The Pirate Bay-rättegången: Dag 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Ja, det är absolut det jag menar.

De kan inte bara dra sig i skägget å säga "döööh det är inte vi som bestämmer va som laddas upp och ner" när dom tydligen censurerar visst innehåll och inte annat.

Nja, det är en gråzon och det är det dom har spelat på, även om jag anser att den är åt det vitare hållet.
Till exempel allt vad det gäller barnporr har dom tagit bort för att det är rent olagligt, där finns inget att ifrågasätta.
Som policy på sidan har dom haft att inget ska vara felmärkt och inget ska vara virussmittat.
Utöver det har det varit fritt fram, vilket det också har varit.

Visa signatur

=)

Permalänk

Re: Cirkus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kram
Jag förstår bara inte vad den här rättegången handlar om.

Medhjälp eller medhjälp till medhjälp till piratkopiering är vad jag vet inget brott. Så hur kan man döma dem om det inte är straffbart?

Någon gång är den första för allt.

Det handlar om att skapa ett prejudikat.

Precis som första gången någon körde full och körde på någon så skulle det malas i statens kvarnar för att sedan spottas ut i form av ett friande eller fällande.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Dina paralleller är minst lika dåliga. Fildelning i sig kan användas till så mycket mer än olagliga saker, precis som knivar.

Det var väl ungefär det han menade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
[B]Fast alla vet ju att TPB egentligen är till för olagligt matrial, varför skulle de annars kalla sig för The Pirate Bay?

Om jag öppnar en butik där jag enbart säljer frukostflingor, men kallar den för "Mordbutiken", ska jag behöva kastas i fängelse då?

"Alla vet ju att Mordbutiken egentligen är till för att mörda folk, varför skulle den annars kalla sig för Mordbutiken?"

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Om jag öppnar en butik där jag enbart säljer frukostflingor, men kallar den för "Mordbutiken", ska jag behöva kastas i fängelse då?

"Alla vet ju att Mordbutiken egentligen är till för att mörda folk, varför skulle den annars kalla sig för Mordbutiken?"

Men du säljer ju frukostflingor...
Jag skulle bara kalla det dålig marknadsföring o en aningen olockande butik

Permalänk
Medlem

Re: Re: Cirkus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Någon gång är den första för allt.

Det handlar om att skapa ett prejudikat.

Precis som första gången någon körde full och körde på någon så skulle det malas i statens kvarnar för att sedan spottas ut i form av ett friande eller fällande.

Sant, men Sverige tillämpar väll en kodifierad lag till skillnad från USA? Om jag minns rätt så används prejudikat endast som stöd i svåra fall. Vilket detta förvisso är men personligen vill jag hävda att resultatet av denna rättegång är så pass viktig att det var fel att ta upp fallet från början. Utan ett bättre stöd i form av lagar beslutade av riskdagen.

De skulle helt enkelt ha inväntat riksdagens beslut i frågan.

Permalänk
Medlem

Lite halv OT, men ville bara flika in en sak.
Är en rätt intressant dokumentär nu på TV8 om Berth Milton.
Snackas väl mest om hur väl han lyckats med sitt företag, Private Media Group.

Där kan vi snacka om en "film"bransch som lyckats anpassa sig till det nya sättet att tjäna pengar på. Dom ligger flera år framför den traditionella film och musikranchen.

Kanske mest bevisar att Warner Music och dom mest består av ett gäng överåldrade idioter dock..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Vad händer om TPB åker dit för medhjälp till möjliggörande av olaglig nedladning?

Vart skall gränsen dras för vad som är lagligt och olagligt och hur skall den lagen kunna formuleras på ett klart och tydligt sätt?

Kan man börja stämma google för samma sak då eftersom de möjliggör nedladdning av upphovsrättsskyddade bilder och annat? Då borde man kunna stämma bredbandsleverantörerna för samma sak.

Problemet som jag ser det är:
Vart skall gränsen för olaglig medhjälp till möjliggörande av olaglig nedladdning dras?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Vad händer om TPB åker dit för medhjälp till möjliggörande av olaglig nedladning?

Vart skall gränsen dras för vad som är lagligt och olagligt och hur skall den lagen kunna formuleras på ett klart och tydligt sätt?

Kan man börja stämma google för samma sak då eftersom de möjliggör nedladdning av upphovsrättsskyddade bilder och annat? Då borde man kunna stämma bredbandsleverantörerna för samma sak.

Problemet som jag ser det är:
Vart skall gränsen för olaglig medhjälp till möjliggörande av olaglig nedladdning dras?

Det är det nog ingen som vet, utan gränsen kommer nog dras vid vem som har pengar. Google skulle ju ingen få för sig att stämma, för dom har för mycket pengar helt enkelt. En sån rättsprocess skulle utan tvekan kunna dras ut till mer än 10 år. Anledningen till att man stämmer TPB är nog helt enkelt att dom är en symbol, och dom är inte stenrika. Dom kan inte lägga extremt stora belopp på advokater osv.

Det roliga är att dom verkar ha goda chanser att gå ur det hela frikända, men det ska man ju mest skyllas på åklagarens totala inkompetens.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

"bindesstreck L O L"

Fy fan vad jag garvade "LOL" är allt man kan säga om hela hans fall.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Var har de fått för sig att TPB ska ha hjälp till vid exemplarframställning av olovliga kopior?
Ska de inte åtala dem för något annat påhittat också?

TPB har väl knappast gjort intrång i upphovsrätten.

Fakturor från vadå?

Jag kan köpa en kniv på Ikea. Om jag mördar någon är Ikea skyldiga till medhjälp av mord?
Om jag köper en Volvo, och rånar en bank, är Volvo skyldiga till medhjälp av bankrån?
Om Rosvall har en blog, och jag postar en kommentar som innehåller upphovsrättat material, är han skyldig till medhjälp av tillgängliggörande?

För det första, det står att TPB MÖJLIGGJORT intrång i upphovsrätten, vilket dom ju faktiskt har när dom förser användarna med en länk till en olovlig handling (ladda ner)

När det gäller liknelserna till knivar från ikea, bilar från volvo, bankrån etc, så kan jag bara säga såhär.

Om Ikea visste om att 99% av alla knivar såldes till mördare, så skulle nog försäljningen dras in, likaså skulle gälla bilar från Volvo.

Jag försvarar verkligen inte åtalet, men ska man argumentera för TPB så får man göra det vettigt

edit: För att förtydliga lite, skillnaden mellan en tracker, och diverse liknelser folk gör till ovannämnda är ju att TPB's syfte är att sprida olagligt material (det vet ju alla innerst inne), 99% av allt som finns att tillgå från TPB är ju upphovsrättsskyddat.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Kikar man i förundersökningen så är trackern på de flesta filer som laddats ner "avstängd / disconnected / timed out" osv. Detta betyder ju alltså att man inte haft kontakt med trackern när nerladdningen gjorts, dessutom har DHT varit påslaget vid nästan alla nedladdningar och ses även i skärmdumparna i förundersökningen.

Det innebär ju att filerna kan ha hämtats utan minsta inblandning av TPB.

Pinsamt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
För det första, det står att TPB MÖJLIGGJORT intrång i upphovsrätten, vilket dom ju faktiskt har när dom förser användarna med en länk till en olovlig handling (ladda ner)

När det gäller liknelserna till knivar från ikea, bilar från volvo, bankrån etc, så kan jag bara säga såhär.

Om Ikea visste om att 99% av alla knivar såldes till mördare, så skulle nog försäljningen dras in, likaså skulle gälla bilar från Volvo.

Jag försvarar verkligen inte åtalet, men ska man argumentera för TPB så får man göra det vettigt

edit: För att förtydliga lite, skillnaden mellan en tracker, och diverse liknelser folk gör till ovannämnda är ju att TPB's syfte är att sprida olagligt material (det vet ju alla innerst inne), 99% av allt som finns att tillgå från TPB är ju upphovsrättsskyddat.

Ja, fast man måste ju endå se det så att TPB inte förser besökarna/användarna med länkar till olagligt material. Dom förser användarna med en sida för att förse de andra användarna/besökarna med länkar till material, upphovsrättskyddat eller inte.
Därav blir det ju inte medhjälp till brott utan medhjälp till medhjälp av brott.

Och om åklagaren uttryckte sig förbannat klumpigt eller om han faktiskt menade vad han sa idag när förhandlingarna inleddes, så var det inte längre det upphovsrättsskyddade materialet det gällde längre, utan just torrentsen i sig.
Det visar sig imorgon när ett reviderat gärningspåstående/sakframställan finns, men enligt det han sa imorse så skulle man kunna uppfatta det som att det är just att man möjliggjort åtkomst till torrentfiler han finner olagligt.

Hell, lets just shut down the internet while your at it, eh?

EDIT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Kikar man i förundersökningen så är trackern på de flesta filer som laddats ner "avstängd / disconnected / timed out" osv. Detta betyder ju alltså att man inte haft kontakt med trackern när nerladdningen gjorts, dessutom har DHT varit påslaget vid nästan alla nedladdningar och ses även i skärmdumparna i förundersökningen.

Det innebär ju att filerna kan ha hämtats utan minsta inblandning av TPB.

Pinsamt.

Det är väl just det som är ett av hans stora problem nu eftersom han igår fick reda på vad DHT var, han har väl googlat det hela natten som nån sa.
Skulle inte förvåna mig om det är därför han uttryckte sig så att det är just att man möjliggjort åtkomst till torrentfiler han finner olagligt numera.

Att han dessutom fick reda på idag att det finns en primärtracker och en lista med andra trackers i varje torrentfil gjorde nog inte saken bättre för honom.

Roswall is way down shitcreek without a paddle enligt min mening.

Edit, gärningspåstående/sakframställan, är inte helt med på vad han menar egentligen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Proffsmoddare

Ska bli kul att se om det blir rättvis bedömning eller om usa och annat kommer att ha stor påverkan. Att det kommer att ha lite påverkan är ganska självklart men frågan är hur mycket.

Kommer garanterat att bli en skandal. Och det kommer att bli överklagande osv. Det här kommer inte vara klart på länge....

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Det sägs ju att det kommer bli klart om 4 - 5 år. Vid det laget tror jag BT som det fungerar idag är ganska utdaterat. Går nu IPRED igenom så kommer krypterade alternativ växa sig ännu större...

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Det sägs ju att det kommer bli klart om 4 - 5 år. Vid det laget tror jag BT som det fungerar idag är ganska utdaterat. Går nu IPRED igenom så kommer krypterade alternativ växa sig ännu större...

Precis. Det här är helt meningslöst annat än symboliskt. Blir "torrents" olagligt så att säga så kommer det komma nya system.

Kryptering blir bara vanligare och vanligare. Och det blir lättare och lättare att vara anonym på internet. Det är det som man är rädd för.

Men frågan är om man går förlångt här. Är det någon som vill att andra ska läsa ens mail och vanliga brev? det här har gått alldeles för långt. Det såkallade "sökandet" som man ska bedriva om de här kommande lagarna går igenom. Kan lika gärna resultera i att oskyldiga personer får sina privata filer genomsökta. Det är väl vid "misstanke" om brott de ska få göra detta. eller?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

IKEA och Volvo liknelsen haltar. Man antar att ikea och volvo inte vet om att förövaren ska göra något olagligt. Det vet ju TPB i det här fallet. En bättre liknelse är det här:

En person kommer in på IKEA med en kedjad och blodig man. Han frågar kassörskan var dom har de vassaste knivarna, han säger att han ska skära ut ögonen på den blodiga personen. Kassörskan säger vars knivarna är och återgår till jobbet.

Detta kallas medhjälp till mord. Det är inte samma sak som TPB fallet. Men samma princip. Frågan handlar väl inte om ifall de har de har hjälpt folk att fildela.. det är väl folk medvetna om?. Deras mening med sidan är ju att folk ska fildela, specielt upphovsrättskyddat material. Det ser man ju på deras sidinehåll. Det mesta som laddas är ju också olagligt material. Olagligt material på google är ju mycket lägre, Google filterar aktivt bort material som inte är förenligt med vissa lagar också, även om det inte är specielt mycket material. Ingen sån filtrering sker på TPB. Att ta in internetleverantörer och hårdisktillverkar är väl också onödigt. Grejen är väl mer att TPB aktivt verkar för att folk ska kunna fildela olagligt. Det är väl rimligt att upphovsrättsägaren ska kunna kräva att site ägare vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra pirat kopierat som tex viss filtrering, förhandsgransking och att material som publicerats tas bort på begärna. Det gör bland annat YouTube.

Hur som helst är det bara korkat att diskutera ifall det är olagligt. Likaså är hela rätts processen dum. Låt regeringen stifta en riktigt lag så det finns en riktigt grund att luta sej mot och att gränserna är klara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=01fCG45Y8CU

"Ifpis dator har nu blivit.....cider!"

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

När åklagaren tar upp bevis i form av torrent-filer från The Pirate Bays servrar gör Gottfrid Svartholm Warg och Fredrik Neij tekniska invändningar. Med enbart torrentfilerna går det nämligen inte att bevisa att just The Pirate Bay används som tracker.

Njae det här har ni fått om bakfoten om jag har förstått det hela rätt. Torrentfiler kan innehålla en primär och ett antal sekundära trackers. Problemet är att man bara har kontrollerat den primära trackern i torrentfilerna, och inte de sekundära. Tydligen finns inte torrentfilerna att tillgå för närvarande så man kan inte kolla upp om där finns några sekundära trackers eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Njae det här har ni fått om bakfoten om jag har förstått det hela rätt. Torrentfiler kan innehålla en primär och ett antal sekundära trackers. Problemet är att man bara har kontrollerat den primära trackern i torrentfilerna, och inte de sekundära. Tydligen finns inte torrentfilerna att tillgå för närvarande så man kan inte kolla upp om där finns några sekundära trackers eller inte.

Som jag förstod det använder TPB en scrambler både vad gäller IP men också trackers, varav det säkert finns ett flertal sekundära trackers som inte kan knytas tillbaks till TPB med 100% säkerhet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Grejen är att det finns x antal trackers att välja mellan. Att TPB finns med i listan betyder inte nödvändigtvis att det är just den trackern som används av klienten.

Ang. forumreglerna så är väl denna rättegång ett ypperligt exempel på varför dom är nödvändiga. TPB åtalas i praktiken för medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott.

Så ni kan även i Roswalls våta dröm åklagas för medhjälp? Fast det borde inte kunna ske! Men åsiktsfriheten är dagligen hotad se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=897...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Det är det nog ingen som vet, utan gränsen kommer nog dras vid vem som har pengar. Google skulle ju ingen få för sig att stämma, för dom har för mycket pengar helt enkelt. En sån rättsprocess skulle utan tvekan kunna dras ut till mer än 10 år. Anledningen till att man stämmer TPB är nog helt enkelt att dom är en symbol, och dom är inte stenrika. Dom kan inte lägga extremt stora belopp på advokater osv.

Det roliga är att dom verkar ha goda chanser att gå ur det hela frikända, men det ska man ju mest skyllas på åklagarens totala inkompetens.

Nu pratar du i nattskjortan. Om google var större än microsoft hade jag blivit ytterst förvånad. Och microsoft blir stämda på löpande band iprincip.

Permalänk
Medlem

Det skall bli mycket intressant att se utfallet av det här åtalet.

Man kanske kan tänka sig att TPB kan åka dit för sitt "uppsåt" att sprida upphovsrättsskyddat material.

Problemet för åklagarna i så fall anser jag är:
Att TPB's vilja att information skall släppas fri och att upphovsrätt skall avskaffas kan tolkas som en politisk åsikt. Eftersom det är åsiktsfrihet i Sverige så kan man inte bli dömd för det. Sedan vad som fildelas med hjälp av TPB är upp till fildelarna själva.

Här är en länk till TPB om deras policy:
http://thepiratebay.org/about

Edit: De uppmanar till och med folk att höra av sig till sin lokala myndighet om man vill rapportera något brott som barnporr och annat.

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga. Jag kollade just på wikipedia vad DHT var med förstod kanske 50%. Nån som på hyfsad enkel svenska förklara exakt vad det är ? Om jag fattade det rätt är det en sökfunktion när du har P2P mellan flera datorer...

För övrigt är rättegången i sig själv ett skämt och om åklagar sidan inte har ett ess i rockärmen kan det nog luta mot att de går fria. Men över en vecka kvar så följer den med spänning

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd

The Pirate Bay får nog en massa mer besökare och användare nu vid rättegången, då det blir massa snack om TPB.

Kan tänka mig att deras trafik nu skjuter i höjden.

TPB borde släppa källkoden till deras site öppen så att andra kan ladda ner och sätta upp egna trackers.

P.S du kan nå TPB via en krypterad SSL anslutning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
The Pirate Bay får nog en massa mer besökare och användare nu vid rättegången, då det blir massa snack om TPB.

Kan tänka mig att deras trafik nu skjuter i höjden.

TPB borde släppa källkoden till deras site öppen så att andra kan ladda ner och sätta upp egna trackers.

P.S du kan nå TPB via en krypterad SSL anslutning.

"All PR är bra PR" heter det ju..

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nu pratar du i nattskjortan. Om google var större än microsoft hade jag blivit ytterst förvånad. Och microsoft blir stämda på löpande band iprincip.

Nej, det betvivlar jag inte men jag menade mer jämförelsen hur mycket TPB har, eller personerna åtalade då, i kontrast till google. På nåt sätt betvivlar jag att nån skulle ge sig på dom, även om det är det jag helst av allt vill se, för det skulle kanske få folk att vakna för vilket insane beteende det här är.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag ser alltid till att göra ett välgrundat köp; jag läser på, kollar på trailers, spelar demo etc. Jag kommer fortsätta att betala för musik, film, serier etc och fram för allt SPEL. Jag anser och vill att de personer som skapar underhållning vi gillar ska få betalt för det av alla som avser att konsumera den varan. De har utfört ett bra arbete och förtjänar att få betalt. Tyvärr så är det som så att vi som betalar inte bara betalar för oss själva utan även får betala en premie för alla dem som olagligt fildelar och inte gör rätt för sig. Ledsamt men sant. Tänk om även vi, som troget betalar och håller fast vid att producenter av immateriella varor har samma rätt att själva bestämma var de vill sälja sin vara och till vilket pris som de som säljer materiella varor, skulle sluta betala? Vad händer då? Har ni pirater tänkt på det?

Detta fall handlar inte om vad som står eller inte står i lagboken. Det handlar om vad man anser om en människas rätt till att själv få bestämma över sin egen skapelse. Piraternas ståndpunkt står ju klar - vilket man inte kan påstå om argumentationen bakom deras handlande. Eller det kanske man kan. Ren och skär egoism i all dess (o)ärlighet.

/ fabz, anti-piraten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
...
Förresten, här kan man följa med rättegången via blogginlägg.

Den bloggen är en guldgruva! Har inte skrattat så mycket på länge! Behövs verkligen något sådant här nu i det sista av vintermörkret innan våren hunnit värma upp kropp och själ.

Ett av mina favoritutdrag:
Christian Engström, som har varit nämndeman, kommenterar:

– Det här är fascinerande! Roswall har alltså lagt ner halva åtalet efter en dag bara efter att hört sig själv formulera åtalspunkterna och insett att de inte håller. Försvaret har inte ens börjat ännu. Man tycker att han åtminstone kunde övat framför en spegel hemma och läst upp åtalspunkterna, och sett om han kunde övertyga sig själv?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
"Den åtalade Gottfrid Svartholm Warg begär ordet och frågar målsäganderna om de har någon kopia över de aktuella torrentfilerna. Frågan möts först med tystnad och sedan med ett "nej" från skiv- och filmbolagens ombud."
(från svd.se)

Haha! Ägd!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint