Samsung massproducerar toksnabbt grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Samsung massproducerar toksnabbt grafikminne

Samsung har börjat massproducera ett GDDR5-minne som ger nästan dubbel prestanda jämfört med dagens grafikkortsminnen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta låter lovande

Permalänk

Hoppas att man får se dessa i Next-Gen Grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Hoppas att man får se dessa i Next-Gen Grafikkort

Antagligen
ATi kommer säkert, de har alltid bytet minnen på sinna grafikkort så fort nått nytt kom.

Om inte Nvidia byter till dessa så blir jag förvånad

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Varför måste man vänta så jävla länge? Kräng skiten nu!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Varför måste man vänta så jävla länge? Kräng skiten nu!

word, nvidia som gillar att kasta ut kort, ta och gör gpuna kompatibla med gddr5 så har ni ju till och med en anledning till att byta namn.

är väll dock inte så enkelt.

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake Varför måste man vänta så jävla länge? Kräng skiten nu!

Man måste väl ha GPU som kan utnyttja det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong
Antagligen
ATi kommer säkert, de har alltid bytet minnen på sinna grafikkort så fort nått nytt kom.

Om inte Nvidia byter till dessa så blir jag förvånad

förutom att Nvidia har kört med större bandbredd på sina kort.

skulle vara kul att se dessa minnen på gt300 korterna

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Talas mycket om att 512 bitar är dyrt, men är det stor skillnad att gå från 256 till 128 (vilket blir möjligt med "halv-high-end" med dessa minnen)?

Permalänk
Medlem

yummie

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fan va naaajs :D! Blir ett sådant kort i min nya dator sen dådå Lääängtar!!

Permalänk
Medlem

gddr6 sen då ^^

Permalänk
Medlem

Cooolt Det var toksnabbt indeed.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem

Nice, det betyder att en 256-bitars buss kommer vara hållbart en bra bit framöver.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

nu fick den uppmärksamhet
inte i min tråd xDD

Ont: Jä*vla nice detta alltså *dreggel*

Permalänk
Medlem

Läge att vänta lite med inköp av nått grafikkort då alltså

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
SpelClockers

7GHz, det var inte illa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
gddr6 sen då ^^

Nope efter GDDR5 kommer GDDR7.

Najs med snabbare minnen!

Permalänk
Medlem

Hmm. Hur är detta tänkt att funka? Snälla förklara för en som inte fattar.

Om du har en processor som snurrar i 3.5 ghz men ett minne som kan leverera svar dubbelt så snabbt, vad är vitsen med det?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nope efter GDDR5 kommer GDDR7.

Najs med snabbare minnen!

Nä, det kommer gå ännu snabbare nu så det blir nog ändå gddr8
Det är ATI som har lite för bråttom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Nä, det kommer gå ännu snabbare nu så det blir nog ändå gddr8
Det är ATI som har lite för bråttom

Nä sen kommer SGDDR6(S:et står för super)

Vet att Bredare minnesbuss är dyrt men om det ger tillräcklig prestandavinst med dessa minnen så hoppas jag att ATI pungar ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hmm. Hur är detta tänkt att funka? Snälla förklara för en som inte fattar.

Om du har en processor som snurrar i 3.5 ghz men ett minne som kan leverera svar dubbelt så snabbt, vad är vitsen med det?

Som jag ser det så blir det:

1. Lätt att få extremt stabila minnen genom att sänka hastighet mot deras eg spec.

2. Ingen flaskhals på minnessidan iaf.

3. Gpu hinner ifatt en dag ska du se

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

512 bitar bredbuss? Galet! Blir dyr PCB med så många ledningsbanor ... Men snabbt blire iaf..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Oj oj oj!
Intressant.
Hoppas se dessa framöver snart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Talas mycket om att 512 bitar är dyrt, men är det stor skillnad att gå från 256 till 128 (vilket blir möjligt med "halv-high-end" med dessa minnen)?

Som jag fattat det styr storleken på bus hur liten kretsen kan bli, tex vid konstruktionen av rv770 ( hd48xx ) så fick ATI plats över ( de kunde inte göra kretsen mindre pga av 256 bus ) och stoppade därför in lite extra sp:s.
Sen har jag också för mej att du inte behöver lika många lager på pcb:n med en mindre bus.

Har inte satt mej in så mycket i detta, men du kan säkert hitta mycket mer/bättre info här:

www.beyond3d.com

Permalänk

Känns som det är struntsamma om ATi klipper GDDR5 då minnet fortfarande inte har tillräckligt stor betydelse då Nvidia grafikkorten är snabbare. Nvidia kör ju med större bandbredd vilket gynnar Nvidia medans ATi går på snabbare minnen och mindre bandbredd.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Känns som det är struntsamma om ATi klipper GDDR5 då minnet fortfarande inte har tillräckligt stor betydelse då Nvidia grafikkorten är snabbare. Nvidia kör ju med större bandbredd vilket gynnar Nvidia medans ATi går på snabbare minnen och mindre bandbredd.

vadå, är det självklart att nvidia har dom starkare korten nästa generation??

edit. är det du som sjunger i låtarna på hemsidan du länkar till i signaturen?? låter riktigt bra

Permalänk

Det känns nu som att vi kommer att få vänta bra länge innan nästa GDDR faktiskt får fäste på marknaden.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk

Galet =D heja samsung !!