Fler Intelprocessorer pensioneras

Permalänk
Melding Plague

Fler Intelprocessorer pensioneras

Den långlivade Core 2 Quad Q6600 går i pension den 8 maj. Nu är det dags för ytterligare en rad processorer att försvinna från marknaden för gott.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de nu sänker priset på E8400

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Argh, så sugen på att köpa Q6600 nu ju

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

att dem inte sänker priserna på processorna om dem nu ska bort, ex 8500 är ju svin dyr, när jag köpte den var 1600 kr nu äre 1800

Permalänk
Avstängd

vilka skämtpriser på QX orna

Permalänk

Kommer begagnatpriser på typ q6600 att sänkas då också elelr? eller kommer de höjas tror ni?

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Kommer begagnatpriser på typ q6600 att sänkas då också elelr? eller kommer de höjas tror ni?

Om Q6600 försvinner ifrån produktionsbanden så bör priserna på eftermarknaden rimligen höjas.

Åtgången sinar ju ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Om Q6600 försvinner ifrån produktionsbanden så bör priserna på eftermarknaden rimligen höjas.

Åtgången sinar ju ut.

De presterar också, relativt, sämre med tiden.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ja, det var väl på tiden.
Q6600'an har ju funnits ett tag nu

Permalänk
Medlem

För ett år sedan var Q6600 den mest prisvärda processorn i mellansegmentet och lika så i dag. Det har inte hänt mycket det senaste året.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kberg
Argh, så sugen på att köpa Q6600 nu ju

Om du köper en nu så gör det väll inget om den försvinner från butikshyllorna efter någon månad? Eller känns det knapert att äga en processor som inte säljs längre?

Permalänk
Avstängd

Långlivade är väl att ta i. Kommer ihåg c64:an som tillverkades i över 10 år och hade en cpu vid namn 6510. Motorolas 68000 processor hängde väl också med i nästan 10 år.

Men det är klart, tiderna förändras och livslängden 10 år lär vi väl aldrig få uppleva på en processor någon mer gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Långlivade är väl att ta i. Kommer ihåg c64:an som tillverkades i över 10 år och hade en cpu vid namn 6510. Motorolas 68000 processor hängde väl också med i nästan 10 år.

Men det är klart, tiderna förändras och livslängden 10 år lär vi väl aldrig få uppleva på en processor någon mer gång.

Well. Playstation 1 tillverkades väl i tio år.. Och den har ju då en processor som då rimligen tillverkades lika länge

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Långlivade är väl att ta i. Kommer ihåg c64:an som tillverkades i över 10 år och hade en cpu vid namn 6510. Motorolas 68000 processor hängde väl också med i nästan 10 år.

Men det är klart, tiderna förändras och livslängden 10 år lär vi väl aldrig få uppleva på en processor någon mer gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Well. Playstation 1 tillverkades väl i tio år.. Och den har ju då en processor som då rimligen tillverkades lika länge

Well igen. 186an tillverkades från 1982 till 2007.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Well. Playstation 1 tillverkades väl i tio år.. Och den har ju då en processor som då rimligen tillverkades lika länge

Det har du alldeles rätt i, dock så tänkte jag mer på datorer när jag skrev inlägget då konsoler brukar hänga med mycket längre både för i tiden och nu.

Permalänk

Trodde dena redan var pensionerad. men förstår inte varför någon skulle vilja köpa en 'sämre' propp då det redan nu finns bra alternativ till det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
att dem inte sänker priserna på processorna om dem nu ska bort, ex 8500 är ju svin dyr, när jag köpte den var 1600 kr nu äre 1800

Mjo... tycker det är lite konstigt.

Någon här som är insatt i hur detta fungerar? Som vill ge ett utförligt svar på den frågan?

Varför sänks inte priserna på utgående modeller? Butikerna borde ju förlora mer när de höjer priserna... eftersom fler förblir osålda då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Mjo... tycker det är lite konstigt.

Någon här som är insatt i hur detta fungerar? Som vill ge ett utförligt svar på den frågan?

Varför sänks inte priserna på utgående modeller? Butikerna borde ju förlora mer när de höjer priserna... eftersom fler förblir osålda då?

Vet inte när han köpte sin processor men det troligaste är att dollar gick upp från ca 6 kr till 8 kr. Det ger en kraftig prisökning för oss som köper saker prissatta i dollar för kronor.

Permalänk

neeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Nu känns det ju som att min dator är gammal när en del inte säljs längre!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
neeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Nu känns det ju som att min dator är gammal när en del inte säljs längre!

Q6600 räcker fortfarande

Men Intel vill inte att deras gamla Core2Duo/Quad ska konkurrera med deras nya Core i5 så det är därför detta måste göras, även fast deras nuvarande CPUer i mainstream segmentet håller måttet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
att dem inte sänker priserna på processorna om dem nu ska bort, ex 8500 är ju svin dyr, när jag köpte den var 1600 kr nu äre 1800

VARNING extremt offT
Jag brukar inte hålla på att vara en sån "svensk b*tch" men när det är andra tråden jag ser detta i så tänkte jag att jag kan rätta till det

Objektet ska kunna ersättas av mig, dig, honom, henne, dem
Subjektet ska kunna ersättas av jag, du, hon, han, de
Alltså borde det stå "att de inte sänker priserna" i och med att du kan skriva "att han/hon/jag/du inte sänker priserna" utan att det låter fel.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
VARNING extremt offT
Jag brukar inte hålla på att vara en sån "svensk b*tch" men när det är andra tråden jag ser detta i så tänkte jag att jag kan rätta till det

Objektet ska kunna ersättas av mig, dig, honom, henne, dem
Subjektet ska kunna ersättas av jag, du, hon, han, de
Alltså borde det stå "att de inte sänker priserna" i och med att du kan skriva "att han/hon/jag/du inte sänker priserna" utan att det låter fel.

Det är egentligen märkligt att så få verkar kunna skillnaden mellan att använda de och dem. Vissa gör sig ju neutrala med dom, men det ser ju bara dumt ut.

Nu, lär er skillnaden, baserat på föregående inlägg!!!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Det är egentligen märkligt att så få verkar kunna skillnaden mellan att använda de och dem. Vissa gör sig ju neutrala med dom, men det ser ju bara dumt ut.

Nu, lär er skillnaden, baserat på föregående inlägg!!!

Jepp och om det är för svårt så är det betydligt oftare rätt att använda "de" istället för "dem" som så många envisas med vilket låter riktigt fult.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
neeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Nu känns det ju som att min dator är gammal när en del inte säljs längre!

Finns säker någon här som vill adoptera din lilla pensionär om du inte tycker den räcker till.
Min "panchis" få jobba ett tag till, ser verkligen inget behov av en uppgradering än på ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
VARNING extremt offT
Jag brukar inte hålla på att vara en sån "svensk b*tch" men när det är andra tråden jag ser detta i så tänkte jag att jag kan rätta till det

Objektet ska kunna ersättas av mig, dig, honom, henne, dem
Subjektet ska kunna ersättas av jag, du, hon, han, de
Alltså borde det stå "att de inte sänker priserna" i och med att du kan skriva "att han/hon/jag/du inte sänker priserna" utan att det låter fel.

Hörru lilla viktigpetter, hittade du inget bättre att ha i din fotnot än ett citat från Bioshock??

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Inaktiv

Q6600 räcker mer än väl. Har inte stött på någonting som kräver mer än denna. Räcker lätt en fem år till. Även då QX-modellerna går ut är priserna extrema. Skulle inte tacka nej till en sådan om priser var mer humant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Q6600 räcker mer än väl. Har inte stött på någonting som kräver mer än denna. Räcker lätt en fem år till. Även då QX-modellerna går ut är priserna extrema. Skulle inte tacka nej till en sådan om priser var mer humant.

Nästan!

Nu får min ge sig. Bf4 blev droppen! Det blir dock med en tår i ögat!

Tror det får bli kremering. (=Q6600@4.7Ghz)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|