Intel storsatsar på 32 nanometer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Eller så ser man ser man Zeitgeist, där förklarar dom det urförligt och utan massa trams om att det skulle vara "djävulens märkning"... xD

Ontopic:

Trevligt att tekniken går framåt trots tuffa tider! Faktiskt sånt här som behövs för att vi ska kunna ta oss ur krisen.

Blir att vänta med nytt processorköp ett bra tag i alla fall ^^

Ladda ner Vake upp call NEW WORLD ORDER kanske några av er vaknar upp

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad deras hexacores kommer dra i ström.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Intel gillar monopol.

Det är väl klart att de gillar monopol, de säljer ju mer då! Tror du inte att AMD önskar att de var i Intels position?

Citat:

Går AMD ned till 32nm så skall Intel minsann ned ännu mer!

Hur är det negativt för konsumenterna att Intel strävar efter att ha en bättre(?) tillverkningsprocess än AMD? Det här är ju precis den konkurrens AMDanhängare gnäller så mycket om.

När intel gör något bra så är det helt godtyckligt om detta ska tolkas som;
1: AMD pressar Intel till det. Eller 2: Intel gör det för att trycka ner stackars AMD

Tacka istället för att i alla fall ett företag inom CPUbranschen storsatsar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
Fy f*n vad snabbt utvecklingen går, snart är nog intel nere på 11nm gränsen, undrar vad nästa steg i utvecklingen blir då.

Lägre nanometer (tills 11nm), Utöka kärnorna(obegränsat), sen hastigheten (Welcome back P4 ). Sedan när dom har firrat det så är det bara att optimera algoritmerna, och voila vi når klimax och måste hoppa över till kvantprocessorer för att nå något högre.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Lägre nanometer (tills 11nm), Utöka kärnorna(obegränsat), sen hastigheten (Welcome back P4 ).

Nackdelen är att antalet kärnor, när man har nått storleksgränsen, skalar i princip linjärt med processorns storlek (och pris), så någon obegränsad ökning lär vi nog inte se. Hastighetsgränserna har vi ju också lyckats hitta, så tyvärr ser det nog lite dystert ut om vi tänker fortsätta som nu.

Permalänk
Medlem

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke säger man ju, det verkar helt rimligt att göra stora investeringar i en lågkonjunktur eftersom man kan pressa priserna i lågkonjunktur. Synd att inte fler företag inser detta.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Mindre transisterorer -> mindre värmeförlust -> inte nödvändigtvis varmt. Dessutom lär det inte direkt trilla in motsvarande nvidia 9800 GTX of doom i de där grejerna.

Teoretiskt sett går det att göra transisterorer med "dagens teknik" med tre atomer. En plus, en minus/hål och en isolator. Detta ger vad som skulle motsvara 0,3 nm (ungefärligt), så nog finns det ett tag kvar innan man måste göra något _helt_ nytt. Hur bra det går i praktiken däremot är inte min grej...

Det borde ändå värma på friskt? Redan nu så har vi ju inte jättebra temperaturer om vi ska lita på det senaste CPU-kylar-testet.

Sen skulle inte jag vilja betala extra för en grafikkrets som säkert inte har någon nämnvärd fps-spel prestanda.

Varför ska man ha ännu mer värmeproblem när man kan ha det separerat med stora och tysta kylningar?

Varför ska man inte få välja grafikkort?

---

Men frågan är hur mycket mer optimerat det blir i detta utförandet så man inte behöver brassa på helvetes massa prestanda på något ooptimerat. (Dagens spel och kommunikation på moderkortet)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller går Intels utveckling snabbare än någonsin?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Snart blir den så liten så den inte finns...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe

Teoretiskt sett går det att göra transisterorer med "dagens teknik" med tre atomer. En plus, en minus/hål och en isolator. Detta ger vad som skulle motsvara 0,3 nm (ungefärligt), så nog finns det ett tag kvar innan man måste göra något _helt_ nytt. Hur bra det går i praktiken däremot är inte min grej...

Det är min grej.

Problemet med att skala ner transistorerna är att man måste minska alla parametrar för att behålla samma egenskaper. Just nu är problemet gateoxiden, dvs isolatorn som ska förhindra att ström läcker igenom gaten. Den är så förbannat tunn att elektronerna kan tunnla igenom (ett kvantmekaniskt fenomen) och tunnelströmmen blir större ju tunnare man gör gateoxiden.

Det Intel har gjort i sin senaste processor är att på något vis inkorporera hafnium (Hf) i kiseldioxiden, för att på så vis höja dielektricitetskonstanten och minska tunnelströmmen. Det är oklart (och verkar vara lite hemligt) vad deras gateoxid egentligen är gjord av, men de påstår att den är bra.

Sen finns det tusen andra problem också, varav många är tillverkningsrelaterade. Man kan inte använda optisk litografi för hur små mönster som helst, för ljusets vågnatur sätter stopp genom diffraktion. Det där håller jag själv på och skriver om i mitt examensarbete.

En fungerande transistor på tre atomer går inte att göra, det vågar jag påstå nästan säkert. Enstaka elektroner beter sig alldeles för oförutsägbart för att passa i dator, som ju måste räkna rätt. Däremot arbetar man på kolnanorör som möjligtvis skulle kunna användas.

Nanotekniken är ett spännande forskningsområde, och jag är själv övertygad om att vi bara har sett början!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Bara skicka dit Mikey igen då så han kan trasha ännu fler cpuer då han söndrar waffer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Det borde ändå värma på friskt? Redan nu så har vi ju inte jättebra temperaturer om vi ska lita på det senaste CPU-kylar-testet.

Sen skulle inte jag vilja betala extra för en grafikkrets som säkert inte har någon nämnvärd fps-spel prestanda.

Varför ska man ha ännu mer värmeproblem när man kan ha det separerat med stora och tysta kylningar?

Varför ska man inte få välja grafikkort?

Beror på hur man menar med jättebra temperaturer, jag ser inget fel i min 45-nm som idlar drygt 35-40 och loadar 50-55. Klart det kan bli bättre, men det är ju inte hemska temperaturer.

Tanken med att kunna ha en inbyggd grafikkrets tror jag inte är att man ska ha den i alla nytillverkade processorer eller i alla persondatorer, utan snarare att man ska kunna ha den i laptops o dyl...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det är min grej.

Problemet med att skala ner transistorerna är att man måste minska alla parametrar för att behålla samma egenskaper. Just nu är problemet gateoxiden, dvs isolatorn som ska förhindra att ström läcker igenom gaten. Den är så förbannat tunn att elektronerna kan tunnla igenom (ett kvantmekaniskt fenomen) och tunnelströmmen blir större ju tunnare man gör gateoxiden.

Det Intel har gjort i sin senaste processor är att på något vis inkorporera hafnium (Hf) i kiseldioxiden, för att på så vis höja dielektricitetskonstanten och minska tunnelströmmen. Det är oklart (och verkar vara lite hemligt) vad deras gateoxid egentligen är gjord av, men de påstår att den är bra.

Sen finns det tusen andra problem också, varav många är tillverkningsrelaterade. Man kan inte använda optisk litografi för hur små mönster som helst, för ljusets vågnatur sätter stopp genom diffraktion. Det där håller jag själv på och skriver om i mitt examensarbete.

En fungerande transistor på tre atomer går inte att göra, det vågar jag påstå nästan säkert. Enstaka elektroner beter sig alldeles för oförutsägbart för att passa i dator, som ju måste räkna rätt. Däremot arbetar man på kolnanorör som möjligtvis skulle kunna användas.

Nanotekniken är ett spännande forskningsområde, och jag är själv övertygad om att vi bara har sett början!

Kvanten läser jag inte för än nästa termin tyvärr, men jag vågar nog påstå att jag förstod resten

Att nanoteknik är spännande kan jag lätt hålla med om! Jag har funderat på just nanoteknisk inriktning på min utbildning, men det finns inte mycket jobbmöjligheter på det området i sverige tyvärr, så jag får se hur det blir...