsligt att lagen inte ger utrymme för känslor, moral och etik? Det har jag hävdat hela tiden!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Om man tog och radade upp alla människor som aldrig piratkopierat och anser att det är djävulens bländverk bredvid alla människor som någon gång helt medvetet piratkopierat och tyckt att det var okej, vilken rad tror du skulle bli längst?

Den rad som aldrig laddat hem något via TPB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Du kanske tycker att spritförbudet i USA var ett gott föredöme? För här talar vi om exakt samma sak.

Är inte insatt i detta därför låter bli att ge kommentärer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Piratkopiering är något som har ett enormt brett folkligt stöd medan en hög självgoda småpåvar vill förbjuda det.

Källa, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Och precis som med spritförbudet kommer det sluta med att staten till sist måste inse att för varje fildelare de sätter dit dyker tre nya upp, och att förbudet helt enkelt inte håller eftersom det saknar folkligt stöd.

Om du vidgar dina vyer och lämnar Swec för en liten stund så inser du ganska snart att större delen av befolkningen inte vet vad torrents är för något. Du påstår helt enkelt att majoriteten av svenska befolkningen inte skulle vilja ha upphovsrättslagen? Tror du på det själv?

pa1983: Jag håller med dig. Kasettavgiften borde slopas!

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja påstå att många vet vad torrents är.

Menar det fins folk i 35-50 bast. Känfamiljer så att säga som ofta frågar mig på jobbet om datorrelaterade saker som hårdisakr, brännare mm. Och orsaken är Ofta för dom sitter på torrentsider som TPB. Så vanlgia svensson vet och kan använda torrents Är inte bara 13-18 åringar utan det fins många som är 35+ som kan också. Vet felar älldre so msitter på tex swebits och liknadne sior som har misnt lika bra kolll som ygre mäniskor. Snarare en intressefrgåa än åldersfråga. Många som tankar hem filmer för att barnen ska kunna se nåt medans mamma lagar mat.

Att påstå att det inte fins folkligt stöd är ju rätt naivt. Det fins väl offecielt 800000 svenskar som anvädmner torrents som man vet om sisst det gjordes en undersökning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Det blir olagligt när man bryter mot lagen.

No shit, lyckades du räkna ut det själv?
Imponerande.

Det är däremot inte per definition fel bara för att det bryter mot en lag.

Citat:

Lagen tillåter ett visst utrymme för tolkning men skall egentligen följas ordagrant! Vad försöker du att säga?

Att lagen inte är absolut. Jag vet inte om det är bristande ordförståelse hos dig eller bristande intelligens, hursomhelst verkar du inte alls förstå vad det är jag säger.

Citat:

Ja. Bryter man mot lagen så gör man fel.

Så om riksdagen lagstiftade om att svarta människor inte fick använda kollektivtrafiken, skulle det då vara fel att bryta mot det?

Jag visste inte att du var nazist, man lär sig mycket på internetforum!

Citat:

Varför drar man då fram direktörernas och artisters löner? Varför gnäller man på priser och olika skydd. Du menar alltså nu helt plötsligt att lagen inte ger utrymme för känslor, moral och etik? Det har jag hävdat hela tiden!

Återigen förstår du inte alls vad det är jag säger. Eftersom du också verkar vara den enda som inte gör det så drar jag slutsatsen att det är något problem på din planhalva, förmodligen relaterat till bristande kognitiv förmåga.

Citat:

Den rad som aldrig laddat hem något via TPB.

...eller från DC++, eller från Kazaa, eller från Napster, eller Bearshare, eller Limewire, eller kopierat ett kassettband, eller kopierat någon polares CD-skivor, eller...hur länge ska jag hålla på innan du förstår?

Du har exempelvis ägnat dig åt piratkopiering, vilket inte bara gör dig till en brottsling, utan även en hycklare.

Citat:

Är inte insatt i detta därför låter bli att ge kommentärer.

Ja, att du inte är insatt är både tydligt och det största problemet med att du försöker delta i diskussionen.

Citat:

Källa, tack!

http://thepiratebay.org/

Enligt dem har de vid skrivande stund lite över 20 miljoner peers.
Om det inte är ett brett folkligt stöd så vet jag ärligt talat inte vad som ska klassas som det.

Citat:

Om du vidgar dina vyer och lämnar Swec för en liten stund så inser du ganska snart att större delen av befolkningen inte vet vad torrents är för något. Du påstår helt enkelt att majoriteten av svenska befolkningen inte skulle vilja ha upphovsrättslagen? Tror du på det själv?

With all due respect, IE none whatsoever, bara för att du är okunnig så behöver inte resten av världens befolkning vara det.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Lcars:

Du har lyckats dra ner tråden till en nivå som får en sandlåda att framstå som akademisk institution. Istället för att bemöta innehållet i mina inlägg med fakta som du kan backa upp försöker du istället att förolämpa mig och min intelligens! Jag har 5 år av högskoleutbildning bakom mig, jag studerar psykologi och organisationsteori vid sidan om mitt jobb och jag har svårt att förstå att en anonym typ som du har mage att förolämpa mig. Du kommer dock inte att lyckas – jag tänker bemöta dina argument/förolämpningar så gott jag kan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
No shit, lyckades du räkna ut det själv?
Imponerande.

Det är däremot inte per definition fel bara för att det bryter mot en lag.

Allt handlar om uppfostran. Jag har blivit uppfostrad som laglydig medborgare. Jag respekterar lagen och försöker att följa det så gott jag kan. Att bryta mot lagen är fel – detta lärde jag mig från mina föräldrar och mina lärare. Det betyder dock inte att jag inte bryter mot lagen själv. Det händer att jag kör för fort, det händer att jag felparkerar och det har faktiskt förekommit att jag har piratkopierat tidigare. Allt detta gör inte lagbrottet rätt. Det är fortfarande fel! Skillnaden är att jag tar ansvar för mina handlingar. Åker jag fast så skyller jag inte ifrån mig att vägen var för slät, bilen var för bra och att hela befolkningen kör fort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Att lagen inte är absolut. Jag vet inte om det är bristande ordförståelse hos dig eller bristande intelligens, hursomhelst verkar du inte alls förstå vad det är jag säger.

Du kanske ska ta och förklara lite bättre då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Så om riksdagen lagstiftade om att svarta människor inte fick använda kollektivtrafiken, skulle det då vara fel att bryta mot det?

Jag visste inte att du var nazist, man lär sig mycket på internetforum!

När argumenten tar slut, tar du till personangrepp och förtal. Ingenstans har jag skrivit att jag är nazist eller uttryckt nazistiska åsikter. Däremot kan jag med stöd av dina inlägg kalla dig för brottsling då du uppenbarligen inte anser att lagbrott är fel.

Jag förmodar att du tänker på Rosa Parks? Nu efterhand kan man konstatera att lagbrottet var rätt men då var det definitivt fel eftersom hon bröt mot lagen. Man kan ha åsikter om lagar, man kan tycka att de är fel och borde tas bort. Men det ger dig fortfarande inte rätten att bryta mot lagen godtyckligt och bestämma vilka lagar ska följas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Återigen förstår du inte alls vad det är jag säger. Eftersom du också verkar vara den enda som inte gör det så drar jag slutsatsen att det är något problem på din planhalva, förmodligen relaterat till bristande kognitiv förmåga.

Inom psykologi finns det en teori som kallas för ”given-new contract”. Detta betyder, om man drar det i korta ordalag, att en ny information måste alltid föregås av redan känd för att informationen ska vara begriplig. Som exempel kan nämnas ditt påstående att ”lagen inte är absolut”. Detta påstående kan tas och tolkas på många olika sätt. Det som är självklart i ditt huvud behöver inte vara uppenbart för alla andra.
Att förolämpa andra leder ingenstans, istället framstår dina inlägg som ihåliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
...eller från DC++, eller från Kazaa, eller från Napster, eller Bearshare, eller Limewire, eller kopierat ett kassettband, eller kopierat någon polares CD-skivor, eller...hur länge ska jag hålla på innan du förstår?

Du har exempelvis ägnat dig åt piratkopiering, vilket inte bara gör dig till en brottsling, utan även en hycklare.

Åhhh, gamla goda tider! Tiden då piratkopiering inte var mainstream och var förbehållet för de som var duktiga nog. Jag har använt DC/DC++ och alla dess kloner, jag har använt Napster etc. Jag har även kopierat CD-skivor och kopierat böcker.
Nu efterhand kan man alltid försvara det med att var oskyldigt och ingen skada skedde. Men det förändrar inte det faktum att jag bröt mot upphovsrättslagen.

En hyklare har jag aldrig varit. Jag tar ansvar för mina handlingar. Gör du det?
Och förresten, det heter hycklare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ja, att du inte är insatt är både tydligt och det största problemet med att du försöker delta i diskussionen.

Att jag inte är insatt i det specifika ögonblicket i mänsklig historia diskvalificerar mig inte från diskussionen. Dina förolämpningar gör det dock. Jag har till exempel läst igenom hela IPRED-propositionen för att jag vill vara väl förberedd för debatt. Kan du skryta med detta? Har du kommit med ett enda fakta i dina inlägg förutom antaganden och förolämpningar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
http://thepiratebay.org/
Enligt dem har de vid skrivande stund lite över 20 miljoner peers.
Om det inte är ett brett folkligt stöd så vet jag ärligt talat inte vad som ska klassas som det.

Och du påstår att det är belägg för att majoriteten av svenska befolkningen är emot upphovsrättslagen? Senast jag hörde så var TPB världens största tracker! 20 miljoner av 6 miljarder framstår inte som någon stor siffra.
Kom med lite bättre argument!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
With all due respect, IE none whatsoever, bara för att du är okunnig så behöver inte resten av världens befolkning vara det.

Kunskap är ett abstrakt begrepp! Det finns människor vid livets slut som önskar de lärde sig mer. Och någon respekt har du inte visat i ditt inlägg!

Permalänk
Medlem

*gäsp* Klart att jag inte visat någon respekt, jag har ingen respekt för folk som anser att vissa människor är mindre värda bara för att det står i någon lagbok.

Deal with it.

I övrigt är ditt inlägg bara tråkigt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd

jeje.... anmäl google mfl och usa.

föresten hur kan dom sälja hårddiskar med inbyggt torrent program :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
*gäsp* Klart att jag inte visat någon respekt, jag har ingen respekt för folk som anser att vissa människor är mindre värda bara för att det står i någon lagbok.

Deal with it.

I övrigt är ditt inlägg bara tråkigt.

"Någon lagbok"? Det är Sverige Rikets Lag. Den Lag som har skyldghet att följa så länge du är Svensk medborgare eller vistas inom Sveriges gränser.
Vill du inte följa lagen så finns det säkert något land i Afrika där du kan bryta mot Upphovsrättslagen utan påföljd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av imortalse
jeje.... anmäl google mfl och usa.

föresten hur kan dom sälja hårddiskar med inbyggt torrent program :S

På samma sätt som modermodemet kan vara hjärtat av hårddisken
Många NAS har inbyggd bittorent-klient. Torrents per definition är inte olagliga!

Permalänk
Medlem

pa1983: angående FRA bryter mot svensk grundlag är lite som man tolkar lagen. Dock...

Lag (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna

Artikel 8 - Rätt till skydd för privat- och familjeliv
2. Offentlig myndighet får inte inskränka åtnjutande av denna rättighet annat än med stöd av lag och om det i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn till statens säkerhet, den allmänna säkerheten, landets ekonomiska välstånd eller till förebyggande av oordning eller brott eller till skydd för hälsa eller moral eller för andra personers fri- och rättigheter.

......

Till andra...
Ni kan inte jämföra google och t.ex. TPB, TPB är DIREKT anslutna till de som gör det gråa i lagen, google indexerar TPB, försvinner TPB så kommer ni inte åt torrent och ev lagbrott kan inte hända. Google skulle nog inte hamna i sådant trångmål heller då de utesluter sökresultat vid mottaget DCMA.

TPB som sådant är idag i lag nog inte reglerat, annat än någon form av medhjälp (vilket jag tror de kommer åka för + ev. fin stor kvarskatt pga alla reklamintäkter + ev. ekonomisk brottslighet för att dölja detta. Men beror ju på hur bra fifflare de har )

Att TPB inte kommer att försvinna som site är rätt glasklart, för decentraliserat för detta sedan de blev av med servrarna sist.

Dock om man läser IPRED2 så går den rätt mycket längre och pratar mycket om just medhjälp-delen som nu är fallet med TPB. För det är som någon skrev, inte direkt långsökt att de nog hävdar att de vet exakt vad som pågår (och deras korrespondens med upphovsrättshavare).

Att de inom EU skriver som de gjort är nog för de anser (med sina pappersvändare) att det finns tillräckligt lagrum i svensk / europeisk lagstiftning för att döma TPB i det fall som råder.

Sedan finns det ju andra osmakliga delar som de borde fixa upp på sidan.

Dock så ställer jag mig frågan, vad är ett verk värt när det blivit framställt offentligt. Där skulle nog det behövas mer data. De domar som fallit är ju iofs vägledande men nog i högsta laget. Tror mer på de danska exemplen på vad de anser de förlorat som de skickar ut i sina pre-civilrättsmål.

Men intressant och se, tror nog de faller.
Frågan är bara under vilken paragraf de hamnar.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om pengar...

Jag tycker personligen att skådespelarnas löner är sjukligt höga. De stora skivbolagen tjänar mängder av miljoner eller ja, miljarder varje år ändå gnäller dem på att de förlorar ja, kan det ligga runt några miljoner när folk laddar ner ifrån TPB, LimeWire, ect. Om de sänkte priserna på DVD, Skivor, (VHS i viss mån) så skulle nog folk sluta att ladda ner. Fast allt handlar ju ändå om pengar i slutändan, inget om hur vida TPB har en massa torrents på sin server utan att företagen inte tjänar sina miljarder varje år. Sänk alla skådespelares/artisters löner med 20% så går nog allt bra med deras budgetter. Eller vad tror ni?