Apple stämd över skärmar

Permalänk
Medlem

Alltid lika roande att se företrädare för den ibland skrämmande Apple-sekten att försvara sitt älskade företag/datorer/OS.

Citat:

Du tror inte att den som först skapar ett virus på Mac OS X blir omskriven för alltid. Det är självklart inte kul att göra virus till windowsvärlden där det blir en av 100.000-tals. Mac OS X marknadsförs som virusfritt. Självklart så kommer det bli stort för den som lyckas.

Som många Mac-fantaster, urblåst som ett äggskal. Att skapa/skriva ett virus till OS X är poänglöst därför att andelen Apple-datorer är så pass liten att det inte skulle vara märkbart eller lönsamt. Man skulle inte förstöra särskilt mycket. Motivationen ligger oftast i att skapa så mycket kaos, tjäna makt eller tjäna pengar. Inget av detta kan göras om man ger sig på en insnöad skara som har mindre än 10% av världsmarknaden. Ingen myndighet jag känner till använder sig av Apple-baserade system. Större tidningar (Exempelvis tyska TAZ) använder sig snarare av Linux-baserade system och servrar än Apple. Jag själv föredrar Linux (SuSE, Redhat, Ubuntu) några ljusår före Mac :p.

Man får vad man betalar för.

Apple-användare betalar för urvattnad hårdvara och ett framgångsrikt varumärke med "snygga" (kom ihåg att vad som är vackert är högst subjektivt) datorer och ett "vackert" Operativsystem.

Den billigaste modellen av iMac ger mig detta:

* 512 MB minne
* 160 GB hårddisk1
* 24x kombinationsenhet
* Intel GMA 950-grafik

Jag frågar mig ofta vem som skulle vara så sinnesjuk att betala 10 000 SEK för ett sådant system. Standarder som används är ju över 2-3 år gamla. 512 MB i minne?

Dyraste modellen av iMac ger mig detta.

* 1 GB minne
* 250 GB hårddisk1
* 8x DL SuperDrive
* NVIDIA GeForce 7300 GT-grafik

En 24-skärm, naturligtvis. Men den apple-användare som försöker komma med "Jag kan faktist spela spel på min iMac! Lika bra prestanda som du! :(" kan man inte annat än att skratta roat åt :).

Framför allt handlar väl datorköp om prioritering. Ingen inbiten spelfantast jag känner skulle någonsin komma på idén att försöka sig på att spela spel på en Apple-dator. Varför skulle man göra det? Hårdvaran till PC är billigare, prestandamässigt bättre och spelen är optimerade för Windows. Den lilla andel av spel som konverteras till Mac är knappast relevant, likaså användet av s.k. "Emulatorer" för att försöka återskapa en windows-miljö på Mac. Åter igen, hårdvaran lever i 99% av fallen inte upp förväntningarna.

När jag köper en dator är följande saker viktiga för mig:

* Prestanda
* Pris
* Uppgraderingsmöjligheter

Inget av detta finns att hitta på en Apple. Pris-Prestanda-förhållande hos en Apple-datorer är så gränslöst dåligt så det snarare är synd om dem som ger sig på ett sådant system för att göra annat än att surfa/skriva/lättare bildbehandling. Uppgraderingsmöjligheter är även dessa lika med (eller nära) noll. Och de Apple-fånar som börjar kräkas omkring myter om BSOD-infektioner i en PC pratar om en relativt liten skara som antingen inte vet vad de gör, eller som har problem med hårdvara-mjukvara kompabilitet. Själv kör jag ett antivirus och en brandvägg, och mina OS har fungerat felfritt sedan jag installerade dem på Laptop/Stationär (Windows XP Professional, SP 2).

För att illustrera den arketypiska mac-användaren tar jag nu hjälp av den älskade online-serien CTRL-ALT-DEL.

Tack och adjö!

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt bra skrivet Janav

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle ni kunna ta och återgå till topic nu istället för att ha en OSX vs Windows-diskussion här?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
absolut räcker 50fps i snitt, om mycket ögongodis är påslaget i en vettig upplösning

Då är vi eniga om det. För min del vill jag ha en maskin med full valfrihet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte nödvändigtvis, det är som sagt ute att göra virus. Visst blir det lite fame - kopplat till ett nick (förhoppningsvis).
Men som sagt, virus idag görs för att tjäna pengar och makt. Det får man inte av att skriva virus för OS X.

Är du så insöad?
Testa att slå av fanboy-filtret och sök på google så hittar du säkert flertalet själv.

http://blog.washingtonpost.com/securityfix/2006/08/hijacking_...
Första träffen jag orkade hitta, finns betydligt fler.

Tyckte det sista citatet var ganska passande så jag skriver det igen:

Finns inget OS som anses vara säkert nog mot hackers och därför kör man alltid brandväggar - få saker i operativsystemet behöver kommas åt från utsidan varför OSet normalt är helt låst från internetsidan (på en säker burk). Det gör att det ofta är 3djeparts mjukvara som hackas.

Problemet ovan är dock ett rätt jobbigt problem då brandväggar på mjukvarunivå m.m. antagligen inte stoppar dem. Problemet är inte unikt för OS X (tog ju med att windows var drabbat i samma citat), däremot så illustrerar det lite lätt ett av problemen med att apple har såpass låst hårdvara.

Dåliga drivrutiner drar dessvärre alla OS med.

Du får nog surfa runt lite på en del andra sidor så ser du vilken kamp det är om att bli den "första" som smittar alla som kör med mac. För blir det ett utbrott så slår det emot många, för det är få som har antivirus.

Om du har googlat lite mer så hade du kunnat hitta en förklaring till att om någon gör en egen drivrutin så kan man göra mycket skada. Fast vem orkar skapa egna drivrutiner?
http://www.tuaw.com/2006/08/22/hijacking-the-macbook-wi-fi-ha...

Så du får gärna gräva fram något som är ett äkta hot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Altså INGEN mjukvara är någonsin HELT säker, det finns alltid någon bugg eller öppning eller annat som kan användas. Detta är något man inte kan komma ifrån då vi inte är perfekta, alla gör något misstag någonstans frågan är bara hur stort fel det skapar.
Så nej OSX är INTE ett helt säkert OS och att säga något annat är fjomp, sen att det är klart säkrare än windows är en annan sak då faktiskt de flesta operativ är säkrare

Men detta beror också mycket på skillnaderna i grundkoncept, t.ex. tillåter windows 3:e parts drivrutiner för att erbjuda funktionalitet från många olika tillverkare och delar precis som Linux. Detta tillsammans med öppenkällkod KAN vara en orsak till att Linux har fler virus än OSX trots liknande system design.

Ingenting är säkert, det är mer eller mindre osäkert det borde du lära dig xhtml-geek.

Jag har aldrig påstått att Mac OS X är osårbart. Däremot är det just nu det säkraste operativsystemet. Det är även det där det är mest hett att leta brister i. Om jag får se i kristallkulan så tror jag vi kommer se ett virus till Mac OS X inom ett år. Sen om det är början på ett gäng virus eller Apple kan lösa problematiken, det är en annan femma. Apple har ju det kraftfulla Apple script. Där ser jag en risk om det används på rätt vis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Alltid lika roande att se företrädare för den ibland skrämmande Apple-sekten att försvara sitt älskade företag/datorer/OS.
Som många Mac-fantaster, urblåst som ett äggskal.

Tack och adjö!

Om din retorik är så bristfällig så du måste komma med personliga påhopp så visar det ju bara hur hotad du känner dig av Apple.

Så jag hoppas det blir "tack och adjö" för dig på forumet. Kan du inte argumentera utan att komma med personliga påhopp, då är det något fel.

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket pajkastning. Kan ni inte hålla er sakliga?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Lite smått sinnessjuk debatt om Mac Vs Pc, inte så ovanligt direkt... Har kört PC sedan urminnes tider samt byggt och konfigurerat ett tiotal burkar... Spelar spel på PC , företrädesvis shooters...

Ville ha en laptop förra året och köpte till slut en MacBook vilket jag inte ångrar... Köpte den mest av ren nyfikenhet, då jag tycker det är rätt intressant att testa nya grejor... Läser dock nästa dagligen om hur värdelöst OSX funkar och att man inte kan göra ett skit mer än att läsa mail och surfa i OSX?!?!?

Är mer produktiv på min Mac än på PCn... På Macken kör jag bla. Photoshop, Logic, Dreamweaver m.m... Pc´n används numera uteslutande till spel... Nästa dator blir definitivt en Mac, gillar definitivt OSX bättre än Windows... Har dock inte något emot Windows men efter en tids användning upplevde jag OSX som ett grymt mycket smidigare OS...

Vad det gäller prestanda per krona så skiter jag i det helt då min primära uppgift inte är att spela spel... Visst en Mac kostar en slant men det kan jag ta... Däremot törs jag inte tänka på hur mycket pengar jag och många andra med mig plöjer ner i nya grafikkort enbart för att spela?!?! Det tycker jag nog är mer rubbat egentligen än hur mkt. en Mac kostar...

Har dock väldigt svårt för alla "nötter" som envisas med att uttala sig utan att ha ens testat OSX...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Klipp---------------------Klipp
Vad det gäller prestanda per krona så skiter jag i det helt då min primära uppgift inte är att spela spel... Visst en Mac kostar en slant men det kan jag ta... Däremot törs jag inte tänka på hur mycket pengar jag och många andra med mig plöjer ner i nya grafikkort enbart för att spela?!?! Det tycker jag nog är mer rubbat egentligen än hur mkt. en Mac kostar...

Har dock väldigt svårt för alla "nötter" som envisas med att uttala sig utan att ha ens testat OSX...

Nej jag har inte testat OSX men hur adekvat är din anmärkning om grafikkort och spel kontra OSX?

OSX är inte och kommer inte på en överskådlig tid bli ett OS för spelare så då förstår jag inte hur du ändå kommer in på ekonomi för en seriös spelare kommer aldrig köpa en Mac punkt slut!

Även en ekonomisk datoranvändare kommer aldrig köpa en Mac men det är en annan diskussion som vi lämnar för ögonblicket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nej jag har inte testat OSX men hur adekvat är din anmärkning om grafikkort och spel kontra OSX?

OSX är inte och kommer inte på en överskådlig tid bli ett OS för spelare så då förstår jag inte hur du ändå kommer in på ekonomi för en seriös spelare kommer aldrig köpa en Mac punkt slut!

Även en ekonomisk datoranvändare kommer aldrig köpa en Mac men det är en annan diskussion som vi lämnar för ögonblicket.

Kanske lite förvirrat men jag menar som så, att många tjatar om att Mac är för dyrt, för att i nästa sekund plöja ner 4000:- i ett grafikkort enbart för spel... Att då tjata om att Mac skulle vara för dyrt känns sådär, enligt mig...

Jag räknar mig själv som en normal datoranvändare som har ett datorintresse... Detta fick mig att så småningom köpa en dator från Apple, av ren nyfikenhet...

Så förtvivlat mkt. dyrare anser jag inte att jag tycker det var än om man jämför med de bärbara Pc-alternativen som jag valde emellan...

Tycker att det oftast är ren pajkastning när Mac Vs Pc skall avhandlas... Har man råd och och vill testa så anser jag inte att man är en idiot för den skull... Har som sagt kört Pc i alla år innan och det har varit väldigt intressant att köra Mac, samt att det har gett mersmak...

Kommer fortsätta med PC för spelen samt Apple för mina övriga prylar...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Väck inte den tråd som sover

Permalänk
Permalänk
Medlem

Greppar helt ärligt inte hur någon kan starta upp en tråd som är nästan 2 år gammal.
Letar dessa personer upp gamla trådar enbart för dom tycker det är roligt?

I ett forum som SweClockers så är en två år gammal tråd oftast helt inaktuel...

Så snälla, sluta väcka upp trådar enbart för att svara på något som trolgtvis alla som skrivit i den totalt glömt bort.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Greppar helt ärligt inte hur någon kan starta upp en tråd som är nästan 2 år gammal.
Letar dessa personer upp gamla trådar enbart för dom tycker det är roligt?

I ett forum som SweClockers så är en två år gammal tråd oftast helt inaktuel...

Så snälla, sluta väcka upp trådar enbart för att svara på något som trolgtvis alla som skrivit i den totalt glömt bort.

Troligtvis så har man väl sökt på något och sen kommigt in på den här tråden. Och det i sig är ju ett gott tecken med tanke på hur få som verkar söka innan de skapar en ny tråd - sen är det lätt att fastna i tråden och missa att den är ett par år gammal. Men visst bör man kolla om det är aktuellt.

Permalänk
Medlem

sorry... tänkte inte ens på att kolla hur gammal tråden var när jag skrev mitt första inlägg i den...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE