Nästa Core i7 har sex kärnor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Va fan Hur kommer de på namnen

Från Star Trek, antar att priset kommer vara "astronomonalt", men ett par år efter den lanserats kommer den förmodligen kosta lika mycket som en Q9XX0 kostar idag och så fortsätter det...komma nya grejor och som vanligt kommer alla säga "wow 8 kärnor!?", "wow 12 kärnor!", "wow 100 kärnor!".
Även om det ändå är fantastiskt så ska man nog inte köpa det senaste just pga av priset Hoppas AMD inte går i konkurs borde finnas fler konkurrenter, varför finns inte det liksom?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Är bara så jävla trött på alla "fanboys" som alltid ska hålla på och klanka ner på den andra sidan.

Men inlägged du klagar på var väl inte av den typen? Det är inte alls dåligt att det går bra för ett företag och att vi på grund av detta får se häftiga prylar. Det hade givetvis varit ännu roligare om aven till exempel amd hade haft en och annan framgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Go Intel !

Ser ut som att Intel blir det självklara valet även den kommande generationen, härligt att se

Är du helt *bort* eller?

Det är bra för oss konsumenter om det finns konkurrens!
Att Intel drar ifrån mer och mer innebär enbart långsammare utveckling och överpriser, inget annat! Förklara varför detta är "härligt att se"

[color="blue"]Inlägg redigerat av OSkar000
Tänk på vad du skriver
[/color]

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

Alltså varför??
Det finns ju väldigt få spel/program idag som tar nytta av 4 kärnor..
Så 6 kärnor såhär tidigt är nog inte så smart.
Prestandan lär snarare bli sämre än hos quads.

Permalänk
Avstängd

6 kärnor är säkert bra, men känns fortfarande onödigt för vi som spelar och inte gör så mycket annat prolle-tungt än att packa upp en RAR-fil då och då. Även om programmerare skulle få tummen ur och börja multithreada så kommer vi ändå sitta med en grafikkortsflaskhals i höga upplösningar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
GTA4 använder tydligen 3 trådar vad jag har hört och det är väl nästan det enda spel som använder mer än 2, om någon kan lista lite spel som uttnyttjar 4 trådar så vore jag tacksam

assassins creed ska utnytja 4 kärnor

Permalänk
Avstängd

altså kan intel lägga ner nu , det går för snabbt nu. jag saknar den gammla goda tiden då man kunde ha datorn ett år utan att den föråldras , nu måste man byta en gång i halvåret om man ska vara updaterad

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
altså kan intel lägga ner nu , det går för snabbt nu. jag saknar den gammla goda tiden då man kunde ha datorn ett år utan att den föråldras , nu måste man byta en gång i halvåret om man ska vara updaterad

Eller så får man en rejäl prestandard ökning när man uppgraderar varje/varanat år

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
altså kan intel lägga ner nu , det går för snabbt nu. jag saknar den gammla goda tiden då man kunde ha datorn ett år utan att den föråldras , nu måste man byta en gång i halvåret om man ska vara updaterad

Du kan ganska lätt behålla en dator i 3 år innan du behöver uppgradera i alla fall om man inte måste ha max grafik i senaste spelen. Min kompis kan fortfarande spela alla spel på sin gamla p4 3ghz 7600gs. Dock lite lägre inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Processorer behöver man inte high end för att spela ett spel räcker oftast med bra grafikkort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
assassins creed ska utnytja 4 kärnor

även supreme commander om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Du kan ganska lätt behålla en dator i 3 år innan du behöver uppgradera i alla fall om man inte måste ha max grafik i senaste spelen. Min kompis kan fortfarande spela alla spel på sin gamla p4 3ghz 7600gs. Dock lite lägre inställningar.

jadu jag har nyss beställt ett Asus P6t moderkort det ända som fattas är processorn ,tänker inte ha allt för brottom cpuerna knaske sjunker i pris senare vem vet o kanske 6 kärniga cpuerna hamnar på en human summa istället hehe

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi kommer se någon större optimering mot flera kärnor innan nästa generations konsoler kommer, å andra sidan så är ju både PS3 och X-box flerkärniga, fler än 2 kärnor. De flesta av spelen som släpps ändå är ju ändå konsol portningar.

Känns ju som om mjukvaruoptimeringen inte riktigt hänger med hårdvaruutvecklingen, misstänker att eventuella 32 nm i7 (quad) klockade för brinnande livet kommer spöa 6 kärnade processorer i spel, ungefär som duos spöar quads i dåligt optimerade spel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Vad hände med Tick Tock (Tack?) metoden?

Det har inte "hänt" något med den den fortsätter precis som förut. Bara för att det inte är exakt ett år mellan tick och tock så betyder det inte att den slutat gälla. Om man kollar bakåt i tiden så har det inte alltid varit exakt 1 år mellan tick och tock bara att det har varit ca ett år.

tick 5 jan 2006: sista netburts krympningen
tock 27 juli 2006: lansering av core2 arki.
tick 11 nov 2007: core2 krympning, yorkfield (Penryn) lanseras
tock 15 nov 2008: Nehalem lanseras
tick tidigt/mitten av 2010: krympning av Nehalem, Gulftown (Westmere) lanseras

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
altså kan intel lägga ner nu , det går för snabbt nu. jag saknar den gammla goda tiden då man kunde ha datorn ett år utan att den föråldras , nu måste man byta en gång i halvåret om man ska vara updaterad

Vad snackar du om? Du har kunnat ha haft samma processor+moderkort+minnen som du haft sen core 2 lanserades (juli/augusti 2006) och fortfarande ha en riktigt bra och snabb dator och om den prestandan inte räcker har det bara varit att klocka upp den lite till. En 3.6Ghz Core 2 Duo står sig väldigt bra idag och kommer fortsätta göra det länge till.

Du kan ju berätta för oss när det var så senast att det gått utmärkt att ha exakt samma processor i över 2,5 år och om den prestandan inte räckte till så var det bara att klocka 500Mhz eller 1Ghz till.
Nu är jag medveten om att det skulle gått alldeles utmärkt att sitta på en gammal p3 om det enda man gör är att surfa lite på internet men jag snackar om att hänga med i moderna program och fungera riktigt bra i nya och krävande spel.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Gott. nu gäller det bara att alla morgondagens program skriv om till minst 2 kärnor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gott. nu gäller det bara att alla morgondagens program skriv om till minst 2 kärnor.

Observera dock att multitrådning inte behöver ge bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
...........Vad snackar du om? Du har kunnat ha haft samma processor+moderkort+minnen som du haft sen core 2 lanserades (juli/augusti 2006) och fortfarande ha en riktigt bra och snabb dator och om den prestandan inte räcker har det bara varit att klocka upp den lite till. En 3.6Ghz Core 2 Duo står sig väldigt bra idag och kommer fortsätta göra det länge till.

Du kan ju berätta för oss när det var så senast att det gått utmärkt att ha exakt samma processor i över 2,5 år och om den prestandan inte räckte till så var det bara att klocka 500Mhz eller 1Ghz till.
Nu är jag medveten om att det skulle gått alldeles utmärkt att sitta på en gammal p3 om det enda man gör är att surfa lite på internet men jag snackar om att hänga med i moderna program och fungera riktigt bra i nya och krävande spel.

jag anser bara att det går lite väl fort fram ,man hinner ju knappt införskaffa det nya förens det är dags att upgradera igen (är man intreserad så är man). Och det va som det jag menade låt oss i allfall få en chans att känna på dom nya processorerna, innan det snart är dags för en ny, vissa som inte har råd väntar ju hellre då med att köpa nytt då dom ser att det kommer nytt som kan vara bättre. så att det går snabbt lönar sig som inte om nu intel vill käna pengar. Men det är min åsikt nu får ha eran jag bryr mig inte.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Vad hände med Tick Tock (Tack?) metoden?

jo den tickar på precis som planerat! så nu vet du det.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag anser bara att det går lite väl fort fram ,man hinner ju knappt införskaffa det nya förens det är dags att upgradera igen (är man intreserad så är man). Och det va som det jag menade låt oss i allfall få en chans att känna på dom nya processorerna, innan det snart är dags för en ny, vissa som inte har råd väntar ju hellre då med att köpa nytt då dom ser att det kommer nytt som kan vara bättre. så att det går snabbt lönar sig som inte om nu intel vill käna pengar. Men det är min åsikt nu får ha eran jag bryr mig inte.

Det finns ingen som tvingar dig att köpa det absolut nyaste. Känner du dig tvungen, fine. Men sluta klaga på att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
altså kan intel lägga ner nu , det går för snabbt nu. jag saknar den gammla goda tiden då man kunde ha datorn ett år utan att den föråldras , nu måste man byta en gång i halvåret om man ska vara updaterad

Efterssom denna inte kommer förns om minst 1 år... så är det väl inget problem det du beskriver?

Visa signatur
Permalänk

Bra att utvecklingen går framåt, som flera sagt så kör man ofta fler än ett program i taget idag. Dock skall all annan hårdvara som bussar och dylikt inte bromsa upp kärnorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag anser bara att det går lite väl fort fram ,man hinner ju knappt införskaffa det nya förens det är dags att upgradera igen (är man intreserad så är man). Och det va som det jag menade låt oss i allfall få en chans att känna på dom nya processorerna, innan det snart är dags för en ny, vissa som inte har råd väntar ju hellre då med att köpa nytt då dom ser att det kommer nytt som kan vara bättre. så att det går snabbt lönar sig som inte om nu intel vill käna pengar. Men det är min åsikt nu får ha eran jag bryr mig inte.

Detta är snarare ett mjukvarurelaterat problem, att vissa mjukvaror inom vissa områden kräver att man väldigt ofta uppgraderar sin dator för att mjukvaran skall vara praktisk användbar.

Annars utvecklas hårdvaran idag för sakta mot vad det finns för behov, jag som håller på med simuleringsteknik(cad + lite kodning, matten sköter programmet) skulle inte tacka ner till en 1000 gånger så snabb dator som jag har idag.(de använder idag ibland superdatorer till detta) Nä jag uppdaterar inte ofta, liksom dubbelt så snabb dator är bara en dubbelt så snabb. (slött som slött och mycket pengar slösade)

Att komponenttillverkarna gör små uppdateringar på sina produkter hela tiden är bra, för då kan man köpa en produkt nästan när som helst och ändå få en med ny teknik. Se bara problemet folk har med Apples datorer, de är skitbra då de nyss har uppdateras, men ju längre tid det går ju sämre köp blir det, och folk hela tiden spekulerar i när nästa uppdatering kommer.
Detta problem finns ju kvar på grafikkort/processorer också, men genom dessa små uppdateringar så blir det inte lika extremt. Att släppa nya produkter i rätt takt gynnar också företagets ekonomi, en liten del är de som hela tiden uppdaterar, men en stor del är att det inte lika ofta är helt fel tid att köpa en ny dator.
Så att inte folk sitter och avvaktar, idag finns det folk som väntar på att Core i7 och ddr3 skall bli billigare innan de gör ett nytt köp, vissa svenssons som köper oem datorer väntar på windows 7, det finns säkert någon som väntar på usb3. (fast det är väl ett tag framåt)
Detta med att folk avvaktar med sina köp är som sagt inte bra, utan det måste vara en balans. (en ny snabbare usb standard varje vecka som exempel, hade knappast varit bra det heller)
Problemet med snabb utveckling är att folk inte tycker det är värt att lägga ut mycket pengar på något som efter ett halvår har rasat i värde. Men detta regleras av marknaden, för det är vi konsumenter som styr med våra plånböcker.

Sedan det psykologiska problemet att ens hårdvara inte är den nyaste hela tiden, ja sånt är livet med produkter där utvecklingen går fort. Se bara på telefoner, bilar samma dilemma. Köpa en bil för över 300 000kr, sedan kör man redan nästa år runt med en gammal modell.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gott. nu gäller det bara att alla morgondagens program skriv om till minst 2 kärnor.

Yes, det vore något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera dock att multitrådning inte behöver ge bättre prestanda.

Nä, men dx 10/11 kan optimeras för flera trådar, sen kan man alltid köra flera processer samtidigt... dock tar det nog ett tag innan spel kommer att dra nytta av alla dessa kärnor då dom antagligen vill att vanligt dödligt folk ska kunna köra på deras laptop...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andkem
Chris Kline, lead programmer of BioShock from Irrational Games, deemed BioShock as "heavily multithreaded" as it has the following elements running separately

Simulation Update (1 thread)
UI update (1 thread)
Rendering (1 thread)
Physics (3 threads on Xenon, at least one on PC)
Audio state update (1 thread)
Audio processing (1 thread)
Texture streaming (1 thread)
File streaming (1 thread)

Saxxade detta från Wikipedia. Verkar ju som om Bioshock borde kunna pressa en flerkärning processor lite.

Någon som testat om den använder hyffsad procent av kärnorna?
Edit: ca 40% utdelat jämnt över 4 kärnor på en q66 på 3.4 med graffe 4870x2 (max ingame, vsync off), 8gb ram, vista x64...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Titta på planen; lynnfield verkar fortsätta finnas hela 2010 i alla fall. Man kan också tycka att det vore dumt att skapa introducera en lucka i sin produktportfölj där amd kan få in en fot.

Inte för att jag kommer ihåg det exakta datumet, men wikipedia säger att lanseringen skedde den 17:e november. Knappast någon tidig höst alltså.

Men att ha två stycken mainstream serier med olika tillverkningsprocesser finner jag fortfarande olönsamt, varför inte ha kvar Core2 arkitekturen tills att allt är klart i 32nm när de ändå klarar att konkurrera med P2 i pris och prestanda. Sen skulle de lansera mainstreem plattformen direkt i 32nm och spara i på tillverkning och lansering.

Jag tycker i vilket fall som helst att det inte är slutet av 2008 så de är försenade, kanske inte har betydelse men det är ändå en försening och lanseringen lär knappst ske i början av januari utan snarare i slutet vilket motsvarar 2 månaders försening.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Yes, det vore något

Nä, men dx 10/11 kan optimeras för flera trådar, sen kan man alltid köra flera processer samtidigt... dock tar det nog ett tag innan spel kommer att dra nytta av alla dessa kärnor då dom antagligen vill att vanligt dödligt folk ska kunna köra på deras laptop...

Någon som testat om den använder hyffsad procent av kärnorna?
Edit: ca 40% utdelat jämnt över 4 kärnor på en q66 på 3.4 med graffe 4870x2 (max ingame, vsync off), 8gb ram, vista x64...

är uppe 75% på gta IV i 3.7 ghz x4 sedan är det nog graffet som ligger efter.. men jag är väldigt nöjd med uppdateringen från två till fyra kärnor.. en jäkla boost.. så en 6 kärning är välkommen, men jag köper aldrig den första modellen ifall de blir något fel.. se på amd första am2 x4 och deras nya am3 alla med en liten bugg.. köpte den imellan den sista am2+ 940 be.. fast om amd inte gör något åt situationen så blir det nog intel nästa gång om man fått jobb och slutat plugga så man har råd=)=)

konkurens är den bästa uppfinningen=)=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,