AMD utvecklar lösning på DDR3-problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jättebra liknelse, verkligen.

Återigen:

* Krävs 16gb
* Bråkar endast i 1333mhz (eller högre?)

Hur många kör 16gb i 1333mhz på ett AM3-bräde? Hur mycket skulle de förlora på att få minnet nerklockat? Inget?

16GB? Jag kanske köper 2x2GB idag, och behöver uppgradera om ett halvår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Vad tacksamma kunder ni verkar vara. Tänk om samma sak inträffa om det gäller bilar (okej, uttjatat). En ny Volvo och det visar sig att dimljusen inte funkar. Volvos lösning är att rekommendera alla kunder att strunta i dimljusen. Volvo kommer dessutom att skicka ett klistermärke som man täcker över dimljussymbolen på instrumentbrädan med.

"Men vem använder dimljusen _egentligen_???"

"Ja precis, man behöööver ju inte köra när det är dimmigt."

"Dom gamla volvo hade inte ens dimljus!"

"hur mycket bättre ljus blir det med dimljus?? 0,5%??"

"jaa dessutom är det väl dyrt med lampor ..."

"Saab hade också ett fel på nya 9-5 ... "

"alla nya bilar har väl fel... det får man räkna med!"

Jesus.

vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Vad tacksamma kunder ni verkar vara. Tänk om samma sak inträffa om det gäller bilar (okej, uttjatat). En ny Volvo och det visar sig att dimljusen inte funkar. Volvos lösning är att rekommendera alla kunder att strunta i dimljusen. Volvo kommer dessutom att skicka ett klistermärke som man täcker över dimljussymbolen på instrumentbrädan med.

"Men vem använder dimljusen _egentligen_???"

"Ja precis, man behöööver ju inte köra när det är dimmigt."

"Dom gamla volvo hade inte ens dimljus!"

"hur mycket bättre ljus blir det med dimljus?? 0,5%??"

"jaa dessutom är det väl dyrt med lampor ..."

"Saab hade också ett fel på nya 9-5 ... "

"alla nya bilar har väl fel... det får man räkna med!"

Jesus.

Hade ju varit helt underbart om inte dimljusen inte funkade på nya bilar. Då kanske man hade sluppit alla jävlar som inte förstår att det är olagligt att köra med dim- och halvljus samtidigt. Bländar gör det också. Nej, bort med dimljusen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Du är väldigt kaxig för en kille som uppenbarligen inte fattat vad errata är för något. Jag kan förklara för dig.

Allt som bryter mot designen räknas som errata. När en processor designats för 4x DDR3 i 1333MHz och inte klarar av det == errata. Skulle nu processorn inte designats för denna konfiguration, och dessutom inte klarar av det, så räknas det inte som errata. Du har ju inte sett Intel eller AMD skriva in som errata att deras processorer inte klarar av 10GHz, inte sant? De är ju inte designade för det.

Detta gäller exemplen du tog upp ovan. Socket 754 var inte designad för tre stickor 400MHz till en början, vet inte om detta uppdaterades med nya steppings.

Sen när det gäller errata finns det givetvis olika grader. Det mesta som skrivs in kommer en slutanvändare aldrig att stöta på, utan är mest något som exempelvis kompilatorer påverkas av och kan anpassas därefter. AMDs senaste fel är ju däremot något som alla påverkas av, kanske inte just nu eftersom de flesta kommer att köra med två stickor. Men om ett år, då det är dags att uppgradera?

Alla är så jävla snälla mot AMD för att de ligger efter Intel, men det skiter jag som kund i. Ska jag köpa ny processor så vill jag ha den bästa processorn för pengarna, och kommer inte acceptera massa skitfel som detta. Oavsett om det står Intel eller AMD på kartongen.

Som jag förstog det så uppstår det inte alltid utan ibland.
I alla fall om du läser pdf dockumentet. Inget som säger att du inte kan köra 4x1333Mhz DDR3 då erratat inte beskriver att problemet so matt det alltid uppstår utan som att det kan. AMD skriver ju själva att folk gärna får pröva ändå då det som sagt utan problem kan fungera.

Jag fattar precis vad errata är för något men okej jag kanske var otydlig.

Men jag är fortfarande intresserad av hur allvarlig denna buggen anses vara och om det fortfarande är inom eller utanför JEDEC spec tex. Troligtvis inom annars hade nog AMD skrivit det nu men som sagt inget förtydligande finns. Eftersom buggen KAN inträffa så vet man ju inte.

Men facktum kvarstog att problemet var känt med Phenom 2 och DDR 1333 precis som Phenom 2 och DDR 1066. Gillar man det inte så köper man det inte.

Jag personligen tycker det är synd att problemet existerar men nu gör det de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
. Lycka till att få en moderkortstillverkare att lägga till 4x 2GB @ 1066MHz (DDR2) i listan för garanterat stöd när det gäller intels P3x/4x (japp jag har kollat med dem).

Mitt moderkort har 2GB PC8500-minnen på Memory QVL och det stöds att man fyller alla platserna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
16GB? Jag kanske köper 2x2GB idag, och behöver uppgradera om ett halvår.

och om ett halvår kommer det finnas en biosfix ute som klockar ner dina stickor - problemet löst.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

tycker inte direkt att det kan kallas att lösa problemet

Permalänk
Avstängd

Eftersom du förlorar 267mhz på minnet?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Vad tacksamma kunder ni verkar vara. Tänk om samma sak inträffa om det gäller bilar (okej, uttjatat). En ny Volvo och det visar sig att dimljusen inte funkar. Volvos lösning är att rekommendera alla kunder att strunta i dimljusen. Volvo kommer dessutom att skicka ett klistermärke som man täcker över dimljussymbolen på instrumentbrädan med.

"Men vem använder dimljusen _egentligen_???"

"Ja precis, man behöööver ju inte köra när det är dimmigt."

"Dom gamla volvo hade inte ens dimljus!"

"hur mycket bättre ljus blir det med dimljus?? 0,5%??"

"jaa dessutom är det väl dyrt med lampor ..."

"Saab hade också ett fel på nya 9-5 ... "

"alla nya bilar har väl fel... det får man räkna med!"

Jesus.

Jag håller faktiskt med. Det verkar vara många som försöker försköna det här och liksom "njaa, sååå farligt är det väl inte". Näe, det kanske inte är så farligt, men man har ju faktiskt betalat för en processor som ska kunna köra fyra stickor DDR3 1333. Men jag vet inte, folk kanske tycker att det är kul att köpa grisen i säcken?

Btw, jag är AMD-fanboy men jag är inte blind för dumheter.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag håller faktiskt med. Det verkar vara många som försöker försköna det här och liksom "njaa, sååå farligt är det väl inte". Näe, det kanske inte är så farligt, men man har ju faktiskt betalat för en processor som ska kunna köra fyra stickor DDR3 1333. Men jag vet inte, folk kanske tycker att det är kul att köpa grisen i säcken?

Ja, du har betalat och du kan fortfarande utnyttja distanslagen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ja, du har betalat och du kan fortfarande utnyttja distanslagen.

Försöker du göra dig lustig?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Men vad är problemet?! Det ger ju ingen prestandaförlust, motsatt till vad SweClockers påstår!

Det är ju ett vanligt problem, ganska vanligt att moderkort krånglar med 4 kanaler minne samtidigt. Oavsett tillverkare. AMD hade kunnat välja att uttrycka det som att det inte är en errata, utan bara sagt att Phenom II stödjer 1333MHz minne i dualchannel och 1066 när man kör med felr stickor per kanal. Ingen hade brytt sig! Men nu blåser man upp det på värsta Aftonbladet-manér.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men vad är problemet?! Det ger ju ingen prestandaförlust, motsatt till vad SweClockers påstår!

Det är ju ett vanligt problem, ganska vanligt att moderkort krånglar med 4 kanaler minne samtidigt. Oavsett tillverkare. AMD hade kunnat välja att uttrycka det som att det inte är en errata, utan bara sagt att Phenom II stödjer 1333MHz minne i dualchannel och 1066 när man kör med felr stickor per kanal. Ingen hade brytt sig! Men nu blåser man upp det på värsta Aftonbladet-manér.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men vad är problemet?! Det ger ju ingen prestandaförlust, motsatt till vad SweClockers påstår!

Det är ju ett vanligt problem, ganska vanligt att moderkort krånglar med 4 kanaler minne samtidigt. Oavsett tillverkare. AMD hade kunnat välja att uttrycka det som att det inte är en errata, utan bara sagt att Phenom II stödjer 1333MHz minne i dualchannel och 1066 när man kör med felr stickor per kanal. Ingen hade brytt sig! Men nu blåser man upp det på värsta Aftonbladet-manér.

På vilket sätt blåser SweClockers upp det? Det är väl ingen som har sagt att det är ett stort problem... Däremot ger det ju en prestandaförlust, om än en väldigt liten sådan. Men hela grejen med att köra DDR3 med Phenom II förstår jag inte, verkar ju kosta mycket mer än det smakar.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Jäkligt roligt att folk skriker och gormar som tusan nu, hur många av er har egentligen planer på att överhuvudtaget ha mer än två minnen?

För inte så många år sedan när alla lovordade Ahtlon 64 processorerna så var det kollugnt att man inte kunde köra 4 stickor (gick det så var det inte i full hastighet). Men men marknaden ändras ju.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men vad är problemet?! Det ger ju ingen prestandaförlust, motsatt till vad SweClockers påstår!

Det är ju ett vanligt problem, ganska vanligt att moderkort krånglar med 4 kanaler minne samtidigt. Oavsett tillverkare. AMD hade kunnat välja att uttrycka det som att det inte är en errata, utan bara sagt att Phenom II stödjer 1333MHz minne i dualchannel och 1066 när man kör med felr stickor per kanal. Ingen hade brytt sig! Men nu blåser man upp det på värsta Aftonbladet-manér.

Det hade jag redan när jag körde 4 DDR minnen på socket 939 moderkort, det blev blåskärm ofta, medan 2 minnen gick bra. Mitt nuvarande system funkar dock felfritt med fyra minnen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Vad tacksamma kunder ni verkar vara. Tänk om samma sak inträffa om det gäller bilar (okej, uttjatat). En ny Volvo och det visar sig att dimljusen inte funkar. Volvos lösning är att rekommendera alla kunder att strunta i dimljusen. Volvo kommer dessutom att skicka ett klistermärke som man täcker över dimljussymbolen på instrumentbrädan med.

"Men vem använder dimljusen _egentligen_???"

"Ja precis, man behöööver ju inte köra när det är dimmigt."

"Dom gamla volvo hade inte ens dimljus!"

"hur mycket bättre ljus blir det med dimljus?? 0,5%??"

"jaa dessutom är det väl dyrt med lampor ..."

"Saab hade också ett fel på nya 9-5 ... "

"alla nya bilar har väl fel... det får man räkna med!"

Jesus.

Vad är det egentligen med folk på sweclockers och dåliga/omotiverade/lååångsökta liknelser?

En bättre liknelse hade varit att säga att du har en ny bil som när du kör i över 250 km/h blir turbon ostabil på den på ett sådant sätt att den snarare bromsar än hjälper accelerationen.

Varför? AMDs problem här är inte att en funktion saknas (likt dina dimljus) utan att den bara inte fungerar som dokumenterat (blir ostabil vid höga hastigheter).
Varför just 250 km/h? För jag har en känsla av att det är ungefär så många som med denna bilmodellen kommer köra i så höga hastigheter som det är folk som i slutändan kommer använda den mängden minne i den konfiguration som krävs.

Och hur skulle volvo hantera detta problemet då?
Om man ser på hur de hanterade rapporter om att passagerarsäten tog eld i bilar så kommer de dementera det hela så länge det bara går eftersom det är så få som råkar ut för det. Sedan kommer de antagligen utveckla en lösning som stänger av turbon i högre hastigheter eftersom det är billigare än att utveckla ett nytt turbosystem som inte bromsar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
På vilket sätt blåser SweClockers upp det? Det är väl ingen som har sagt att det är ett stort problem... Däremot ger det ju en prestandaförlust, om än en väldigt liten sådan. Men hela grejen med att köra DDR3 med Phenom II förstår jag inte, verkar ju kosta mycket mer än det smakar.

Genom att göra det till en nyhetsrubrik så gör de en vardagsföreteelse till något stort. Nu har vi tusentals nötter som läst SweClockers nyheter som fått för sig att ett visst märke är instabilare än något annat. Igen!

Att de ska bry sig om läsarsiffror mer än kvalité stör mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jättebra liknelse, verkligen.

Återigen:

* Krävs 16gb
* Bråkar endast i 1333mhz (eller högre?)

Hur många kör 16gb i 1333mhz på ett AM3-bräde? Hur mycket skulle de förlora på att få minnet nerklockat? Inget?

Jaha är det bara när man har 16GB eller mer minne som det strular. hmm men har du källa på det då?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Eftersom du förlorar 267mhz på minnet?

Just därför kan det inte klassas som en lösning - iallafall inte en bra lösning.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jaha är det bara när man har 16GB eller mer minne som det strular. hmm men har du källa på det då?

Om du köper ett nytt system som du bygger på AM3 behöver du ha nya RAM-minnen. Du känner att du vill ha 8gb, så du köper 2x4Gb. Vill du i efterhand ha mer så köper du 2x4 igen, men tvingas klocka ner en del för att få det stabilt.

Det är det jag menar med att det krävs 16gb. Det finns redan 4gb-stickor.

Det MEST komiska är att någon som klämmer in 2 stickor per kanal bryr sig om iaf det är 1066 eller 1333mhz. Undra vad man förlorar mest på; singelchannel eller 1333vs1066mhz. Det här är bara löjligt.

Och ang. huruvida det är en lösning eller inte:

Det är väl klart att det är en lösning? Du har ett problem - du kör en fix - du har inget mer problem = lösning. Sen om ni lider så sjukt mycket av att köra med 1066 kanske ni borde förstå hur liten skillnad det är.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men vad är problemet?! Det ger ju ingen prestandaförlust, motsatt till vad SweClockers påstår!

Det är ju ett vanligt problem, ganska vanligt att moderkort krånglar med 4 kanaler minne samtidigt. Oavsett tillverkare. AMD hade kunnat välja att uttrycka det som att det inte är en errata, utan bara sagt att Phenom II stödjer 1333MHz minne i dualchannel och 1066 när man kör med felr stickor per kanal. Ingen hade brytt sig! Men nu blåser man upp det på värsta Aftonbladet-manér.

Nog ett av det bästa jag läst av dig. Väl talat!

Och Phenom II lär ju fortsätta utvecklas så senare revisioner funkar säkert ännu bättre.

Förresten så läste jag för ett tag sen om en som experimenterade med spänningar på den integrerade minneskontrollern på Phenom I. För att köra 4 stickor stabilt behövde han lite mer spänning på minneskontrollern än vad han behövde med 2 stickor. Kanske räcker det med att öka spänningen på minneskontrollern på Phenom II också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det är väl klart att det är en lösning? Du har ett problem - du kör en fix - du har inget mer problem = lösning. Sen om ni lider så sjukt mycket av att köra med 1066 kanske ni borde förstå hur liten skillnad det är.

I mjukvaruvärlden brukar man snacka om tre lösningar: hacks, workaround och fixes i den ordningen ungefär. att inte tillåta använda två stickor i singelchannel skulle räknas som "hack", sänka hastigheten för att fullt ut kunna utnyttja mängden som en workaround och en ny prolle/whatever som klarar allting utan problem som en fix. Men alla går under "Solutions", lösningar.

Ärligt talat så förstår jag inte varför vi alla låter oss brusa upp oss runt personer som olikt dig förstår sig på sakernas natur.

Jag har en känsla av att de som klagar är sådana som överklockar sina grafikkort SÅÅÅ mycket och tufft, och sedan klagar på drivrutiner/windows då typsnitt ser konstiga ut och spel hänger sig. Eller försöker stämma McDonalds för att deras kaffe inte var varmt nog, en hel grad under McDonalds utlovade serveringstemperatur.
För det är verkligen den nivån de rör sig på. Alla av dem. Oavsätt ifall det är Nvidiaboiz, Intelboiz eller AMDboiz som är i farten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Om du köper ett nytt system som du bygger på AM3 behöver du ha nya RAM-minnen. Du känner att du vill ha 8gb, så du köper 2x4Gb. Vill du i efterhand ha mer så köper du 2x4 igen, men tvingas klocka ner en del för att få det stabilt.

Det är det jag menar med att det krävs 16gb. Det finns redan 4gb-stickor.

Det MEST komiska är att någon som klämmer in 2 stickor per kanal bryr sig om iaf det är 1066 eller 1333mhz. Undra vad man förlorar mest på; singelchannel eller 1333vs1066mhz. Det här är bara löjligt.

Och ang. huruvida det är en lösning eller inte:

Det är väl klart att det är en lösning? Du har ett problem - du kör en fix - du har inget mer problem = lösning. Sen om ni lider så sjukt mycket av att köra med 1066 kanske ni borde förstå hur liten skillnad det är.

Haha jaha. Hmm, hur blir det om man hittar ett begagnat 4x1Gb paket med 1333 MHz minnen?

PS. Håller med dig om att vissa överdriver detta problem.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Inte direkt ett nytt fenomen, spelar ingen roll vilket märke/tillverkare, det kan alltid strula med 4 stickor, känns mer som ren slump

2 identiska konfigurationer, en strular, den andra gör det inte.

Mitt asus p5-be+Core 2 duo E6600 var mer eller mindre omöjligt att få stabilt med 4 stickor. Med specifierad volt, hastighet m.m, så fick jag bluescreen ungefär var 5.e minut. Höjde jag minnesspänningen, spänningen till nordbryggan, samt klockade ner minnena så gick det cirka 30 minuter mellan varje bluescreen. Men minne i sig funkade jätte bra, testade dem 2 och 2, 1 och 1, testade alla portar också

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
I mjukvaruvärlden brukar man snacka om tre lösningar: hacks, workaround och fixes i den ordningen ungefär. att inte tillåta använda två stickor i singelchannel skulle räknas som "hack", sänka hastigheten för att fullt ut kunna utnyttja mängden som en workaround och en ny prolle/whatever som klarar allting utan problem som en fix. Men alla går under "Solutions", lösningar.

Ja? Håller du med eller säger du emot mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Jag har en känsla av att de som klagar är sådana som överklockar sina grafikkort SÅÅÅ mycket och tufft, och sedan klagar på drivrutiner/windows då typsnitt ser konstiga ut och spel hänger sig. Eller försöker stämma McDonalds för att deras kaffe inte var varmt nog, en hel grad under McDonalds utlovade serveringstemperatur.
För det är verkligen den nivån de rör sig på. Alla av dem. Oavsätt ifall det är Nvidiaboiz, Intelboiz eller AMDboiz som är i farten.

Jag är helt borta här. Vad är det du försöker säga? Är jag en fanboy för att jag kan leva med att det finns fel på första steppingen och för att jag inte tycker att det är hela världen att klocka ner till 1066? Damn, det var något helt nytt för mig iallafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av This
Haha jaha. Hmm, hur blir det om man hittar ett begagnat 4x1Gb paket med 1333 MHz minnen?

Då har du 3 val:

Klocka ner minnena
Lägga 2 av stickorna på hyllan
Reklamera processorn

Jag förstår verkligen inte vad alla tjaffsar över. Är det att AMD inte kan göra något direkt åt hårdvaran utan måste göra en fix som tvingar en pytteliten grupp användare att klocka ner minnena med under 300mhz?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ja? Håller du med eller säger du emot mig?
Jag är helt borta här. Vad är det du försöker säga? Är jag en fanboy för att jag kan leva med att det finns fel på första steppingen och för att jag inte tycker att det är hela världen att klocka ner till 1066? Damn, det var något helt nytt för mig iallafall.

Översta kan man ju lugnt säga att jag håĺler med, och hade du tagit med mittenraden och inte läser den som sarkastisk eller något sådant hade du insett att jag faktiskt inte talar emot dig där heller. Snarare retoriskt till alla som låter oss brusa upp oss av folk som tjafsar för tjafsandets skull snarare än de har något vettigt att komma med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Inte direkt ett nytt fenomen, spelar ingen roll vilket märke/tillverkare, det kan alltid strula med 4 stickor, känns mer som ren slump

2 identiska konfigurationer, en strular, den andra gör det inte.

Mitt asus p5-be+Core 2 duo E6600 var mer eller mindre omöjligt att få stabilt med 4 stickor. Med specifierad volt, hastighet m.m, så fick jag bluescreen ungefär var 5.e minut. Höjde jag minnesspänningen, spänningen till nordbryggan, samt klockade ner minnena så gick det cirka 30 minuter mellan varje bluescreen. Men minne i sig funkade jätte bra, testade dem 2 och 2, 1 och 1, testade alla portar också

Precis, har haft samma problem med ett Athlon X2 AM2-system och ett C2Q 775 system som jag byggt åt polare. Ser inga rubriker om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Vad tacksamma kunder ni verkar vara. Tänk om samma sak inträffa om det gäller bilar (okej, uttjatat).

Ber om ursäkt för att jag kapar resten men just biljämförelsen är lite rolig eftersom det brukat vara massor med mer eller mindre stora problem som fixas med, ska vi säga nyare steppings på bilar. Problem med processorer i allmänhet känns något marginella jämfört med bilproblem hehe

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte kommentera, men nu får ni väl ändå ge er !!

Om man köper en vara som ska klara vissa saker så skall den banne mig göra det också.
Vill inte eller kan inte leverantören ordna detta så har dom 2 val.
1. Ge mig kompensation som jag godkänner för att den inte fungerar som utlovat.

2. Dom får tillbaka skiten och jag får pengarna tillbaka så jag kan köpa något som fungerar som jag vill.

Hur svårt är detta ??
Klart som f-n att man inte ska godkänna en nergradering på sina minnen, om ni godkänner det så är ni ju bara dumma men det får ni gärna vara men ett tips är att inte skriva om det på ett öppen forum