Ärligt talat hur ofta går en CPU sönder?

Permalänk

Ärligt talat hur ofta går en CPU sönder?

Hej jag undrar om Ni har någon uppfattning eller egna erfarenheter om hur stryktåliga CPU:na egentligen är?

jag menar är det någon här som bevisligen fått förkortade livslängd av överklockning tex., eller klockat sönder nån (och vad krävdes då?)

Eller pajat sin CPU via ESD?

Själv hade jag en gammal P2 innan jag bytte upp mig i hårdvara och den cpu fläkten snurrade inte ens för allt damm och datorn fungerade finfint ändå i sin långsamma takt..

Är det nåt som pajar så är det väl RAM-minnena eller annat, men CPU nja..

Så hur stryktåliga tror Ni processorer är egentligen?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

ska jag vara ärlig, så har jag aldrig pajjat en cpu och inte heller har jag hört något om att polarnas gått sönder heller.

det ända som har hänt är dock att en polare råkade knäcka 2 "Ben" på cpun så den inte ville gå igång mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
ska jag vara ärlig, så har jag aldrig pajjat en cpu och inte heller har jag hört något om att polarnas gått sönder heller.

det ända som har hänt är dock att en polare råkade knäcka 2 "Ben" på cpun så den inte ville gå igång mer.

Jo samma för mig, när jag var liten och mekkade med datorer råkade jag knäcka ett par "ben" på processorn, förutom det så har jag klarat mig jävligt bra

Permalänk
Medlem

Har haft en celeron 466 MHz i handen, på golvet och varit allmänt orädd om den. Sen tänkte jag att den kanske funka och det gjorde den.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jag har en buckla på min processor, inte kul.

Permalänk
Medlem

Jag tappade min cpu när jag skulle öppna förpackningen (Jäfla barnsäkra saker), men den har fungerat utan problem. ^^

(med tappade menar jag, "När plasten väl gick upp tog jag i en del så cpu flög iväg ca 2 meter och landade på golvet") ^^

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Avstängd

Processorn blir segare, kan inte hålla frekvensen och så vidare..

Upplevt med alla mina processorer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knegil
Jag tappade min cpu när jag skulle öppna förpackningen (Jäfla barnsäkra saker), men den har fungerat utan problem. ^^

(med tappade menar jag, "När plasten väl gick upp tog jag i en del så cpu flög iväg ca 2 meter och landade på golvet") ^^

har oxå tappat min xD men fungerar perfekt ändå (:

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Det känns som om att det är hanteringen av processorer som kan vara lite småfarlig, men sitter de väl i sin socket och man har en hyffsad kylning så är det nog det sista som går sönder i en dator.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Processorn blir segare, kan inte hålla frekvensen och så vidare..

Upplevt med alla mina processorer.

Precis. Hör väl till ovanligheterna att processorer går slut till följd av överklockning.
Permanent degradering m.m är däremot inte lika ovanligt om man matar dom med mera spänning än vad som anses säkert, speciellt på 45nm.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Processorn blir segare, kan inte hålla frekvensen och så vidare..

Upplevt med alla mina processorer.

Oftast brukar tapp i frekvens och allmän instabilitet vara ett tecken på alltför hög övervoltning under en längre period, men du kan iofs haft otur...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox

Eller pajat sin CPU via ESD?

Esd brukar inte döda produkter utan istället orsaka latenta skador.
har aldrig lyckats förstöra en processor.

Permalänk
Medlem

som jag har förstått det så är det väldigt svårt att ha sönder en processor.. har en p4 2,4ghz som ligger hemma som jag har gjort allt för att bränna dock helt förgäves.. maxat volten på mitt moderkort och kört utan kylare
datorn gå i ca 10-15 min medans den piper och skärmen flimmrar och allt möjligt sen stänger jag av resettar bios, sätter på en kylare och det funkar fint fint (eller så fint det går då moderkortet inte mår då bra på grund av extremt gammla kondesatorer)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Oftast brukar tapp i frekvens och allmän instabilitet vara ett tecken på alltför hög övervoltning under en längre period, men du kan iofs haft otur...

Har hänt på processorer som jag klockat utan att jag rört volten. Det är oftast en bidragande orsak, men inte alltid.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Har kört min Q6600 i 3.6GHz i ett halvår nu i 1.58v och det ända jag har märk är den inte längre är stabil på org klock utan kräver lite mera spänning för att bli stabil

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem

Jag har förstört minst 3 processorer.. 2 brände jag och en knäckte jag dien på. Det var dock några år sedan när jag fortfarande överklockade.. Idag har ju alla CPUs och moderkort överhettningsskydd och heatspreaders. Man får nog kämpa rätt hårt fört att knäcka dien på en CPU med heatspreader.. förr hade dom en naken die som var rätt ömtålig.

EDIT: Jag har även bränt moderkort (2 st) och ett nätagg. Dock ska det sägas att moderkorten var volmoddade när detta hände. Jag har nog inte förstört något som jag fortfarande hade garanti på :/

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightmare
Jag har förstört minst 3 processorer.. 2 brände jag och en knäckte jag dien på. Det var dock några år sedan när jag fortfarande överklockade.. Idag har ju alla CPUs och moderkort överhettningsskydd och heatspreaders. Man får nog kämpa rätt hårt fört att knäcka dien på en CPU med heatspreader.. förr hade dom en naken die som var rätt ömtålig.

/Knight

Var det en Athlon XP du knäckte?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Var det en Athlon XP du knäckte?

Nope.. det var en Athlon Thunderbird 900 mhz som rullade på i 1200 mhz.

EDIT: Eller så var det en Duron 650@900mhz..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

athlon xp 1800+ och duron 1100mhz en de bästa processorena jag har haft.
Duron runt 1500mhz i flera år och Athlon xp 2ghz och jag kör den fortfarande. ingen brutal överklockning men på den tiden var det rätt bra.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Processorn blir segare, kan inte hålla frekvensen och så vidare..

Upplevt med alla mina processorer.

Låter som mest skitsnack. En processor blir aldrig segare av användning.

Dock finns det ju alltid risker med ESD dvs väldigt höga spänningar som kan bränna sönder ledningar i processorn. Fast det är nog det enda som kan förstöra processorn på en gång såvida man inte slänger den i brasan eller krossar coren men kylaren (nåt jag råkat göra förresten).

Iaf, elektronmigration försämrar gradvis ledningarna i kretsen och till slut är det nån ledning i kretsen som går av eller inte kan hålla signalen ren. Fast det är ju inte säkert man märker det då utan kanske att den buggar sig i nåt enstaka tillfälle. Men till slut så lär den ha slitits så mycket att flera ledningar är dåliga och processorn kanske inte ens startar. Som tur är så är denna process vanligtvis extremt långsam. Vet ej hur lång tid egentligen men det varierar säkert lite från processor till processor och det rör sig säkert om minst 10 år.

Övervoltning snabbar dock upp nedslitningen rejält. Hög temperatur likaså. Hög klock och hög CPU-användning sliter mer än låg klock och låg användning också förstås. Många här verkar också känna till att maxklocken minskar med tiden också.

Wall of text som vanligt när jag börjar babbla på

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Processorn blir segare, kan inte hålla frekvensen och så vidare..

Upplevt med alla mina processorer.

Och hur mycket hade du överklockat då, med vilken spänning, och vilket tidsfönster pratar vi om?

Är det verkligen vanlig att CPU:na tappar frekvenser samt behöver mer spänning efter ett tag, och i så fall är det någon som vet hur lång tid det tar.

Jag menar har haft min i 4 GHZ i snart ett år och inte märkt av den minsta degraderingen..

edit: sänkte precis volten och Mhz i dagarna

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

ca 1ghz överklockning har jag svårt o tro att det skulle hända nåt med på kort tid, kanske om man som jag liger på 1.5ghz ök o 1.7v som det skulle kuna hända nåt med

funderar på att ta mig uppåt 1.8v för att se om den pajar, kostade endå bara 700

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ca 1ghz överklockning har jag svårt o tro att det skulle hända nåt med på kort tid, kanske om man som jag liger på 1.5ghz ök o 1.7v som det skulle kuna hända nåt med

funderar på att ta mig uppåt 1.8v för att se om den pajar, kostade endå bara 700

Gör det vore ett bra empiriskt experiment för att se som sagt, tror den håller minst 6-12 månader säkert längre

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ca 1ghz överklockning har jag svårt o tro att det skulle hända nåt med på kort tid, kanske om man som jag liger på 1.5ghz ök o 1.7v som det skulle kuna hända nåt med

funderar på att ta mig uppåt 1.8v för att se om den pajar, kostade endå bara 700

Jag är på väg o köpa en 5200 den funkar bra va?, vad har du för kylare om du nu kan köra 1.7v haha*:D

Permalänk

Intressant tråd, jag har fortfarande AMD 3000+ Venice 3000+ @ 2.7 GHz stabil, lät den stå i 2.7 GHz @ 1.450 Vcore lite mer än 2 år och den rullar fortfarande stabil.

Dock har jag förstört AMD 2500+ Barton p.g.a. vattenkylare som läckte och tog kål även Asus A7N8X-Deluxe + ATi Radeon 9800Pro då jag inte var hemma och lät dator stå på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk

Jag har dödat några av mina processeror.

t ex. en AMD 2400+ som gick från att klara 133MHz FSB ner till 100MHz FSB till att sedan vara stendöd.

Permalänk

hade en athlon 2500+. en gång när jag LANade med polare tappade han min dator när han flyttade ut dator ur bilen, ironiskt nog, enda som gick sönder i hela datorn var den athlon 2500+.
en liten bit av processorn gick bort, kanske pga den tunga fläkten jag hade, men på något sätt lyckades han...

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Hm, har aldrig "dödat" en processor.
Dock så blev min 3500+ skadad av lite för länge med hög vcore.
Krävde lite extra spänning för att vara stabil@~stock.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna testa att klocka sönder min AMD64 6000+ när jag uppgraderar till Phenom II... Dock så lär det dröja ett tag innan jag köper Phenom II (runt sommaren lär det bli)

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag har dödat några av mina processeror.

t ex. en AMD 2400+ som gick från att klara 133MHz FSB ner till 100MHz FSB till att sedan vara stendöd.

Mycket spänning och hög klock förstår jag? Hur lång tid tog det innan den dog förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W