Intervju med anställda på 3Dfx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En jämförande bild för mindre minnesgoda läsare:
http://img230.imageshack.us/img230/6742/quakesplitoc5.jpg

Vilka minnen, den enskilt största grafikförbättringen någonsin.. största upplevelsen i min gaming historia att starta igång glquake

Permalänk
Medlem

Det här att grafikförbättringarna inte fortsätter i samma rasande fart som då det begav sig är ju att även om prestandan ökar ordentligt så ser man inte det i direkt linjärt förbättrad grafik.

Dubbelt så bra prestanda ger inte dubbelt så bra grafik som tidigare i alla fall gav en betydligt mer påtaglig förbättring visuellt.

idag finns det ju också större fysiska begränsningar i tillverkningsteknik än vad det gjorde tidigare.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig tror jag har en gammal dator med ett Voodoo 3000 PCI grafikkort som han har tänkt kasta. Är det något som man borde spara?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja, klart du skal spara Voodoo 3000 med PCI. Det går ju till skillnad från AGP att använda sig av idag!

Permalänk
Medlem

påtal om nostalgi, är det någon som kommer ihåg sniperspelet som baseras på voxel tekniken? något med Delta?...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jiwa86
påtal om nostalgi, är det någon som kommer ihåg sniperspelet som baseras på voxel tekniken? något med Delta?...

Delta force ja. Av någon anledning är det lätt att tänka på det när man ser bilden på icke-accelererat quake; det är något visst med stora pixlar som rör sig på långt avstånd...

Permalänk
Medlem

Snyft vilka minnen ni ger mig!

Skulle köpa mig en ny burk för att kärringen behövde en för sina studier, okej sa jag men jag är inte så pigg på det efter som jag inte vill börja spela med den.
(var galen i att lira konsol)

Letade på alla möjliga tidningar för att hitta information till vad man skulle tänkas behöva köpa.
Slutade med att jag hitta en firma som heter/hette Pyrotec i stockholm, precis hade P2 233 kommit så naturligt vis skall vi ha en sådan kan ju inte vara sämre en brossan som hade sin versting P166.

Sagt och gjort Pyrotec plockade i hop den och jag åker upp till 08 området bodde på den tiden i GBG då.

Träffar grabbarna som sitter bara och fnittrar medan dom tittar på en crt 17"
hmm tänkte jag undrar om det är min burk som dom håller på att skruvar på, började kännas lite misstänksamt som om det skulle vara en blåsning på mig.

När jag frågar dom är klara med min burk så säger båda i stereo kolla,, kolla detta är fasen det bästa som har hänt jag tittar på det dom tittade på och vad får jag se jo Quake som dom sitter och drägglar över pga grafiken är så jäkla läcker.

hmm tänkte jag mig frågande jaha men nu frågade jag om min burk, då utbrister dem detta är din burk vi har precis fått in ett grafik kort som kommer att slå ner som en bomb för alla gamers, okej säger jag det låter ju trevligt men jag beställde ju bara ett S3 Virge 4mb grafik kort är det så bra frågade jag lite undrande.

Nej men med detta kortet (viftar med en kartong som det står Orchid Righteous 3D 4Mb) som vi har satt in med ditt S3 kort gör att det blir sådan här fin grafik.

Vill du ha ett frågar han mig du får det skit billigt efter som vi har använt din burk för att testa/dema detta kort, ööö svarade jag Aa fasen du får OS(kom ej ihåg om det var 95 eller 98) samt spelet med på köpet okej då.

Samma kväll startar jag burken och hör det dära speciella ljudet på kortet när spelet laddas KLICK klick!
Snacka om att man smälte man hade ju hittat en annan värld.

Ja sedan när HL kom så lirade man det, samtidigt började det hypas om nått som hette Nvidia Viper 550 16mb
ja det var bara att köpa ett sånt och på den vägen har man kört men 3Dfx det var fasen Speciellt eller hur gubbar Klick klick!

ja just det ja, tror ni kärringen fick använda burken?
nä precis ni gissade rätt, det blev bara lir med den..

Sorry för detta långa inlägg.

//lexus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Delta force ja. Av någon anledning är det lätt att tänka på det när man ser bilden på icke-accelererat quake; det är något visst med stora pixlar som rör sig på långt avstånd...

Finns till och med en relativt modern "revival" av första Delta force spelet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Force_Xtreme
Med 3d Acceleration och allt.

...

Den som är riktigt voxelnostalgisk kommer förstås ihåg det första av Novalogics titlar: Comanche
http://en.wikipedia.org/wiki/Comanche_series

(och den som är uberretronörd får kanske till och med flashbacks ända tillbaks till gamla Rescue on Fractalus, men då börjar det bli så gammalt att det är lite väl OT )

...

Skönt inlägg Elgot

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexus
Snyft vilka minnen ni ger mig!

Skulle köpa mig en ny burk för att kärringen behövde en för sina studier, okej sa jag men jag är inte så pigg på det efter som jag inte vill börja spela med den.
(var galen i att lira konsol)

Letade på alla möjliga tidningar för att hitta information till vad man skulle tänkas behöva köpa.
Slutade med att jag hitta en firma som heter/hette Pyrotec i stockholm, precis hade P2 233 kommit så naturligt vis skall vi ha en sådan kan ju inte vara sämre en brossan som hade sin versting P166.

Sagt och gjort Pyrotec plockade i hop den och jag åker upp till 08 området bodde på den tiden i GBG då.

Träffar grabbarna som sitter bara och fnittrar medan dom tittar på en crt 17"
hmm tänkte jag undrar om det är min burk som dom håller på att skruvar på, började kännas lite misstänksamt som om det skulle vara en blåsning på mig.

När jag frågar dom är klara med min burk så säger båda i stereo kolla,, kolla detta är fasen det bästa som har hänt jag tittar på det dom tittade på och vad får jag se jo Quake som dom sitter och drägglar över pga grafiken är så jäkla läcker.

hmm tänkte jag mig frågande jaha men nu frågade jag om min burk, då utbrister dem detta är din burk vi har precis fått in ett grafik kort som kommer att slå ner som en bomb för alla gamers, okej säger jag det låter ju trevligt men jag beställde ju bara ett S3 Virge 4mb grafik kort är det så bra frågade jag lite undrande.

Nej men med detta kortet (viftar med en kartong som det står Orchid Righteous 3D 4Mb) som vi har satt in med ditt S3 kort gör att det blir sådan här fin grafik.

Vill du ha ett frågar han mig du får det skit billigt efter som vi har använt din burk för att testa/dema detta kort, ööö svarade jag Aa fasen du får OS(kom ej ihåg om det var 95 eller 98) samt spelet med på köpet okej då.

Samma kväll startar jag burken och hör det dära speciella ljudet på kortet när spelet laddas KLICK klick!
Snacka om att man smälte man hade ju hittat en annan värld.

Ja sedan när HL kom så lirade man det, samtidigt började det hypas om nått som hette Nvidia Viper 550 16mb
ja det var bara att köpa ett sånt och på den vägen har man kört men 3Dfx det var fasen Speciellt eller hur gubbar Klick klick!

ja just det ja, tror ni kärringen fick använda burken?
nä precis ni gissade rätt, det blev bara lir med den..

Sorry för detta långa inlägg.

//lexus

pyrotech!!!!
asså åkte folk från gbg till dem?
Jag hade dem på gångavstånd

Som alla redan sagt, det går inte att beskriva vad 3dfx gjort för spelindustrin. Synd att de var sämre på att sköta företag än att revolutionera marknaden =(.

Permalänk
Medlem

ahjust.. "klick klick" det ljudet hade jag nästan glömt bort att korten gjorde när det växlades över till dom,, trevlig tråd denna som nån sa tidigare, bara massa trevliga minnen och inga fanboys så långt ögat kan nå