Geforce GTX 285 och 295

Permalänk
Medlem

Håller med dinoman om högre upplösningar.
Fint att låga upplösningar är med men allt under 1600x1200 känns ju orelevant i den klassen av grafikkort måste jag säga. I så låga upplösningar får man så höga FPS i samtliga spel så det känns löjligt. Intressantare och se vart kortet börjar ge vika.
Nä höga upplösningar och spel som kräver mycket texturminne tycker jag saknas.

Pingvin: Varför tror du att de har plockat ut funktionen? Till 99% säkerhet pga allt jävla böl från fanbois.

Om jag sätter det så här då. Futuremark testar främst ditt grafikkort. I ett av dessa tester är fysikberäkning huvudtemat, detta har Nvidias kort stöd för. Sen går det ju inte att säga att så ser det inte ut i verkligheten, för jo det gör det ju i det scenariot som testet gjordes i. Där finns bara EN anledning till att det nu är bortplockat och det är för allt jävla böl och för att ATI inte kom med egen teknik för det lika snabbt som Futuremark trott. Det är iaf min teori.
Vet inte om du förstår hur jag menar.

För övrigt är Futuremarks tester de mest irrelevanta och meningslösa tester som existerar. Fattar inte att de fortfarande används. Inte ens snygga längre...

Om både Nvidia och ATI måste utveckla exakt samma tekniker och allt måste ske "hand i hand" så kommer det inte hända mycket.

Vill även tillägga att jag inte är någon Nvidia fantast. Men jag tycker inte de är sämmre än ATi, och många ATI fanbois här är som militanta veganer eller nåt. Brutalt trött på Nvidia bashingen.
Nu är Nvidia tillbaka i prestanda tronen igen och det bara bölas och gnälls till höger o vänster. Så här ser det fan inte ut i ATI nyheterna. Fantamig patetiskt...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Håller med dinoman om högre upplösningar.
Fint att låga upplösningar är med men allt under 1600x1200 känns ju orelevant i den klassen av grafikkort måste jag säga. I så låga upplösningar får man så höga FPS i samtliga spel så det känns löjligt.

Vi kommer visserligen att testa i 2560x framöver, men 1680x och 1920x är fortfarande väldigt relevanta. Den billigaste 30-tummaren kostar 11 000 kronor på prisjakt ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi kommer visserligen att testa i 2560x framöver, men 1680x och 1920x är fortfarande väldigt relevanta. Den billigaste 30-tummaren kostar 11 000 kronor på prisjakt ...

Givetvis, säger inte att ni ska strunta i dem. Det är ju intressant för de som kör de lite "lägre" upplösningarna. Men kul att ni valt att köra 2560x hädanefter också!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi kommer visserligen att testa i 2560x framöver, men 1680x och 1920x är fortfarande väldigt relevanta. Den billigaste 30-tummaren kostar 11 000 kronor på prisjakt ...

Äh! Vi går på McVits linje att köper man ett GTX295 så är tänker man inte på priset och då är det lugnt att köpa en skärm för 11.000kr.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi kommer visserligen att testa i 2560x framöver, men 1680x och 1920x är fortfarande väldigt relevanta. Den billigaste 30-tummaren kostar 11 000 kronor på prisjakt ...

Låter bra. Hoppas de flesta är beredda att hålla med om att 1680x1050 och 1920x1200 är de mest relevanta upplösningarna att testa. Speciellt när det gäller korten i 2-3000kr-klassen. Men jag när det gäller detta segmentet som är så mycket high-end det kan bli så är 2560x1600 väldigt relevant.

Priset känns ju faktiskt ganska orelevant i frågan med tanke på att vi pratar om grafikkort för 5000:-. Då är inte 11 000:- för en bildskärm så iögonfallande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Låter bra. Hoppas de flesta är beredda att hålla med om att 1680x1050 och 1920x1200 är de mest relevanta upplösningarna att testa. Speciellt när det gäller korten i 2-3000kr-klassen. Men jag när det gäller detta segmentet som är så mycket high-end det kan bli så är 2560x1600 väldigt relevant.

Priset känns ju faktiskt ganska orelevant i frågan med tanke på att vi pratar om grafikkort för 5000:-. Då är inte 11 000:- för en bildskärm så iögonfallande.

Det håller jag inte alls med om. Glöm inte SLI och Crossfire nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Äh! Vi går på McVits linje att köper man ett GTX295 så är tänker man inte på priset och då är det lugnt att köpa en skärm för 11.000kr.

Köper man ett GTX295 så har man inte pengar kvar till en så dyr skärm.

När jag köpte min dator så hade jag inte råd o skaffa ny skärm. ^^

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det håller jag inte alls med om. Glöm inte SLI och Crossfire nu.

Du får ursäkta men jag förstår faktiskt inte riktigt ditt svar. Utveckla gärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Köper man ett GTX295 så har man inte pengar kvar till en så dyr skärm.

När jag köpte min dator så hade jag inte råd o skaffa ny skärm. ^^

Ja och då ställer man ju sig frågan hur du prioriterar? Eftersom det är ju ingen större idé att köpa ett grafikkort som klarar av att pumpa 60+fps i 2560x1600 och köra det i 1280x1024. Som exempel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja och då ställer man ju sig frågan hur du prioriterar? Eftersom det är ju ingen större idé att köpa ett grafikkort som klarar av att pumpa 60+fps i 2560x1600 och köra det i 1280x1024. Som exempel.

Då hade jag en skärm som klarade MAX 1280*1024. Nu har jag en skärm som klarar MAX 1920*1200. ^^

Man kanske inte har råd att köpa ALLT samtidigt, men vill ändå inte vänta tills man sparat ihop tillräckligt med pengar? Och man kanske inte vill köpa mellanklassen bara för att ha råd? Då får man helt enkelt offra någon uppgradering så länge.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Då hade jag en skärm som klarade MAX 1280*1024. Nu har jag en skärm som klarar MAX 1920*1200. ^^

Man kanske inte har råd att köpa ALLT samtidigt, men vill ändå inte vänta tills man sparat ihop tillräckligt med pengar? Och man kanske inte vill köpa mellanklassen bara för att ha råd? Då får man helt enkelt offra någon uppgradering så länge.

Självfallet. Men det lät som att du helt hade offrat skärmen enbart för grafikkortet, vilket inte var hela sanningen. Du hade trots allt som tanke att köpa en ny skärm så småningom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Är 30 FPS knappt spelbart? Varför då? struntprat.. 30 Fps ser för ögat likadant ut 50 fps.

Att ni aldrig lär er.

Googla lite så finner du svar och du blir förvånad. Det är enligt många extremt stor skillnad mellan 30 och 50 fps. Det är ungefär lika stor skillnad mellan 30 och 50 fps som det är procentuellt om du frågar mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Självfallet. Men det lät som att du helt hade offrat skärmen enbart för grafikkortet, vilket inte var hela sanningen. Du hade trots allt som tanke att köpa en ny skärm så småningom.

Man kan säga så här... när jag köpte min dator så fick jag faktiskt strunta i att köpa en ny skärm eftersom pengarna bara räckte till "burken".

Ett år senare hade jag pengar nog för att kunna kosta på mig en ny skärm.

Så... man kan väl egentligen säga både och. xD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Man kan säga så här... när jag köpte min dator så fick jag faktiskt strunta i att köpa en ny skärm eftersom pengarna bara räckte till "burken".

Ett år senare hade jag pengar nog för att kunna kosta på mig en ny skärm.

Så... man kan väl egentligen säga både och. xD

Jo iofs. Men ett år senare så är ett grafikkort ur toppsegmentet helt plötsligt inte bättre än mellansegment-kort så jag tycker nog fortfarande att det är en konstig väg att gå men, "what ever works for ya'"...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jo iofs. Men ett år senare så är ett grafikkort ur toppsegmentet helt plötsligt inte bättre än mellansegment-kort så jag tycker nog fortfarande att det är en konstig väg att gå men, "what ever works for ya'"...

Men ett år efter det när han köper nytt grafikkort igen så är fortfarande skärmen highend.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men ett år efter det när han köper nytt grafikkort igen så är fortfarande skärmen highend.

^^

Nja, beror på vad det är för en skärm man köper. Men visst, en skärm har en avsevärt längre livslängd än ett grafikkort, måste nog säga att om man köper ett nytt grafikkort så är det slöseri med pengar att satsa på ett grafikkort som klarar av spelen i den upplösningen som skärmen som man SKA köpa om ett år. Då är det bättre att satsa på ett grafikkort som matchar skärmen man äger och köper ett grafikkort som matchar sin nya skärm ett år senare.

Då har man sparat sig själv rätt mycket pengar summa summarum...

Bla, mycke dravel där..

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag kan inte mycket om Grafikkort eller hårdvara, men jag skall bara säga lite saker. Undra vilken gaming känsla man får av Geforce GTX 285 / 295. Jag menar, dom kostar över 5 laxar, och hur många köper dom? Jag skulle själv pröjsat max 2500 kr för ett grafik kort.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Vet någon vad dom använder för program när dom överklockar GTX285an?

Permalänk
Avstängd

Herregud vad dom drar under ingen belastning, tekniken har kommit en bit på vägen sen dess

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...