Flerkärniga Athlon är nästa budgetprocessor från AMD

Permalänk
Melding Plague

Flerkärniga Athlon är nästa budgetprocessor från AMD

Senare under våren och sommaren lanserar AMD budgetprocessorer baserade på Phenom II-arkitekturen. Nu har mer information dykt upp om de nya Athlonmodellerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Segt att vänta till maj på en sval quad men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Athlon X3 4??e 2,1 - 2,4 GHz 1½ MB 45 W Maj
Undrar vilken prislapp den kommer få. Antar att den ersätter 4850e.

Permalänk
Permalänk
Medlem

X4 på 45W, varför då inte ha en X2 på typ 25W? Det hade väl varit coolt. Men man kanske inte kan räkna så.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

"Bortsett från de tvåkärniga processorerna har de flesta modeller en TDP på 95 watt. AMD lanserar dock två strömsnåla varianter med en TDP på 65 respektive 45 watt."

Om uppgifterna kommer från AMD borde det väl vara ACP...? Eller har de ändrat sig igen? (JA jag kollade källan)

Permalänk
Medlem

tycker att AMD ligger långt efter med sina processorer...

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

45W X4, härligt.

mrSvamp: ACP riktar sig främst till serversidan och även där förekommer både TDP och ACP.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag gillar 45W processorerna. Då kan det kanske bli en uppgradering av min 4850e så småningom. Förhoppningsvis ska cool&quiet funka i opensolaris på dessa nya till skillnad mot min 4850e.

Permalänk

Två 45W låter bra. Kanske tar en sån till htpc i stället för en 4850e.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite skeptisk till Athlon X4 och X3:orna.
bara en halv Mb L2/kärna och ingen som helst L3 att dela data genom, redan Phenom (I) visade ju att 2Mb var i minsta laget för en fyrkärnig processor.

Men visst jag förstår AMD, då intels kärnor gör mer per klock så är en dualcore med mycket cache inte ett alternativ, då intel redan har det tillsammans med snabbare kärnor. Kvar då är att konkurrera med antal kärnor, och i program som är mer flertrådade kommer kanske den extra eller de två extra kärnorna att ge mer prestanda/kompensera trots brist på cache. Problemet blir ju hur de presterar i fåtrådade applikationer, vilket fortfarande är rätt många, blir förmodligen ett brett prestandaspann, i flertrådade program kanske snabbare än intels motsvarande men i enkeltrådade långt efter.

OEM tillverkarna borde i.a.f. bli glada av den här processorn, då Athlon X4:orna inte har någon L3 borde de vara den billigaste quadcoren man kan tillverka vilket ger bra pris. OEM tillverkarna kan därför skryta med Quadcore på ett paket som kostar mindre än ett intelpaket med dualcore, i en värld av många oinformerade köpare kommer många tro att de får en dubbelt så snabb dator! Så affärsmässigt ser jag definitivt meningen med Athlon X4

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
tycker att AMD ligger långt efter med sina processorer...

Inte konstidgt med deras budget

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Måste säga att jag är lite skeptisk till Athlon X4 och X3:orna.
bara en halv Mb L2/kärna och ingen som helst L3 att dela data genom, redan Phenom (I) visade ju att 2Mb var i minsta laget för en fyrkärnig processor.

Men visst jag förstår AMD, då intels kärnor gör mer per klock så är en dualcore med mycket cache inte ett alternativ, då intel redan har det tillsammans med snabbare kärnor. Kvar då är att konkurrera med antal kärnor, och i program som är mer flertrådade kommer kanske den extra eller de två extra kärnorna att ge mer prestanda/kompensera trots brist på cache. Problemet blir ju hur de presterar i fåtrådade applikationer, vilket fortfarande är rätt många, blir förmodligen ett brett prestandaspann, i flertrådade program kanske snabbare än intels motsvarande men i enkeltrådade långt efter.

OEM tillverkarna borde i.a.f. bli glada av den här processorn, då Athlon X4:orna inte har någon L3 borde de vara den billigaste quadcoren man kan tillverka vilket ger bra pris. OEM tillverkarna kan därför skryta med Quadcore på ett paket som kostar mindre än ett intelpaket med dualcore, i en värld av många oinformerade köpare kommer många tro att de får en dubbelt så snabb dator! Så affärsmässigt ser jag definitivt meningen med Athlon X4

Fast Phenom II har visat att L3 inte spelade så stor roll. På vilket sätt visade Phenom att det inte räckte med 2Mb?

Permalänk
Avstängd

kan lätt bli lite ihopväxling med athlon X2 och athlon 64 X2
tycker dom kunde döpa dom nya till athlon II precis som med phenomserien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså, vi vill se en Atom X2 från AMD med ION. Basta, rappa på nu AMD.

Så du vill ha en Intel gjort CPU med nVIDIA grafik (ION) ifrån AMD? :S

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag tänker i alla fall överväga att ta en av de här i stället för en Phenom II i sommar...

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Så du vill ha en Intel gjort CPU med nVIDIA grafik (ION) ifrån AMD? :S

Medlem sen 2003 och fattar inte... Kanske en motsvarighet till de två.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Kommer dessa vara baserade på Phenom som 7750 är?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
-Text-

Ur prestanda synpunkt har Phenom II visat att dess L3 cache ofta inte gör någon jättestor nytta, siffrorna finns men det är ingen stor förlust med avsaknade av L3 cache på K10 (iaf inte i dagsläget).

Ser positivt på Athlon x4, i dagens Phenom II består nästan halva kärnar av L3 cache, så tillverkningen blir billigare, och strömförbrukningen rejält bantad.

Sen ska man inte titta blint på TDP värden, X2 modellerna (utan L3) kommer dra avsevärt mycket mindre än Athlon x4

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Kommer dessa vara baserade på Phenom som 7750 är?

Nej dessa är Phenom II.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nej dessa är Phenom II.

De har en egen kärna, inte Phenombaserade heller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
De har en egen kärna, inte Phenombaserade heller.

Ehh jo? De är Phenom tvåor utan L3 cache och lite annat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
De har en egen kärna, inte Phenombaserade heller.

Vart har du hört dessa dumheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ehh jo? De är Phenom tvåor utan L3 cache och lite annat.

Det är en propus och inte en deneb alltså inte samma kärna. Har mer gemensamt med brisbane än deneb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boris
Vart har du hört dessa dumheter?

Kanske illa formulerat men jag vill belysa att det inte är baserad på deneb eller agena och till den fysiska storleken skiljer det en hel del så det är knappast en Phenom, snarare en Athlon.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Det är en propus och inte en deneb alltså inte samma kärna. Har mer gemensamt med brisbane än deneb.

Boris: Kanske illa formulerat men jag vill belysa att det inte är baserad på deneb eller agena och till den fysiska storleken skiljer det en hel del.

Det är sant att det är en propus. Men propus är en Deneb utan L3. Det är Phenomarkitektur, det har Phenoms utökade SSE, phenoms nya buss, Phenoms nya minneskontroller, Phenoms IPC-förrändringar, Phenoms OOO-operationer. Den har inte mer gemensamt med brisbane än vad Deneb har med brisbane.

Kodnamn för en produkt har inget att göra med vad det är för kärnor. En Deneb och en Shanghai är precis samma kärna t.ex. Och Barcelona, Budapest och Agena är precis samma kärnor. Toliman är också precis samma kärna, fast man stängt av en kärna.

Med andra ord, Propus är en Phenom II utan L3. Och kommer prestera helt annorlunda än brisbane. Antagligen ungefär som en Deneb som du stäng av L3-cachen på. Beror förståss på om de har andra interna timings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det är sant att det är en propus. Men propus är en Deneb utan L3. Det är Phenomarkitektur, det har Phenoms utökade SSE, phenoms nya buss, Phenoms nya minneskontroller, Phenoms IPC-förrändringar, Phenoms OOO-operationer. Den har inte mer gemensamt med brisbane än vad Deneb har med brisbane.

Kodnamn för en produkt har inget att göra med vad det är för kärnor. En Deneb och en Shanghai är precis samma kärna t.ex. Och Barcelona, Budapest och Agena är precis samma kärnor. Toliman är också precis samma kärna, fast man stängt av en kärna.

Även yorkfield fick lite förändringar i kärnan jämfört med kentfield men alla håller ju med om att det fortfarande är en Core2Quad non the less.

Men eftersom kärnan inte är identisk med Deneb till skillnad mot vad en av Tollimans kärnor är med en av Agenas kärnor så anser inte jag att man kan kalla den en Phenom. Utan L3 cache kommer dessutom den arbeta lite annorlunda än Deneb. För mig är Phenom L3 cache och i och med att Propus inte har avstängt L3 cache utan helt enkelt saknar komponenterna så anser jag inte att det är en Phenom utan snarare en förbättrad Athlon så som AM2 processorerna borde varit från början och inte bara något DDR2 substitut till 939.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Även yorkfield fick lite förändringar i kärnan jämfört med kentfield men alla håller ju med om att det fortfarande är en Core2Quad non the less.

Men eftersom kärnan inte är identisk med Deneb till skillnad mot vad en av Tollimans kärnor är med en av Agenas kärnor så anser inte jag att man kan kalla den en Phenom. Utan L3 cache kommer dessutom den arbeta lite annorlunda än Deneb. För mig är Phenom L3 cache och i och med att Propus inte har avstängt L3 cache utan helt enkelt saknar komponenterna så anser jag inte att det är en Phenom utan snarare en förbättrad Athlon så som AM2 processorerna borde varit från början och inte bara något DDR2 substitut till 939.

Din dåliga liknelse med C2Q fungerar inte alls. Båda är C2Q. Precis som Phenom II är en Phenom.

Agena Deneb och Propus har alla de omarbetade kärnorna som utmärker Phenom. Mängden Cache eller Cachenivåerna är i sambandandet ganska små skillnader. Precis som Intels P4EE hade L3 så var det inte mindre P4 för det.

Det är så mycket mer än Cache som skiljer. Och ditt påstående att Propus skulle vara mer av en quadcore brisbane är fullkomligt felaktigt. Faktum är att Deneb med defekt L3 mycket väl kan säljas som Athlon X4. Precis som Thorton på XP-tiden.

Permalänk
Medlem

Känns som om sortimentet kommer bli lite rörigt på något sätt.

BTW - tror Boris klarnade upp lite över vad de här processorerna bygger på. Det är helt klart nya processorer baserade på phenom arkitekturen samt tillverkade med 45 nm teknologi.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Din dåliga liknelse med C2Q fungerar inte alls. Båda är C2Q. Precis som Phenom II är en Phenom.

Det är så mycket mer än Cache som skiljer. Och ditt påstående att Propus skulle vara mer av en quadcore brisbane är fullkomligt felaktigt. Faktum är att Deneb med defekt L3 mycket väl kan säljas som Athlon X4. Precis som Thorton på XP-tiden.

Jag tror inte du förstod min liknelse med C2Q, jag skrev att båda är C2Q trots förändringar i kärnan bortsett från cachen. Därför kunde Propus vara en förbättrad brisbane i 45nm.

Jag skulle verkligen inte dra mig så långt som att säga att det är fullkomligt felaktigt, jag tror verkligen den totala avsaknaden av L3 cache kommer göra Athlon X4 mycket långsammare än Phenom att den presterar mer likt brisbane per kärna då de få tester där Phenoms är starkare än C2Q enbart syns på de med L3 cache så det återstår att se när testerna kommer. Att defekta deneb säljs som Athlon X4 tvivlar jag inte på men då är det ingen riktigt Propus så det är ju inte relevant när de riktiga Athlon X4 baserad på Propus är mindre än C2Q, vi kan utgå från att majoriteten av de tillverkade P2 inte kommer vara defekta så äkta Propus kommer stå för majoritet av processorerna.

Att den bygger på den förbättrade K10 arkitekturen betyder inte att det är en Phenom, Phenom är enbart en modellserie precis som Athlon eller Semperon.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

skulle gärna sett x4 till sockel940

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------