Intel sänker priset på SSD-enheter

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att jag skulle klara mig med en 64gb SSD för en systemdisk. Ha en-två spel installerade kanske 10 gb (vissa är ju ganska stora), windows 7 på 10 gb eller så (det tar väl lite mindre än vista har jag för mig), office 3 GB, Adobe jox 7 gb, lite annat blandat kanske 10 gb vilket blir 40 gb, då har man 20 kvar för sånt som jag glömt bort och tillfälliga program och spel. Sen så har man ju såklart musik filmer ect på en mekanisk disk, klart att om jag kunde få tag på en 100 gb så får ju musiken plats oxå och då blir man ju lite gladare

Jag skulle köpa en för 2000 kr om den hade bra nog prestanda, typ som intel diskarna. Hoppas på januari 2010

Permalänk
Medlem

En femhundring skulle den ju kunna vara värd, så de får nog sänka ett par snäpp till.

Permalänk
Medlem

Intel är fortfarande svindyr jämfört med OCZ

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna någonting. Snart är ssd ett tänkbart alternativ till raptorn.

Permalänk
Avstängd

Bra att de sänker priserna, men det är fortfarande på tok för dyrt!

Permalänk
Medlem

När man får ett vettig systemdisk för ~2000-3000 så slår jag nog till. Kanske hinner komma ner lagom till Windows 7.

Permalänk

Blir intressant å se när man kan utnyttja satans bandbredd till max, sata2 har ju 300mb/s i överföringshastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ganska rejäla prissänkningar, bra att det går åt rätt håll!

Permalänk
Medlem

Det är ju en och en halv vecka sedan x25-m sjönk till 4000:- Antingen är det en sen nyhet eller så kommer den sjukna ytterligare. Hoppas på det senare.

Permalänk
Medlem

Enbart ssd i htpcn vore ju kalas. Lär dock förbli en dröm ett flertal år framåt. Men som systemdisk är det nog inte så långt kvar. En 32-64 gigs disk för 1500-2000 med bra prestanda lär nog komma inom ett till två år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

samma pris och storlek som velociraptorn skulle väl vara ok?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
I med dessa kanske det är dags att fixa hårddiskar med PCI-express anslutningar?

SATA håller måttet, och kommer göra det länge länge

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är på rätt väg, när det finns 150Gb för 3k med bra prestanda så byter jag ut raptorn

Permalänk
Medlem

Kör 2x32Gb U320 diskar så visst funkar det utan att ha flera hundra Gb. System på ena och spel på andra. Bilder, filmer och musik huserar på en vanlig långsam IDE. Inga problem alls med små systemdiskar alltså.

Permalänk
Medlem

när de hamnar någonstans runt 10-15kr per gb så är det dags för mig att börja handla.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Alla ni som pratar om att SSD inte är moget osv?
Hur tänker ni då?

Jag vet ingen mekanisk hårddisk som presterar bättre än vad mina två X25-E i Raid-0 gör.
Som dessutom inte alstrar värme eller låter något.

Kommer ALDRIG gå tillbaka till en mekanisk hårddisk.
Finns helt enkelt ingen anledning.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Alla ni som pratar om att SSD inte är moget osv?
Hur tänker ni då?

Jag vet ingen mekanisk hårddisk som presterar bättre än vad mina två X25-E i Raid-0 gör.
Som dessutom inte alstrar värme eller låter något.

Kommer ALDRIG gå tillbaka till en mekanisk hårddisk.
Finns helt enkelt ingen anledning.

De tänker nog att priset per GB inte är lika bra som för hdds...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Alla ni som pratar om att SSD inte är moget osv?
Hur tänker ni då?

Jag vet ingen mekanisk hårddisk som presterar bättre än vad mina två X25-E i Raid-0 gör.
Som dessutom inte alstrar värme eller låter något.

Kommer ALDRIG gå tillbaka till en mekanisk hårddisk.
Finns helt enkelt ingen anledning.

Tekniken är mogen när priserna är låga nog för att tilltala den breda massan.

Den dagen en 64Gb+ Intel SSD kostar runt 500:- så är tekniken mogen nog för en bred marknad.

Permalänk
Medlem

"80 GB krävs för os o prog" "80 GB Inte för lagring" Vilket skämt! haha

Jag klarar mej på BETYDLIGT mindre, och ja har flera drygfeta apps. Lär använda den resterande HUVUDDELEN till lagring.... JA!

Permalänk

Någon som har lite siffror på prestandaskillnaden mellan intels och OCZ diskar? Är det högre priset motiverat?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
"80 GB krävs för os o prog" "80 GB Inte för lagring" Vilket skämt! haha

Jag klarar mej på BETYDLIGT mindre, och ja har flera drygfeta apps. Lär använda den resterande HUVUDDELEN till lagring.... JA!

Du spelar inte antar jag? Ett nytt spel kan ta upp 15-20GB i värsta fall. Age of Conan tar väl upp typ 30GB har jag för mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi ...

Men hårddisken kommer aldrig att dö ut. [/B]

Aldrig är en väldigt lång tid

Permalänk
Medlem

För mej jag hört att Windows 7 ska bli mer slimmad än vista. (låter knepigt dock.. huuummm!!).

Win7 betan tog iallafall bara runt 11 GB.

Permalänk
Medlem

11 GB?

Min tar 6.4 GB...

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408931

Kan man inte köra en sådanhär som systemdisk?
Gör det stor skillnad mot en WD Caviar Blue?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408931

Kan man inte köra en sådanhär som systemdisk?
Gör det stor skillnad mot en WD Caviar Blue?

Tja, läs recensionerna på komplett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
11 GB?

Min tar 6.4 GB...

min w7 beta tar oxå 11gb

(exkl hib och .pagfil)

Visa signatur

Nunca Est Bibendum

Permalänk
Medlem

Hur mycket batteritid tror in man spar med en SSD i en normal lapptopp?

Visa signatur

Baaahh