TSMC kan påverka grafikkortens klockfrekvenser

Permalänk
Medlem

Ajdå, hoppas att det inte stämmer...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det är klart att det är lätt att misstro saker man inte begriper...

kan inte du upplysas med dina stora kunskaper som du påstår dig ha då.
tror du missupfattade 0utsider inlägg på något sätt. Att han inte litar på en tidning har väll inte någonting att göra med att förstå hur man tilverkar processorer. tror nästan att h3b0s inlägg syftade på ditt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Epic Fail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0utsider
"Källa: The Inquirer" - Jag tar det med all salt i havet!

Precis och speciellt när det är Charlie Demerjian som har skrivit artikeln..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Precis.
En annan sak man kan lägga märke till är att trots att tillverkningsstorleken på chipen blivit mindre och svalare så har chippen i sig blivit större och varmare.
Ju mindre de är, desto fler får man in. Desto strömsnålare de är desto fortare kan man köra dem.

Men visst. Rent teoretiskt borde de kunna göra kort med prestandan för några år sen och sälja för några hundralappar. Men vem skulle vilja ha ett kort med TNT2 standard idag? Även om det kostar 150 spänn nytt med tillbehör?

Du har redan kort som är gratis och smiskar TNT2 nämligen AMDs inbyggda grafik.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Känns som om TSMC har stressat fram den här tekniken. Om detta stämmer så borde de ju ha kollat upp tekniken lite bättre innan man lanserade den.

De kommer säkert få ordning på tekniken senare trots allt, då det brukar stabilisera upp sig efter lite fixande. Om inte så känns det ju svår motiverat att använda tekniken förutom att man får plats med mer transistorer.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Det var ju inte bra. vi behöver lite konkurans från amd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det positiva är iaf att det kostar mindre att tillverka, men det är ju väldigt tråkigt att vi inte får mer klockvänliga grafikkort med krympningen

Så TSMC sitter i samma sits som AMD gjorde/gör med sin 65nm teknik, som inte alls är någon stor förbättring jämfört mot deras 90nm.

Hoppas problemet går att lösa

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Eftersom inflationen äter upp pengarnas värde så har priset på grafikkort i realiteten minskat.
Enkelt och snabbt räknat på 2% inflation per år innebär det att korten i realiteten har blivit 8% billigare.

Obs! Ta siffrorna med en nypa salt. Jag generaliserar för att påvisa effekten av inflationen. Är det någon som har koll på läget får han gärna presentera mer korrekta siffror. Tror dessutom inflationen ligger på över 3% idag?

Minskat ? Dom kostar lika mycket nu som när det var högkonjuktur..

Mitt jäkla ultra gick på över 6000 när jag köpte det i september för två år sedan.. inte kändes det som någon billigare affär inte. Surt sa räven..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Eftersom inflationen äter upp pengarnas värde så har priset på grafikkort i realiteten minskat.
Enkelt och snabbt räknat på 2% inflation per år innebär det att korten i realiteten har blivit 8% billigare.

Obs! Ta siffrorna med en nypa salt. Jag generaliserar för att påvisa effekten av inflationen. Är det någon som har koll på läget får han gärna presentera mer korrekta siffror. Tror dessutom inflationen ligger på över 3% idag?

snarare är prognosen -0,5% således deflation. lägg därtill till att inflationen var mycket nära noll stora delar av 2000-talets början...

det är efterfrågeelasticiteten tillsammans med faktoer som konkurrenssituationen på marknaden som "sätter priset". high end kommer så länge det segmenetet är mindre priskänsligt alltid få betala en premie (förutsatt inte perfekt konkurrens)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
I varenda ny generation som det skrivs om säger dom / ni att tillverkningskostnaderna ska bli mindre.. jag har under 3-4 år inte märkt att grafikkorten blivit billigare utan dom kostar fortfarande 5000-6000 kr när dom släpps ? ( Nu pratar vi prestandasegmentet ).

Eller gäller det bara budgetkorten ?

Det blir billigare per transistor. Chippet lär fortfarande kosta ungefär lika mycket för samma yta som förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janus82
Enligt SCB uppgick inflationstakten (KPI) i december till 0,9%.

D.v.s. december 2008 jämfört med december 2007. Normalt sett ett bra sätt att mäta eftersom det eliminerar säsongsberoende prisvariationer, men ganska missvisande när det kom en finanskris mitt emellan. Jämför man månad till månad så gick priserna ner 1.3% mellan november och december, d.v.s deflation. Å andra sidan räknas boendepriser in i KPI, vilket gör det till ett ganska dåligt mått på inflation när riksbanken chocksänker räntan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Du har redan kort som är gratis och smiskar TNT2 nämligen AMDs inbyggda grafik.

Då du måste köpa ett moderkort för att få grafiken är det inte gratis.